Koła pasowe alternatora są kluczowym elementem odpowiadającym za prawidłową pracę akumulatora. Wynika to przede wszystkim z ich głównego zadania, opierającego się na przenoszeniu napędu z silnika na alternator. Dodatkowo bardzo istotną kwestią jest tłumienie drgań skrętnych generowanych silnik. Ile kosztuje koło pasowe? Cena elementu nie jest wysoka, zatem można go tanio wymienić. Należy regularnie kontrolować stan koła pasowego – nie dopuścimy tym samym do poważnej awarii alternatora.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest koło pasowe alternatora?
  2. Jakie są podstawowe typy kół pasowych alternatora?
  3. Na czym polega działanie alternatora?
  4. Czym objawia się uszkodzone koło pasowe?
  5. Kiedy warto sprawdzić stan techniczny koła pasowego?
  6. W jaki sposób można sprawdzić, czy wolne koło alternatora trzeba wymienić?
  7. Gdzie i kiedy można wymienić koło pasowe alternatora?
  8. Jakie są polecane koła pasowe alternatora?

Czym jest koło pasowe alternatora?

Koła pasowe alternatora to element niezbędny do prawidłowej pracy akumulatora oraz silnika, a tym samym całego samochodu. Zadaniem alternatora jest wytwarzanie prądu stałego z energii mechanicznej przekazanej przez silnik, zaś koła pasowe stanowią część odpowiedzialnego za to układu.

szukasz produktu który opisujemy?

Proces przekazania energii mechanicznej z silnika do alternatora odbywa się za pośrednictwem paska wielorowkowego. Wszelkie nieprawidłowości w jego pracy stanowią sygnał do skontrolowania sprawności koła pasowego alternatora oraz paska wieloklinowego. Standardowo, tego rodzaju koło składa się z dwóch elementów połączonych gumą o właściwościach sprężysto-tłumiących. Takie połączenie gwarantuje tłumienie drgań. 

Jeśli dany model samochodu charakteryzuje się standardowo większymi drganiami skrętnymi wynikającymi z pracy wału korbowego, zamontowane koło pasowe alternatora może być dodatkowo wyposażone w specjalny tłumik drgań TVD. 

Jakie są podstawowe typy kół pasowych alternatora?

Koła pasowe alternatora występujące obecnie na rynku są w pełni dopasowane do potrzeb konkretnych silników. Przede wszystkim jest to kwestia marki oraz modelu danego samochodu. 

Koła pasowe alternatora występują w dwóch wersjach, a ich montaż zależy od rodzaju napędu. Koła pasowe alternatora w typie otwartym montowane są w silnikach o napędzie benzynowym, natomiast koła pasowe w typie zamkniętym kierowane są do samochodów zawierających jednostki wysokoprężne. 

Na czym polega działanie alternatora?

Koło pasowe stanowi kluczowy element wpływający na pracę alternatora. Opiera się ona o stałe doładowywanie akumulatora w trakcie jazdy na podstawie zjawiska indukcji elektromagnetycznej. Aby było to możliwe, konieczne jest prawidłowe dostarczenie energii mechanicznej wytworzonej przez silnik wprost do alternatora. Za ten etap odpowiedzialne jest koło pasowe oraz pasek wielorowkowy. 

Czym objawia się uszkodzone koło pasowe?

Koło pasowe alternatora jest elementem bardzo istotnym dla prawidłowej pracy samochodu, dlatego w każdej niepokojącej sytuacji warto skontrolować jego stan. Najpewniejszym sposobem na zdiagnozowanie uszkodzonego koła jest skorzystanie z pomocy specjalisty, lecz w wielu przypadkach można sprawdzić to również samodzielnie. 

Przede wszystkim objawem nieprawidłowości w obrębie koła pasowego są nietypowe, nieregularne ruchy napinacza na biegu jałowym. Zastanawiasz się, ile kosztuje koło pasowe? Cena elementu jest istotna, jednak zanim zdecydujesz się na zakup nowej części, warto przeprowadzić jeszcze jeden test. Chociaż nie jest on korzystny dla jednostki, pozwala dość precyzyjnie określić źródło problemu. Polega on na wyłączeniu silnika w chwili wejścia na wysokie obroty. 

Dodatkowo częstą usterką w obrębie tego elementu jest głośna praca (piszczenie) oraz spadanie paska wielorowkowego. Przyczyną jest wyraźnie i gwałtownie zwiększony poziom drgań paska klinowego.

Koła pasowe alternatora

Kiedy warto sprawdzić stan techniczny koła pasowego? 

Koło alternatora to istotny element pracy samochodu. Z tego względu producenci zalecają regularne kontrolowanie stopnia jego zużycia, tak aby nie dopuścić do nagłej awarii. Najczęściej taki przegląd powinien być przeprowadzany co 60 tysięcy kilometrów, o ile w tym czasie nie był wymieniany pasek wielorowkowy. Wynika to z konieczności jednoczesnego zamontowanie zarówno nowego paska, jak i koła pasowego. 

Warto pamiętać, żeby podczas wymiany koła pasowego alternatora nie korzystać z zużytych elementów, takich jak np. stare śruby. Koło jest elementem z zasady montowanym przy użyciu śrub jednorazowych, które ulegają  odkształceniu. Nieprawidłowe zamontowanie koła pasowego, głównie nadmierne lub niewystarczające dokręcenie, powoduje szybszą eksploatację. 

W jaki sposób można sprawdzić, czy wolne koło alternatora trzeba wymienić?

Koło alternatora można sprawdzić na dwa sposoby. Samodzielna diagnostyka opiera się przede wszystkim o skontrolowanie ruchów napinacza na biegu jałowym, a także wyłączenie silnika w trakcie pracy na wysokich obrotach. Niemniej jednak analizę we własnym zakresie można przeprowadzić również po demontażu koła pasowego. Jeśli dany model jest wyposażony w system OWC (sprzęgło jednokierunkowe, ang. One Way Clutch, obraca się swobodnie w jednym kierunku i blokuje się w kierunku odwrotnym), można zrobić to nawet ręcznie, bez konieczności używania specjalistycznych narzędzi. Najpierw trzeba jedną ręką chwycić zewnętrzny pierścień, a drugą wewnętrzny. Powinny obracać się  w jedną stronę. W przeciwnym razie oznacza to usterkę. 

Jeśli jednak dane koło pasowe wyposażone jest w system OAD (sprzęgiełko alternatora, ang. Overruning Alternator Decoupler, dopuszcza niewielki kąt obrotu w przeciwnym kierunku) nie uda się tego testu przeprowadzić ręcznie, konieczne będzie zastosowanie imadła i dopasowanego klucza. Wynika to z obecności bardzo mocnej sprężyny, która nie ugnie się pod siła jedynie dłoni. Zanim zamontuje się koło w imadle bądź uchwycie, trzeba pamiętać o owinięciu go starym paskiem. Jeśli się o tym zapomni, może dojść do uszkodzenia. 

W momencie gdy koło z paskiem jest już odpowiednio unieruchomione , można delikatnie obrócić wałem OAD. W jedną stronę powinno iść lekko i płynnie, natomiast w przeciwną powinien wystąpić odczuwalny opór. 

Niezależnie od typu, jeśli koło pasowe będzie się swobodnie obracało lub ślizgało w kierunku jazdy pod obciążeniem, oznacza to uszkodzenie uniemożliwiające prawidłową pracę. Tym samym alternator nie będzie mógł produkować energii elektrycznej. Usterka prawdopodobnie dotyczy sprzęgła. Natomiast jeśli wał nie obraca się płynnie w żadną stronę, uszkodzenie mogło objąć sprężynę sprzęgła lub tuleje mocowania alternatora. Przyczyną takiego błędu mogą być nadmierne drgania skrętne. 

Gdzie i kiedy można wymienić koło pasowe alternatora?

Koło pasowe do alternatora należy regularnie kontrolować. Producent zaleca przegląd jego sprawności po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów, natomiast wymiana koła pasowego alternatora powinna zostać przeprowadzona co 100-120 tysięcy, jeśli w tym czasie nie miała miejsce żadna poważna awaria. 

Należy także pamiętać, aby przy okazji wymiany paska, zawsze wymieniać również koło pasowe. Przyczyną wymiany paska, może być np. naprawa układu rozrządu. Wymiana koła pasowego powinna być przeprowadzana w profesjonalnych warsztatach. Zazwyczaj złym pomysłem jest próba samodzielnej naprawy. 

Koła pasowe alternatora

Koła pasowe alternatora – zestawienie

Koło pasowe do alternatora oferowane przez wielu dostępnych na rynku producentów ma za zadanie umożliwić prawidłową pracę alternatora. Poniżej przedstawiamy wybrane propozycje. 

Koło pasowe alternatora Magneti Marelli 940113010029

Wymiana koła pasowego alternatora nie jest najbardziej kosztowną usterką, niemniej jednak nie jest to element, na którym warto oszczędzać. Model oferowany przez firmę Magneti Marelli pozwala dokonać tej wymiany szybko i ekonomicznie, tak aby zminimalizować ryzyko wystąpienia kosztownego w naprawie uszkodzenia alternatora. Koło pasowe alternatora tego typu przeznaczone  jest do samochodów marki Volvo oraz Volkswagen. 

Sprawdź dostępność oraz cenę na Inter Cars: Koło pasowe alternatora Magneti Marelli 940113010029

Koło pasowe alternatora CQ 1040189

Model oferowany przez firmę CQ charakteryzuje się wysoką jakością wykonania oraz najlepszymi materiałami wykorzystanymi do produkcji. Koło pasowe alternatora tego typu przeznaczone jest do samochodów marki Opel, Nissan, Renault oraz Renault Trucks. 

Sprawdź dostępność oraz cenę na Inter Cars: Koło pasowe alternatora CQ 1040189

Koło pasowe alternatora CQ 1040436

Model oferowany przez firmę CQ pozwala na osiągnięcie pełnej sprawności tych elementów. Koło pasowe alternatora tego typu przeznaczone jest do samochodów marki Nissan oraz Suzuki. 

Sprawdź dostępność oraz cenę na Inter Cars: Koło pasowe alternatora CQ 1040436

Koło pasowe alternatora CQ 1040338

Koło pasowe alternatora oferowane przez firmę CQ pozwala na efektywną pracę alternatora, ale również kompresora klimatyzacji i wspomagania układu kierowniczego. Tego typu koło pasowe alternatora przeznaczone jest do samochodów marki Volvo, Renault oraz Mitsubishi. 

Sprawdź dostępność oraz cenę na Inter Cars: Koło pasowe alternatora CQ 1040338

Koło pasowe alternatora Magneti Marelli 940113010009

Koło pasowe alternatora tego typu przeznaczone jest do samochodów marki Volkswagen oraz Audi. 

Sprawdź dostępność oraz cenę na Inter Cars: Koło pasowe alternatora Magneti Marelli 940113010009

Koło pasowe alternatora Bosch F 00M 991 358

Koła pasowe zawierające tłumik drgań wspierają pracę wielu elementów niezbędnych do efektywnej i komfortowej jazdy. Dzięki ich współpracy z dwumasowym kołem zamachowym za pośrednictwem paska wielorowkowego możliwa jest wydajna i pozbawiona drgań praca. Koło pasowe alternatora tego typu przeznaczone jest do samochodów marki Volkswagen. 

Sprawdź dostępność oraz cenę na Inter Cars: Koło pasowe alternatora Bosch F 00M 991 358

Koło pasowe alternatora Valeo 593519

Koło pasowe alternatora oferowane przez ma za zadanie przenieść napęd z silnika na alternator. Dzięki temu możliwe jest zamienienie energii mechanicznej na prąd stały, niezbędny do pracy akumulatora. Sygnałem do wymiany koła pasowego są piszczące dźwięki oraz odczuwalne drgania paska wielorowkowego. Koło pasowe alternatora producenta Valeo przeznaczone jest do samochodów marki Peugeot, Fiat, Citroen oraz Lancia. 

Sprawdź dostępność oraz cenę na Inter Cars: Koło pasowe alternatora Valeo 593519

Koło pasowe alternatora – ekspert radzi 

Koło pasowe alternatora gwarantuje prawidłową pracę samochodu. Niemniej jednak konstruktorzy nowych modeli napotykają na tym polu coraz większe trudności. Dużym problemem jest konieczność przystosowanie jednostki napędowej do coraz bardziej restrykcyjnie obowiązujących norm emisji  spalin – mówi ekspert Inter Cars.

W tej kwestii trudnością jest kompromis pomiędzy maksymalną mocą oraz momentem obrotowym a spełnieniem wyśrubowanych norm. Najwięcej przeszkód napotykają projektanci silników wysokoprężnych. Skutkiem może być nierównomierna prędkość obrotowa koła pasowego na wale, a także wzrost drgań skrętnych i wibracji. 

Koła pasowe alternatora

Koło pasowe alternatora – podsumowanie

Koło pasowe alternatora jest elementem niezbędnym do zachowania prawidłowej pracy auta. Odpowiada za dostarczenie energii mechanicznej, pochodzącej z silnika, do alternatora, który w następnej kolejności zmienia ją na prąd stały niezbędny do prawidłowego działania akumulatora, a tym samym całego samochodu. 

Jeśli szukasz kół pasowych alternatora do swojego samochodu lub wielu innych części zamiennych i akcesoriów, sprawdź pełną ofertę Inter Cars.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!