Wśród pojazdów marek premium wielu kierowców zwraca uwagę na Audi. Historia tego producenta nie jest jednak znana wszystkim użytkownikom i pasjonatom tych samochodów. Warto przyjrzeć się jej bliżej, ponieważ dzięki temu lepiej można zrozumieć fenomen marki Audi oraz aut przez nią produkowanych. Skąd cztery pierścienie w logo? Sprawdź!

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jaka jest historia Audi?
  2. Jakie są najważniejsze modele Audi?
  3. Cztery pierścienie w logo Audi – skąd się wzięły?

Audi – historia marki

Marka Audi to ponad 120 lat ciągłego rozwoju i doskonalenia pojazdów. Dzięki temu ten producent stworzył wiele modeli, które wpasowały się w istniejące trendy, a przede wszystkim zachwycały i nadal zachwycają kierowców swoimi technicznymi rozwiązaniami. Jeśli znaczek Audi zobaczony w przestrzeni miejskiej lub w mediach zwraca Twoją uwagę, dowiedz się więcej o przeszłości producenta.

mamy części do Twojego samochodu

Historia Audi rozpoczęła się w 1899 roku w niemieckiej Kolonii. 14 listopada powstało przedsiębiorstwo, którego założycielami byli August Horch oraz Carl Benz. Firma Horch, bo taką właśnie nazwę nosiła, zajęła się produkowaniem samochodów luksusowych. W 1902 roku zdecydowano się na przeniesienie zakładu produkcyjnego do Reichenbach, a od 1904 roku firma kontynuowała swoją działalność w Zwickau, gdzie odtąd nosiła nazwę August Horch & Cie Motorwagenwerke Zwickau.

Powstanie nazwy

W ciągu kolejnych lat firma zaczęła przechodzić różnego rodzaju problemy finansowe oraz organizacyjne. W związku z tym, aby zapobiec ewentualnemu rozpadowi marki, August Horch zdecydował się na odejście z utworzonej spółki oraz utworzenie nowej firmy pod nazwą August Horch Automobilwerke GmbH.

Jednakże jego poprzedni wspólnik zaczął nieco utrudniać mu rozwój przedsiębiorstwa i skierował sprawę do sądu. Jej celem było nakazanie usunięcia nazwiska Horcha (które oznacza w języku niemieckim „nasłuchiwać”) z głównej nazwy firmy. Dlatego też założyciel postanowił użyć  łacińskiego odpowiednika  tego słowa i tak powstała nazwa marki znana do dziś, czyli Audi. Od 25 kwietnia 1910 roku przedsiębiorstwo było znane pod nazwą Audi Automobilewerke GmbH. 

W tym samym roku, w którym doszło do powstania nowej nazwy firmy, pierwszy pojazd opuścił zakład produkcyjny z nazwą Audi. Wtedy powstały również dwa najbardziej znane modele z tego okresu działalności marki. Były nimi kolejno Audi Typ A 10/22 KM Sport oraz Audi Typ B 10/28 KM.

Modele Audi na wyścigach 

Historia Audi zaczęła toczyć się coraz szybciej dzięki ogromnemu zaangażowaniu całego zespołu odpowiedzialnego za produkcję. Jeszcze  w 1910 roku zakład produkcyjny zaczął tworzyć rzędowe silniki typu A o pojemności 2612 cm3, a także inne jednostki napędowe o sporych jak na tamte czasy pojemnościach (3564 cm³, 4680 cm³ i 5720 cm³). Dzięki tworzonym silnikom o dużej mocy skokowej Audi było coraz bardziej rozpoznawalne na rynku krajowym oraz międzynarodowym. Niemal na każdym wyścigu lub rajdzie samochody wyprodukowane przez Audi okazywały się najszybsze. Modele Auto Union C, D oraz A pod koniec lat 30 zdobyły wiele wygranych, a w ciągu 2 lat (1935-1937) Auto Unions odniosło sukces w 25 wyścigach. 

audi-historia-3

Ogromnym kamieniem milowym przedsiębiorstwa było wyprodukowanie samochodu z kierownicą umieszczoną po lewej stronie. Audi Typ K było pierwszym tego typu samochodem stworzonym w Niemczech. Niestety firma zaczęła przeżywać kolejne kryzysy i przekształcenia. August Horch po zakończeniu I wojny światowej zdecydował się na odejście z przedsiębiorstwa. Późniejsze lata naznaczone były sporymi problemami finansowymi, dlatego też w 1928 roku marka Audi została przejęta przez firmę DKW. 

Przełomowy okres w historii marki 

Rok 1932 okazał się przełomowym momentem dla Audi. Historia marki wskazuje, że ten rok był dla producenta kamieniem milowym w rozwoju. Doszło wtedy do połączenia czterech firm. DKW, Audi, Wanderer oraz Auto Union połączyły się w jedno, aby jak najlepiej uchronić się przed szalejącym kryzysem gospodarczym. Był to niewątpliwie bardzo trudny i wymagający czas dla całej spółki. 

W 1933 roku w zakładach Audi wyprodukowano pierwszy w Europie samochód, którego sześciocylindrowy silnik został połączony z napędem przednim. Model nosił nazwę Audi Front. Przez następne 5 lat stworzony samochód był jedynym modelem dostępnym w ofercie przedsiębiorstwa Auto Union. Po upływie tego czasu, w 1939 roku, zdecydowano się na całkowite zatrzymanie produkcji aut Audi. Wiązało się to z nową polityką firmy, która swoją działalność w tamtym okresie ukierunkowała na produkcję tańszych modeli DKW. Było to podyktowane w głównej mierze kryzysem gospodarczym oraz ograniczoną dostępnością części koniecznych do wyprodukowania pojazdu określanego mianem premium. 

Trwająca od 1939 roku II wojna światowa i przymus produkcji uzbrojenia wojskowego odbił się również na spółce Auto Union. Do zakładów produkcyjnych trafiali przymusowi robotnicy, więźniowie wojenni oraz więźniowie obozów koncentracyjnych. W tym okresie produkcja musiała zostać przestawiona z samochodów na uzbrojenie wojskowe. Następnie, gdy wojna się zakończyła, duża część majątku Audi trafiła w ręce ZSRR. 

Okres powojenny spowodował chwilowy rozpad spółki Auto Union. Wynikało to z podziału terytorialnego Niemiec, który w głównej mierze uniemożliwiał produkcję kolejnych samochodów Audi. Historia marki nie stanęła jednak w miejscu. Po dołączeniu zakładów produkcyjnych Horcha do VEB Automobilwerk Zwickau rozpoczęto produkcję Trabantów, która trwała aż do 1991 roku.

Nowa siedziba firmy i pozostałe zmiany

Po kilkunastu ciężkich dla firmy latach zdecydowano się na ponowną rejestrację spółki. Do tego wydarzenia doszło w 1949, a nową siedzibą firmy stało się niemieckie Ingolstadt. Wielu pracowników firmy zdecydowało się na przeprowadzkę do tego miasta oraz podjęcie tam pracy. Początkowy okres rozwoju nowej spółki, głównie ze względu na niski budżet spowodowany działaniami wojennymi, to produkcja tanich modeli DKW. 

Rok 1958 to kolejne zmiany w strukturze organizacyjnej całej firmy. Daimler-Benz AG zdecydował się na przejęcie większości udziałów akcyjnych spółki, aby  rok później stać się 100% właścicielem.  Jednak te działania nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, którymi miał być prężny i szybki rozwój całej firmy. Chciano również produkować samochody, które będą cenione na rynku międzynarodowym. Nie zniechęciło to jednak zarządu do dalszej pracy nad rozwojem marki.

W 1964 roku Volkswagen AG dokonał zakupu całego zakładu produkcyjnego w Ingolstadt. W ciągu kolejnych lat przejął wszystkie udziały akcyjne w Auto Union, w tym prawo do używania powstałego wcześniej logo czterech pierścieni. Pierwszy model marki Audi pojawił się na rynku rok później, czyli w 1965. Wtedy jeszcze nic nie zwiastowało przełomu produkcyjnego, który miał przyjść  3 lata później.

Marka Audi odeszła w zapomnienie do momentu, w którym Ludwig Kraus stworzył samodzielnie model Audi 100. To dzięki temu Volkswagen zdecydował się na rozszerzenie oferty pojazdów na kolejne modele. Wtedy pojawiła się również decyzja o nowym sposobie oznaczania produkowanych aut. Poza logo Audi umieszczanym na każdym z nich nazwa modelu była opatrywana konkretną liczbą. Oznaczała ona liczbę koni mechanicznych znajdujących się w danym modelu. Dodatkowo produkowane auta były wyposażane w silnik średnioprężny, którego stopień sprężenia był utrzymany na poziomie pomiędzy silnikiem benzynowym a dieslem. 

Audi oraz inne spółki

Historia Audi to wiele połączeń różnych spółek. Do kolejnej fuzji doszło w 1969 roku. Auto Union GmbH połączyło się z NSU Motorenwerke AG i Neckarsulm. Powstałe przedsiębiorstwo nosiło nazwę Audi NSU Auto Union AG, a zakład produkcyjny znajdował się w Neckarsulm. Od 1 stycznia 1985 roku nazwa firmy została zmieniona na AUDI AG, a najważniejsza siedziba została przeniesiona do Ingolstadt. Jest to data, od której wszystkie pojazdy wyprodukowane przez zakłady Audi noszą taką samą nazwę i logo.

W tym miejscu warto także wspomnieć o spółce-córce Audi AG, którą jest Quattro GmbH. Siedziba tej firmy znajduje się w Neckarsulm. Ten zakład produkcyjny jest odpowiedzialny za projektowanie oraz tworzenie aut w wersjach sportowych. Dodatkowo w tym miejscu przygotowywane jest indywidualne wyposażenie niektórych modeli Audi.

audi-historia

Historia Audi – najważniejsze modele

Cała historia Audi to dziesiątki lat ciężkiej pracy ukierunkowanej na rozwój firmy. Dzięki temu tworzone były kolejne modele pojazdów, które już na samym starcie wyprzedzały konkurencję o kilka długości.  

Kilka modeli Audi zasługuje jednak na szczególną uwagę, ponieważ były swego rodzaju przełomem w działaniach projektowych i produkcyjnych. Pierwszym z nich było Audi 50. Jego prezentacja miała miejsce w 1974 roku. Ten model był odpowiedzią na panujący wówczas kryzys gospodarczy. Napęd tego samochodu stanowiły trzy silniki benzynowe o łącznej mocy 150 KM. Samochód był bardzo komfortowy oraz łatwo pokonywał zakręty. Audi 50 stało się pierwowzorem produkowanego później Volkswagena Polo.

Spośród produkowanych w początkowym okresie firmy samochodów warto wymienić także Audi 100, dzięki któremu marka weszła do segmentu premium oraz pierwsze samochody sportowe. Warto jednak przyjrzeć się lepiej także modelom wyprodukowanym pod koniec XX wieku. Jednym z nich jest Audi RS2 Avant z 1993 roku. Ten pojazd został wyposażony w ponad 2 litrowy silnik o mocy ponad 315 KM. Było to osiągnięcie techniczne budzące podziw na skalę światową, ponieważ ten model był w stanie rozpędzić się aż do 260 km/h. 

Kolejnym z istotnych w rozwoju spółki modeli samochodowych było Audi RS6 C5. Ten pojazd był niejako następcą wspomnianego przed chwilą RS2. Po raz kolejny ogromny zachwyt kierowców budziły dane techniczne silnika. Posiadał on moc aż 480 KM, a jego pojemność wynosiła  ponad 4 litry. Wprowadzone udogodnienia były wyjściem w stronę klientów ceniących sobie zarówno szybkość na drodze, jak i komfort podczas podróży. 

Równie cenionym modelem Audi stało się RS6 C7 wyprodukowane w 2012 roku. Główną zaletą tego modelu była możliwość przyspieszenia do 100 km/h w czasie krótszym niż 4 sekundy. Silnik o pojemności 4 litrów i mocy 560 KM zdecydowanie miał spory wpływ na tak dobre osiągi  tego modelu.

Nowe modele Audi 

Wszystkie samochody powstające na przestrzeni lat były oznaczane charakterystycznym logo. Audi nie pozwala jednak kierowcom długo czekać na nowy model auta. Bez przerwy zespół specjalistów analizuje dane techniczne pojazdów. Służą one jako narzędzie podczas projektowania nowego auta Audi. W początkowych dekadach istnienia firmy raczej niewielu posiadaczy samochodów tej marki zastanawiało się jak mieć w aucie podświetlany znaczek Audi. Jednak szybki rozwój produkcji umożliwia obecnie bardzo dużą personalizację auta pod kątem wymagań klienta. W taki sposób właśnie powstało podświetlane logo, które można przymocować do przedniej kratki samochodu.  

To, co jest niezwykle istotne w historii Audi to wyścigi samochodowe. Na pierwszy plan wysuwa się tu Audi quattro i zwycięstwa odniesione w  Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 1982 – 1984. W roku 1987 Audi Sport Quattro S1 zdobyło szczyt Pikes Peak. Po tym wydarzeniu napęd quattro został dostosowany do jazdy po torach wyścigowych. Modelami, które na tym polu odniosły sukces są m.in. Audi 200 quattro i Audi 90 quattro IMSA GTO, a także Audi V8 quattro i Audi A4. Warto wspomnieć także o tym, że w 1996 roku Audi A4 Quattro uzyskało w siedmiu państwach tytuł mistrzowski. Obecnie marka dołącza do wyścigów samochodowych również samochody elektryczne. 

Cztery pierścienie w logo Audi – skąd się wzięły?

Każdy z produkowanych na świecie pojazdów posiada swoje logo. Audi zdecydowało się na dość charakterystyczne, które nie dla wszystkich kierowców może być zrozumiałe. Czy widząc znaczek Audi, zastanawiasz się czasem, co oznaczają cztery pierścienie znajdujące się w logo tej marki?

Jak już wspominaliśmy wcześniej, w 1932 roku doszło do fuzji czterech niemieckich marek samochodowych: Audi, DKW, Wanderer oraz Horch. To właśnie z tym związane są cztery splecione koła w logo Audi, w którym każde z kół symbolizuje innego uczestnika wspomnianej fuzji. 

Wśród ciekawostek o marce Audi warto wspomnieć również o kilku innych kwestiach. Pierwsze auta wyprodukowane przez tego producenta były wyposażone w kierownicę po prawej stronie. Angielski układ pojazdu? Nie do końca. Podczas projektowania aut wzorowano się na woźnicach powozów konnych. Podczas jazdy trzymali oni lejce i siedzieli po prawej stronie. Jednak bardzo szybko za zmianą umiejscowienia kierownicy przemówiły względy bezpieczeństwa. Dlatego od 1921 roku zaczęto produkować pojazdy z kierownicą po lewej stronie, a pierwszym z nich było Audi Typ K.

audi-historia-2

„Marka Audi w obecnych procesach produkcyjnych decyduje się na wiele rozwiązań, które mają na celu wtórne wykorzystanie materiałów. Jednym z pomysłów wdrożonych w produkcję stało się wykonywanie dywaników samochodowych ze starych sieci rybackich. Tak ekologiczne wyposażenie można spotkać w modelu Audi e-tron GT. Do produkcji używane są różnego rodzaju odpady z oceanów, a także skrawki materiałów i dywanów. Dzięki temu zmniejszony jest koszt produkcji, a materiały nadające się do użycia są poddane recyklingowi” – mówi ekspert marki Inter Cars.

Audi – postaw na najlepsze części zamienne i akcesoria

Wybierz swój model samochodu!

powiedz-nam-czym-jezdzisz-min

Audi – podsumowanie

Logo Audi, historia oraz konkretne modele aut – to wszystko składa się na obraz jednego z najpopularniejszych producentów samochodów na świecie. Warunki, w jakich powstawała marka Audi, nie należały do najłatwiejszych pod względem gospodarczym. Jednak jej założyciele dołożyli wszelkich starań, aby produkowane samochody były jak najbardziej doskonałe. Na przestrzeni lat wprowadzano szereg rozwiązań, dzięki którym Audi jest bardzo cenione przez użytkowników, zdobywa prestiżowe nagrody i jest jednym z przodujących producentów aut klasy premium.

W sklepie Inter Cars znajdziesz części zamienne do wszystkich najpopularniejszych modeli Audi, dzięki którym Twój samochód utrzyma sprawność techniczną na długie lata. W ofercie są również różnorodne akcesoria – te zapewnią wygodę w podróży i zwiększą komfort codziennego korzystania z pojazdu.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!