Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak technologia MultiAir sprawia, że auto jest bardziej efektywne, ekologiczne i oszczędne? Grupa Fiat ma już na swoim koncie innowacje, które miały przełożyć się na lepszą wydajność jednostki napędowej, przy jednoczesnym zachowaniu niskiego spalania. Po technologii Common Rail wykorzystywanej w wysokoprężnych silnikach przyszedł czas na MultiAir – system stosowany w wolnossących jednostkach benzynowych oraz motorach z turbo. Na czym polega ta technologia, jak działa i w jaki sposób wpływa na komfort jazdy? Zobacz, co warto wiedzieć o MultiAir oraz jakie wady i zalety niesie za sobą to rozwiązanie!

silnik multiair

Technologia MultiAir została w całości opracowana przez Grupę Fiat. W 2002 r. wynalazek został opatentowany, a w 2009 r. na rynku ukazał się pierwsze samochody wyposażone w silnik z systemem MultiAir. Były nimi Alfa Romeo MiTo z wolnossącym silnikiem 1,4 o mocy 105 KM oraz z turbodoładowanymi jednostkami 135 i 170 KM. Rozwiązanie to zostało zastosowane również m.in. w Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170 KM, Fiat 500 0,9 TwinAir Turbo 85 KM, Fiat Punto Evo 1,4 MultiAir 105 Km oraz Turbo 135 KM, Fiat Bravo 1,4 MultiAair Turbo 140 KM oraz Lancia Delta 1,4 MultiAir Turbo 140 KM. Technologia została doceniona w branży motoryzacyjnej, o czym świadczy przyznanie tytułu „Silnika roku 2010” jednostce 1,2 MultiAir Turbo. Została też nominowana do nagrody „Najlepsza z nowości 2010” przyznawanej przez prestiżowe czasopismo „Popular Science”.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

MultiAir – co to za technologia?

Koncern Fiat jest znany z opracowywania innowacyjnych rozwiązań, które mają na celu poprawić doświadczenia z jazdy poprzez zwiększenie wydajności silnika. Firma szczególnie dużo uwagi poświęca inwestowaniu w downsizing, modyfikując jednostki napędowe tak, aby ograniczyć pojemność bez utraty osiągów. Jedną z najbardziej udanych konstrukcji powstałych zgodnie z ideą downsizingu jest 1,4 T-Jet, montowana m.in. w Alfa Romeo MiTo, Fiat Grande Punto czy Fiat Linea. Kolejną modyfikacją, która trafiła do seryjnej produkcji, był silnik MultiAir. Co to jest? Technologia opiera się na wykorzystaniu elektrohydraulicznego sterowania zaworów dolotowych niezależnie od zmiany faz rozrządu. W konwencjonalnych silnikach to przepustnica odpowiada za kontrolowanie ilości i ciśnienia wtłaczanego powietrza. W MultiAir to zadanie realizuje zmodyfikowany układ wtryskowy, sterowany przez zawory ssące.

Silnik MultiAir ma zamontowany jeden wałek rozrządu wyposażony w krzywkę, który jest odpowiedzialny za napędzanie układu hydraulicznego. Zawory wydechowe ssące są natomiast sterowane przez system elektrohydrauliczny. Pozwala to na precyzyjne kontrolowanie masy powietrza, poprzez otwieranie i zamykanie zaworów bez użycia przepustnicy. Takie działanie ma poprawić wydajność pracy silnika, i tym samym ograniczyć zużycie paliwa oraz zredukować emisję szkodliwych substancji. 

MultiAir – jak działa?

Wbrew pozorom silnik MultiAir charakteryzuje się dość prostą konstrukcją i nieskomplikowaną zasadą działania. Technologia łączy w sobie pracę dwóch mechanizmów – krzywkowego, w który wyposażony jest wałek rozrządu oraz elektrohydraulicznego do sterowania zmiennymi fazami zaworów ssących.

Jak MultiAir działa w praktyce? Pracę systemu można podzielić na dwa etapy. Pierwszym z nich jest zamknięcie zaworów, a drugim ich otwarcie, aby wtłoczyć masę powietrza do cylindrów.

Gdy zawór znajduje się w pozycji zamkniętej, komora układu hydraulicznego zostaje ściśle wypełniona olejem. Po otwarciu elektrozaworu olej przestaje się zachowywać jak stała masa i może przemieszczać się do układu niskiego ciśnienia. Poprzez wykorzystanie technologii elektrohydraulicznej zawory ssące płynnie zmieniają przebieg faz rozrządu. Umożliwia to skuteczniejszą optymalizację pracy silnika, dostosowując go do specyficznych warunków pracy.

Łagodna regulacja rozwarcia elektrozaworu umożliwia też wygenerowanie mocy silnika w szerszym zakresie. Jego otwarcie powoduje zamknięcie zaworu sterowanego przez wał rozrządu z krzywką. Zapobiega to cofaniu powietrza do kolektora i zapewnia lepszą kompresję masy ładunków w cylindrach. Gdy silnik pracuje pod większym obciążeniem, elektrozawór jest otwierany wcześniej, aby wyrównać przepływ powietrza. W tym czasie częściowo zostaje też otwarty zawór sterowany mechanicznie przez mechaniczny wałek rozrządu. Technologia MultiAir pozwala osiągnąć wysoki moment obrotowy, maksymalizując moc jednostki przy niskich obrotach.

Silnik MultiAir – wady i zalety rozwiązania

Celem technologii MultiAir jest optymalizacja spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz płynna intensyfikacja mocy podczas pracy silnika w różnych warunkach obciążeniowych. Jakie konkretne korzyści niesie za sobą technologia MultiAir i czy istnieją wady takiego rozwiązania?

Silnik MultiAir – najważniejsze zalety

  • zwiększenie maksymalnej mocy silnika o 10 proc. względem jednostki bez tego systemu;
  • maksymalizacja momentu obrotowego o 15 proc. podczas pracy na niskich obrotach;
  • ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych substancji spalania o 10 proc.;
  • zmniejszenie spalania o 25 proc. w przypadku silników o małej pojemności;
  • precyzyjniejsze regulowanie faz rozwarcia zaworów poprzez elektrohydrauliczny moduł sterujący;
  • wydajniejsza praca silnika w każdym zakresie obrotów;
  • uproszczona konstrukcja i mniejsza awaryjność jednostki;
  • lepszy komfort jazdy dzięki optymalizacji pracy silnika;
  • zapobieganie przeciążaniu jednostki napędowej poprzez płynną intensyfikację mocy i momentu obrotowego w zależności od warunków obciążeniowych silnika.

Silnik MultiAir – problemy i wady

  • wadliwy moduł sterujący pracą zaworów, zwłaszcza w przypadku silników MultiAir z pierwszych lat produkcji;
  • konieczność częstszej wymiany oleju w porównaniu do standardowych jednostek;
  • problemy z niedrożnością układu smarowania, 
  • trudności z montażem instalacji LPG ze względu na brak przepustnicy i specyfikę działania jednostki;
  • brak zauważalnych spadków zużycia paliwa podczas dynamicznej jazdy na wysokich obrotach.

Silniki z rozrządem MultiAir są uważane za wytrzymałe, niezawodne i mało awaryjne. Problemy z wadliwymi podzespołami dotyczą z reguły samochodów produkowanych w latach 2009-2012. Młodsze egzemplarze były już wyposażane w dopracowane elementy, w których producent wyeliminował błędy zgłaszane w pierwszych latach wdrażania MultiAir. Naprawa takich silników powinna się odbywać pod okiem specjalistów, którzy mają wiedzę i doświadczenie w serwisowaniu MultiAir. Technologia ta jest już na tyle powszechna, że znalezienie odpowiedniego zakładu mechanicznego nie powinno stanowić problemu.

multuair

Silnik MultiAir – problemy i awarie

Jak już wyżej wspominaliśmy, najsłabszym punktem jednostek MultiAir jest moduł sterujący. Awarię można było rozpoznać po nierównej pracy silnika oraz charakterystycznym, klekoczącym odgłosom wydobywającym się spod maski. W przypadku usterki zazwyczaj konieczna była wymiana całego podzespołu, co wiązało się z wysokim kosztem, często przekraczającym 3500 zł. W samochodach produkowanych po 2012 problemy z modułem sterującym zostały praktycznie wyeliminowane, a poważne awarie, skutkujące koniecznością wymiany całego sterownika, zdarzają się niezwykle rzadko.

Problemem jednostek z MultiAir są też zacierające się tłoki i przedwczesne wyrabianie się gwintów. Skutkiem usterki była utrata mocy silnika, wypadanie zapłonu i nierównomierna praca na wszystkich cylindrach. Awarie te również dotyczyły zazwyczaj samochodów z pierwszych lat produkcji i często wynikały z nieprawidłowego montażu podzespołów hydraulicznych. Były to więc wady fabryczne, które zostały wychwycone i naprawione w kolejnych autach wypuszczanych na rynek.

W MultiAir zdarzają się też problemy z odpowiednim smarowaniem, które wynikają ze specyfiki pracy zaworów. Źródłem ograniczonej wydajności przepływu oleju może być też niedrożność układu smarowania. Jedną z przyczyn może być zapchanie sitka korka oleju, co jest dość częstą przypadłością silników z MultiAir. Naprawa nie jest tak kosztowna, jak w przypadku uszkodzenia modułu sterowania i zazwyczaj ogranicza się do udrożnienia układu lub wymiany korka.

Problemy z niedrożnością dotyczą również silników z doładowaniem. Zapchanie filtra może być przyczyną niewystarczającego smarowania wirnika, co stwarza ryzyko poważnego uszkodzenia turbosprężarki. Żeby przedłużyć jej żywotność, zaleca się regularną wymianę filtra oraz śruby mocującej przewód odprowadzający olej. 

MultiAir – naprawa

Technologia MultiAir jest uważana za trwałą i mało problematyczną. Auta wyposażone w ten system potrzebują regularnych przeglądów i serwisowania tak samo, jak samochody z każdą inną jednostką. Mechanicy zalecają jednak, aby skrócić czas wymiany oleju do przebiegu 10 tys. km. Dzięki temu można uniknąć poważniejszych usterek, wynikających z nieodpowiedniego smarowania. Warto wtedy też przeprowadzić płukankę silnika przy użyciu przeznaczonych do tego preparatów. Ważne jest również, aby stosować wysokiej jakości olej silnikowy, zgodny z zaleceniami producenta. Przy okazji wymiany oleju, wskazana jest też wymiana wymienionego wyżej filtra i śruby mocującej.

Jeśli chodzi o ogólne serwisowanie samochodów z MultiAir, koszty napraw są porównywalne do aut wyposażonych w standardowe jednostki. Jak już wspominaliśmy, dotkliwa dla kieszeni może być usterka modułu sterującego, skutkująca koniecznością wymiany całego podzespołu. W wielu przypadkach udaje się go jednak zregenerować i oczyścić z nagaru. Zazwyczaj rozwiązuje to też problemy z wypadaniem zapłonu i brakiem kompresji na poszczególnych cylindrach. Naprawa lub regeneracja modułu to koszt do ok. 1500 zł.

multiair naprawa

Silnik MultiAir – zadbaj o samochód z produktami od Inter Cars!

Regularne serwisowanie pojazdu jest kluczowe, aby wcześnie zdiagnozować usterkę i w porę ją wyeliminować. Dzięki temu masz szansę uniknąć poważniejszych awarii i kosztownych napraw. Ważne jest też, aby stosować wysokiej jakości części zamienne od sprawdzonych dostawców. W Inter Cars znajdziesz wszystkie niezbędne elementy układu smarowania, kompletne rozrządy i filtry do Alfa Romeo Mito oraz innych pojazdów wyposażonych w MultiAir. 

baner inter cars

MultiAir – opinia eksperta

Opracowanie przez Fiata technologii MultiAir może być przepustką do rozwijania i udoskonalania podobnych rozwiązań. Wykorzystanie elektrohydraulicznego systemu sterowania zaworami ssącymi niesie bowiem wymierne korzyści nie tylko dla użytkowników, ale i środowiska naturalnego. Po zastąpieniu wadliwych aktywatorów MultiAir z pierwszych lat produkcji udoskonalonymi modułami sterowania, silniki praktycznie nie sprawiają większych problemów. Należy tylko pamiętać o podstawowych zasadach serwisowania i skróceniu przebiegu wymiany oleju, a silnik odwdzięczy się niezawodną i bezawaryjną pracą – mówi ekspert Inter Cars.

Podsumowanie

Technologia MultiAir to innowacyjne rozwiązanie, które przynosi wiele korzyści dla użytkowników, ale nie jest pozbawione pewnych wad. Po lekturze tego artykułu jesteś świadom zarówno zalet, jak i potencjalnych usterek związanych z tą technologią. Pamiętaj, że silniki MultiAir mogą wymagać bardziej regularnej i droższej konserwacji w porównaniu do tradycyjnych.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

To technologia, która polega na wykorzystaniu układu elektrohydraulicznego do sterowania fazami rozwarcia zaworów dolotowych. Została opracowana przez koncern Fiata i jest dostępna m.in. w Alfie Romeo MiTo, Fiacie Panda i Fiacie Bravo.

W autach z pierwszych lat produkcji częstym problemem był wadliwy moduł sterujący. Samochody z MultiAir są też narażone na nieodpowiednie smarowanie i wymagają częstszej wymiany oleju.

Technologia MultiAir ze względu na precyzyjne kontrolowanie przepustowości zaworów dolotowych powoduje mniejsze zużycie paliwa i ogranicza emisję szkodliwych substancji. Przekłada się też na wydajniejszą pracę jednostki, poprawiając jej osiągi.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!