Data publikacji: 2025-01-15

Najlepsze rady od specjalistów o dynamicznej wymianie oleju ATF. Praktyczny przewodnik dla warsztatów.

W ostatnich latach obserwujemy znaczący wzrost popularności samochodów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów, co stawia przed warsztatami nowe wyzwania związane z ich serwisowaniem. Dynamiczna wymiana oleju ATF (Automatic Transmission Fluid) zyskuje na znaczeniu jako preferowana metoda serwisowania skrzyń automatycznych. W przeciwieństwie do tradycyjnej, statycznej wymiany, dynamiczna metoda pozwala na jednoczesne przepłukanie układu, co eliminuje niemal 100% zużytego oleju i zanieczyszczeń, które mogą osadzać się w konwerterze momentu obrotowego i innych trudno dostępnych miejscach. Proces ten nie tylko zapewnia lepsze smarowanie i chłodzenie skrzyni, ale również minimalizuje ryzyko awarii wynikających z zanieczyszczeń lub niedostatecznej wymiany płynu.

Czym jest dynamiczna wymiana oleju?

Dynamiczna wymiana oleju ATF to nowoczesny proces serwisowania skrzyń automatycznych, w którym stary olej w skrzyni biegów jest w pełni zastępowany nowym. Jest to możliwe dzięki dedykowanemu do tej usługi urządzeniu, które pozwala na wymianę nawet do 100% oleju znajdującego się w skrzyni. W przeciwieństwie do tradycyjnej, statycznej wymiany, podczas której wymieniane jest do 60% oleju, metoda dynamiczna zapewnia skuteczne usunięcie materiałów ciernych oraz zanieczyszczeń powstałych wskutek pracy skrzyni.

Korzyści płynące z dynamicznej wymiany oleju ATF:


  1. Czystość skrzyni: Dzięki dynamicznej wymianie można usunąć większość osadów i zanieczyszczeń, które gromadzą się w skrzyni biegów. To kluczowe, ponieważ zanieczyszczenia te mogą prowadzić do poważnych awarii np. komputera sterującego oraz zaworów.
  2. Wymiana oleju w konwerterze wskrzyni hydrokinetycznej: W konwerterze momentu obrotowego znajduje się znaczna ilość oleju, a w większości skrzyń biegów niemożliwe jest jego spuszczenie metodą statyczną. Dlatego kluczowa jest dynamiczna wymiana oleju, która umożliwia jego skuteczną wymianę.
  3. Zachowanie optymalnych warunków pracy: Nowy olej o odpowiednich właściwościach fizykochemicznych zapewnia skrzyni biegów optymalne warunki pracy, co przekłada się na płynniejszą zmianę biegów i mniejsze zużycie mechanizmów.
  4. Przedłużenie żywotności skrzyni: Regularna wymiana oleju ATF, szczególnie metodą dynamiczną, pozwala na znaczne przedłużenie żywotności skrzyni biegów, co z kolei minimalizuje ryzyko kosztownych napraw.

Fakty i mity o dynamicznej wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów

Wokół tematu dynamicznej wymiany oleju narosło wiele mitów. Przyjrzyjmy się kilku z nich:

Mit: Dynamiczna wymiana oleju może uszkodzić skrzynię biegów.

Mit: Olej w skrzyni biegów nie wymaga wymiany.

Mit: Dynamiczna wymiana jest zbyt kosztowna.

Warto jednak znać też fakty…

Fakt: Dynamiczna wymiana oleju jest bezpieczną usługą, pod warunkiem, że jest przeprowadzana zgodnie z procedurą. Problemy mogą pojawić się tylko wtedy, gdy skrzynia ma bardzo duży przebieg, a nigdy wcześniej nie była serwisowana i nagromadziło się w jej wnętrzu dużo zanieczyszczeń.

Fakt: Olej ATF z czasem traci swoje właściwości, co może prowadzić do awarii skrzyni. Regularna wymiana, szczególnie metodą dynamiczną jest konieczna do utrzymania skrzyni w dobrym stanie.

Fakt: Choć koszt dynamicznej wymiany oleju jest wyższy niż w przypadku metody statycznej, to jednak już przy pierwszym serwisie pozwala ona osiągnąć zamierzony efekt, wymieniając nawet do 100% oleju. Z kolei testy pokazują, że wymiana statyczna może wymagać nawet 4-5 powtórzeń, aby uzyskać porównywalny poziom czystości oleju.

Najczęstsze problemy przy serwisowaniu automatycznych skrzyń biegów – jak ich unikać?

A teraz przedstawimy najważniejsze aspekty serwisu popularnych skrzyń automatycznych stosowanych w różnych modelach samochodów. Za chwilę dowiesz się, na co szczególnie zwrócić uwagę przy wymianie oleju, aby uniknąć poważniejszych problemów i przedłużyć żywotność skrzyni biegów. Znajdziesz tutaj również symptomy, które mogą wskazywać na konieczność bardziej zaawansowanej interwencji serwisowej.

Na co zwrócić uwagę przy wymianie oleju i serwisowaniu skrzyni automatycznej DSG 02E:

  • optymalny interwał wymiany oleju to 50 tys. Km;
  • w przypadku stukania przy uruchamianiu/gaszeniu silnika, należy rozważyć wymianę koła dwumasowego;
  • szarpanie przy ruszaniu/zmianie biegów może wskazywać na konieczność wymiany elektrozaworów;

Na co zwrócić uwagę przy wymianie oleju w i serwisowaniu skrzyni automatycznej 722.9 7G-Tronic:

  • brak tradycyjnej miarki do kontroli poziomu oleju, używa się korka przelewowego;
  • wibracje i falowanie obrotów mogą sugerować uszkodzenie konwertera;

Na co zwrócić uwagę przy wymianie oleju i serwisowaniu skrzyni automatycznej DSG 0CK:

  • wersja z napędem na cztery koła wykorzystuje układ TORSEN – zaleca się wymianę co 30 tys. km,
  • olej w układzie hydraulicznym, wraz z filtrami, należy wymieniać co 50 tys. km. Proces wymaga demontażu sterownika i zastosowania testera diagnostycznego,
  • olej w układzie napędowym również wymaga wymiany co 50 tys. km. zgodnie z procedurą.

Na co zwrócić uwagę przy wymianie oleju w i serwisowaniu skrzyni automatycznej TF-80SC / AW55-50:

  • zaleca się wymianę oleju nawet co 30 tys. km, ze względu na niewymienny filtr;
  • częste kontrole oleju i jego jakości są kluczowe;
  • w razie szarpania po wymianie oleju, adaptacja skrzyni może okazać się koniecznością.

Na co zwrócić uwagę przy wymianie oleju i serwisowaniu skrzyni
automatycznej ZF 8HP:

  • początkowo producent nie przewidywał wymiany oleju ATF w skrzyni, jednak z powodu licznych usterek producent skrzyni obecnie zaleca wymianę oleju co 40-60 tys. km, wraz z filtrem oleju;
  • skrzynia ma zmodyfikowany konwerter z mokrym sprzęgłem wielopłytkowym, co po przebiegu powyżej 150 tys. km, może prowadzić do szarpania przy zmianach biegów 1-2 i 2-1. W przypadku wystąpienia tego problemu, wymiana konwertera i sterownika hydraulicznego może nie przynieść długotrwałych rezultatów; konieczne jest także sprawdzenie silnika i aktualizacja oprogramowania sterowników.

Urządzenie do dynamicznej wymiany oleju w warsztacie, odpowiedzią na rosnące potrzeby rynku

Jakie urządzenie do dynamicznej wymiany oleju wybrać?


Obiektywnie patrząc, najważniejszymi parametrami, na jakie należy zwrócić uwagę przy wyborze urządzenia do dynamicznej wymiany oleju jest maksymalne ciśnienie pompy oleju oraz jej wydatek. Dlaczego to takie ważne? A no dlatego, że samo ciśnienie ma bezpośrednie przełożenie na to jak szeroki wachlarz skrzyń nasze urządzenie będzie w stanie obsłużyć.

Bardzo często układ olejowy w samej skrzyni biegów wyposażony jest w „by-pass” chłodnicy olejowej, czyli mówiąc wprost obejście chłodnicy, którego zadaniem jest umożliwienie krążenia oleju gdy ten jest jeszcze nie rozgrzany i gęsty, i zabezpieczenie przed nadmiernym wzrostem ciśnienia. Przepływ oleju przez to obejście sterowane jest zazwyczaj zaworem, który otwiera się dopiero przy pewnym ciśnieniu (zazwyczaj ok. xxx bar.). Jeśli pompa w naszym urządzeniu nie będzie w stanie wytworzyć takiego ciśnienia to obsługa takich skrzyń biegów nie będzie możliwa.

Z kolei sam wydatek pompy wpływa znacząco na szybkość całego procesu, co nie jest bez znaczenia nie tylko ze względu na komfort operatora, ale także pozwala oszczędzić czas co z biznesowego punktu widzenia jest niezwykle ważne.

Mocne strony EVERT ATF PRO

EVERT ATF PRO to nowoczesne rozwiązanie stworzone przez polskich inżynierów. Urządzenie wyróżnia się zaawansowaną konstrukcją, która automatycznie reguluje kierunek przepływu oleju oraz jego ciśnienie, dostosowując się do warunków pracy skrzyni. Dodatkowo urządzenie kontroluje poziom zużytego oleju w zbiorniku tak, aby określić czy możliwe jest przeprowadzenia dynamicznej wymiany. Urządzenie zaopatrzono w podświetlane wzierniki przepływu oleju, aby w łatwy sposób można było ocenić skuteczność dynamicznej wymiany, poprzez podgląd koloru oleju wypływającego ze skrzyni biegów i tego podawanego przez urządzenie.

Dodatkowe funkcje urządzenia EVERT ATF PRO:

  • podanie detergentu do procesu płukania,
  • spuszczenie i dolanie oleju - urządzenie umożliwia kontrolowane spuszczenie lub dolanie oleju ze skrzyni biegów, np. podczas kontroli poziomu oleju po zakończeniu procesu dynamicznej wymiany,
  • płukanie/filtracja - urządzenie posiada wydajny układ filtrujący, który odseparowuje zanieczyszczenia stałe z układu automatycznej skrzyni biegów.

Wybierając markę EVERT wybierasz kompleksowe wsparcie!

Dynamiczna wymiana oleju może być usługą początkowo skomplikowaną, dla warsztatu, który nigdy nie miał do czynienia z serwisowaniem automatycznych skrzyń biegów. Ich obsługa wymaga wiedzy i doświadczenia. Dlatego EVERT ATF PRO to nie tylko niezawodne urządzenie – to kompletne rozwiązanie wspierające technicznie warsztat.


Doradca techniczny

Masz problematyczne auto na podnośniku i nie jesteś pewien co zrobić? To nie problem. Wraz z urzadzeniem otrzymujesz stałe wsparcie doradcy technicznego dedykowanego dla Twojego warsztatu.

Baza danych ON-LINE

Wraz z urządzeniem otrzymujesz nielimitowany i dożywotni dostęp do internetowej bazy procedur wymiany oleju - zarówno dynamicznej jak i statycznej.

Szkolenie zobsługi

W cenie maszyny otrzymujesz całodniowe szkolenie z obsługi wraz z uruchomieniem urządzenia w Twoim warsztacie. Poświęcimy Ci maksymalnie dużo czasu aby przekazać maksimum

Jak wygląda i co zawiera baza danych technicznych EVERT ATF PRO?

Dane oleju oraz procedura wymiany


W bazie danych technicznych zawartej w cenie urządzenia EVERT ATF PRO znajdziesz nie tylko dane oleju czy opis procedury płukania i wymiany oleju w konkretnych skrzyniach biegów…

Instrukcje podłączenia do pojazdu


…ale także pełną instrukcję podłączenia się do skrzyni wraz ze wskazaniem adapteru, którego należy użyć.

Baza zdjęć, schematów i rysunków technicznych


W bazie danych znajdziesz wiele szczegółowych i unikalnych zdjęć niedostępnych w innych bazach danych.

Stawiamy na elastyczność – sam zdecyduj jakie adaptery potrzebujesz!

Po wielu rozmowach z naszymi klientami stawiamy na elastyczność, tak aby zaspokoić różnorakie potrzeby w konfiguracji adapterów do urządzenia EVERT ATF PRO.

Wraz z urządzeniem otrzymujesz standardowy zestaw adapterów, który jest uniwersalnym punktem wyjścia. Dzięki niemu podłączysz się urządzeniem do dynamicznej wymiany oleju, do obiegu oleju w wielu samochodach, ale nie we wszystkich. Producenci pojazdów stosują coraz to nowe rozwiązania, do których powstają nowe adaptery.

Konfigurując swój zestaw adapterów masz do wyboru kilka opcji:

  1. Zestaw podstawowy adapterów KIT 1: W zestawie adapterów KIT 1 znajdziesz 3 adaptery do najpopularniejszych na rynku automatycznych skrzyń biegów DSG V1 SKRZYNIE DSG, 6- I 7-BIEGOWE ZE SPRZĘGŁEM MOKRYM, POWERSHIFT V1 SKRZYNIE DWUSPRZĘGŁOWE POWERSHIFT, AW55-50 SKRZYNIE BIEGÓW AISIN 5- I 6-BIEGOWE Z OKRĄGŁĄ CHŁODNICĄ
  2. Zestaw rozszerzony adapterów KIT 2: W tym zestawie znajdziesz 52 adaptery w walizce, które pokryją większość europejskiego parku samochodowego. Znajdziesz tu miedzy innymi adaptery płaskie do skrzyń 9HP, AISIN, CVT, JATCO, MAZDA, TOYOTA adaptery dedykowane do skrzyń 5HP, 6HP, 8HP, 9HP, 5-, 6-, 8-biegowych, skrzyń CVT (M.IN BMW SERIA 3, AUDI A8, AUDI Q5, Q7, VOLVO, MERCEDES), a takze adaptery do skrzyń  S-TRONIC 1 I 2 GENERACJI

    Pamiętaj, że zestaw KIT 2 nie zawiera adapterów z zestawu KIT 1.

  3. Zakup pojedynczych adapterów - jeśli nie chcesz zwiększać początkowych kosztów inwestycji najlepiej bedzie jak rozpoczniesz od zestawu KIT 1 oraz dobierzesz pojedyncze adaptery wg swoich potrzeb.

EVERT
Adapter ATF ADAPTER 9HP V1
Nazwa Adapter
Kategoria Złącze serwisowe ATF
Rodzaj Męskie
Do urządzenia (model) EVERT ATF PRO
Do koszyka
 
(0)
2 szt.
Cena regularna  
269.17
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
EVERT
Adapter ATF ADAPTER AISIN V9
Nazwa Adapter
Kategoria Złącze serwisowe ATF
Rodzaj Męskie
Do urządzenia (model) EVERT ATF PRO
Do koszyka
 
(0)
3 szt.
Cena regularna  
280.45
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką:  
EVERT
Adapter ATF ADAPTER CVT V1
Nazwa Adapter
Kategoria Złącze serwisowe ATF
Rodzaj Męskie
Do urządzenia (model) EVERT ATF PRO
Do koszyka
 
(0)
3 szt.
Cena regularna  
309.47
(0 zł/)
Najniższa cena z 30 dni przed obniżką: