Toyota od wielu lat bierze udział w wyścigu technologicznym. To właśnie dzięki temu, jej auta odnoszą sukcesy i zyskują uznanie klientów. Wartym wspomnienia pomysłem jest choćby innowacyjny układ wspomagania kierownicy wspierany przez elektronikę, który pojawił się w piątej generacji modelu Crown (1974 r.). Inne, ciekawe rozwiązanie to zastosowanie paneli z laminowanej stali w celu tłumienia wibracji nadwozia. Wykorzystano je w autach Toyota Celsior i Lexus LS 400, które w 1989 roku były najlepiej wyciszonymi seryjnymi pojazdami na świecie (przy prędkości 100 km/h hałas wynosił 58 decybeli). Samochód w 1994 roku był uznawany za wzorzec pojazdu terenowego, a także zdefiniował ten segment motoryzacji, szybko znajdując naśladowców. I między innymi w tym modelu, można znaleźć funkcję PWR Heat. Co się za nią kryje?

Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi:

PWR Heat, a silniki diesla

Właściciele aut wyposażonych w PWR Heat często mają problem z rozszyfrowaniem funkcji, jaka kryje się za tym przyciskiem. Żeby dobrze zrozumieć jej działanie, należy wyjść od kwestii tempa rozgrzewania się jednostek napędowych. Wszystkie silniki spalinowe, do efektywnej pracy potrzebują odpowiedniej temperatury roboczej. Nie jest to jedna, dokładnie sprecyzowana wartość, ale zakres temperatur (regulowanych przez termostat), które uznaje się za prawidłowe w danych warunkach. Przyjmuje się, że wynosi on od 80 do 100 stopni Celsjusza.

Dlaczego więc pojawił się przycisk PWR Heat? Toyota postanowiła rozwiązać w ten sposób problem rozgrzewania silnika wysokoprężnego. Jest to bowiem wspomagająca  nagrzewnica spalinowa, która ma za zadanie przyspieszyć osiągnięcie temperatury roboczej przez silnik. A w przypadku diesli (szczególnie zimą) nie jest to wcale proste.

Rozgrzewanie silnika w jednostkach wysokoprężnych

Silniki wysokoprężne działają w inny sposób niż benzynowe. Układ smarowania w takich jednostkach ma większą pojemność, a układ chłodzenia jest bardziej wydajny. Czynniki te wpływają z kolei na tryb rozgrzewania silnika, który jest dłuższy niż w motorach benzynowych. Najlepiej widać to zimą: w niższych temperaturach proces osiągania temperatury roboczej jest jeszcze bardziej czasochłonny.

Dawniej, dość popularną praktyką było rozgrzewanie auta na postoju. Wiadomo jednak, że takie postępowanie negatywnie wpływa na kondycję silnika, a także przyczynia się do nadmiernej emisji spalin. Może też skończyć się mandatem: zostawienie samochodu z włączonym silnikiem na dłużej niż minutę kosztuje od 100 do 300 zł. Dlatego koncerny samochodowe szukają innych  sposobów na to, żeby auta jak najszybciej rozgrzewały się i wchodziły w standardowy tryb pracy. Służą temu same  konstrukcje silników oraz specjalne funkcje, jak właśnie PWR Heat.

Skutki zbyt długiego nagrzewania silnika

Tempo rozgrzewania samochodu negatywnie wpływa na jego kondycję. A dokładniej dochodzi do:

  • spadku wydajności silnika,
  • wzrostu zużycia paliwa,
  • zwiększenia emisji cząstek stałych,
  • szybszego zużywania elementów metalowych.

Zanim olej silnikowy osiągnie optymalną temperaturę, cechuje się ograniczonymi właściwościami smarnymi ( jest gęsty). Oznacza to, że nie jest w stanie dotrzeć do wszystkich, istotnych podzespołów silnika. Jazda na niedogrzanej jednostce może więc skończyć się uszkodzeniem np. panewek lub wtryskiwaczy. Ze względu na wzrost emisji cząstek stałych, negatywnym skutkiem bywa też zapchany filtr DPF.

W jaki sposób rozpoznać problemy z filtrem cząstek stałych? Dowiesz się tego z bloga Inter Cars: Jakie objawy daje zapchany filtr DPF?

Jak działa PWR Heat?

Jak długo istnieje funkcja PWR Heat? Toyota Auris była wyposażona w dodatkową nagrzewnicę już kilkanaście lat temu. Przycisk jest zazwyczaj umiejscowiony na desce rozdzielczej, po lewej stronie kierownicy. Uruchamia się po jego wciśnięciu, ogrzewając silnik (i jednocześnie kabinę), dzięki czemu skraca się czas osiągania właściwej temperatury roboczej.

Sposób uruchamiania PWR Heat

Jak działa PWR Heat? Toyota wyposażona we wspomagającą nagrzewnicę nie będzie rozgrzewać się na postoju (jak webasto), ale dopiero w trakcie jazdy. W praktyce wygląda to następująco:

  • po uruchomieniu silnika włączasz przycisk PWR Heat,
  • w ciągu ok. 30 s system zaczyna działać,
  • po kolejnych 55 s jednostka osiąga optymalną temperaturę,
  • możesz wyłączyć nagrzewnicę.

Co ważne, system włącza się wyłącznie pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim, samochód ma być uruchomiony: funkcja nie działa w trybie ogrzewania postojowego. Poza tym, na zewnątrz musi panować niska temperatura, a płyn w układzie chłodzenia jednostki napędowej nie może być rozgrzany. Warto też pamiętać, że unieruchomienie silnika jednocześnie wyłącza nagrzewnicę.

Objawy podczas pracy PWR Heat

Instrukcja obsługi dodatkowej nagrzewnicy spalinowej jest bardzo prosta. Wielu kierowców zauważa jednak pewne niepokojące objawy po uruchomieniu PWR Heat. Toyota Yaris wydaje dziwne dźwięki w trakcie działania nagrzewnicy? Jak można wyczytać w instrukcji obsługi, jest to zupełnie naturalne zjawisko. Po włączeniu przycisku mogą pojawić się również:

  • biały dym, wydostający się spod samochodu (o charakterystycznym zapachu) – przy uruchomianiu i wyłączaniu nagrzewnicy,
  • para emitowana przez wylot spalin nagrzewnicy – podczas pracy w niskiej temperaturze,
  • nietypowy hałas od strony silnika – po przerwaniu pracy nagrzewnicy, zanim nastąpi jej całkowite wyłączenie (przez ok. 2 minuty).

Wszystkie wymienione zjawiska świadczą o prawidłowej pracy systemu PWR Heat (nie oznaczają wystąpienia usterki), dlatego nie powinny być powodem do niepokoju.

Nagrzewnica spalinowa – środki ostrożności

Korzystanie z nagrzewnicy wymaga stosowania pewnych środków ostrożności. W celu uniknięcia ryzyka oparzenia nie należy jej dotykać (zasada obowiązuje także wobec układu wydechowego urządzenia). Trzeba także unikać bliskiego kontaktu z materiałami łatwopalnymi.

Niewłaściwe korzystanie z PWR Heat może też spowodować uszkodzenie samochodu. Lepiej więc posłuchać zaleceń producent i:

  • nie włączać nagrzewnicy w odstępach czasu krótszych niż 5 min (przyspieszysz w ten sposób jej zużycie),
  • powstrzymać się od samodzielnych modyfikacji i otwierania obudowy nagrzewnicy (można to robić jedynie w specjalistycznych warsztatach oraz autoryzowanych stacjach obsługi),
  • uważać na wodę i inne płyny (rozlanie ich bezpośrednio na nagrzewnicę grozi jej awarią),
  • zwracać uwagę na przewody wlotowe i wylotowe nagrzewnicy (w wyniku ich zatkania np. śniegiem lub błotem, urządzenie przestanie działać).

Jeśli z nagrzewnicy zacznie wydostawać się ciemny dym lub dojdzie do wycieku płynów, należy ją wyłączyć oraz skonsultować się z mechanikiem. Pomocy fachowca wymaga też sytuacja, kiedy system nie chce się uruchomić mimo ujemnej temperatury zewnętrznej (może to oznaczać awarię urządzenia).

Czym PWR Heat różni się od Idle Up?

Właściciele niektórych modeli Toyoty, mogli zauważyć, że producent stosuje również inny sposób na szybsze rozgrzanie silnika niż PWR Heat. Toyota Rav 4 (między innymi), w zależności od wersji silnikowej, była czasami wyposażana w przycisk Idle Up. Co on oznacza? Jest to mechanizm, który podwyższa obroty biegu jałowego. Efekt działania jest więc podobny, jak w przypadku nagrzewnicy: skraca się czas rozgrzewania silnika.

Po wciśnięciu przycisku Idle Up jednostka zaczyna pracę na zwiększonych obrotach. Są one na tyle niskie, że nie stanowią zagrożenia dla układu napędowego. Wzrasta przy tym kultura pracy zimnego silnika, a temperatura robocza jest osiągana znacznie szybciej. Funkcji nie trzeba wyłączać (następuje to automatycznie po zgaszeniu samochodu). Tak samo jak w przypadku PWR Heat, do uruchomienia systemu niezbędna jest niska temperatura na zewnątrz. Należy więc zauważyć, że oba rozwiązania mają ten sam cel, a różnią się wyłącznie sposobem jego osiągnięcia.

Samochody japońskiego producenta cieszą się dużą popularnością nie tylko ze względu na liczne dodatkowe funkcje jak PWR Heat. Toyota Yaris, która w 2021 r. otrzymała tytuł Europejskiego Samochodu Roku, jest tego najlepszym przykładem. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z bloga Inter Cars: Toyota Yaris – dane techniczne i typowe usterki. Wszystko, co musisz wiedzieć!

PWR Heat Toyoty a właściwa eksploatacja diesla zimą

Rozruch przy temperaturze -20 stopni Celsjusza to prawdziwe wyzwanie dla silników wysokoprężnych. Funkcja PWR Heat wspomoże szybsze rozgrzanie silnika, a także sprawi, że w kabinie zrobi się cieplej. Nie upora się jednak ze wszystkimi, zimowymi problemami. Jak powinna więc wyglądać prawidłowa eksploatacja samochodu z motorem diesla podczas mrozów?

Jeszcze przed nastaniem zimy trzeba pamiętać o kilku kluczowych sprawach. Na pewno należy sprawdzić stan świec żarowych, które mogą uniemożliwić uruchomienie auta. Warto też wymienić wcześniej filtr paliwa lub przynajmniej usunąć wodę z odstojnika, inaczej utworzy się w nim korek lodowy. Sporym ułatwieniem jest tankowanie paliwa przystosowanego do ujemnych temperatur. Muszą o tym pamiętać także właściciele aut z różnorodnymi systemami wspomagania rozruchu, którzy i tak mają nieco łatwiej. Dlaczego? W mroźne dni diesel osiągnie odpowiednią temperaturę dopiero po przejechaniu ok. 10 -15 kilometrów. Nie dotyczy to jednak samochodów wyposażonych w dodatkowe nagrzewnice, jak PWR Heat. Toyota Auris, która ma taką funkcję, rozgrzeje się do temperatury roboczej w niecałe 2 minuty – odpowiada ekspert Inter Cars.

Nie tylko PWR Heat: zadbaj o swój komfort z Inter Cars

Wspomagająca nagrzewnica samochodowa to spore udogodnienia w trakcie mrozów. Szybsze osiągnięcie właściwej temperatury przynosi wiele korzyści dla silnika, a także zmniejsza emisję spalin. PWR Heat Toyoty nie jest jednak jedynym sposobem na zwiększenie komfortu jazdy zimą. Poza tym, o auto należy dbać przez cały rok. Jak możesz to zrobić? W sklepie motoryzacyjnym Inter Cars znajdziesz całą paletę gotowych rozwiązań. Są to m.in. części zamienne, akcesoria i narzędzia, które przydadzą się o każdej porze roku. Zadbaj o układ napędowy, regularnie wymieniając olej silnikowy i filtr paliwa. Nie zapomnij też o nagrzewnicy, która jest niezbędna w chłodniejsze dni.

PWR Heat – czy Toyota znalazła sposób na jazdę z niedogrzanym silnikiem?

Funkcja PWR Heat przynosi wiele korzyści dla samochodów wyposażonych w jednostki wysokoprężne. Szybsze rozgrzanie auta umożliwia jego wydajniejszą eksploatację. Urządzenie minimalizuje także skutki jazdy z niedogrzanym silnikiem, takie jak wzmożone odkładanie się nagaru (powodującego problemy z układem dolotowym) oraz szybsze zapychanie filtra DPF. Nie można też pominąć kwestii wygody kierowcy oraz jego pasażerów. Dzięki spalinowej nagrzewnicy, w kabinie będzie cieplej. Korzystając z przycisku PWR Heat, pamiętaj, że urządzenie będzie działać, tylko jeśli na zewnątrz jest odpowiednio zimno. W razie wystąpienia jakichkolwiek problemów należy zgłosić się do serwisu lub warsztatu. Jest to dość złożony system, w którym może dojść do usterki.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

PWR Heat to układ dogrzewania wnętrza i silnika. Włącza się go w sezonie zimowym, aby szybciej uzyskać ciepło w kabinie i optymalną temperaturę chłodziwa. 

Jeśli funkcja PWR Heat nie chce się uruchomić, może to oznaczać, że na zewnątrz jest za ciepło. Warunkiem jej działania jest też włączony silnik oraz niska temperatura oleju silnikowego. W sytuacji, kiedy wszystkie wymienione czynniki są spełnione, może to oznaczać awarię systemu. Konieczna jest wtedy konsultacja z mechanikiem.

Zawsze, kiedy na zewnątrz panują mrozy, po uruchomieniu auta, należy włączyć przycisk PWR Heat. Toyota chciała bowiem przyspieszyć w ten sposób rozgrzewanie silnika, poprawiając jego wydajność oraz zmniejszając ryzyko zapchania filtra DPF. Trzeba jednak pamiętać, że nie zaleca się ponownego naciskania przycisku w odstępie mniejszym niż 5 min (może to spowodować szybsze zużycie urządzenia).
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!