Zimą, kiedy zmrok zapada zdecydowanie szybciej niż w pozostałym okresie roku, w czasie jazdy niezwykle ważne jest dobre oświetlenie drogi. Odpowiednio dobrane i sprawne żarówki zapewniają lepszą widoczność i poprawiają bezpieczeństwo. Warto więc zadbać stan oświetlenia samochodu.

Obowiązek jazdy z zapalonymi światłami w samochodzie przez cały rok i 24 godziny na dobę to przepis, który dotyczy w Polsce wszystkich kierowców. Sprawne reflektory nie tylko oświetlają przestrzeń wokół pojazdu, ale także sprawiają, że już z daleka jesteśmy widoczni dla innych uczestników drogi. Ten aspekt jest szczególnie ważny po zmroku. Jazda z niewłączonymi lub niesprawnymi światłami mijania, nawet w ciągu dnia, stwarza niebezpieczeństwo i karana jest mandatem w wysokości 200 zł. Sprawne oświetlenie to podstawa bezpieczeństwa na drodze. W zależności od klasy samochodu, światła do jazdy dziennej mogą być halogenowe, xenonowe (zwane również lampami wyładowczymi) lub LED-owe. Te ostatnie mają niski pobór energii oraz długotrwałą sprawność, ale stosowane są raczej w nowoczesnych autach. Nadal jednak najczęstszym rozwiązaniem w samochodach są żarówki halogenowe lub xenonowe.

Dostępne typy żarówek

Na rynku dostępnych jest wiele typów żarówek, które różnią się sposobem i miejscem montażu w samochodzie. Przed zakupem należy dokładnie sprawdzić, jaki typ żarówki został zastosowany w naszym pojeździe. Najbezpieczniej będzie odwołać się do instrukcji obsługi samochodu. Jeśli jej nie posiadamy, wystarczy wykręcić zużytą żarówkę. Na jej obudowie wybity będzie odpowiedni symbol. Warto pamiętać, że światła sygnałowe zwane są również pomocniczymi. Dzielą się one na żarówki tzw. „cokołowe” i „bezcokołowe”, co oznacza rodzaj gniazda montażowego. Żarówki cokołowe mają charakterystyczną obwódkę u swojej podstawy, a bezcokołowe jej nie posiadają i montowane są na zasadzie wsuwki. Wybór odpowiedniej żarówki do samochodu ułatwi nasze specjalne narzędzie.

baner inter cars

Światła oświetleniowe:             

  • mijania
  • drogowe

Światła sygnałowe:

  • kierunkowskazy
  • obrysowe
  • pozycyjne
  • stopu

Dostępne typy żarówek halogenowych:

  • H1, H2, H3 – żarówki halogenowe jednowłóknowe, najbardziej popularne,
  • H4 – żarówki halogenowe dwuwłóknowe,
  • H7 – zmodernizowane wersje żarówek H1, stosowane w nowych typach reflektorów,
  • W, P lub R – żarówki stosowane w kierunkowskazach, światłach obrysowych, pozycyjnych i światła stopu – dzielą się na cokołowe i bezcokołowe.

Dostępne typy żarówek xenonowych:

  • D1S: do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiem,
  • D1R: do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiem,
  • D3S: bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiem,
  • D3R: bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiem,
  • D2S: do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnika,
  • D2R: do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnika,
  • D4S: bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnika,
  • D4R: bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnika.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze żarówki halogenowej?

Jeśli ustalimy, jaki typ żarówki halogenowej jest właściwy do posiadanego samochodu, to należy zastanowić się nad pożądaną barwą światła. Barwę światła określa się w Kelvinach (K), gdzie im wyższa wartość, tym bardziej niebieska barwa światła. Naturalny odcień jest lekko żółtawy (2800 K), ale niektórzy kierowcy dla poprawy efektu wizualnego wybierają modele, w których bańka zabarwiona jest na niebiesko (6500 K). Dzięki temu emitowane światło przypomina barwą światła xenonowe. Niestety żarówki mające niebieską poświatę świecą gorzej niż te, które wykonano z przezroczystego, niezabarwionego szkła. Ponadto są bardziej narażone na zużycie. Dzieje się tak, ponieważ żarówka musi być wyposażona w żarnik świecący jaśniej, który ma krótszą żywotność. Z ekonomicznego punktu widzenia oznacza to ich częstszą wymianę, a więc wyższe koszty eksploatacji.

Jak dobrać żarówki do samochodu?

Nie polecamy nie markowych żarówek, które według zapewnień producenta świecą o 30, a nawet 50 proc. mocniej. Jest to chwyt marketingowy. Żarówki muszą spełniać odpowiednie normy w kwestii mocy światła, a więc nie mogą świecić zbyt jasno, a ze względu na większe obciążenie żarnika zużywają się szybciej. Koszt ich zakupu nie jest współmierny do jakości, jaką oferują. Warto więc wybierać produkty standardowe, ale markowe np.: Osram, Philips, Bosch. Wykonane są one z najwyższej jakości komponentów, dzięki czemu są trwalsze. Przy zakupie można sprawdzić, czy w żarówce zastosowano filtr UV, który skutecznie zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. Cena zakupu takich żarówek, w zależności od typu gniazda i firmy, może się wahać od 10 do nawet 50 zł za szt.

Musimy podkreślić, że w internecie, a szczególnie na aukcjach internetowych pojawia się wiele podróbek. Najtańsza chińska żarówka nie posiada filtra UV, a oznaczona logotypem znanego producenta może być bardzo trudna do odróżnienia. Z tego względu należy kupować żarówki w zaufanych miejscach. Na Motointegrator.pl oferujemy jedynie markowe produkty uznanych producentów. Ponadto wszystkie zakupione u nas części obejmujemy gwarancją.

 

Jak zamontować żarówkę?

Żarówki najlepiej wymieniać parami. Zazwyczaj przepalenie jednej z oznacza, że w niedługim czasie, to samo zdarzy się z drugą. Z uwagi na trudność doboru i montażu żarówki xenoneowej i wysokie napięcie w instalacji zasilającej – zalecamy ich zakup i wymianę tylko w profesjonalnym serwisie.

W autach, w których zastosowano tradycyjne reflektory halogenowe, wymianę możemy przeprowadzić we własnym zakresie. W tym celu wystarczy usunąć zużytą żarówkę, a w jej miejsce zamontować nową. W niektórych modelach samochodów wymiana przepalonej żarówki w przednich reflektorach bywa operacją skomplikowaną. Może okazać się, że konieczne jest wymontowanie całego reflektora, zdjęcie zderzaka, a nawet osłon silnika. Warto tę czynność przetestować, aby problematyczna wymiana nie była dla nas zaskoczeniem w czasie jazdy po zmroku.

Zwróćmy uwagę, aby w czasie wymiany żarówki nie dotykać palcami bańki, bo to sprawia, że znacznie wcześniej się przepalają. Jeśli doszło do kontaktu, żarówkę należy przemyć spirytusem lub odtłuszczaczem. Po wymianie warto sprawdzić ustawienie reflektorów na stacji diagnostycznej. Koszt takiej usługi nie powinien przekroczyć 10 zł.

Pamiętajmy również, że nawet najlepsze żarówki nie będą świeciły efektywnie przez zniszczone klosze. Reflektory muszą być utrzymane w idealnym stanie. Ich czystość i przejrzystość, to bardzo ważny element poprawiający widoczność i bezpieczeństwo. Ma to szczególne znaczenie w przypadku reflektorów xenonowych, ponieważ brud może załamywać światło. Według badań AAA Foundation for Traffic Safety warstwa brudu lub błota na reflektorach może ograniczyć oświetlenie drogi nocą nawet o 90 proc.

Specjalista Intercars.pl radzi:
  • przed zakupem żarówki, sprawdź jej symbol w książce obsługi Twojego samochodu lub odczytaj symbol na obudowie wymontowanej żarówki,
  • pamiętaj, że żarówki najlepiej wymieniać parami. Zazwyczaj przepalenie jednej oznacza, że w niedługim czasie przepali się druga,
  • po wymianie żarówek warto sprawdzić ustawienie reflektorów na stacji diagnostycznej.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

W niektórych przypadkach można zamienić halogeny na LEDy, ale nie zawsze jest to możliwe ze względu na różnice w mocowaniu i wymaganiach systemu oświetlenia. Zaleca się sprawdzenie zgodności z modelem samochodu przed dokonaniem wymiany.

Żarówki halogenowe korzystają z cienkiego metalowego włókna, żarówki ksenonowe używają gazowego rozładowania, a żarówki LED wykorzystują diody emitujące światło. Różnią się efektywnością, trwałością i rodzajem światła, jakie generują.

Żarówki LED charakteryzują się niższym zużyciem energii, dłuższą trwałością i emitują światło bardziej zbliżone do światła dziennego. Są również bardziej energooszczędne i przyczyniają się do poprawy widoczności na drodze.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!