Systemy wspomagania parkowania stały się w ostatnich latach standardowym wyposażeniem wielu nowych modeli samochodów. Ułatwiają manewrowanie pojazdem i zmniejszają ryzyko stłuczki lub zarysowania auta. Działanie tych systemów opiera się na wykorzystywaniu szeregu czujników i kamer, a także zaawansowanych algorytmów – oraz sztucznej inteligencji. Asystenci parkowania na ogół są przez kierowców oceniani bardzo pozytywnie – nie bez powodu, ponieważ takie rozwiązanie oszczędza nie tylko ich nerwy, ale również czas. Jak działa system automatycznego parkowania? Czy można mu zaufać? W tym artykule przybliżymy Ci rodzaje systemów wspomagania parkowania, wymieniając ich wady oraz zalety. Dowiesz się też, czy możesz takie rozwiązania zastosować w swoim samochodzie. Zapraszamy do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

System wspomagania parkowania – czym właściwie jest?

W jaki sposób układy wspomagające pomagają kierowcom? To, jak zbudowany jest system automatycznego parkowania, w teorii wcale nie jest skomplikowane. Poszczególne podzespoły umożliwiają uzyskanie informacji na temat położenia samochodu w przestrzeni i otaczających go przeszkód. 

Jak działa system automatycznego parkowania?

Działanie systemów wspomagania parkowania opiera się na analizie i przetwarzaniu informacji pochodzących z czujników i kamer. Detektory kontrolują odległość od przeszkód znajdujących się wokół samochodu i pomagają w lokalizacji wolnych miejsc postojowych. Kamery działają tak, jak oczy kierowcy. Określają pożądaną trasę pojazdu. Dodatkowo, dzięki umieszczonemu we wnętrzu auta wyświetlaczowi, kierowca może widzieć to, czego nie da się zauważyć w lusterkach – obraz z tylnej kamery znacznie ułatwia bezpieczne zaparkowanie samochodu. 

Jak duże są możliwości układu wspomagającego parkowanie? To zależy od stopnia jego zaawansowania, a także – od chęci kierowcy, gdyż korzystanie z elektronicznych asystentów zawsze jest opcjonalne. Niektóre auta są wyposażone w tryb automatycznego asystenta parkowania, który przy jedynie minimalnym zaangażowaniu kierowcy (wciskanie pedałów, zmiana biegów) samodzielnie znajdzie wolne miejsce postojowe i umieści na nim pojazd – a później z niego wyjedzie. Asystent parkowania nigdy nie włącza się sam. Przejmuje wykonywanie manewrów jedynie na polecenie kierowcy. 

Jeśli chcesz, by asystent samodzielnie zaparkował samochód, musisz go uruchomić i z niewielką prędkością (ok. 30 km/h) przejechać obok wolnego miejsca na parkingu – system sprawdzi, czy jest ono wystarczająco duże. Później komputer będzie wydawał Ci polecenia: na tym etapie należy zdjąć ręce z kierownicy i postępować zgodnie z tym, co wyświetla się na ekranie. Najnowsze systemy (np. Parking Assistant Plus w BMW) są jeszcze bardziej zaawansowane – zajmują się wszystkim, łącznie ze sterowaniem pedałami i zmianą biegów. Kierowca musi jedynie… nacisnąć 1 przycisk. I poczekać, aż samochód zaparkuje się sam. 

system wspomagania parkowania

Technologie Park Assist są stale udoskonalane, a ich możliwości naprawdę robią wrażenie. Nie oznacza to jednak, że kierowca podczas parkowania może pozwolić sobie na nieuwagę i brak czujności! – mówi ekspert marki Inter Cars. Automatyczne parkowanie można przerwać w każdej chwili: wystarczy złapać za kierownicę. 

Kiedy pojawił się pierwszy system wspomagania parkowania?

Dziś system inteligentnego parkowania w samochodzie nikogo już nie dziwi. Nie zawsze jednak tak było. Pierwszym producentem, który wprowadził na rynek systemy wspomagające parkowanie, był Volkswagen. Ultradźwiękowe czujniki parkowania pojawiły się w 1997 roku w Golfie IV generacji – umieszczono je na tylnym zderzaku pojazdu. W 2005 roku w Passacie B5 zamontowano dodatkowo czujniki na zderzaku przednim. 

Kolejnym krokiem było wprowadzenie OPS, czyli Optycznego Systemu Parkowania. Miało to miejsce w roku 2010: na ekranie kierowca widział kreski, które pomagały manewrować pojazdem na parkingu. Dwa lata później pojawił się system OPS 360 stopni, który informował o przeszkodach znajdujących się z każdej strony samochodu. 

Czujniki, o których tu mowa, nie są tym samym, co system automatycznego parkowania – który samodzielnie potrafi ustawić auto na miejscu parkingowym. Takie rozwiązanie po raz pierwszy pojawiło się w 2006 roku. Volkswagen stworzył wtedy system o nazwie Park Assist. Układ wykonywał obroty kierownicą, a kierowca musiał w tym czasie zmieniać biegi oraz operować pedałami gazu, hamulca i sprzęgła. 

Zobacz również: Co to jest ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) i jak działa? Wyjaśniamy!

Wspomaganie parkowania – rodzaje systemów

Jak zbudowany jest system wspomagania parkowania? To zależy. Istnieją mniej i bardziej złożone rozwiązania. Najprostsze wykorzystują wyłącznie czujniki parkowania. Te zaawansowane wspomagane są nawet przez sztuczną inteligencję. Na rynku znajdziesz systemy z: 

  •  czujnikami ultradźwiękowymi,
  •  kamerami,
  •  zaznaczaniem ruchu pojazdu,
  •  funkcją automatycznego parkowania

Systemy wyposażone w ultradźwiękowe czujniki cechują się najprostszą konstrukcją – a jednocześnie to właśnie one montowane są w samochodach najbardziej powszechnie. Zasada ich działania jest bardzo prosta: emitują ultradźwięki, które odbijają się od położonych w otoczeniu samochodu przeszkód i wracają do czujników. Systemy, biorąc pod uwagę, ile czasu zajął ten powrót – mogą obliczyć, jak daleko od auta znajduje się granica ruchu. Kierowca jest o niej informowany za pomocą sygnałów dźwiękowych i informacji na wyświetlaczu. Na ogół w miarę zbliżania się do przeszkody sygnał staje się głośniejszy i bardziej natarczywy. 

system wspomagania parkowania

Technologie z kamerami są już nieco bardziej skomplikowane. Parkowanie z ich pomocą to dla kierowcy znacznie większy komfort – dlatego, że jest on w stanie dokładnie widzieć, co znajduje się za pojazdem. Informacje płynące z czujników nie umożliwiają określenia, jaki dokładnie przedmiot znajduje się za samochodem. Może to być pieszy, inne auto lub… gałąź. Dzięki obrazom z kamer kierowca może realnie ocenić sytuację. 

Funkcja zaznaczania toru ruchu pojazdu opiera się na analizie ruchów kierownicy. System wyświetla na ekranie tor, po jakim przy danym ustawieniu poruszać się będzie samochód. Dzięki temu kierowca może szybko skorygować popełniane błędy i perfekcyjne zaparkować auto. 

Automatyczne parkowanie to funkcja, która redukuje zadania stojące przed kierowcą do minimum. Wykorzystuje skomplikowane technologie – co przyczynia się do tego, że samochód wyposażony w tego typu system, będzie zauważalnie droższy. Najbardziej zaawansowane rozwiązania są w stanie nie tylko samodzielnie zaparkować auto, ale również rozpoznać wolne miejsce parkingowe!

Zobacz również: Parkowanie równoległe i parkowanie prostopadłe – poradnik

Akcesoria Inter Cars, które ułatwiają Ci parkowanie 

Twój samochód nie jest wyposażony w system wspomagający parkowanie, a chciałbyś zacząć z niego korzystać? Jeśli dysponujesz starszym modelem auta, to zamontowanie w nim automatycznego asystenta nie będzie raczej możliwe. Nie oznacza to jednak, że nic nie da się zrobić. Czujniki parkowania to proste i skuteczne rozwiązanie – które sprawdzi się w każdym samochodzie. W naszym sklepie Inter Cars znajdziesz różnorodne zestawy czujników, dzięki którym parkowanie stanie się znacznie łatwiejsze!

Mamy w ofercie uniwersalne czujniki cofania oraz detektory typu „przód i tył”. Produkty różnią się między sobą liczbą sensorów w zestawie. Im jest ich więcej, tym dokładniej pojazd będzie mógł wykrywać zlokalizowane wokół niego przeszkody! Dodatkowo możesz zdecydować się na montaż kamery tylnej, która jeszcze bardziej zwiększy komfort parkowania. Dzięki niej będziesz mógł liczyć nie tylko na dźwiękowe ostrzeżenie o przeszkodzie: na ekranie LCD zobaczysz, co znajduje się za Twoim autem. 

System automatycznego parkowania: czy można mu zaufać?

Czy systemy wspomagające parkowanie rzeczywiście tak dobrze radzą sobie w różnych sytuacjach? Być może nie jesteś pewien, czy elektroniczny asystent nie popełni błędu, który będzie skutkował kolizją i uszkodzeniem pojazdu. Takie systemy nie są oczywiście pozbawione pewnych wad i niedociągnięć, jednak mają również bardzo wiele zalet. 

system wspomagania parkowania

Zalety systemów wspomagania parkowania

Podniesienie poziomu bezpieczeństwa to największa zaleta – system ostrzeże Cię z wyprzedzeniem o znajdujących się wokół auta przeszkodach. Znacznie zmniejsza to ryzyko przypadkowego zarysowania lub wgniecenia samochodu. Dzięki czujnikom o wiele łatwiej jest uniknąć stłuczki i zniszczenia pojazdu. Parkując z pomocą elektroniki, dbasz o bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale również otoczenia. System poinformuje Cię o pieszych lub rowerzystach, którzy nagle pojawią się za Twoim tylnym zderzakiem, a także o przebywających w okolicach kół zwierzętach.

System wspomagania parkowania zauważalnie podnosi komfort parkowania. Odpowiednie ustawienie auta na miejscu parkingowym może być trudne i stresujące – szczególnie jeśli nie jesteś jeszcze doświadczonym kierowcą. Z pomocą elektronicznego asystenta stanie się to o wiele prostsze… i szybsze. Będziesz mógł zaparkować nawet w ciasnym miejscu – przestaniesz więc tracić czas na poszukiwanie innych lokalizacji. 

Na to trzeba uważać!

System inteligentnego parkowania może znacznie ułatwić Ci parkowanie – co do tego nie można mieć wątpliwości. Tego typu rozwiązania mają jednak również swoje słabe strony. Nie powinieneś ufać im bezkrytycznie, ponieważ w niektórych sytuacjach elektroniczny algorytm może nie ocenić sytuacji prawidłowo. Największy problem z reguły stanowią:

  • niskie przeszkody – które czasami nie są wykrywane lub są dostrzegane przez czujniki na tyle późno, że nie ma już czasu na odpowiednią reakcję;
  • wyjeżdżające z parkingu pojazdy – system może nie zarejestrować zmiany położenia auta, które właśnie opuszcza miejsce parkingowe. Istnieje wówczas duże ryzyko kolizji.
system wspomagania parkowania

Jak uniknąć problemów? Przede wszystkim – dobrze poznaj swoje auto. Po jakimś czasie zaczniesz zauważać okoliczności, w których system wspomagania parkowania popełnia błędy. Nigdy jednak nie należy całkowicie zdawać się na elektronikę! Pamiętaj, żeby zawsze wykonywać manewr parkowania ostrożnie, zachowując czujność. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Niektóre modele będą miały taki system zamontowany fabrycznie, w innych będzie on dostępny tylko w określonych wersjach wyposażenia. W starszych autach można zainstalować czujniki dodatkowo – jednak nie da się w nich wykorzystywać najbardziej nowoczesnych, zaawansowanych rozwiązań, dzięki którym samochód parkuje się praktycznie sam. 

Niestety nie – choć na ogół. Nie można jednak tracić czujności podczas parkowania, gdyż pracę czujników mogą zakłócać złe warunki atmosferyczne lub niskie przeszkody, które nie są wykrywane. Zawsze może też zdarzyć się awaria systemu. 

Może to być konieczne wtedy, gdy problemem jest ich nadmierna lub niedostateczna czułość. Kalibracja czujników – zwłaszcza tych bardziej zaawansowanych technologicznie – to precyzyjny, wymagający niezbędnego sprzętu proces, którym zajmują się liczne (choć nie wszystkie) warsztaty samochodowe.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!