Wybrać dywaniki samochodowe gumowe czy welurowe? To jeden z odwiecznych dylematów kierowców. Dziś raz na zawsze postaramy się go zatem rozstrzygnąć. W tym celu wymienimy największe zalety obydwu typów. Wskażemy też ile kupujący musi zapłacić za każdy z rodzajów mat podłogowych do auta w sklepie motoryzacyjnym. Przeczytajcie nasz poradnik i zdecydujcie sami.
Podczas zakupu dywaników samochodowych bez względu na rodzaj materiału należy pamiętać o kilku aspektach. Pierwszym i podstawowym jest kształt. Dywaniki najlepiej wybierać z wycięciami dopasowanymi to kształtu podłogi konkretnego modelu samochodu. Tylko wtedy kierowca będzie miał pewność, że dobrze ułożą się na podłodze, nie będą się przesuwać w trakcie jazdy oraz np. nie wsuną się pod jeden z pedałów i nie utrudnią prowadzenia pojazdu. W dzisiejszych czasach bardzo wiele modeli dywaników samochodowych posiada dodatkowo otwory na punkty montażowe umieszczone w podłodze. Wpięcie maty w specjalne klipsy przygotowane przez producentów (np. standard w Grupie Volkswagena od lat dziewięćdziesiątych) ustabilizuje ją na miejscu i zapobiegnie przesuwaniu podczas jazdy.
Dywaniki samochodowe – welur lepiej dopasujesz do wnętrza!
Dywaniki samochodowe welurowe mają jedną wielką zaletę. Przede wszystkim dobrze wyglądają w kabinie pasażerskiej! Na rynku dostępne są różne wersje kolorystyczne materiałów. A to pozwala na dostosowanie ich barwy do barwy tapicerski wyściełającej podłogę w pojeździe. Poza tym kierowca może wybrać model dywaników z wyszytym logo np. Toyoty czy Volkswagena, ewentualnie ze spersonalizowanym napisem. Dywaniki samochodowe welurowe są uważane za dużo trwalsze od gumowych. O ile w gumowych już po roku czy dwóch potrafi się zrobić np. dziura w miejscu, w którym kierowca opiera piętę naciskając pedał sprzęgła, o tyle w welurowych czas ten jest dużo dłuższy. Wcześniej ewentualnie punktowo może się wygnieść materiał, z którego zostały wykonane.
Dostępne produkty: dywaniki samochodowe welurowe
Dywaniki materiałowe zazwyczaj są wyposażane w otwory montażowe. Są jednak również gotowe na wypadek, w którym te nie będą się zgadzać z punktami przygotowanymi przez producenta samochodu. W jaki sposób? Przede wszystkim głównie za sprawą materiału wyścielającego maty od spodu. Ten jest szorstki i porowaty. Przypomina swoją strukturę m.in. niejednolity kamień. Dzięki temu dosłownie wczepia się w tapicerkę na podłodze samochodu, a tym samym stabilizuje dywanik na miejscu podczas eksploatacji. Stabilizacja to jedno, sztywna forma to drugie. Za jej sprawą dywaniki podczas wyjmowania i wkładania do auta nie odkształcają się, nie zaginają i zachowują dobry wygląd na dłużej.
Welurowy materiał na dywanikach dość dobrze sprawdza się latem. W przeciwieństwie do gumy nie zatrzymuje dużej ilości ciepła. W ten sposób w mniejszym stopniu potęguje efekt nagrzania kabiny pasażerskiej podczas postoju w upale. Jak utrzymać w czystości dywaniki samochodowe welurowe? Należy od czasu do czasu pojechać na myjnie i najpierw je wytrzepać, a następnie odkurzyć. Te zabiegi powinny wystarczyć oczywiście pod warunkiem, że kierowca ma do czynienia z gorącym latem i ładną pogodą. Problem zaczyna się pojawiać w sytuacji, w której na dworze zaczyna padać deszcz.
Dywaniki welurowe sprawdzą się w bezdeszczową pogodę
Po pierwsze dlatego, że dywaniki welurowe nie oddają wilgoci zbyt łatwo. Zalegająca w nich woda może potęgować efekt parujących szyb, ewentualnie generować nieprzyjemny zapach w kabinie – to jednak głównie jesienią i zimą. Aby tego uniknąć, warto od czasu do czasu wyjąć dywaniki z samochodu i wygrzać w letnim słońcu. Po drugie materiałowe maty można skutecznie zabrudzić np. błotem zebranym wokoło podeszwy buta. Wtedy w ich doprowadzeniu do czystości pomóc może przede wszystkim pranie. Tylko za jego pomocą kierowca pozbędzie się z szorstkiej tkaniny wszystkich drobinek piasku.
Dostępne produkty: dywaniki samochodowe gumowe
Dywaniki samochodowe gumowe nie wyglądają tak estetycznie jak welurowe. Z drugiej strony są dużo łatwiejsze w utrzymaniu w czystości. Wystarczy wyrzucić z nich zebrany piasek, ewentualnie od czasu do czasu umyć je myjką ciśnieniową. Poza tym w czasie deszczu woda zbiera się na ich powierzchni i nie wsiąka w tapicerkę wyścielającą podłogę, a błoto pozostaje w gumowych wgłębieniach, przez co później łatwiej jest się go pozbyć. Co z wadami? Dywaniki samochodowe gumowe są dużo cięższe od welurowych oraz jako nowe mogą mieć bardzo drażniący zapach. Na ten ostatni z czynników szczególnie powinny zwrócić uwagę osoby cierpiące na alergie, ewentualnie mające wrażliwy zmysł powonienia.
Dywaniki gumowe i welurowe – ceny są podobne
Ceny dywaników samochodowych bez względu na rodzaj zastosowanego materiału są w zasadzie podobne. Zestaw nowych gum do pierwszego rzędu foteli kosztuje co najmniej 40 złotych. Komplet mat materiałowych dla przodu i tyłu zostanie natomiast wyceniony na mniej więcej 89 złotych. Większe rozbieżności zaczynają się pojawiać dopiero w wyższym zakresie cenowym. Ceny pokrowców materiałowych potrafią momentami dochodzić do 200 złotych, podczas gdy maty gumowe zazwyczaj nie kosztują więcej niż 110 – 120 złotych.
Kierowca podczas wyboru dywaników samochodowych musi przede wszystkim zastanowić się nad swoimi oczekiwaniami. Niestety powinien je zestawić też z warunkami eksploatacji. Przykład? Jeżeli posiada auto uterenowione i często zjeżdża poza utwardzone szlaki, z całą pewnością powinien zdecydować się na dywaniki gumowe. Materiałowe dość szybko mogą zostać zabrudzone błotem i stracą swój wygląd. Kiedy zatem zdecydować się na welur? W sytuacji, w której pojazd jeździ głównie po mieście. W takim przypadku ryzyko trwałego zabrudzenia materiału jest mniejsze, przez co kierowca otrzyma pewność, że eleganckie dywaniki samochodowe welurowe zachowają swój wygląd przez dłuższy czas.