Parkujesz wieczorem na ciasnym miejscu, na brzegu parkingu… Cofasz i nagle słyszysz dźwięk tłuczonego szkła i gniecionej blachy. Nie zauważyłeś betonowego słupka!? Chociaż uszkodziła się tylko tylna klapa, naprawa będzie niestety kosztowna. Temu i podobnym zdarzeniom mogłyby zapobiec czujniki parkowania. Jednak nawet w nowym samochodzie niższej klasy może nie być tego elementu wyposażenia. Na szczęście istnieją zestawy akcesoryjne. Jak zamontować czujnik parkowania samodzielnie? Oto dokładny poradnik!

car mechanic changes the parking sensor on the car, the sensor malfunction of parking sensors

Czujnik parkowania składa się z dwóch podstawowych elementów. Pierwszy z nich nadaje falę ultradźwiękową, drugi odbiera ją po odbiciu. Sterownik czujnika analizuje różnicę czasu, pomiędzy wysłanym a odebranym sygnałem i przetwarza go na odpowiedni komunikat dźwiękowy lub informację graficzną (na ekranie lub wyświetlaczu LED). Dzięki tej manewrujący kierowca wie, kiedy zbliża się do innego auta, ściany, słupka czy innej przeszkody.

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Jaki zestaw czujników parkowania kupić?

Zanim rozpoczniesz montaż czujnika parkowania, musisz dobrać odpowiedni komplet. Ceny i zawartość tego typu zestawów są dość zróżnicowane. Te tanie zwykle składają się z 4 czujników, jednostki centralnej, buzera (głośniczka nadającego sygnał) i ewentualnie wskaźnika odległości z kolorową skalą LED. Droższe, dokładniejsze, często są wyposażone także w ekran LCD, który może wyświetlać dokładną odległość od przeszkody. W ich skład mogą wchodzić też sensory. 

Zestawy mogą zawierać też dodatkowe elementy montażowe czy niektóre niezbędne narzędzia. Przeważnie w ich skład wchodzi dopasowana do wymiarów czujnika otwornica. 

jak podłączyć czujniki parkowania z tyłu

Najtańsze urządzenia kosztują około 100 zł, za te najdroższe należy zapłacić ponad 800 zł. Różnice pomiędzy zestawami z różnych półek cenowych zwykle wynikają z takich czynników jak:

  • zasięg (moc) czujników;
  • rozdzielczość sygnału (dokładność);
  • sposób nadawania sygnału o odległości od przeszkody.

Budżetowe zestawy zwykle działają, dopiero gdy przeszkoda jest mniej niż 1 m od auta, co czasem jest odległością niewystarczającą do poprawnej reakcji. Lepszej klasy czujniki mają do 3 m zasięg, dzięki temu dają czas na zatrzymanie auta czy skorygowanie toru jazdy. Niedrogie zestawy mogą też „nie zauważyć” mniejszych przeszkód czy przekłamywać dane z powodu niskiej dokładności. Często też przestają działać z powodu wilgoci, która dostaje się do nich przez zbyt słabo uszczelnione złącza. 

To, jaki zestaw wybierzesz, zależy od tego, jak bardzo chcesz chronić swoje auto w czasie manewrów. Jeżeli bardzo obawiasz się stłuczek parkingowych, zainwestuj w system z górnej półki – będzie dokładny i niezawodny. W innym przypadku można sięgnąć po tańsze zestawy od sprawdzonych producentów (koszt około 300 zł). Nie poleca się najtańszych czujników, ponieważ są zawodne. 

Jak zamontować czujnik parkowania – przygotowanie

To, jak zamontować czujnik parkowania, zależy od zakupionego modelu, dlatego przed przystąpieniem do montażu, dokładnie przeczytaj instrukcję urządzenia. Znajdziesz tam informację o sposobie zasilania i włączania czujników, odległości pomiędzy i wskazówki jak zabezpieczyć złącza zgodnie z wymogami producenta czy informacje bezpieczeństwa. Przed montażem przygotuj narzędzia. Potrzebne Ci będą:

  • wiertarka/wkrętarka;
  • otwornica (zwykle w zestawie);
  • papier ścierny;
  • poziomnica;
  • marker;
  • miara zwijana;
  • lutownica.

Ustaw samochód na równej powierzchni. Sprawdź poziomicą, czy podłoga nie opada w żadnym kierunku. Odmierz odległość od ziemi (ma być zgodna z instrukcją, zwykle 60–80 cm) i zaznacz dwa punkty na brzegach płaskiej powierzchni zderzaka. Przeprowadź pomiędzy nimi prostą linię. Sprawdź poziomicą, czy jest równa. 

Jeżeli w samochodzie nie ma dostępu do wnętrza zderzaka od spodu, konieczny będzie demontaż nakładki. W innym wypadku dalsze czynności możesz wykonać bez rozbierania elementów karoserii. 

Na narysowanej wcześniej linii wyznacz środek odcinka. Odmierz połowę odległości pomiędzy sensorami (podanej w instrukcji) i zaznacz ją po obu stronach, symetrycznie od linii wyznaczającej punkt centralny. Następnie od wyznaczonych pozycji środkowych czujników odmierz odpowiednią odległość dla sensorów skrajnych. Mogą być zamontowane już na zagięciu linii zderzaka, dzięki czemu czujniki będą obejmować szerszą przestrzeń. 

Montaż czujnika parkowania krok po kroku

Po dokonaniu opisanych wcześniej czynności możesz przystąpić do prac montażowych. W wyznaczonych miejscach wywierć otwór za pomocą otwornicy. Papierem ściernym wyrównaj brzegi i usuń poszarpane fragmenty tworzywa. 

jak podłączyć czujniki parkowania

W powstałych otworach zamontuj czujniki. Zwykle wystarczy je wcisnąć, a plastikowe zapadki utrzymają go na miejscu. Niekiedy będziesz musiał wcześniej założyć na otwór kołnierz montażowy, a dopiero następnie sam czujnik. 

Przewody z czujników wprowadź do bagażnika lub komory silnikowej. Z tyłu wyjmij osłonę koła zapasowego i zdemontuj wszystkie niezbędne do przeciągnięcia kabelków elementy tapicerki. Konieczny będzie też dostęp do jednej z lamp (ze światłem cofania). Z przodu konieczne może być zdjęcie niektórych osłon silnika. 

Jak podłączyć czujniki parkowania z tyłu?

Jeżeli montujesz jedynie tylne czujniki parkowania, jednostkę centralną najlepiej umieścić w bagażniku. Wybierz miejsce, gdzie nie będzie ona narażona na zalanie czy uszkodzenia mechaniczne. Dobrym pomysłem może być przestrzeń pod maskownicą głośnika lub inne miejsca, gdzie fabrycznie umieszczone są elementy elektryczne. 

Do centralki podłącz przewody czujników (zwykle wystarczy wpiąć wtyczki). Plus zasilania podłącz do dodatniego bieguna żarówki lampy cofania. Nałóż na przewód koszulkę termokurczliwą. Znajdź przewód zasilający światła cofania i połącz oba przewody. Najlepszym sposobem będzie skręcenie ich końcówek, pobielenie lutowiem i zaciśnięcie na nich wsuwki elektrycznej. W przypadku niektórych wtyczek tylnej lampy konieczne może być podłączenie do przewodu, a nie do styku w lampie. Minus zasilania centralki podłącz do dowolnej masy, czyli do karoserii auta. 

Po podłączeniu centralki pozostaje przeciągnięcie przewodów do urządzeń sygnalizujących. Może to wymagać demontażu niektórych elementów wnętrza czy tapicerki. 

Jeżeli zestaw wyposażony jest tylko w brzęczek (buzer), można zrobić to na dwa sposoby. Pierwszym jest przeprowadzenie go wzdłuż tylnego słupka, przy brzegu podsufitki, aż do słupka przedniej szyby, gdzie w miejscu połączenia osłony z podsufitką można zamontować głośniczek. Drugim jest poprowadzenie go pod górną osłoną progów – zwykle znajdują się tam niektóre fabryczne przewody. Brzęczek można umieścić pod deską rozdzielczą.

W przypadku zestawów ze wskaźnikiem graficznym czy wyświetlaczem, lepszą drogą dla przewodów będą okolice tunelu środkowego. Tym sposobem można przeprowadzić je do konsoli centralnej. Jeżeli nie ma takiej możliwości, można wykorzystać przestrzeń pod osłoną progu, następnie przeciągnąć go w bok i wyprowadzić przy konsoli centralnej lub kokpicie. Wskaźnik należy jedynie podpiąć. Przeważnie montuje się go w wybranym punkcie z użyciem taśmy dwustronnej. 

montaż czujnika parkowania

Jak podłączyć czujniki parkowania z przodu?

Przednie czujniki parkowania są rzadziej stosowane i przeważnie montuje się je jednocześnie z tylnymi. Niezbędny jest zestaw z centralką dostosowaną do 8 czujników. Montaż przednich sensorów przebiega tak samo, jak tych z tyłu. 

W przypadku zastosowania czujników z przodu i z tyłu centralkę najlepiej umieścić w okolicach deski rozdzielczej. Tylne sensory podłączysz do niej za pomocą specjalnych przedłużaczy. Przednie wprowadź do wnętrza otworami technologicznymi, wraz z innymi wiązkami przewodów. Jednostka centralna w takiej sytuacji musi być zasilana „po stacyjce”, a w skład zestawu powinien wchodzić także wyłącznik, ponieważ podczas jazdy miejskiej czujniki reagowałyby na samochód stojący przed Tobą w korku czy na światłach. 

Jak zamontować czujnik parkowania – wskazówki eksperta

Aby uzupełnić nasz poradnik, zapytaliśmy eksperta Inter Cars o rady, w kwestii tego, jak podłączyć czujniki parkowania w samochodzie, który nie był wyposażony w niego fabrycznie. 

Zanim w ogóle zdecydujesz się na zamontowanie czujników parkowania, obejrzyj swoje auto, sprawdź dostęp i poszukaj dróg do przepuszczenia przewodów. O wiele łatwiej będzie zaplanować pracę. Zwróć też uwagę na materiał, z którego wykonano nakładkę zderzaka. Nie powinna być połamana, w takim przypadku montaż doprowadzi do dalszych zniszczeń. Niektóre tworzywa stają się z czasem bardzo kruche i przy próbie wykonania w nich otworu z pewnością popękają, a to spowoduje, że sensor nie będzie trzymać się na miejscu. 

Jeżeli kupiłeś zestaw bez hermetycznych styków, nałóż na przewody koszulki termokurczliwe i w ten sposób zabezpiecz połączenie. Znacząco zwiększy to niezawodność systemu. 

Czujniki parkowania – kup w Inter Cars

Wiesz już, na co zwrócić uwagę i jak zamontować czujnik parkowania, ale gdzie kupić dobry zestaw, który będzie niezawodny, dokładny i trwały? Odpowiedź jest jedna – w sklepie Inter Cars. Znajdziesz tam bogatą ofertę zestawów czujników takich marek jak Valeo czy M-Tech, a także części zamienne, przedłużacze przewodów itp. 

Już teraz sprawdź ofertę czujników parkowania i innych przydatnych akcesoriów samochodowych w Inter Cars! Czekają na Ciebie niezliczone produkty, zawsze wysokiej jakości i w dobrej cenie. 

Jak podłączyć czujniki parkowania – podsumowanie

Czujnik, który pozwala lepiej ocenić odległość od przeszkody, to niewielka inwestycja, a jego montaż jest łatwy nawet dla osób, które nie mają dużego doświadczenia. Wystarczy podstawowa wiedza i narzędzia, aby zrobić to dobrze stosowanie czujników pozwoli uniknąć o wiele kosztowniejszych szkód, ponieważ nawet drobna stłuczka podczas parkowania, będzie droższa niż tego typu zestaw. Z tego powodu warto w ten sposób zmodyfikować swoje auto bez względu na jego wartość czy wiek. 

Dzięki zawartym w tym tekście poradom wiesz, jak podłączyć czujniki parkowania z tyłu i z przodu, ale pamiętaj, że zawsze najważniejsza jest treść instrukcji dołączonej do zestawu. Niektóre urządzenia będą wymagały innego sposobu podłączenia zasilania czy rozmieszczenia sensorów. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!