Smarownica, zwana niekiedy także towotnicą, jest urządzeniem służącym do dawkowania oraz aplikowania środków smarnych na różnorodne elementy konstrukcji mechanicznych. Choć mogłoby się wydawać, że nakładanie smaru jest proste i nie potrzeba do tego skomplikowanych urządzeń, to należy wiedzieć, iż w rzeczywistości ta czynność jest niezwykle wymagająca. Smarownica ma tę ogromną zaletę, że umożliwia aplikację produktu równomiernie, w odpowiedniej ilości i nawet w najtrudniej dostępnych miejscach. Dlaczego smarownica będzie przydatnym narzędziem w warsztacie? Konserwacja pojazdów wymaga ochrony przed tarciem. To właśnie dlatego smarownice są standardowym elementem wyposażenia wszystkich warsztatów samochodowych. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się o tych urządzeniach nieco więcej – zapraszamy do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Pokrowiec na motocykl – chroń swój jednoślad

Smarownica: czym jest i gdzie można ją wykorzystać?

Istnieją różne rodzaje smarownic, jednak zasada działania każdej z nich jest mniej więcej taka sama. Urządzenie wytwarza ciśnienie, za pomocą którego wtłacza substancje smarujące we właściwe miejsca. Dzięki takiemu sposobowi aplikacji smar dostaje się wszędzie — również w niewielkie zakamarki i trudno dostępne elementy silnika. 

Odpowiednia ilość smaru znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzeń we wszystkich urządzeniach, których części podczas pracy narażone są na tarcie. Korzystając ze smarownicy, zmniejszasz ryzyko awarii, a co za tym idzie — minimalizujesz koszty i czasochłonne naprawy. Smar jest także środkiem, który zabezpiecza elementy konstrukcji przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych, a w konsekwencji przed samą korozją. Stosuje się go na łożyskach, przegubach, sworzniach, wałach, łańcuchach, a także w miejscach, w których regularnie pojawia się tarcie. 

Za pomocą smarownicy można wygodnie nanieść smar różne urządzenia, dzięki temu, że wyposażona jest w system tzw. kalamitek. Kalamitki, czyli inaczej smarowniczki, tworzą specjalną konstrukcję, która umożliwia przedostawanie się smaru w odpowiednie miejsca. Smarownice są też zazwyczaj wyposażone w zestaw różnych końcówek, które można dopasować do konkretnego urządzenia, z którym pracujemy — to znaczne usprawnia przebieg całej pracy!

Gdzie wykorzystuje się smarownice? Przede wszystkim — w serwisach samochodowych oraz maszynowych. Nie jest to jednak jedyne miejsce, w którym można mieć z nimi do czynienia! Tego typu urządzenia często wykorzystywane są w przemyśle (na przykład poligraficznym) i rolnictwie. Na mniejsze smarownice, przystosowane do domowego użytkowania, zdecydowało się z kolei wielu kierowców: dzięki temu mogą samodzielnie przeprowadzić prostsze prace konserwacyjne.

Smarowanie odgrywa ogromną rolę w prawidłowej pracy wielu samochodowych mechanizmów. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to naprawdę kluczowe! — mówi ekspert marki Inter Cars. Ważny jest nie tylko dobór odpowiedniego smaru, ale także sposób jego aplikacji: trzeba zrobić to starannie i równomiernie. Korzystanie ze smarownic znacznie ułatwia to zadanie — i sprawia, że żywotność elementów  się wydłuża. 

Smarownica nie jest jedynym narzędziem, które powinien mieć każdy majsterkowicz. Przeczytaj nasz artykuł, w którym znajdziesz informacje o zestawach przydatnych narzędzi do garażu. 

Smarownica pneumatyczna – jak działa?

Smarownica pneumatyczna to urządzenie wykorzystywane głównie przez profesjonalistów. Zasilana jest przez sprężone powietrze — chcąc z niej korzystać, należy więc zaopatrzyć się również w sprężarkę. Jest łatwa w użyciu: smar nakłada się szybko i sprawnie.

Czym wyróżnia się smarownica pneumatyczna? Jak działa w niej sprężone powietrze? Największą jej zaletą jest to, że powietrze wtłaczane jest przez zewnętrzne urządzenie. Ciśnienie nie jest wytwarzane ręcznie z wykorzystaniem siły jej użytkownika. Sprawia to, że smar nakładany jest bardzo równomiernie, a smarownica może pracować przez wiele godzin nawet w trudnych warunkach przemysłowych (jej efektywność nie spada). Działa w ten sposób, że sprężone powietrze przedostaje się przez instalację pneumatyczną i gumowe węże aż do jej wnętrza. 

Pneumatyczne smarownice wykorzystywane są w wielu branżach: nie tylko podczas konserwacji maszyn i pojazdów, ale również w ogrodnictwie, architekturze krajobrazu, fabrykach, zakładach i systemach przetwarzania. Wyróżniają się tym, że są jednocześnie bardzo skuteczne i łatwe w obsłudze: ich użytkownicy nie potrzebują wcześniejszego doświadczenia ani dużej wiedzy. Wystarczy krótkie szkolenie!

Smarownica elektryczna – jak działa?

Smarownica elektryczna bywa również nazywana jako akumulatorowa. Dlaczego? To urządzenie wyposażone jest w napędzany akumulatorem silnik – nie potrzebuje więc podczas pracy dodatkowego, zewnętrznego źródła energii. Niektóre modele mają naprawdę duże zbiorniki na smar: może się w nich zmieścić nawet kilkadziesiąt litrów środka smarującego!

Takie rozwiązanie umożliwia utrzymanie ciągłości pracy przez długi czas  i właśnie dlatego smarownica akumulatorowa to częsty element wyposażenia warsztatów mechanicznych oraz samochodowych. To urządzenie nie należy do najtańszych, więc niewielu kierowców decyduje się kupić je do własnego użytku. Jeśli jednak dysponujesz odpowiednim budżetem, jest to dobre rozwiązanie!

Smarownica ręczna – jak działa?

Smarownica ręczna to urządzenie o bardzo prostej konstrukcji – co wcale nie znaczy, że nie jest w stanie odpowiednio spełniać swojej funkcji! W jej wnętrzu umieszczony jest tłok, który napędzany jest ręcznie, dzięki sile mięśni jej użytkownika. Służy do tego lewarowa, zamontowana wzdłuż urządzenia dźwignia. Smar wydostaje się przez wąską dyszę, co zapewnia precyzję i staranność dozowania. 

Smarownice ręczne są stosunkowo tanie, a korzystanie z nich jest łatwe i intuicyjne. To właśnie dlatego są bardzo popularne wśród kierowców. Jeśli chciałbyś mieć możliwość dokonywania niewielkich prac konserwacyjnych we własnym garażu, jednocześnie nie inwestując w drogi, profesjonalny sprzęt, to może być rozwiązanie w sam raz dla Ciebie!. Ręczne smarownice dzielą się na kilka kategorii. Różnice polegają nie tylko na jakości wykonania, pojemności i zastosowanych do produkcji materiałach, ale również na konstrukcji całego urządzenia. Wśród dostępnych na rynku rozwiązań znajdziesz:

  • smarownice ręczne punktowe – cechują się niewielkimi wymiarami i umożliwiają bardzo precyzyjną aplikację smaru. Wyglądem nieco przypominają śrubokręt: wyposażone są na ogół w spiczasty dozownik, dzięki któremu można dokładnie kontrolować przebieg wykonywanej pracy. 
  • smarownice ręczne dwutłokowe – w ich wnętrzu umieszcza się solidne, dwutłokowe pompki. Dzięki temu można uzyskać silny przepływ smaru nawet przy krótkich skokach. 

Ręczne smarownice mogą być ładowane na 2 sposoby. Za pomocą wkładów zrobisz to w kilka chwil: wystarczy wykręcić wymienny element. Takie rozwiązanie umożliwia zachowanie czystości aplikacji i nie ma co ukrywać — jest po prostu wygodne. Możesz także spotkać się ze smarownicami ładowanymi bezpośrednio, a także za pomocą specjalnego kartusza lub worka. Nie można jednoznacznie stwierdzić, która opcja jest najlepsza: wszystko jest kwestią indywidualnych preferencji. 

Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie smarownicy?

Chcesz kupić smarownicę? Doskonale! Zanim udasz się na zakupy, zastanów się, jakie dokładnie cechy powinno mieć urządzenie, które spełni Twoje oczekiwania. Wybierając smarownicę, warto zwrócić uwagę na:

  • Maksymalne ciśnienie tłoczenia – nie można go przekraczać, gdyż grozi to awarią sprzętu!
  • Wagę – lżejsze urządzenia są bardziej poręczne, cięższe cechują się często większą pojemnością. Na wagę wpływa także materiał, z jakiego wykonano urządzenie: modele stalowe będą ważyły więcej, niż aluminiowe. 
  • Pojemność – w warunkach „garażowych” duża pojemność nie jest zazwyczaj aż tak istotna. Musisz jednak zadecydować sam – przemyśl, do czego i w jaki sposób planujesz używać smarownicy. 
  • Dodatkowe elementy w zestawie – w zestawie często znajduje się giętki wężyk oraz sztywna końcówka. Pozwalają one na dotarcie ze smarem nawet w trudno dostępnych miejscach.
  • Długość wężyka – dłuższy wężyk zapewnia często większy komfort podczas pracy, jednak z drugiej strony znacznie łatwiej się plącze. 

Dobry smar to podstawa – zadbaj o swoje auto!

Smar jest środkiem chemicznym opracowanym tak, by zmniejszać tarcie między powierzchniami,  jednocześnie nie wpływając negatywnie na działanie całego mechanizmu. Smary cechują się odmiennymi właściwościami, konsystencją i składem: które z nich przydają się podczas konserwacji auta?

  • Smary miedziowe, jak sama nazwa wskazuje, wzbogacone są dodatkiem miedzi. Doskonale sprawdzają się przy smarowaniu śrub przy piastach kół, gwintów świec zapłonowych i żarowych lub szpilek kolektorów wydechowych. 
  • Smary białe wzbogacone są w dodatek PTFE, czyli teflonu. Nadają się do smarowania zawiasów w skrzypiących drzwiach, prowadnic, linek sprzęgła i gazu, a także mechanizmów szyb. Dobrze sprawdzają się tam, gdzie pracują ze sobą części wykonane z 2 różnych materiałów (na przykład z metalu i tworzywa).
  • Smary ceramiczne wykorzystuje się w miejscach, które narażone są na działanie bardzo wysokich temperatur i dużych sił. Świetnie chronią świece, gwinty i śruby przed zapieczeniem. Często nazywane są smarami wysokotemperaturowymi.
  • Smary uniwersalne – można stosować je praktycznie wszędzie. Chronią przed tarciem, wilgocią i uszkodzeniami. 

Nasi eksperci przygotowali dla Ciebie szereg produktów, które pomogą Ci jeszcze lepiej zadbać o Twoje auto. Zobacz, jakie smary znajdują się w ofercie sklepu Inter Cars. Kupując u nas, możesz mieć pewność, że wybierasz to, co najlepsze!

Smarownica – podsumowanie

Oferta smarownic dostępnych na rynku jest obecnie bardzo szeroka. Sprzęty znacznie się od siebie różnią: wielkością, ceną, mechanizmem działania i precyzją pracy, jaką oferują. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci zrozumieć, czym charakteryzują się poszczególne modele oraz jak ważne jest dbanie o regularną aplikację smaru na poszczególne części urządzeń! Zajrzyj do naszego sklepu Inter Cars, jeśli chcesz zaopatrzyć się w zapas wysokiej jakości smaru lub smarownicę, która idealnie spełni Twoje oczekiwania. Chętnie pomożemy Ci dokonać najlepszego wyboru!

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Raczej nie: zarówno smarownice ręczne, pneumatyczne, jak i akumulatorowe są dość nieskomplikowane w obsłudze. Zasada ich działania jest prosta, a użytkowanie wymaga jedynie zapoznania się ze specyfiką pracy z danym urządzeniem. 

Wszystko zależy od tego, na czym najbardziej Ci zależy. Modele o dużej pojemności nie wymagają tak częstego napełniania — jednak trzeba liczyć się z tym, że ważą więcej, co nieco zmniejsza komfort pracy. Jeśli chciałbyś kupić lekkie i poręczne urządzenie, zdecyduj się na smarownicę o mniejszej pojemności. 

Różne końcówki do smarownic przeznaczone są do wykonywania specyficznych prac — nie jest tak, że któraś z nich jest najlepsza! Jeżeli zależy Ci na wszechstronnym zastosowaniu, najlepiej kup cały zestaw wymiennych końcówek. 
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!