Fotele kubełkowe kojarzą się przede wszystkim z samochodami sportowymi. Ich kształt zapewnia szybko i agresywnie jeżdżącym kierowcom stabilne trzymanie boczne, a lekka konstrukcja zmniejsza masę pojazdu. Czy takie fotele nadają się jednak do zwykłej, codziennej jazdy? Sprawdzamy, czy to dobre rozwiązanie.

fotele kubełkowe

Fotele kubełkowe samochodowe zostały stworzone z myślą o jeździe sportowej. Doskonale utrzymują kierowcę przy pokonywaniu ostrych zakrętów, zapewniają ochronę podczas ewentualnych kolizji i ułatwiają kierowanie przy jeździe z dużą prędkością. Tego typu fotele można niekiedy spotkać również w „zwykłych” autach, które są wykorzystywane w sposób niemający nic wspólnego z wyścigami. Niektórzy kierowcy uważają, że takie siedziska są wygodniejsze i bezpieczniejsze, inni montują je dlatego, że… po prostu podoba im się sportowa estetyka. Nie ma w tym oczywiście nic złego – ale być może zastanawiasz się, czy element stworzony do wyścigowej jazdy dobrze sprawdza się na co dzień? Wyjaśniamy, czy i kiedy warto umieszczać w aucie fotele kubełkowe.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Fotele kubełkowe – czyli jakie?

Podczas wyścigów samochodowych bezpieczeństwo kierowców jest kwestią kluczową. To właśnie dlatego uczestniczące w nich pojazdy muszą być odpowiednio przystosowane do szybkiej jazdy i gwałtownych ruchów na jezdni. Do stosowanych w nich elementów należą m.in. fotele kubełkowe. Zanim zaczniemy więc zastanawiać się, czy nadają się do codziennego użytkowania – wyjaśnijmy sobie, czym się właściwie charakteryzują takie siedziska.

Kubełkowe fotele wyróżniają się swoją budową – są głębokie, a jednocześnie bardzo wąskie. Dzięki temu zawodnik kierujący autem  zyskuje stabilność. Dodatkowo kierowca lepiej „czuje” pojazd i może łatwiej kontrolować to, co dzieje się na drodze. Dzięki zastosowaniu twardych i wytrzymałych materiałów, taki fotel jest bardziej odporny na uszkodzenia – zapewnia więc wysoki poziom bezpieczeństwa.

Na rynku dostępne są bardzo różne modele foteli kubełkowych – jednak musisz wiedzieć, że nie wszystkie spełniają rygorystyczne standardy sportów motorowych. Najtańsze modele przypominają wyścigowe fotele jedynie swoim wyglądem. Siedziska dopuszczone do zawodów to te, które mają homologację FIA. Istotną cechą sportowych foteli jest jednolita konstrukcja, bez możliwości regulacji kąta pochylenia oparcia.

fotele kubełkowe

W samochodach wyścigowych zazwyczaj brakuje również możliwości regulacji wzdłużnej: siedzisko umieszczane jest w optymalnej odległości od kierownicy (którą ustala się indywidualnie dla każdego zawodnika). Jeśli auto używane jest nie tylko do wyścigów – zwykle dobrze sprawdza się montaż „sanek”, czyli elementu, dzięki któremu fotel może być przesuwany do przodu i do tyłu.

Fotele kubełkowe to obowiązkowe wyposażenie wszystkich pojazdów wyścigowych – znajdują się np. w autach Formuły 1, WRC oraz bolidach DTM. Niektóre rajdowe wersje sportowych samochodów, dopuszczone do ruchu drogowego, również je mają. Trzeba przy tym podkreślić, że taki element wyposażenia to rzadkość w pojazdach seryjnej produkcji. Stosowane są wtedy fotele kubełkowe z pasami – opcjonalnie zastępującymi typowe dla sportowych siedzisk szelki.

Zobacz również: Top 10: sportowe auta lat 90. Będziesz zaskoczony… jak małe felgi miały!

Rodzaje foteli kubełkowych

Modele foteli różnią się od siebie technologią produkcji, rodzajami zastosowanych materiałów oraz, co dość oczywiste, jakością i ceną. Do najstarszych rozwiązań należą siedzenia wykonane ze stelaży rurkowych: dziś nie są już uznawane za optymalną opcję, jednak dalej można się z nimi spotkać. To jedne z najtańszych modeli i mają swoje wady. Przede wszystkim – sporo ważą (nawet 15–20 kg). Jeśli zależy Ci na osiąganiu jak największych prędkości, to naprawdę robi różnicę! Co więcej, fotele ze stelażami rurkowymi nie zachwycają trwałością.

Fotele kubełkowe wykonane z włókna szklanego są o wiele lżejsze – a jednocześnie charakteryzują się dużą wytrzymałością. Ich waga to ok. 6 kg. Produkowane są z wykorzystaniem specjalnie przygotowanych form, do których wlewa się masę z włókna szklanego – konstrukcja składa się więc z 1 elementu (jest monolityczna). Musisz mieć jednak na uwadze, że wraz z nowoczesną technologią idzie wyższa cena: takie fotele są droższe niż te, które opierają się na rurkowych stelażach.

Najwyższa półka foteli kubełkowych to modele wykonane z połączenia kevlaru oraz włókna szklanego. Warstwy obu tych materiałów są wielokrotnie na siebie nakładane, co zapewnia wyjątkową trwałość i wytrzymałość. Jednocześnie taki fotel waży zaledwie 3 kilogramy!

Fotele kubełkowe samochodowe na co dzień

Jeśli podobają Ci się fotele kubełkowe i chciałbyś korzystać z nich na co dzień, to prawdopodobnie zastanawiasz się nad tym, czy takie rozwiązanie jest możliwe i legalne – oraz, czy sportowe fotele zapewniają wystarczający komfort?

fotele kubełkowe

Zacznijmy od odpowiedzi na to pierwsze pytanie. Owszem, możesz zamontować w swoim aucie sportowe siedzisko – ale tylko wtedy, gdy wybierzesz fotel kubełkowy z homologacją drogową. Czyli ze specjalnym pozwoleniem, które gwarantuje bezpieczeństwo podczas użytkowania danego produktu w określonych warunkach. Takie fotele mogą legalnie znaleźć się we wnętrzu każdego samochodu.

Czy warto? Tu odpowiedź nie jest już aż tak jednoznaczna. Jeżeli jesteś osobą, która przywiązuje dużą uwagę do estetyki, i chcesz, by Twoje auto prezentowało się w określony sposób – to takie siedziska z pewnością nadadzą mu sportowego charakteru. Wysokiej jakości fotele kubełkowe z homologacją drogową zapewnią ci większe bezpieczeństwo, jeśli dojdzie do wypadku. Prowadzenie auta z takim siedzeniem jest też zdaniem niektórych kierowców przyjemniejsze: konstrukcja siedziska umożliwia lepsze kontrolowanie pojazdu. Kubełkowe fotele sprawdzonych producentów cechują się wysoką jakością: to zakup na lata!

Musisz wiedzieć, że sportowe fotele kubełkowe nie są pozbawione wad. Największą z nich jest zmniejszony komfort jazdy. Twarde siedzisko przy dłuższych trasach zaczyna dawać się we znaki: wszystkie drgania, wynikające z nierówności nawierzchni, przenoszone są na kierowcę. W kubełkowym fotelu nie możesz też wyregulować pochylenia oparcia oraz wysokości, przez co może być Ci trudno przyjąć wygodną pozycję. Pamiętaj też, że jeżeli Twoje auto ma tylko 1 parę drzwi, to montując sportowe siedziska, bardzo utrudniasz (a wręcz uniemożliwiasz) dostęp do tylnej kanapy.

Na rynku dostępne są również „usportowione” wersje foteli kubełkowych. W odróżnieniu od modeli stosowanych w samochodach wyścigowych mają regulację kąta oparcia i można zamontować do nich nie tylko szelkowe, ale również zwykłe pasy bezpieczeństwa. Zwiększa to wygodę jazdy – jeśli dodatkowo zadbasz, aby dobrać fotel do kształtu i wymiarów swojego ciała, to może okazać się, że prowadzenie pojazdu stanie się całkiem komfortowe.

Zobacz również: Podgrzewane fotele samochodowe – zasada działania i funkcje.

Sportowe akcesoria do Twojego samochodu

Jeśli zastanawiasz się nad zakupem kubełkowych foteli, to prawdopodobnie podoba Ci się sportowa estetyka samochodów i chciałbyś, aby Twoje auto bardziej przypominało modele, które można podziwiać na torach wyścigowych. Niezależnie od tego, czy zależy Ci wyłącznie na kwestiach wizualnych, czy również tych użytkowych – możesz sprawić, że Twój sprzęt przejdzie zauważalną metamorfozę.

fotele kubełkowe

Sportowe samochody wyróżniają się przede wszystkim specjalnym zawieszeniem. Jest ono położone nisko, cechuje się także większą sztywnością. Co oczywiste, nie można zapomnieć o silniku: w pojazdach wyścigowych wysokie osiągi to podstawa! Tuningowanie silnika należy jednak pozostawić specjalistom, gdyż samodzielne dokonywanie modyfikacji, jeśli nie ma się ku temu niezbędnych kompetencji oraz narzędzi, może wiązać się z przykrymi konsekwencjami. – mówi ekspert marki Inter Cars. – Zmian można dokonać także w układzie wydechowym: tu możliwe są modyfikacje zarówno wizualne, jak i funkcjonalne.

Fotele sportowe – alternatywa dla foteli kubełkowych

Marzysz o samochodzie, który będzie wyglądał bardziej sportowo, ale nie chcesz rezygnować z komfortu, jaki dają zwykłe fotele? Istnieje alternatywa. Na rynku dostępne są siedzenia półkubełkowe. To połączenie siedzisk sportowych i tych, które są elementami standardowego wyposażenia samochodów. Są o wiele wygodniejsze, niż fotele kubełkowe, a jednocześnie mają wzmocnione trzymanie boczne… i ciekawie się prezentują.

fotele kubełkowe

Pod ich tapicerką znajduje się większa ilość gąbki – siedzenie jest więc bardziej miękkie.. Można z nich korzystać, używając zarówno zwykłych pasów bezpieczeństwa, jak i szelek. Nie są aż tak lekkie, jak typowe kubełkowe fotele – jednak ich masa, w porównaniu do standardowych siedzeń, wciąż jest mniejsza (nawet o połowę).

Czy to dobre rozwiązanie? Tak, jeżeli chciałbyś po prostu nieco zmienić wygląd swojego auta, nie rezygnując przy tym z komfortowej jazdy na co dzień. Nie, jeżeli nie interesują Cię „półśrodki”, i chcesz, aby Twój pojazd był wyposażony w typowo wyścigowe elementy. Wybór należy do Ciebie!

Czy warto zainwestować w fotele kubełkowe?

Nie da się określić, czy montowanie foteli kubełkowych w zwykłym aucie ma sens. Tak naprawdę wszystko jest kwestią preferencji. Brawurowa, szybka jazda, podczas której sprawdzają się one najlepiej, rzadko jest możliwa przy standardowym użytkowaniu auta. Z drugiej strony – jeśli faktycznie chcesz mieć w aucie sportowe siedziska, to dlaczego nie! Wybierz dopasowane do swojej budowy ciała fotele kubełkowe z pasami bezpieczeństwa – i czerp z jazdy jak najwięcej przyjemności!

Akcesoria do Twojego samochodu w Inter Cars

Jeśli chcesz, aby Twoje auto prezentowało się atrakcyjnie przy niewielkim nakładzie finansowym, możesz zainwestować w praktyczne pokrowce na fotele samochodowe. Zapraszamy do sklepu Inter Cars. Z pewnością znajdziesz u nas akcesoria, które sprostają Twoim oczekiwaniom.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Ceny najtańszych modeli zaczynają się od ok. 2 tys. zł – jednak mowa tu o fotelach z konstrukcją bazującą na szkielecie rurkowym. Siedziska wykonane z włókna szklanego i kevlaru kosztują ok. 6 tys. zł.

Z pewnością typowe, sportowe fotele kubełkowe są twardsze i bardziej sztywne od zwykłych siedzisk. Nie dają też możliwości regulacji nachylenia oparcia. Wszystko to sprawia, że pokonywanie dłuższych tras staje się mniej komfortowe.

Jeśli chodzi o fotele profesjonalne – zdecydowanie tak. Każdy ma inną budowę ciała (wzrost, waga) i wpływa to na konstrukcję siedziska. Fotele tworzone z myślą o zwykłych samochodach są często nieco bardziej uniwersalne. To nie zmienia faktu, że warto przed zakupem zwrócić uwagę na poszczególne wymiary i dobrać model, który będzie najbardziej pasował do kształtu ciała.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!