Na tym świecie pewne są jedynie śmierć i podatki, tak przynajmniej uważał Benjamin Franklin, a będąc jeszcze bardziej precyzyjnym, to w takiej właśnie formie zachował się jego słynny cytat. Oczywiście nie zamierzamy dyskutować z ojcem-założycielem Stanów Zjednoczonych czy też z przytoczonym cytatem, ale od czasu jego wygłoszenia minęło ponad 200 lat, dlatego uważamy, że zasługuje on na rozszerzenie. Mamy tu mianowicie na myśli dodanie jeszcze dwóch rzeczy pewnych, które w roku 2022 będą miały miejsce. Po pierwsze, nadejdzie zima i warunki na drogach staną się bardzo trudne, a po drugie, dostępność opon zimowych jest znacznie mniejsza niż w latach poprzednich. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie 10 opon zimowych, na które musisz zwrócić uwagę, zanim zdecydujesz się na zakup. Zapraszamy do lektury! 

Zanim jednak przejdziemy do samego zestawienia, należy Ci się kilka słów wyjaśnienia odnośnie mniejszej dostępności opon, o której wspominamy we wstępie. Jak zapewne wiesz, dostarczamy części do samochodów od ponad 30 lat i przez ten cały czas bardzo uważnie obserwujemy rynek motoryzacyjny. Dzięki temu dużo wcześniej potrafimy dostrzec niepokojące sygnały. Dlatego też, zanim jeszcze zima spakowała swój plecak i wyruszała w podróż do Polski, przeprowadziliśmy dziesiątki rozmów z ekspertami oraz producentami i dziś już wiemy, że podaż opon zimowych na sezon 2022/2023 będzie znacznie mniejsza. Jednocześnie zainteresowanie kierowców zakupem, wynikające ze wzrostu świadomości na temat bezpiecznej jazdy, znacznie wzrosło. Wniosek zatem jest oczywisty: kup opony zimowe jak najszybciej, ponieważ za chwilę będzie dużo drożej! 


Z poniższego artykułu dowiesz się: 

  1. Dlaczego warto zmienić opony na zimowe? 
  2. Jakie modele opon zimowych to sprawdzone i polecane rozwiązania? 
  3. Jakie mamy nowości na sezon 2022/2023? 
  4. Jakie opony zimowe do aut sportowych? 
baner mamy części do Twojego samochodu

Opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo! 

Przed nami jeszcze jeden ważny krok… Chcemy mianowicie ponownie porozmawiać na temat przewagi opony zimowej. Wiemy, że ten temat poruszaliśmy już wiele razy, jednak jeżeli chodzi o bezpieczeństwo nasze i naszych najbliższych, to nigdy dość edukacji. Zatem dziś w punktach, krótko i treściwie. 

Dlaczego należy zmieniać opony na zimowe? 

  • Po pierwsze, mieszanka, z której wykonana jest opona zimowa, gwarantuje lepszą przyczepność i elastyczność, gdy temperatura na zewnątrz spadnie poniżej 7 st. C. Dodatkowo producenci opon pracują nad jej składem tak, aby była ona bardziej hydrofilowa, dzięki czemu opona dużo lepiej trzyma się mokrej nawierzchni. 
  • Po drugie, bieżnik, a konkretnie jego głębokość, która z jednej strony pozwala, aby opona wgryzła się w nawierzchnię, a z drugiej nabierając i zbijając śnieg, zwiększa tarcie podczas jazdy po świeżym puchu. 
  • Po trzecie, ponownie bieżnik, ale tym razem nacięcia oraz lamelki (konkretnie ich kształt i ułożenie), dzięki którym opona skuteczne odprowadza nadmiaru wody, luźnego śniegu i błota pośniegowego. Dzięki temu unikasz utraty przyczepności nawet w sytuacjach ekstremalnych, gdy jesteś zmuszony jechać po oblodzonej nawierzchni. 

Podsumowując, inżynierowie, którzy pracują nad rozwiązaniami stosowanymi w ogumieniu zimowym, stawiają przyczepność na pierwszym miejscu. Deszcz, śnieg, lód oraz niska temperatura to zestaw, który może Cię spotkać podczas jednej podróży z pracy do domu. Dlatego właśnie opony zimowe to Twoja inwestycja w bezpieczeństwo. Z tego samego powodu przygotowaliśmy poniższe zestawienie. Zestawienie, w którym mamy dla Ciebie 5 opon zimowych bardzo dobrze przez nas sprawdzonych i przetestowanych, 3 nowości oraz 2 opony stworzone z myślą o autach sportowych. 

Opony zimowe – Przetestowane! Sprawdzone! Kupione! 

Dębica Frigo HP2 – tam, gdzie ciągle pada śnieg

A dokładnie Dębica Frigo HP2 w rozmiarze 205/55/R16 91H. Opona charakteryzuje się tym, że świetnie radzi sobie w kopnym śniegu. Kopnym, czyli takim, który nie został jeszcze ubity czy ujeżdżony. Dziej się tak, gdyż konstruktorzy opony zadbali o wysoki bieżnik oraz odwrócone żebro centralne, które dodatkowo polepsza trakcję. Jednocześnie z tego samego powodu opona jest mniej precyzyjna oraz głośniejsza na mokrym asfalcie. 

Uniroyal WinterExpert – technologia od Continental 

Opona, która zadebiutowała w roku 2021 i od razu zyskała nasze uznanie. Szczególne wrażenie zrobiła na nas tym, jak dobrze spisuje się w długich trasach. Dzięki sztywnej konstrukcji, nacięciach 3D po bokach oraz wykorzystaniu technologii skóry rekina (SST) Uniroyal WinterExpert bardzo dobrze zachowuje się na wodzie. Podobnie jak w przypadku poprzedniej opony w naszym zestawieniu ujęliśmy rozmiar 205/55/R16 91H. 

Kleber Krisalp HP3 – bardzo cicha opona od Michelin

Opona Kleber Krisalp HP3 205/55/R16 91H bardzo chętnie chwali się swoją etykietą, z której możemy wyczytać, że natężenie dźwięku w przypadku toczącej się opony to jedynie 69 dB, a indeks zachowania na mokrej nawierzchni to B, czyli bardzo wysoko. Jest to opona świetnie zrównoważona i jednocześnie najmniej energooszczędna z naszego zestawienia, a to za sprawą mieszanki inspirowanej motosportem. 

Bridgestone Blizzak LM005 – na wodzie, czuje się jak ryba (w wodzie)

Opona, która świetnie spisuje się na mokrej nawierzchni, jednocześnie bardzo dobrze pracuje na śniegu oraz błocie pośniegowym, a do tego pozwala na dynamiczną i komfortową podróż po suchym asfalcie. Wszystko za sprawą lameli 2D oraz 3D, a także wykorzystaniu mieszanki Nano Pro-Tech. Prezentowany model to rozmiar 205/55/R16 91H, wyprodukowany w Polsce. 

Lifehack od Inter Cars! Cały czas w naszym sklepie trwa konkurs w którym, jeśli kupisz właśnie ten model opony, możesz wygrać bon zakupowy na kwotę 500 zł. Więcej informacji znajdziesz tutaj

Goodyear Ultra Grip 9+ – technologia z Arktyki 

Bardzo wysoki bieżnik o typowej nordyckiej rzeźbie w połączeniu z miękką mieszanką świetnie sprawdzają się na śniegu. Jednocześnie Goodyear Ultra Grip 9+ w omawianym rozmiarze 205/55/R16 91H to bardzo lekka, wyprodukowana w Niemczech, konstrukcja, która również bardzo dobrze spisuje się na mokrej nawierzchni. 

Dla każdego coś nowego… 

Hankook Winter i*cept RS3 W462 – lamele 3D prosto z segmentu premium 

Prezentowana opona została przedstawiona w towarzystwie dwóch innych nowości, czyli opony do aut elektrycznych o nazwie Ion Winter oraz odmiany Winter I*cept EVO 3 przeznaczonej do pojazdów typu SUV. Wróćmy jednak do omawiania RS3 w rozmiarze 205/55/R16 91H. Model ten, przez odwrócone nacięcia, ma za zadanie optymalizować trakcję prowadzenia na śniegu, natomiast lamele 3D usztywniają oponę w trakcie jazdy po asfalcie. Dzięki temu jest ona znacznie bardziej komfortowa. 

Semperit Speed-Grip 5 – dla tych, którzy wybierają się w Alpy

Marka Semperit ma dwa twarde argumenty, dlaczego warto wybierać ich zimowe opony. Pierwszy – powiązanie z firmą Continental, która jest jej właścicielem. Drugi – austriackie korzenie. Dlatego też Semperit Speed-Grip 5 205/55/R16 91H to dużo lameli i świetne prowadzenie w warunkach zimowych. Dla porównania poprzednik tego modelu radził sobie świetnie, do czasu, gdy temperatura nie spadła poniżej -5 st. C. Po przekroczeniu tej granicy brakowało już trochę elastyczności. 

Pirelli Cinturato Winter 2 – lamele nowej generacji 

W przypadku opony Pirelli Cinturato Winter 2 205/55/R16 91T należy na samym początku powiedzieć, że inżynierowie zadbali o bogactwo technologii rodem z półki premium. Pomimo że, na pierwszy rzut oka, opona wygląda na całoroczną, to jest to pełnoprawna opona zimowa, a jej innowacyjne adaptacyjne lamele zmieniają kształt w zależności od powierzchni. Warto również dodać: Pirelli Cinturato Winter 2 jest bardzo cichą oponą. 

Sport + Śnieg = Żadnych kompromisów

Continental WinterContact TS 870 P – stawiamy na osiągi 

Continental WinterContact TS 870 P 225/40/R18 92V to nowość. Symbol P oznaczający performance, skłonił nas do tego, aby umieścić ją w segmencie sportowych opon zimowych. Na uwagę zasługuje Cool Chili, czyli odmiana legendarnej mieszanki BlackChili, wykonana specjalnie dla modelu WinterContact TS. Dzięki wykorzystaniu krzemionki opona zachowuje uniwersalne właściwości we wszystkich warunkach zimowych. Jednocześnie rant i ścianka boczna nadają sztywności całej konstrukcji, dzięki czemu to rozwiązanie idealne dla aut sportowych. 

Michelin Pilot Alpin 5 – z myślą o hot hatchach

Michelin Pilot Alpin 5 225/40/R18 92W to opona zaprojektowana z myślą o autach sportowych napędzanych na jedną oś, czyli idealnie pasująca do Twojego hot hatcha. Niski bieżnik i velvet touch powodują, że opona cały czas zyskuje nowych fanów. Dodajmy do tego jeszcze zwycięstwo w wielu testach i staje się oczywiste, dlaczego trafiła do naszego zestawienia i to właśnie do tego segmentu. 

Opony zimowe, czyli bezpieczeństwo to najwyższy priorytet

Za nami top 10 opon zimowych na sezon 2022/2023… dziękujemy, że dotarłeś aż do tego momentu naszego artykułu. Jednak to nie jest jedyne podziękowanie, jakie przygotowaliśmy. Niezwykle nas cieszy fakt, że jesteś kierowcą, dla którego bezpieczeństwo to najwyższy priorytet i podjąłeś słuszną decyzję o wymianie opon na zimowe. Dlatego raz jeszcze dziękujemy, a w ramach uznania mamy dla Ciebie więcej przeglądów opon zimowych. Przeglądów, które przeprowadzaliśmy w latach ubiegłych. Kliknij tutaj, aby przeczytać, a tutaj, aby kupić nowe opony zimowe.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Temperaturą graniczną, przy jakiej warto wymienić opony na zimowe, jest +7 st. C. Jeśli średnia temperatura dobowa zaczyna spadać poniżej tej granicy, a prognozy pogody jednoznacznie wskazują, że nie jest to chwilowe załamanie, to oznacza najwyższy czas na zmianę.

Optymalne właściwości jezdne zimowa opona zachowuje nawet przez 10 lat od daty produkcji. Jednak kluczowymi wskaźnikami przydatności opony do użytku są: głębokość bieżnika oraz ogólny stan techniczny. Dla własnego bezpieczeństwa unikaj jazdy na ogumieniu, którego bieżnik ma mniej niż 3 mm, a powierzchnia opony jest popękana lub wybrzuszona.

Podstawowym kryterium wyboru opon zimowych powinien być rozmiar rekomendowany przez producenta auta. Następną kwestią jest wybór segmentu, marki i modelu opon. Np. do samochodów z mocnymi silnikami zaleca się opony premium, natomiast w starszych, o słabszej dynamice, sprawdzi się ogumienie budżetowe. A opony klasy średniej (medium) można uznać za kompromis. Przy doborze opon warto też wziąć pod uwagę miejsce zamieszkania oraz wyniki niezależnych testów. Sporo danych jest też na unijnych etykietach.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!