W sieci można znaleźć liczne ogłoszenia sprzedaży takich elementów, jak palnik HHO lub instalacja do zasilania gazem HHO silników spalinowych. O co chodzi? Sprzedawcy często twierdzą, że instalacja HHO do samochodu jest w stanie zmniejszyć zużycie paliwa nawet o ponad 50 proc., jednocześnie wpływając korzystnie na pracę silnika. Niezbędne elementy wystarczy zamówić i zamontować pod maską – bez problemu da się również znaleźć warsztaty, które je podłączą. Brzmi jak prosty i skuteczny sposób na wygenerowanie znacznych oszczędności. Jednak czy jest tak naprawdę? Większość opinii o generatorach HHO pochodzi od zwykłych użytkowników, znacznie trudniej za to natknąć się na wypowiedzi przedstawicieli nauki i specjalistów w dziedzinie techniki motoryzacyjnej. Jaka więc faktycznie jest instalacja HHO? Hit czy kit? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Generator HHO: co to właściwie jest? 

HHO, zwane inaczej oxyhydrogenem lub gazem Browna, powstaje w generatorze w drodze elektrolizy. Kto wymyślił takie urządzenie i na czym polega jego wpływ na funkcjonowanie silnika samochodowego? Zebraliśmy dla Ciebie niezbędne informacje dotyczące historii oraz działania instalacji HHO. 

Generator wodoru HHO – odrobina historii

Czy wiesz, że generator HHO powstał jeszcze przed I wojną światową? Pierwszy elektrolizer wodorowy zbudował w 1860 roku Jean Joseph Etienne, z kolei w 1918 roku Charles H. Frazer opatentował tzw. hydrogen booster: urządzenie, które doprowadzało do komory spalania wodór, zmniejszając w ten sposób zapotrzebowanie samochodu na paliwo. 

Wraz z upływem lat konstrukcja i jej zastosowania stale ewoluowały, bo jak się okazało – gaz Browna, czyli HHO, może mieć naprawdę szeroki zakres zastosowań. Wykorzystywano go m.in. w celu zasilania palników do cięcia metali. 

Palniki HHO wprowadziła na rynek w 1970 roku firma Lotgenst. Elementy elektrolizy gazu Browna zaczęły być wykorzystywane w światowej motoryzacji: eksperymenty z generatorami wodoru przeprowadzano m.in. w takich pojazdach, jak Lancia Delta Integrale lub Dodge RAM. 

Zobacz również: Samochód wodorowy: ile kosztuje i jak działa? 5 ciekawostek.

Jak działa generator HHO?

By zrozumieć zasadę działania generatora, warto przede wszystkim zwrócić uwagę na subtelną, ale bardzo istotną różnicę pomiędzy elektrolizerem HHO a wodorowym. W instalacji HHO wydzielająca wodór anoda nie jest odseparowana od katody, która z kolei wydziela tlen. W rezultacie konstrukcja umożliwia uzyskanie nie dwóch osobnych, ale jednego gazu – o unikalnych właściwościach. 

Zasilanie wielocylindrowych silników spalinowych benzyną połączoną z gazem Browna (bo o nim właśnie mowa) zostało opatentowane przez NASA w 1977 roku. To wydarzenie zapoczątkowało szereg kolejnych rozwiązań. Dziś są one bardzo powszechne: niejedna firma ma w ofercie palniki HHO, instalacje oraz generatory. Przedsiębiorstwa wykorzystujące tę technologię istnieją również w Polsce. 

Generator HHO – zastosowanie

Wykorzystywane w samochodach elektrolizery są w stanie produkować od 3 do 6 l gazu Browna na minutę. Jest on łatwopalny i w przypadku pojawienia się iskry może wybuchnąć, dlatego też opaski i śruby instalacji wykonane są z tworzyw sztucznych – minimalizuje to ryzyko. Proces elektrolizy odbywa się tylko wtedy, gdy silnik auta pracuje: po wyłączeniu zapłonu ustaje. 

W instalacjach HHO znajdują się również układy elektroniczne (emulatory) sterujące centralką: wszystko dlatego, że doprowadzony do obudowy filtra powietrza gaz zmienia skład spalin, co przez sondę lambda jest normalnie odczytywane jako błąd. Stosowane są również systemy zabezpieczeń, dzięki którym kierowca może być pewien, że nie dojdzie do pojawienia się płomienia w obudowie filtra pojazdu. 

Generatory HHO nie zapewniają możliwości jazdy na samym wodorze, a jedynie wspomagają tradycyjne zasilanie benzynowe. Wyposażone są w sterowniki oraz elementy elektroniczne, takie jak np. amperomierz, przełączniki, przekaźniki, diody LED i bezpieczniki. By instalacja mogła działać, wymaga dostarczenia całkiem sporego prądu – nawet 10–20 amperów. Bazując na informacjach podawanych przez producentów i konstruktorów generatorów HHO – do wytworzenia 1 l gazu potrzebny jest 1 l wody destylowanej. Jeśli chcemy zamontować instalację w samochodzie o pojemności 2.0 litrów, pojemność generatora należy podwoić. 

Czy generator HHO to dobre rozwiązanie? Sceptyków jest wielu – jednak całkiem spora liczba kierowców korzysta z takich instalacji i jest z nich zadowolona – mówi ekspert marki Inter Cars. Zanim zdecydujemy się na montaż generatora, warto rozważyć wszystkie za i przeciw. I przede wszystkim, jeśli nie mamy doświadczenia i odpowiedniej wiedzy, lepiej będzie powierzyć instalację profesjonalistom. Warto także pamiętać o odpowiedniej obsłudze generatora oraz regularnym przeprowadzaniu prac konserwacyjnych. Źle funkcjonująca instalacja nie będzie przynosiła oszczędności!

Zobacz również: Jak opony wpływają na zużycie paliwa?

Czym jest gaz Browna?

Instalacje HHO opierają się na wykorzystaniu gazu Browna, czyli mieszaniny wodoru i tlenu w stosunku objętościowym 2:1 (wagowo – 1:8). Powstaje on w procesie elektrolizy wody: na katodzie wytwarzany jest wodór, a na anodzie – tlen. Oba gazy przechwytywane są w tym samym czasie, bez separacji. HHO jest gazem bezbarwnym, bezwonnym, i co najważniejsze dla kierowców – nietrującym. 

Gaz Browna nazywany jest również mieszaniną piorunującą lub mieszaniną tlenowodorową. Pierwsza z podanych nazw nawiązuje do wybuchowych właściwości tej substancji. Po jej zapaleniu następuje gwałtowne spalanie wodoru. Ma ono w istocie charakter reakcji łańcuchowej, złożonej z wielu, zachodzących jednocześnie reakcji elementarnych. 

Gdy wodór z tlenem spalane są w silniku, to jedynym produktem ubocznym tego procesu jest… para wodna. To właśnie dlatego generatory HHO przyczyniają się do zmniejszenia emisji spalin i redukują poziom zanieczyszczeń. 

Instalacja HHO: hit czy kit? Sprawdźmy, co mówią specjaliści

Zwolennicy generatorów HHO twierdzą, że ich zastosowanie znacząco zmniejsza spalanie i zwiększa moc silnika. Uważają również, że im starsza jednostka napędowa, tym bardziej zauważalne będą oszczędności. 

Perspektywa zaoszczędzenia kilkudziesięciu procent paliwa brzmi kusząco, jednak nie wszyscy samochodowi eksperci podzielają ten entuzjazm. Przeciwnicy instalacji HHO twierdzą, że nie przynoszą one żadnych korzyści, gdyż same, do swojego funkcjonowania, potrzebują dużych ilości prądu. Zdania dotyczące tego, czy generator HHO jest dla silników bezpieczny, również są podzielone. Co mówią na ten temat eksperci?

Generator HHO – ocena ekspertów

Badania dotyczące zastosowania gazu Browna w silnikach samochodowych były przeprowadzane przez naukowców z różnych ośrodków – m.in. Politechniki Krakowskiej, Instytutu Techniki Górniczej, ale również Uniwersytetu Hanoi oraz Uniwersytetu Mutah. Wyniki przeprowadzanych eksperymentów wykazały, że instalacja HHO do samochodu rzeczywiście może mieć całkiem sporo zalet, do których zalicza się m.in. bardziej efektywne spalanie (wynikające z małej energii zapłonu), łatwiejszy rozruch silnika oraz lepsza homogeniczność mieszaniny paliwo–powietrze. Dodatkowo auta z takimi systemami emitują mniej spalin, w szczególności sadzy oraz węglowodorów. 

A co ze zmniejszeniem zużycia paliwa? Okazało się, że generator HHO faktycznie przynosi taki efekt… ale nie aż tak spektakularny, jak twierdzą najbardziej zagorzali entuzjaści. Nie ma co liczyć na ogromne oszczędności – prawdopodobnie wynoszą one kilka-kilkanaście procent. Choć wyniki niektórych testów wskazują na jeszcze mniejsze wartości.

Czy w takim razie generator HHO do samochodu można uznać za wynalazek, który ostatecznie przynosi kierowcom większe lub mniejsze korzyści, a w związku z tym zawsze warto z niego korzystać? Nie do końca: jak się okazuje, ma on również wady. Wykorzystywanie tego typu instalacji może prowadzić do przedwczesnego zapłonu (wywołanego niską energią zapłonu wodoru, a także szerokim zakresem palności). W konsekwencji spada sprawność silnika i może dojść do nierównomiernej pracy. Zachwianie równowagi pomiędzy ilościami powietrza i gazu Browna pogarsza wszystkie parametry jego pracy. 

Generator HHO można kupić już za kilkaset złotych, a jego instalacja – przynajmniej w teorii – nie powinna sprawiać większych problemów. 

Większość generatorów HHO nie ma żadnych certyfikatów jakości ani homologacji. Może to stanowić problem podczas przeglądu technicznego pojazdu, gdyż uzyskanie pozytywnej opinii diagnosty stanie pod znakiem zapytania. Podobnie w przypadku gwarancji: montaż takich elementów nie zawsze jest przez producenta oceniony pozytywnie. Czy w takim razie warto? Decyzja należy do Ciebie. Generatory HHO nie zaliczają się obecnie do urządzeń dobrze przebadanych: korzystanie z nich ma wady, zalety… i całkiem sporo niewiadomych. 

Części i akcesoria Inter Cars – zmniejsz spalanie w swoim aucie!

Zastosowanie generatora HHO to niejedyny sposób na obniżenie spalania. Podczas jazdy w samochodzie współpracuje wiele elementów: dopiero gdy wszystkie funkcjonują prawidłowo, mechanizm jest w stanie pracować w sposób najbardziej efektywny i ekonomiczny. Mamy dla Ciebie kilka wskazówek: co możesz zrobić, by Twoje auto zużywało mniej paliwa.

  • Ważne są… opony. Sprawdź, czy ciśnienie jest w nich zgodne z zaleceniami producenta, gdyż niedopompowane zauważalnie wpływają na zużycie paliwa. Zwróć też uwagę na klasę kupowanych opon: im lepsza, tym mniejsze opory toczenia będą pojawiały się podczas jazdy.
  • Regularnie kontroluj stan hamulców. Klocki należy cyklicznie wymieniać: jeśli będą niesprawne, Twoje auto będzie potrzebowało więcej paliwa. 
  • Dbaj o dobry stan techniczny samochodu! Nieprawidłowa geometria kół, zużycie łożysk i usterki elementów elektronicznych (np. przepływomierza) negatywnie wpływają na ekonomię jazdy. 

W naszym sklepie Inter Cars znajdziesz szeroki wybór części zamiennych do wielu różnych modeli aut. Pomożemy Ci zadbać o to, aby Twój pojazd umożliwiał komfortową, ekonomiczną i bezpieczną jazdę: zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Tak – wielu sprzedawców oferuje tego typu konstrukcje. Instalacja HHO do diesla jest jednak mniej popularnym rozwiązaniem, niż tego typu system do silników benzynowych.

Obsługa generatorów HHO jest dość prosta. Odpowiednio użytkowane są bezpieczne i nie szkodzą samochodowym silnikom. Należy pamiętać, by co około 1 tys. przejechanych kilometrów dolać do zbiornika wody destylowanej, a co 25 tys. km wykonać dokładny przegląd urządzenia połączony z czyszczeniem.

Instalacja markowego generatora HHO, łącznie z odpowiednim sterownikiem, kosztuje zazwyczaj ok. 3 tys. zł (najtańsze mogą być nawet kilka razy tańsze) – jeśli mówimy o samochodzie osobowym. Dokładna cena zależy od pojemności skokowej silnika oraz tego, jak bardzo skomplikowany będzie montaż w konkretnym modelu pojazdu. W przypadku większych aut, np. vanów, kwoty te mogą być wyższe.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!