Listopad i grudzień to miesiące, kiedy umówienie się na wizytę w serwisie ogumienia nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. To wtedy większość kierowców decyduje się na zmianę opon z letnich na zimowe. Czy można przechytrzyć system bez obaw o bezpieczeństwo w trudnych zimowych warunkach? Jak najbardziej, wystarczy wybrać zyskujące na popularności opony całoroczne. Owszem, to nie jest propozycja idealna, ale przecież idealny świat nie istnieje. To utopia. Nie dziwi więc, że w ostatnich latach co piąty kierowca w Polsce stawia na opony wielosezonowe. Trend wzrostowy jest zauważalny – z pewnością do roku 2030 co trzeci kierowca wybierze wygodną opcję, jaką jest ogumienie całoroczne. To nie wróżenie z fusów, ale realna perspektywa.
Na kapryśne i nieprzewidywalne polskie zimy, a także na mroźne wiosenne poranki i gorące miesiące lata: wspólnie z Marcinem Radeckim – kierowcą wyścigowym i rajdowym, testerem opon i youtuberem w jednej osobie – przygotowaliśmy najciekawsze propozycje opon całorocznych na sezon 2024/2025. Więcej – starannie wybrane ogumienie posłuży przez kolejne sezony, dbając o komfort i bezpieczeństwo niezależnie od warunków pogodowych. Przegląd wideo opon wielosezonowych dotyczy rozmiaru 205/55 R16, ale oczywiście można go odnieść do pozostałych. Dzięki pokazaniu propozycji w jednym rozmiarze łatwiej porównać ciężar opony czy kluczowe dla nabywców informacje dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrym asfalcie czy poziomie emitowanego hałasu.
Co do zaoferowania ma segment budżetowy, czyli niedrogie opony całoroczne na sezon 2024/2025
Dla wielu kierowców głównym kryterium podczas zakupu opon ma cena. To zrozumiałe. Oczywiście wybierając nowe opony wielosezonowe z segmentu budżetowego, warto mieć świadomość o ograniczeniach. Atrakcyjna cena nie bierze się znikąd. Jako że budżetowe ogumienie tanich marek z Chin czy Wietnamu (Saulin, Dynamo, Firemax, Compasol czy Nankang) budzi sporo kontrowersji, Marcin skupił się na propozycjach bardziej znanych brandów, mocno osadzonych na polskim rynku. Stąd do zestawienia zostały wybrane wielosezonowe opony Laufenn, Kormoran i Dębica.

Laufenn G Fit 4S LH71 – technologicznie wsparcie od firmy Hankook
Laufenn to dość nowa marka ogumienia, która związana jest z Hankookiem. Firma-matka, coraz śmielej aspirująca do segmentu premium, w 2016 roku przedstawiła w Europie tanią markę. Oferta nowego brandu kierowana jest zarówno do właścicieli nowoczesnych aut, jak i modeli, które świeciły rynkowe triumfy 20 czy 30 lat temu. Poniekąd więc Laufenn wypełnia niszę, którą starają się też zagospodarować najtańsze marki (tzw. chińczyki). Co zrozumiałe, opony Laufenn są od nich dużo bardziej zaawansowane technologicznie.
Opona całoroczna Laufenn G Fit 4S LH 71 pod wieloma względami przypomina ogumienie Hankooka – świadczą o tym zarówno rzeźba bieżnika, jak i twarda ścianka boczna. Do głównych zalet tego modelu ogumienia trzeba zaliczyć przede wszystkim niską wagę, odporność na aquaplaning oraz wysoki poziom komfortu (dobre tłumienie nierówności oraz przeciętny poziom emitowanego hałasu). Pośród wad należy zwrócić uwagę przede wszystkim na przeciętne zachowanie w ekstremalnych warunkach zimowych, szczególnie na lodzie – to całoroczne opony przede wszystkim do miasta i do jazdy po odśnieżonych drogach poza miastem. Także trwałość tego modelu nie zachwyca, co jest związane między innymi z obecnością lameli zygzakowatych na boku bieżnika, co z jednej strony ułatwia poruszanie się na śniegu i po błocie pośniegowym, ale też podczas dynamicznej jazdy na suchej drodze może powodować przedwczesne ząbkowanie.
Podsumowując – Laufenn G Fit 4S H71 to opony polecane kierowcom o spokojnym i umiarkowanym temperamencie, które mogą nie sprawdzić się w zimowych warunkach panujących na górskich trasach. W innych warunkach sprawdzą się więcej niż przyzwoicie.
Laufenn G Fit 4S, kiedy cena ma znaczenie
Kormoran All Season – opony polskiej marki należącej do Michelin
Kormoran All Season to opona całoroczna, która pod niektórymi względami przypomina bestsellera firmy Michelin, czyli model CrossClimate. Oczywiście nie jest to kopiowanie, lecz świadome korzystanie ze sprawdzonej technologii francuskiej marki. Michelin, co warto przypomnieć, jest właścicielem marki Kormoran. Stąd bieżnik opon całorocznych Kormoran All Season mocno przypomina ten, który zastosowano w oponach firmy-matki. Wspomniany bieżnik przypomina rybie ości (rybi szkielet), stąd nazwa Fish-Bone – to rozwiązanie odpowiada za dobre właściwości na śniegu, także mokrym. Testy pokazują, że opony wielosezonowe Kormoran najlepiej zdają egzamin w warunkach typowo zimowych oraz na suchej nawierzchni. Ogromnym atutem jest niski poziom emitowanego hałasu – pod tym względem te opony wielosezonowe stanowią konkurencję także dla ogumienia premium
Wady opon Kormoran All Season? Mankamentem ogumienia polskiej marki jest przeciętne zachowanie na mokrej nawierzchni – zarówno jeśli chodzi o oporność na aquaplaning, jak i drogę hamowania. Mimo tego to ciekawa opcja dla kierowców o umiarkowanym temperamencie, którzy szukają opon, które sprawdzą się niezależnie od warunków pogodowych.
Kormoran All Season: polska marka, jakość Michelin
Dębica Navigator 3 – króluje na polskich drogach
Opony całoroczne Dębica Navigator 3 od kilku lat należą do najchętniej wybieranych przez polskich kierowców. Co przyczyniło się do ogromnej popularności? Przede wszystkim doskonały stosunek jakości do ceny – owszem, to wyświechtane hasło, ale w tym przypadku rzeczywiście pasuje znakomicie. Dębica, jak przystało na markę należącą do Goodyear, korzysta z technologii z segmentu premium. Więcej – niemal identyczny bieżnik zastosowany w ogumieniu Navigator 3 miały mieć opony Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Inne podobieństwa do opon amerykańskiej marki – widać inspirację modelem letnim, czyli Goodyear Eagle F1. Co ważne, mimo tego podobieństwa Dębica Navigator 3 więcej niż ponadprzeciętnie dobrze zachowują się na śniegu i błocie pośniegowym. Także na oblodzonej nawierzchni zapewniają odpowiedni margines bezpieczeństwa. Atutami są też zachowanie na mokrej nawierzchni oraz trwałość, wynikająca choćby z braku nieodpornych na ząbkowanie typowo zimowych lameli.
Czy opony Dębica Navigator 3 mają jakieś słabsze strony? Biorąc pod uwagę, że propozycja polskiej marki należy do segmentu budżetowego, trudno znaleźć większe wady. Ten model nie zachwyca zachowaniem na suchym asfalcie oraz przy wysokich prędkościach (od 140 km/h emituje wysoki poziom hałasu). Jednak biorąc pod uwagę, że propozycja od Dębicy kierowana jest do użytkowników o spokojnym i umiarkowanym temperamencie za kierownicą, jacy większość czasu spędzają na drogach miejskich i lokalnych, niedociągnięcia są w pełni zrozumiałe.
Opony wielosezonowe Dębica, czyli bezpieczna opcja
Opony wielosezonowe klasy medium – modele warte uwagi
Segment medium dla wielu właścicieli samochodów to optymalny wybór. Rozwiązania znane z tego segmentu często stosowane są też w oponach premium, do tego o portfele kierowców konkurują tu i producenci niezależni, i marki związane z największymi gigantami. Warto dodać, że w wielu popularnych samochodach osobowych to właśnie ogumienie medium montowane jest w fabrykach. Co ciekawe, w niezależnych testach opony z tego segmentu coraz częściej zajmuje czołowe pozycje, zostawiając w pokonanym polu propozycje marek premium. Również opony całoroczne medium zasługują na uwagę, będąc dobrą propozycją nie tylko na zimę i lato, ale też na pory przejściowe.
Przeczytaj też: Opony całoroczne – wygoda kosztem bezpieczeństwa?
Kleber Quadraxer 3, kiedy komfort ma znaczenie
Od dekad francuska motoryzacja kojarzy się zarówno z innowacyjnością, jak i z komfortem. Także zaprojektowane przez francuskich inżynierów opony mają gwarantować możliwie najwyższy poziom komfortu, bez ubytków w innych ważnych kwestiach. Kleber Quadraxer 3 to całoroczne ogumienie kierowane do osób, dla których priorytetem jest wygoda. Te opony wielosezonowe nie tylko dobrze tłumią nierówności, ale też są bardzo ciche. Podczas testów doceniane są także za bardzo dobrą przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym oraz na gorszych nawierzchniach. Są też sztywne strefy na bokach, które pozytywnie Jeżeli chodzi o przyczepność na suchym i rozgrzanym asfalcie, to tu dobrze swoje zadanie wykonują usztywnienia boczne. Warto nadmienić, że bieżnik opon francuskiej marki mocno przypomina ten, który zastosowano w oponach Michelin CrossClimate+, a więc w cenionym modelu premium.
Jeżeli chodzi o niedociągnięcia, to specjaliści wspominają o przeciętnym zachowaniu na mokrej nawierzchni, mimo zastosowania wyraźnie zaznaczonych rowków obwodowych oraz samoblokujących się lameli.
Zamów komplet opon Kleber
Hankook Kinergy 4S2 H750 – opony całoroczne z certyfikatem premium
Firma Hankook przez coraz więcej osób zaliczana jest do segmentu premium. Inni uważają, że to marka medium, która ma ofercie opony o jakości premium. Na potrzeby naszego porównania przyjęliśmy drugą wersję, mając świadomość racji pierwszej ze stron. Tak czy inaczej, całoroczne opony Hankook Kinergy 4S2 H750 podczas niezależnych testów często w pokonanym polu zostawiają opony premium. Co urzekło specjalistów i kierowców? Przede wszystkim zachowanie na suchej i mokrej nawierzchni, w tym krótka droga hamowania i odporność na aquaplaning. Także podczas testów w typowo zimowych warunkach opony całoroczne Hankook Kinergy 4S2 osiągały znakomite rezultaty, porównywalne z wieloma oponami stricte zimowymi. Na plus, i to pomimo sporej sztywności, jest też poziom komfortu, nie tylko akustycznego. Co interesujące, w tym modelu opony zastosowano wszelkie typy lameli, jakie spotyka się w oponach (znane z opon letnich lamele proste oraz z zimowych lamele 2D, czyli zygzakowate, oraz lamele 3D).
Jeżeli chodzi o mankamenty, właściwie drobne niedociągnięcia, to propozycja koreańskiej marki ma pewne braki w oporach toczenia, czyli nie można jej zaliczyć do grona najbardziej energooszczędnych.
Opony wielosezonowe Hankook: jakość i dobra cena

Które i dlaczego opony wielosezonowe premium warto rozważyć?
Opony premium to propozycja kierowana przede wszystkim do właścicieli nowoczesnych samochodów, wyposażonych w mocne jednostki napędowe. W porównaniu do ogumienia tańszych segmentów powinny też na plus wyróżniać się trwałością i zrównoważonymi parametrami niezależnie od warunków pogodowych. A czy tak jest w rzeczywistości? Nie zawsze, co będzie widać choćby na poniższych przykładach.
Przeczytaj koniecznie: Click & Repair – co warto wiedzieć o programie Inter Cars?
Yokohama BluEarth-4S AW21 – opony premium w zaskakująco niskiej cenie
Japońska Yokohama należy do marek premium, które często konkurują cenowo z ofertą marek niższego segmentu. Stąd niekiedy bywa zaliczana właśnie do tego klasy średniej. Odchodząc od umownych klasyfikacji, warto bliżej poznać opony całoroczne Yokohama BluEarth-4S AW21. Patrząc na konstrukcję, czyli przede wszystkim rzeźbę bieżnika, widać, że projektując ten model ogumienia, skupiono się na trakcji w zimowych warunkach. I jak pokazują testy, Yokohama BluEarth-4S AW21 to opony całoroczne, które zachowaniem na śniegu, lodzie czy błocie pośniegowym zachowują się równie dobrze jak dobre zimówki. Atutem jest też precyzja prowadzenia – odpowiada za to między innymi sztywna ścianka boczna. Yokohama od dekad zajmuje się wytwarzaniem opon do samochodów o sportowej charakterystyce i to doświadczenie widać także w tym przypadku. Ogromną zaletą jest też cena: prezentowane opony premium Yokohama można kupić w Inter Cars niewiele drożej niż najlepsze opony budżetowe. Więcej – opony wielosezonowe BluEarth-4S są tańsze od wielu propozycji z segmentu medium!
Propozycja od Yokohamy nie jest pozbawiona wad. Podczas testów zwrócono uwagę na przeciętną efektywność paliwową, dość wysoki poziom emitowanego hałasu czy nienadzwyczajne zachowanie podczas jazdy na suchej nawierzchni w letnich warunkach.
Postaw na opony zaprojektowane w Japonii
Bridgestone Turanza All Season 6 – opony całoroczne idealne na lato i dobre na zimę
Turanza All Season 6 to propozycja skierowana do kierowców, którzy przede wszystkim oczekują najlepszych wyników podczas jazdy w ciepłe i gorące miesiące. Na nawierzchniach suchych i mokrych właściwości jezdne wielosezonowych opon Bridgestone są najbardziej zbliżone do topowych opon letnich. Jeżeli chodzi o zachowanie w warunkach zimowych, to propozycja japońskich inżynierów najlepiej sprawdza się na mokrym śniegu – bieżnik został zaprojektowany w taki sposób, aby dochodziło do zjawiska adhezji. Co to oznacza w praktyce? Podczas jazdy z niskimi prędkościami śnieg „wbija się” w bieżnik, dzięki czemu tworzy z oponą jedną całość, co pozytywnie wpływa na przyczepność. Ten model opony wyróżnia się także wysokim poziomem sztywności, a więc polecany jest kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę niezależnie od warunków czy profilu trasy. Sporym atutem jest też niski poziom emitowanego hałasu, co szczególnie można docenić podczas dłuższych tras. Jako zaletę trzeba uznać też wysoką trwałość.
Czy całoroczne opony od Bridgestone mają jakieś minusy? Jako mankamenty można uznać przeciętną efektywność paliwową oraz wysoką cenę. Ta ostatnia nie dziwi, zważywszy na ogólnie bardzo wysoką jakość i fakt, że to całkiem świeży produkt na rynku.
Bridgestone Turtanza AS 6: opony, które warto zamówić
Continental AllSeasonContact 2 – wszechstronność
Podczas prac nad oponami całorocznymi Continental AllSeasonContact 2 największy nacisk położono na wszechstronność. Tu widać niemałą różnicę względem poprzednika: Continental AllSeasonContact pierwszej generacji. Co ważne dla użytkowników tego ogumienia, nie oznacza to przeciętności. Wręcz przeciwnie! Specjaliści z firmy Continental, tworząc tę oponę, skorzystali z wiedzy i doświadczenia przy projektach i nad oponami letnimi, i zimowymi. Może zaskakiwać fakt, że mieszanka gumowa, podobnie jak rzeźba bieżnika, zawiera rozwiązania z najlepszych opon letnich i zimówek niemieckiej marki. Swoisty miszmasz technologii, jak pokazują testy, sprawdza się w praktyce. Continental AllSeasonContact 2 w każdej z ocenianych kategorii w warunkach zimowych i warunkach letnich sprawdza się co najmniej dobrze. Ta opona jest zbilansowana i w temperaturze znacznie poniżej zera, i podczas jazdy po rozgrzanym letnim słońcem asfalcie. Atutem jest też sztywność, która łączy się z precyzją prowadzenia przy wysokich prędkościach, także na łukach. Jak pokazują niezależne testy, niemal zawsze w każdej z kategorii te opony wielosezonowe zajmowały miejsca w pierwszej trójce.
Czy opony całoroczne Continental AllSeasonContact 2 mają jakieś wady? Jedynym minusem jest wysoka cena. Jednak biorąc pod uwagę wszechstronność i trwałość, wysokie koszty zakupu są jak najbardziej zrozumiałe.
Opony z niemieckim certyfikatem jakości
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 – wyważone opony na każdą porę roku
Propozycja od marki, która jest jednym z pionierów, jeśli chodzi o opony całoroczne, znakomicie wypadła w wielu niezależnych testach. Testerzy zwracali uwagę na wszechstronność niezależnie od warunków pogodowych czy profilu trasy. Opony wielosezonowe Goodyear szczególnie cenione są za trakcję – to wynik między innymi dużego udziału polimerów, które zastosowano w mieszance gumowej. Podczas jazdy samochodem wyposażonym w ten model ogumienia kierowca ma wrażenie, jakby pojazd przyklejał się do drogi. To subiektywne odczucie przekłada się na rzeczywistość: krótką drogę hamowania czy znakomitą przyczepność na zakrętach. Warto dodać o ściance bocznej – nie jest ani zbyt sztywna, ani zbyt miękka – to przekłada się także na wysoki komfort.
Zbalansowane pod wieloma względami opony wielosezonowe marki Goodyear nie są, co zrozumiałe, idealne. Mają kilka niedociągnięć. Użytkownicy i testerzy zwracali uwagę na przeciętną efektywność paliwową (opory toczenia). Te opony nieco odbiegają od najwyższych standardów premium. Podobnie jak droga hamowania na mokrym czy poziom emitowanego hałasu – tu kilku konkurentów osiąga lepsze rezultaty. Także trwałość mogłaby być wyższa.
Sprawdzona amerykańska technologia premium
Michelin CrossClimate 2 – najdłuższe przebiegi
Następca cenionych modeli CrossClimate i CrossClimate+ (bez 2 w nazwie) tak jak poprzednicy, gwarantuje wszechstronność i najwyższy poziom komfortu. Michelin, nie licząc opon stricte sportowych, od dekad stawia między innymi na wygodę podróżowania. Nie inaczej jest w przypadku opon całorocznych CrossClimate 2. W tym modelu obok miękkiej ścianki bocznej na uwagę zasługują sztywne boki bieżnika. To połączenie pozytywnie wpływa na stabilność w każdych warunkach pogodowych. Czym jeszcze urzekła testerów i kierowców opona wielosezonowa Michelin? Przyczepnością na śniegu i błocie pośniegowym, zachowaniem na suchym asfalcie oraz niskimi oporami toczenia (poprawa o niebagatelne 10% względem poprzednika). Ten ostatni parametr to nic innego, jak oszczędności ponoszone na stacjach paliw.
Jest jeszcze jedna przewaga ogumienia Michelin nad konkurencją – długie przebiegi. W tym modelu opon nie dość, że zastosowano mieszankę odporną na ścieranie w szerokim zakresie temperatur, to jeszcze na uwagę zasługuje technologia EverGrip, która debiutowała w oponach CrossClimate+. EverGrip to nic innego, jak wielowarstwowa rzeźba bieżnika – po określonym przebiegu wspomniany bieżnik ulega modyfikacjom, aby nawet przy starciu do 3-4 mm gwarantować odpowiedni poziom przyczepności.
Czy opony całoroczne Michelin mają jakiekolwiek wady? Jedynym minusem jest cena; najwyższa w zestawieniu. Jednak biorąc pod uwagę efektywność paliwową oraz możliwość generowania długich przebiegów, koszty za komplet są jak najbardziej do zaakceptowania.
Kiedy znaczenie mają trwałość i komfort
Opony całoroczne na zimę 2024/2025 – które wybrać?
Wspólnie z Marcinem przygotowaliśmy dziesięć interesujących propozycji na sezon zimowy 2024/2025. Przygotowaliśmy opony całoroczne, które dobrze sprawdzą się też w cieplejsze miesiące. Dziś, kiedy tradycyjny podział na cztery pory roku traci na znaczeniu, coraz więcej kierowców szuka ogumienia także na przedwiośnie czy babie lato. I właśnie opony wielosezonowe coraz lepiej wpisują się w potrzeby wspomnianej grupy użytkowników. Co zrozumiałe, szczególnie tanie opony całoroczne mają pewne wady czy niedociągnięcia, ale gwarantujemy, że wszystkie modele przedstawione we wpisie (i na wideo) są bezpieczne i sprawdzą się w naszym zmieniającym się klimacie. Oczywiście najwięcej można spodziewać się po oponach premium, ale też tanie ogumienie polecamy kierowcom o umiarkowanym temperamencie. Do aut z mocnymi silnikami i do dynamicznej jazdy przede wszystkim opony premium lub z segmentu medium.