Pierwotnym zastosowaniem przyciemnianych szyb było ukrycie wnętrza pojazdu przed widokiem przechodniów. Stosowano to rozwiązanie w limuzynach oficjeli i znanych osób, w samochodach stosowanych przez służby do obserwacji, ale także w autach przestępców, chcących ukryć swoje twarze przed policją i świadkami.

Przyciemnianie szyb samochodowych z tego samego powodu pojawiło się u street racerów, na przykład w Japonii. Spowodowało to, że auto z przyciemnianymi szybami zaczęło kojarzyć się z luksusem, ale też niepokornością, buntem i szybką jazdą. Stało się to przyczynkiem ich popularności w tuningu, gdzie pasowały zarówno do limuzyn, drift carów, jak i samochodów modyfikowanych w stylu JDM czy śródziemnomorskim.

W międzyczasie popularnością zaczęły cieszyć się minivany, które miały duże powierzchnie przeszklone w przedziale pasażerskim, przez co mocno się nagrzewały, a klimatyzacja była przeciążona. Producenci, szczególnie amerykańscy, szybko zareagowali, montując przyciemniane szyby boczne. Jak widać przyciemnienie szyb może budzić przeróżne skojarzenia i mieć wiele funkcji. Bez względu na to, z jakiego powodu chcesz przyciemnić szyby – musisz wiedzieć, jak możesz to zrobić.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę? 6 sposobów

Przyciemnianie szyb – przepisy

Przepisy ruchu drogowego i warunki homologacji samochodów drogowych określają, że widoczność z miejsca kierowcy powinna wynosić 180 stopni. By to było możliwe, stosowane są lusterka boczne. Dzięki temu nawet w samochodach dostawczych i ciężarowych bez tylnych okien kierowca może obserwować przestrzeń znajdującą się za nim. Wydawać by się mogło, że zapis ten nie ma znaczenia dla tematu artykułu. Jednak dalsze wytyczne wskazują na to, jaki poziom przejrzystości szyb jest dopuszczalny, by oficjalnie uznano, że samochód może zapewnić określoną widoczność kierowcy.

Przyciemnianie szyb przednich

Szyba czołowa i przednie szyby boczne mają dość mocne ograniczenia, jeżeli chodzi o przyciemnianie. To właśnie ich dotyczy wcześniej przytoczony przepis. 

Szyba czołowa nie może przepuszczać mniej niż 75 proc. światła, natomiast szyby przednie boczne — mniej niż 70 proc. Niektóre modele samochodów mają fabrycznie przyciemnione szyby przednie i czołową. Poziom, w jakim stopniu ograniczają przepływ światła, można nazwać przydymieniem. Właśnie to oznaczają powyższe wartości. Ciężko jest określić to „na oko”, dlatego, jeżeli chcesz wykonać przyciemnianie szyb z przodu, musisz skorzystać z odpowiedniego urządzenia pomiarowego, którymi zwykle dysponują firmy zajmujące się tego typu modyfikacjami. 

W nowoczesnych samochodach wewnątrz szyby umieszcza się folie o właściwościach blokujących promienie UV oraz warstwy zwiększające izolację termiczną. W takich sytuacjach przyciemnianie szyb nie ma sensu, zmniejszenie przejrzystości do ustawowych wartości nie spowoduje, że słońce przestanie Cię oślepiać w czasie jazdy, a pozostałe efekty zastosowania tej modyfikacji wcale się nie poprawią. Dlatego, zanim się zdecydujesz na przyciemnianie szyb przednich, poszukaj informacji o technologiach użytych w Twoim aucie.

Przyciemnianie szyb tylnych

Przepisy nie regulują tego, jak mocno można przyciemnić szybę tylną i szyby tylne boczne. Oznacza to, że jeżeli chcesz, możesz je zakleić folią nieprzepuszczającą światła wcale (rozwiązanie to widuje się w samochodach przerabianych na małe auta dostawcze). Poziom przyciemnienia zależy wyłącznie od Twoich preferencji i potrzeb. 

Pamiętaj jednak, że widoczność przez szyby z tyłu pomaga w manewrowaniu. Jeżeli jesteś początkującym kierowcą, przyciemnienie tylnej szyby może Ci znacząco utrudnić na przykład parkowanie tyłem. 

Co grozi za zbyt mocne przyciemnianie szyb z przodu?

Policja i Inspekcja Transportu Drogowego ma urządzenia do mierzenia przejrzystości szyb. Składają się one z diody świecącej i miernika natężenia światła. Podczas badania funkcjonariusz przykłada obie części po dwóch stronach szyby, miernik skalibrowany na 100 proc. natężenia diody podaje wynik, który decyduje o tym, czy samochód może być dopuszczony na drogę. 

Jeżeli podczas kontroli okaże się, że szyby są zbyt ciemne, to czekają Cię nieprzyjemności, do kontroli powinieneś okazać atest użytej metody do przyciemniania szyby. Pierwszą jest mandat, może on wynosić od 20 do 500 zł. Oprócz tego policjant lub inspektor może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, który odzyskasz w momencie, gdy dostosujesz przyciemnianie szyb do panujących przepisów.   

Niekiedy policjanci rezygnują z drugiego wymienionego środka, jeżeli kierowca na miejscu zerwie folię z szyb. Bez uprzedniego podgrzania szyby za pomocą opalarki, zerwanie foli jest dość trudne i próby te są zwykle skazane na porażkę. Nie warto więc ryzykować, ponieważ konsekwencje są dość uciążliwe. 

Przyciemnianie szyb – cena i metody

Znalezienie zakładu usługowego oferującego przyciemnianie szyb jest łatwe. W niemal każdym, średniej wielkości miasteczku znajduje się ich co najmniej kilka. Nie zawsze są to jednak firmy godne zaufania, wykonujące swoją pracę rzetelnie i zgodnie ze sztuką. Wiele osób zakłada właśnie taki biznes, uznając, że oklejanie szyb folią przyciemniającą jest łatwe i to prosty sposób na zarabianie pieniędzy. W rzeczywistości profesjonalne przyciemnianie szyb samochodowych jest dość skomplikowane, do tego nie wszędzie stosuje się te same rozwiązania techniczne.

Techniki przyciemniania szyb

Jeżeli będziesz poszukiwał zakładu przyciemniającego szyby, szybko zorientujesz się, że na rynku istnieją dwie podstawowe metody wykonania tego zabiegu:

  • piecowa;
  • oklejanie folią.

W metodzie piecowej na zdemontowaną i dokładnie oczyszczoną szybę natryskiwana jest warstwa tlenków metali, przeważnie tytanu. Następnie szyba trafia do pieca, gdzie tlenki są wyprażane. Ciemnieją one i łączą się na stałe ze strukturą szkła. To metoda bardzo trwała, dająca efekt „fabrycznego” przyciemnienia, pozwala też na przyciemnianie o różnym stopniu czy stosowanie gradientu (szyba mocniej przyciemniona na górze, a słabiej na dole). Jest dość długotrwała, sam proces przyciemniania to około 12 godzin. Doliczyć należy do tego demontaż i ponowny montaż szyb. Oznacza to, że przyciemnianie szyb metodą piecową trwa zwykle kilka dni. 

Szybszą i prostszą metodą jest naklejenie folii na szybie. Proces ten w razie potrzeby można cofnąć, nagrzewając folię opalarką i odklejając za pomocą plastikowej szpachelki. Samo oklejenie szyb trwa 2-3 godziny, co oznacza, że można uzyskać pożądany efekt w jeden dzień. Folie przyciemniające mają różne barwy i stopień przyciemnienia. 

Przyciemnianie szyb – cennik

Niemożliwe jest podanie jednej stałej ceny, którą zapłacisz za przyciemnianie szyb. Cennik zależy od liczby i wielkości szyb, ale przede wszystkim – od zastosowanej metody. Na cenę wpływ ma też to, czy firma zajmuje się wyłącznie przyciemnieniem, czy jest także odpowiedzialna za demontaż i montaż szyb.

W przybliżeniu można przyjąć, że za foliowe przyciemnianie szyb, cena wynosi od 400 do 750 zł. W przypadku przyciemniania piecowego jest ona około 3 razy wyższa, za taką usługę zapłacisz od 1500 do nawet ponad 2000 zł. Kwoty dotyczą wszystkich szyb bocznych i tylnej. Jeżeli chcesz piecowo przyciemnić także szybę przednią, musisz liczyć się z dodatkowym wydatkiem rzędu 300-400 zł. 

Jeżeli w danej firmie zajmą się także demontażem i złożeniem szyb, to zwykle policzą za tę usługę około 100 zł za każdą szybę boczną i około 200 zł za szybę przednią i tylną. Ceny te mogą być wyższe, jeżeli szyby mają skomplikowane mocowanie czy dodatkowe wyposażenie (czujniki deszczu itp.). 

Czy można przyciemnić szyby samodzielnie?

Wiele osób nie lubi oddawać swoich samochodów obcym ludziom,  dlatego sami zajmują się ich naprawami i modyfikacjami. Inni, kierując się oszczędnością, także decydują się na samodzielne zabiegi przy samochodzie. Czy wśród nich może być przyciemnianie szyb? Zapytaliśmy eksperta Inter Cars.

Teoretycznie przyciemnianie szyb metodą domową przez naklejenie folii jest możliwe. Wiele osób to robi, jednak efekty takich zabiegów są bardzo różne. Jeżeli ktoś ma pewien talent do majsterkowania, dużo cierpliwości i precyzji, kupi folię wysokiej jakości i odpowiednie narzędzia, może zrobić to całkiem dobrze. Po kilku razach będzie pewnie w stanie dojść do wprawy podobnej do tej, jaką mają osoby pracujące w zakładach oklejających szyby. 

Jeśli jednak ktoś wybierze drogę na skróty i będzie chciał zrobić to szybko i bardzo tanio, nie zada sobie trudu, by wymontować szyby z samochodu i dobrze je przygotować, to przeważnie na folii zostaną pęcherze lub dziury. Folia szybko zacznie się łuszczyć, a na brzegach odklejać i zdzierać. To gra niewarta świeczki, dlatego, jeżeli już zdecydujesz się na samodzielne oklejanie szyb samochodowych, musisz zrobić to porządnie.

Jak przyciemnić szyby auta samemu?

Jeżeli już wiemy, że możliwe jest położenie folii samemu, możemy przedstawić poradnik, jak to zrobić. Będzie on dotyczyć tylnych szyb bocznych, w przypadku szyby tylnej należy zwrócić uwagę na nitki grzewcze i podłączenie, a także na jej stopień wygięcia. Oklejenie takiej szyby będzie trudniejsze i nie polecamy tego początkującym w tej dziedzinie osobom. 

Krok 1 wybierz materiał

Kupując folię, najlepiej jest wybrać materiał termokurczliwy. Lepiej dopasowuje się on do szyby i mocniej do niej przylega. Rolka tego rodzaju folii kosztuje od 100 zł do 200 zł. 

Krok 2 przygotuj szybę

Szyby należy wyjąć z drzwi, co może nie być prostą czynnością. Przed przystąpieniem do pracy poszukaj w internecie poradnika lub wideo-poradnika, w jaki sposób dokonać tego w Twoim samochodzie. Unikniesz dzięki temu uszkodzeń szyby, uszczelek czy mechanizmu podnośnika szyby

Ułóż szyby na czystej, równej powierzchni, najlepiej na stole przykrytym miękką tkaniną. Szyby hartowane są bardzo twarde, ale łatwo jest je zniszczyć przez punktowe uderzenie, dlatego dopilnuj, by leżały stabilnie. Jeżeli szyba ma nietypowy kształt, możesz podłożyć pod nią dociętą gąbkę. 

Weź miękki karton lub tekturę, przyłóż go do szyby i odrysuj jej kształt. Następnie na jego podstawie przygotuj wykrój folii. Dla bezpieczeństwa z każdej strony zwiększ wymiary arkusza folii o 2-3 cm w stosunku do odrysowanego kształtu. 

Dokładnie umyj szybę, a następnie przetrzyj ją alkoholem w celu odtłuszczenia. Osusz ją, wycierając ręcznikiem papierowym. Nałóż folię i wyrównaj ją dłonią, delikatnie naciągając. 

Krok 3 przygotuj folię

Za pomocą opalarki nastawionej na najniższą moc (1 bieg) rozgrzewaj folię i wygładzaj za pomocą plastikowej szpachelki (tzw. rakli). Gdy folia skurczy się i dopasuje kształtem do szyby, obetnij nożykiem nadmiar folii z każdej strony. Gdy folia będzie dopasowana, zdejmij ją i przełóż na płaską szybę lub lustro, aby nie straciła ona kształtu. W ten sposób otrzymasz formatkę gotową do przyklejenia.

Ponownie dokładnie umyj i odtłuść szybę. Spryskaj ją płynem do folii (zwykle dodawanym w zestawie przy zakupie), zdejmij warstwę ochronną i dokładnie przyłóż folię do szyby. Dzięki warstwie płynu możesz ją przesuwać i układać. Gdy będzie już dokładnie ułożona, wygładź folię raklą, by wycisnąć spod niej płyn. Następnie, gdy uda Ci się już pozbyć większości płynu, usunąć pęcherze i wszelkie zmarszczenia, pozostaw szybę do wyschnięcia. W warunkach domowych trwa to zwykle około jednego dnia. 

Na sam koniec zamontuj szybę z powrotem w aucie i ciesz się jej używaniem.

Przyciemnianie szyb – o czym warto pamiętać?

Przyciemniane szyby są atrakcyjne wizualnie i mają sporo  praktycznych zalet. Bez większego problemu możesz mieć je także w swoim samochodzie, nawet jeżeli nie możesz zrobić tego samemu, z pewnością znajdziesz niejeden zakład, który zrobi to za Ciebie. Musisz jednak zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. 

Po pierwsze, o czym już pisaliśmy, ważne jest, by przestrzegać przepisów dotyczących przejrzystości szyb. Jeżeli decydujesz się na przyciemnienie szyb przednich czy czołowej – koniecznie zleć to firmie dającej certyfikat. Zapytaj o niego przed zleceniem usługi. Mając taki dokument, będziesz mógł reklamować usługę w przypadku, gdy szyba okaże się zbyt ciemna. 

Po drugie, przy demontażu i montażu szyb uważaj nie tylko, by ich nie rozbić, ale także na to, by nie uszkodzić uszczelek czy mechanizmów. Gdy drzwi będą rozebrane i szyba wyjęta, możesz też zrobić przegląd tych elementów, a gdy znajdziesz jakieś uszkodzenia, możesz wymienić je od razu na nowe.

Jeśli będziesz potrzebował podnośnika szyb, uszczelek czy elementów mocowania szyb, sprawdź sklep Inter Cars. Znajdziesz w jego ofercie wszystko, czego będziesz potrzebować, a także części zamienne z innych kategorii. Wejdź już teraz i zobacz produkty świetnej jakości w atrakcyjnej cenie. 

Jak wykręcić wyrobioną lub urwaną śrubę? 6 sposobów

Podsumowanie

Na tym etapie wiesz już, z czym wiąże się przyciemnianie szyb. To świetne rozwiązanie zwłaszcza na lato, gdy dzięki szybom wnętrze auta nagrzewa się dużo wolniej. Zimą z kolei samochód wolniej traci ciepło, minusem jest, że wolniej się nagrzewa. 

Przyciemniane szyby chronią kierowcę przed oślepieniem, a szczególnie przed szkodliwym promieniowaniem UV. Dla młodego kierowcy mogą stanowić duży mankament ograniczający widoczność dla doświadczonych kierowców to świetny sposób, aby zwiększyć swoją prywatność za kółkiem. 

Jeśli zdecydujesz się na przyciemnianie szyb, pamiętaj o przestrzeganiu przepisów, gdzie dowolne jest  przyciemnianie szyb bocznych z tyłu i szyby tylnej. W przednich szybach współczynnik przepuszczalności światła musi wynosić minimum 70%.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Tak, ale jedynie nieznacznie. Szyba czołowa musi mieć przejrzystość na poziomie 75 proc., a przednie boczne na poziomie 70 proc. Muszą być one także przyciemnione certyfikowanymi metodami. 

Nie ma ograniczeń prawnych przy przyciemnianiu szyb z tyłu, mogą być one nawet całkowicie nieprzejrzyste. 

Jeżeli Twoje szyby będą przyciemnione zbyt mocno, to zapłacisz mandat do 500 zł. Dodatkowo policja zatrzyma Ci dowód rejestracyjny.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!