Z tego tekstu dowiesz się między innymi:

Brake fading – co to jest i kiedy należy się obawiać?

Czernidło do opon – skład i właściwości

Opony zmieniają swój wygląd głównie z powodu działania promieni UV, pochodzących ze słońca  i zanieczyszczeń drogowych, takich jak sól czy pozostałości płynów eksploatacyjnych z niesprawnych pojazdów. Nowe opony mają przeważnie głęboki, czarny kolor. Czyste auto stojące na takim ogumieniu sprawia wrażenie zadbanego i świeżego. Szaleństwem byłoby jednak wymienianie opon zaraz po tym, jak lekko wypłowieją i efekt wizualny się popsuje. Czernidło to sposób, by zachować wygląd nowej opony przez niemal całe jej życie.

Czernidła do ogumienia nie mają przeważnie bardzo skomplikowanego składu. Wchodzą w niego zwykle różnorodne polimery zawieszone w stosownym rozpuszczalniku, który pozwala im na utrzymanie stanu płynnego. Drugim podstawowym składnikiem jest czarny pigment. Niektóre preparaty mają jeszcze dodatki myjące, olejki do konserwacji gumy czy drobinki nadające połysk. Po nałożeniu na gumę rozpuszczalnik odparowuje, a na jej powierzchni powstaje polimerowa warstwa, która dzięki odpowiedniemu doborowi parametrów tworzywa zapewnia doskonały wygląd opony. 

Oprócz wyglądu czernidło zapewnia też zabezpieczenie gumy. Warstwa jest odporna na promienie UV i izoluje od nich gumę, chroni też przed zanieczyszczeniami, szczególnie płynnymi. Wysokiej jakości czernidła wnikają w głąb gumy i nawilżają jej cząsteczki, dzięki czemu zmniejsza się tendencja do pękania powierzchni, które często pojawia się w starszych oponach. 

Rodzaje czernideł do opon

Czernidło do opon może być sprzedawane w trzech najpopularniejszych formach:

  • w płynie lub żelu w butelce;
  • w sprayu;
  • w opakowaniu z atomizerem.

Profesjonalni detailerzy przeważnie używają czernideł w płynie, często kupowanych w dużych opakowaniach w formie koncentratu. Preparat tego typu należy przed użyciem wymieszać w odpowiednich proporcjach z wodą. Koncentrat po rozcieńczeniu można przelać do butelki z atomizerem i stosować jako środek do rozpylania. Dla osób, które pielęgnują wyłącznie swoje auto, lepszym wyborem będzie czernidło w butelce do bezpośredniego stosowania. Nakłada się je gąbką, często dołączoną do zestawu z preparatem. 

Produkty w sprayu i z atomizerem są bardzo wygodne w stosowaniu, nie wymagają bezpośredniego kontaktu z preparatem i pozwalają na uzyskanie efektu w kilka minut. Ich wadą jest to, że warstwa, jaką tworzą, jest mniej spójna i wytrzymała od nakładanej gąbką. Ma też zwykle mniejszą grubość. 

Oprócz tego, czernidła do opon występują w formie mleczka (lub inaczej dressingu) lub pianki. Dressingi to zwykle płyny służące wyłącznie do wykończenia wizualnego i zabezpieczenia opony. Pianki czerniące mają w swoim składzie więcej składników aktywnych i myjących. Zanim utworzy się warstwa polimerowa, do pianki wyciągane są pozostałości zanieczyszczeń, a sam preparat wnika w powierzchnię gumy. Pianki są skuteczniejsze, ale by zadziałały, potrzebują kilku minut. 

Podobnie jak w przypadku wielu innych kosmetyków samochodowych, najlepsze czernidło do opon to takie, którego właściwości najbardziej pasują właśnie Tobie. 

Jak stosować czernidło do opon?

Sposób użycia każdego preparatu do konserwacji opon opisany jest na opakowaniu. Może nieznacznie różnić się w zależności od typu środka i zawartych w nim dodatków. Zawsze przeczytaj instrukcję z butelki czy puszki, aby użyć go właściwie. Można jednak opisać typowe kroki, jakie musisz wykonać, by odświeżyć swoje opony.

Najpierw dokładnie umyj boki opon. Użyj do tego wody i szamponu samochodowego bez wosku lub specjalnego preparatu czyszczącego do gumy. Osusz opony. Jeżeli Twój samochód stoi na felgach o skomplikowanym wzorze lub wykonanych z nietypowego materiału (np. felgi ze stopów magnezu używane w klasycznych samochodach sportowych), to warto zakryć obręcze. Wystarczy przykleić do nich papierową taśmą kilka arkuszy z gazety czy folię malarską. Pigment z czernidła może zabrudzić felgę, a po wyschnięciu być trudny do usunięcia. 

Nałóż czernidło. Przy pomocy gąbki nakłada się dokładnie warstwę na całej oponie. Preparatami w sprayu czy z atomizerem po prostu spryskujesz oponę i po określonym na opakowaniu czasie, wycierasz ją suchą ściereczką. Jeżeli zabrudziłeś felgę, wyczyść ją od razu. Jeżeli preparat zdążył zaschnąć na metalu, możesz użyć zmywacza do hamulców, innego środka opartego na alkoholu lub benzyny ekstrakcyjnej. 

Czernidło do opon – domowe sposoby

Jeżeli chcesz szybko uzyskać efekt czernidła do opon, a nie masz pod ręką preparatu, możesz ratować się sposobami DIY – skrót z j. angielskiego od słów „Do It Yourself” (zrób to sam). W przypadku gdy masz czas i możliwości kupienia odpowiedniego środka, stosowanie domowych metod nie ma wiele sensu. Opakowanie popularnego czernidła to niewielki koszt, zwykle od kilkunastu do około 30 zł. Profesjonalne preparaty są droższe, ale nawet polecane przez detailerów specjalistyczne środki nie kosztują więcej niż 100 zł za opakowanie do użytku prywatnego (np. o pojemności 500 ml). Czasami alternatywne metody mogą się przydać.

Środkiem, który ma podobne właściwości co czernidło do opon, jest nabłyszczacz do kokpitu. Zwykle dostosowany jest do używania na tworzywach sztucznych, w tym tych opartych na gumie i także tworzy warstwę nabłyszczająco-ochronną. Jednocześnie dużo częściej znajduje się on na wyposażeniu garażu niż czernidło do opon.

Jak jeszcze można zastąpić czernidło do opon? Domowe sposoby opisywane w Internecie czy pokazywane na viralowych filmikach, zwykle nie mają sensu ze względu na mizerną trwałość. Czasami są też potencjalnie szkodliwe.

 Przeglądając porady na ten temat, można natknąć się na polecanie pasty do butów, sprayów do włosów, olejów roślinnych, a nawet napojów typu cola. Ten ostatni sposób wydaje się szczególnie absurdalny. Efekt, jaki uzyskasz, będzie niemal taki sam jak przy użyciu wody, jednocześnie cola jest napojem o dość agresywnym, kwasowym pH. Nie tylko nie zabezpieczy gumy, ale może nawet ją uszkodzić. Może niezbyt poważnie, ale to raczej wystarczający argument, by nie używać coli do smarowania opon. W garażu napój ten lepiej sprawdzi się jako awaryjny odrdzewiacz. 

Pozostałe preparaty będą raczej obojętne dla gumy, ale trwałość takiej warstwy będzie bardzo niska. Większość z nich spłynie przy pierwszym deszczu albo wyparuje z gumy w kilka dni. Jeżeli potrzebujesz natychmiastowego, ale chwilowego efektu, na przykład do sesji zdjęciowej, użyj atomizera z wodą lub środkiem do mycia szyb. Przez kilka minut opona będzie wyglądać jak po użyciu czernidła. 

Jakie jest najlepsze czernidło do opon?

Odpowiedź na tak postawione pytanie jest stosunkowo trudna. Niełatwo ustalić, jakimi kryteriami kierować się klasyfikując czernidło do opon. Ranking tego typu produktów ma niewiele sensu, szczególnie dla osób prywatnych. Wśród profesjonalistów także trudno jest wskazać, by któreś środki cieszyły się jakimiś szczególnymi względami. Detailerzy mają swoje ulubione środki, których działanie najlepiej pasuje do ich stylu pracy. 

Amatorskie czernidła do opon zwykle nie różnią się od siebie znacząco. Bez względu na to, czy wybierzesz produkt marki Plak, Moje Auto czy Motip, będą one działać podobnie i pozwolą uzyskać zbliżone efekty. Różnica będzie występować wyłącznie pomiędzy różnymi rodzajami czernideł, pianka działa nieco inaczej od mleczka czy żelu, a pewne cechy koncentratu można regulować, dodając do niego więcej lub mniej wody.

Jak więc wybrać czernidło do opon? Ranking każdy musi zrobić sobie samodzielnie. Wypróbuj kilka preparatów, któryś powinien mocniej przypaść Ci do gustu. Działanie konkretnego środka może być też powiązane ze stanem i składem mieszanki opony, dlatego trudno jest polecić uniwersalnie najlepszy preparat. 

Czy używanie czernidła może być niebezpieczne? Odpowiada ekspert

Na grupach i forach internetowych niekiedy można spotkać się z opinią, że stosowanie czernideł może powodować uszkodzenia opon. Czy to prawda? Zapytaliśmy eksperta Inter Cars od ogumienia.

„Nie bardzo wiem, skąd wziął się taki pogląd. Czernidło do opon to zwykły kosmetyk samochodowy, nie ma w nim zwykle zbyt wielu składników działających w głębi ścianki opony. Praktycznie wszystkie środki tego typu działają wyłącznie na powierzchni, nie wchaniają się zbyt głęboko w materiał opony. Preparaty te mają też zwykle atesty i są dobrze przebadane pod względem kontaktu z ogumieniem, ponieważ od tego zależy ich skuteczność jako kosmetyku. 

Nie ma więc szans, by czernidło do opon negatywnie wpłynęło na ich trwałość. Jest nawet przeciwnie, nieznacznie, ale jednak stosowanie czernidła pomaga utrzymać ogumienie w lepszym stanie. Szczególnie w autach, które nie pokonują dużych przebiegów i opony nie są zużywane przez dłuższy czas. Czernidło pozwoli zabezpieczyć oponę przed działaniem promieni UV i zanieczyszczeniami, dzięki czemu opona będzie nieco wolniej się niszczyć. 

Warto pamiętać, że opony nie są nieśmiertelne i mają swoją datę używalności. Nie tylko wysokość bieżnika decyduje o tym, że ogumienie należy wymienić, ale także po prostu wiek opony. Dlatego znaczące poprawianie wytrzymałości opony na warunki zewnętrzne nie ma dużego znaczenia, ponieważ po około 5-7 latach właściwości materiału części trakcyjnej pogarszają się na tyle, że opona nie spełnia już poprawnie swojej funkcji. Czernidło po prostu minimalnie ułatwia jej przetrwanie przez ten czas, ale jego podstawowa funkcja jest jednak czysto estetyczna”.

Czernidło do opon – kosmetyk dla wymagających

Stosowanie czernidła do opon nie jest konieczne. O ile regularne mycie samochodu wpływa pozytywnie na utrzymanie go w dobrym stanie, szczególnie w okresie zimowym, gdy stosowana jest sól drogowa, o tyle opony będą funkcjonować niemal identycznie bez względu na to, czy odświeżysz je, czy nie. 

Jeżeli chcesz aby Twój samochód cieszył idealnym wyglądem na przykład jeśli używasz go w celach komercyjnych do przewozów ślubnych, wówczas odświeżona opona to idealne uzupełnienie czystej karoserii i błyszczących felg. 

Jak jeszcze lepiej zadbać o czernidło do opon?

Jeżeli zdecydowałeś się na zakup czernidła do opon, a więc zestaw kosmetyków samochodowych czy narzędzi i akcesoriów do detailingu i konserwacji auta jest wręcz niezbędny. Już teraz koniecznie sprawdź ofertę sklepu Inter Cars. Znajdziesz tam bogaty wybór produktów w  niezwykle atrakcyjnych cenach!  

Brake fading – co to jest i kiedy należy się obawiać?

Podsumowanie 

Śwadomość dotycząca pielęgancji samochodu znacznie wzrasta, dzięki czemu coraz więcej osób korzysta z czernidła do opon. Warto wiedzieć, że jego stsoowanie nie jest konieczne. Trzeba jedak pamiętać o regularnym myciu i utrzymywaniu samochodu w dobrym stanie, szczególnie jeśli chodzi o koła. Żywotność kół przypada na 5-7 lat. Czenidło zdecydowanie jest dla Ciebie, jeśli jesteś miłośnikiem motoryzacji i każdy detal ma dla Ciebie znaczenie, lub chcesz aby Twój samochód który wykorzytsujesz w celach komercyjnch cieszył idealnym wyglądem.

Bez względu na to, czy wybierzesz produkt w mleczku, sprayu czy piance, daj sobie czas na to, aby przetestować dostępne produkty. Robiąc autorski ranking, będziesz miał pewność, że wybrany przez Ciebie produkt został stworzony dla Twojego samochodu. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To kosmetyk do nadawania bokom opony wyglądu przypominającego nową oponę. Jest ona nabłyszczana i zabarwiona pigmentem, dzięki czemu wygląda świeżej. Dodatkowo czernidło zabezpiecza oponę przed promieniami UV i zanieczyszczeniami. 

Wystarczy umyć koła i nałożyć kosmetyk na oponę zgodnie z instrukcją na opakowaniu.

Jedynym dość skutecznym sposobem może być użycie nabłyszczacza do kokpitów. Inne domowe metody są nieskuteczne lub szkodliwe.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!