Miernik grubości lakieru to bardzo przydatne, niewielkie urządzenie. Pozwala w kilka chwil upewnić się, jaką grubość lakieru ma oglądany lub kupowany samochód. Dzięki temu z łatwością da się określić jego historię oraz rzetelność informacji podawanych przez sprzedawcę lub właściciela. Im wyższą wartość poda czujnik, tym więcej razy ingerowano w powierzchnię lakieru. Nawet amator jest w stanie przeprowadzić test i zidentyfikować  obecność szpachli. W zależności od potrzeb można zdecydować się na prosty model lub taki wyposażony w najnowocześniejsze czujniki. Co na temat mierników grubości lakieru mówi ekspert Inter Cars? Sprawdzamy! 

Z tego artykułu dowiesz się: 

  1. Do czego służy i jak działa miernik grubości lakieru?
  2. Dlaczego grubość lakieru jest tak istotna?
  3. Na co warto zwrócić uwagę, wybierając miernik?
  4. Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?
  5. W jaki sposób interpretować uzyskany wynik?

Miernik grubości lakieru – do czego służy i jak działa?

Grubość lakieru jest jednym z kluczowych elementów, które należy sprawdzać i brać pod uwagę szukając  samochodu na rynku aut używanych. Wskazuje on na przeszłość pojazdu , która może generować późniejsze problemy. 

Miernik lakieru samochodowego jest urządzeniem analizującym i raportującym niemetaliczną grubość warstw. Może obejmować ona zarówno lakier, szpachlę  jak i różnego rodzaju powłoki ochronne. Znacząco ułatwia ocenę faktycznego stanu pojazdu, zwłaszcza osobom niemającym dużego doświadczenia w ocenie stanu auta. 

Warto jednak pamiętać, że miernik nie zadziała na elementach wykonanych z tworzywa sztucznego. Większość mierników doskonale radzi sobie z pomiarem grubości lakieru na częściach wykonanych ze stali, aluminium, a także stali ocynkowanej. Ciekawym dodatkiem do profesjonalnych mierników jest także generator raportów oraz wbudowana pamięć. 

szukasz produktu który opisujemy?

Dlaczego grubość lakieru jest tak istotna?

Czujnik grubości lakieru pozwala analizować powłoki położone jedynie na powierzchniach metalowych. Oznacza to, że z jego pomocą nie da się sprawdzić poprawek nanoszonych np. na zderzaki. 

Niemniej jednak grubość lakieru to bardzo istotna informacja, zwłaszcza w momencie zakupu pojazdu. Pozwala bowiem zorientować się, jak wiele warstw lakieru zostało wcześniej naniesionych na karoserię. To z kolei informacja o tym, czy samochód był dodatkowo przemalowywany, np. po stłuczkach. 

Jakie są podstawowe rodzaje mierników?

Mierniki lakieru obecne na rynku mogą różnić się budową, zakresem działania, wydajnością, a także rodzajem zamontowanej sondy. Najbardziej podstawowe modele wyposażone są w magnes neodymowy. Uzyskany wynik wskazuje jedynie na obecność zaprawek, lecz nie pokaże dokładnej grubości. 

Znacznie dokładniejsze są mierniki elektroniczne. Ich działanie opiera się o ultradźwięki, a uzyskany wynik podawany jest w mikrometrach. Po dotknięciu powłoki sondą na wbudowanym wyświetlaczu pojawi się wynik z dokładnością nawet do 1 mikrona

Miernik grubości lakieru

Na co warto zwrócić uwagę, wybierając miernik?

Miernik grubości lakieru ma za zadanie określić grubość powłoki. Kluczową kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, wybierając odpowiedni miernik, jest rodzaj wbudowanej sondy. 

Zastanawiając się, jaki miernik grubości lakieru będzie najlepszy, trzeba najpierw określić swoje potrzeby. Im częściej będzie się korzystało z miernika, tym bardziej opłaca się inwestycja w profesjonalny model. 

Najczęściej stosowaną i najtańszą w zakupie jest sonda płaska. Wymaga ona jednak dużej precyzji i dokładności. Nie zadziała na zakrzywionych powierzchniach, wówczas pomiar może wyjść przekłamany. W takiej sytuacji trzeba na spokojnie jeszcze raz przyłożyć sondę do analizowanej powierzchni. 

Odrobinę bardziej wygodną opcją jest miernik z sondą dociskową. Choć zasada działania jest podobna, to dzięki zastosowaniu sprężynki łatwiej wyczuć właściwe miejsce. Niemniej jednak problem związany z zakrzywiona powierzchnia pozostaje. 

Najbardziej uniwersalną sondą jest wersja kulkowa. Pozwala sprawdzić grubość lakieru nawet na zakrzywionej, nierównej czy tłoczonej powierzchni. Nie wymaga wprawy, wyczucia ani doświadczenia. 

Zastanawiasz się nad zakupem miernika? Sprawdź propozycje z oferty Inter Cars!

Czy na mierniku warto oszczędzać?

Na rynku można spotkać modele kosztujące od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. W dużej mierze różnią się rodzajem zamontowanej sondy, a także precyzją pomiaru. 

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, jaki miernik lakieru będzie odpowiedni. Im rzadziej będzie wykorzystywany, tym prostszy wystarczy. Chcąc przetestować kilka samochodów, można skorzystać z najprostszego modelu wyposażonego w magnes lub sondę płaską. 

Miernik grubości lakieru – polecane modele

Profesjonalne mierniki lakieru charakteryzują się dużą dokładnością pomiaru, możliwością zbadania zakrzywionej powierzchni, a także lekką baterią, która pozwala na długie użytkowanie. Niemniej jednak odpowiedni miernik lakieru samochodowego powinien przede wszystkim odpowiadać potrzebom użytkownika. Jeśli ktoś chce użyć go przy okazji jednorazowego szukania samochodu, nie ma konieczności inwestowania. Jeśli jednak ma być to narzędzie pracy, warto zainwestować nawet kilkaset złotych.  

Jakie modele polecamy? Poniżej znajdziesz klika propozycji wybranych przez naszego eksperta z asortymentu Inter Cars! 

Miernik grubości lakieru

Profesjonalny miernik lakieru PROFITOOL MGR-10-S-FE

Ten model miernika jest rozwiązaniem dość ekonomicznym, przy zachowaniu optymalnej jakości pomiaru. Oferowany przez firmę Profitool miernik pozwala na wykonanie skutecznych oraz pewnych pomiarów. Sonda pomiarowa umieszczona została na długim, elastycznym przewodzie, co pozwala na wygodną obsługę.

Miernik grubości lakieru PROFITOOL MGR-10-S-AL

Ten profesjonalny miernik pozwala na dokonanie dokładnego, pewnego pomiaru. Oferowane przez firmę Profitool urządzenie jest szeroko polecane przez użytkowników. Miernik z pewnością ułatwi ocenę i  świadomy zakup samochodu używanego. Urządzenie automatycznie wykrywa rodzaj podłoża i pokazuje odpowiednią informację na wyświetlaczu.

Profesjonalny miernik lakieru PROFITOOL DX-13-S-AL

Ten wygodny w użytkowaniu miernik dla profesjonalistów pozwala szybko i sprawnie uzyskać dokładne, pewne wyniki. Oferowany przez firmę Profitool miernik jest łatwo dostępny i polecany przez użytkowników. 

Pozwala na pomiar standardowych elementów stalowych oraz stali ocynkowanej, jak również na pomiar na aluminium. Dodatkową wartą uwagi funkcją jest sygnalizacja dźwiękowa oraz kolorystyczna, a także wbudowana latarka LED, która ułatwia weryfikację stanu lakieru.

Miernik grubości lakieru profsjonalny PROFITOOL P-13-S-AL

To jeden z droższych modeli oferowanych przez markę Profitool. Charakteryzuje się wyjątkowo dokładnym pomiarem, gwarantującym prawdziwe wyniki niezależnie od rodzaju analizowanej powierzchni. Równie skuteczny będzie w przypadku elementów stalowych, jak i aluminiowych

PROFITOOL MGR-11-S-AL – profesjonalny miernik lakieru

Wygodny i skuteczny miernik oferowany przez firmę Profitool gwarantuję pewny i dokładny wynik. Pozwala na szybkie uzyskanie rzetelnych danych, zarówno na powierzchniach stalowych, jak i aluminiowych. Doskonale sprawdza się podczas szukania samochodu używanego. Miernik wyposażony został w większy wyświetlacz  oraz wbudowaną w tył obudowy latarkę.

Profesjonalny miernik grubości lakieru PROFITOOL P-11-S-AL

Ten odrobinę droższy model kierowany jest głównie do profesjonalnych użytkowników. Gwarantuje dokładny i pewny pomiar. Wygoda użytkowania poprawia komfort i bezpieczeństwo podczas szukania samochodu używanego. 

Profesjonalny miernik grubości lakieru PROFITOOL E-12-S-AL

Choć ten model miernika grubości lakieru jest dość kosztowny, gwarantuje długą pracę na wbudowanym akumulatorze, generuje raport PDF, a także zawiera precyzyjną sondę kulkową umożliwiającą przeprowadzenie dokładnego pomiaru również na zakrzywionych powierzchniach. Dodatkowo charakteryzuje się także opcją wykrywania cynku. 

Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?

Miernik do lakieru należy dokładnie przyłożyć do danego elementu. Jego powierzchnia musi zostać starannie wyczyszczona. Nawet zwyczajne zanieczyszczenie, takie jak błoto czy kurz mogą zakłócić wynik, a także uszkodzić sondę. 

Nie ma sensu również sprawdzanie grubości lakieru przez różnego rodzaju naklejki ochronne. Czujnik potraktuje je jak warstwę i poda zawyżony wynik. 

W jaki sposób interpretować uzyskany wynik? 

Czujnik lakieru podaje grubość wszystkich niemetalowych warstw znajdujących się na powierzchni samochodu. Nie ma wystandaryzowanych, stosowanych przez wszystkich producentów grubości. Tym samym interpretacja wyniku musi być analizowana indywidualnie. 

Grubość lakieru nakładana przez producentów zazwyczaj jest możliwie  najniższa. W sporadycznych przypadkach nawet nowe samochody mają grubszą warstwę lakieru, co wynika z konieczności dokonania poprawek i np. nałożenia drugiej warstwy na całą powierzchnię. 

Kluczową kwestią jest jednak, aby na całym samochodzie grubość lakieru była zbliżona. Sugeruje to, że w trakcie eksploatacji nie robiono żadnych zaprawek ani nie usuwano uszkodzeń. 

Jeśli jednak czujnik wykryje niepokojącą grubość, warto dopytać właściciela samochodu. Zazwyczaj standardowa grubość lakieru fabrycznego to przedział 100-200 mikronów. Jeśli miały miejsce drobne korekty, wynik może oscylować w granicy 300 μm. Natomiast wartość przekraczająca 800-2000, ewidentnie informuje o obecności szpachli

Miernik grubości lakieru

Kiedy wynik powinien budzić wątpliwości?

Jeśli miernik grubości lakieru wskazuje wyjątkowo wysoką wartość, zazwyczaj informuje nas to o obecności szpachli. Nie powinno to jednak automatycznie dyskwalifikować samochodu. Szpachla może być efektem naprawiania samochodu zarówno po drobnej stłuczce, jak i poważnym wypadku. 

Profesjonalny miernik grubości lakieru powinien poradzić sobie z określeniem grubości zaprawek na zakrzywionych częściach karoserii. Tym samym, jeśli wykaże obecność szpachli, warto skonsultować to z właścicielem samochodu. Najlepiej w takiej sytuacji poprosić o wzgląd książki serwisowej bądź innego dokumentu potwierdzającego zakres szkody. 

W przypadku wielokrotnych stłuczek lub znacznych uszkodzeń konieczna jest pełna wymiana uszkodzonej części karoserii. Niemniej, jednak jeśli szkoda obejmuje integralną część samochodu, której z zasady się nie wymienia, konieczne jest zastosowanie szpachli. 

Warto pamiętać, że jeśli szkoda jest udokumentowana, a szpachla położona profesjonalnie, nie ma żadnych powodów do obaw. Gorzej jeżeli miernik ewidentnie wskazuje na problem, a właściciel zaprzecza. Może to sugerować poważną szkodę, którą chce ukryć. 

Miernik grubości lakieru – ekspert radzi 

Eksperci zajmujący się samochodami z rynku wtórnego zalecają czujnik lakieru. Dzięki niemu można bez trudu określić rzeczywisty stan powłoki lakierniczej samochodu, a tym samym uniknąć przykrej niespodzianki. 

Działanie mierników grubości lakieru jest proste, w pełni bezpieczne i szybkie. Doskonale sprawdza się zarówno podczas szukania idealnego samochodu z drugiej ręki, jak i w codziennej pracy w warsztacie samochodowym. Również sprzedawcy oferujący samochodu używane powinni mieć profesjonalny miernik. Zawsze warto spytać właściciela o możliwość przeprowadzenia testu, a z odmowa również będzie odpowiedzią podpowiada ekspert Inter Cars

Miernik grubości lakieru

Jak widzisz, miernik grubości lakieru to praktyczne urządzenie, które przyda się nie tylko osobie zajmującej się, na co dzień oceną stanu czy sprzedażą pojazdów. Warto posiadać go na własny użytek i zaopatrzyć się w niego, jeśli sam planujesz zakup samochodu. 

Jeśli szukasz sprawdzonych mierników grubości lakieru lub wielu innych części zamiennych oraz akcesoriów do swojego samochodu, sprawdź ofertę sklepu Inter Cars. 

Części do samochodu
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!