Auta miejskie są wciąż jednym z praktyczniejszych i popularniejszych sposobów poruszania się po aglomeracjach miejskich. Chociaż moda na samochody typu crossover i SUV mocno wpłynęła na oferowane przez producentów modele, to w segmencie małych kompaktów pozornie nic się nie zmieniło. Jednym z ważniejszych aut tego sektora rynku była Honda Jazz IV. Czy kupno tego auta z drugiej ręki to dobry pomysł? Czym się ono wyróżnia i dla kogo będzie trafionym zakupem? Czy należy unikać jakichś wersji silnikowych? Przedstawiamy kompendium wiedzy na temat Hondy Jazz IV

honda jazz iv

Model Jazz po raz pierwszy pojawił się w ofercie Hondy w 1982 roku. Pierwszy samochód pod tą nazwą był europejską wersją Hondy City (generacja AA), która zadebiutowała rok wcześniej. W 1986 roku Honda wprowadziła na rynek japoński następcę modelu City, który nie był sprzedawany w Europie. Tym samym nazwa Jazz zniknęła z oferty marki na kilkanaście lat. W 2001 roku w Japonii zadebiutowała miejska Honda Fit, która w wersji europejskiej, sprzedawanej od 2002 roku zyskała nazwę Jazz. Honda Jazz IV (generacja GK/GH) pojawiła się w Europie w 2015 roku i była tak samo, jak poprzednie europejską wersją Hondy Fit. Od 2020 roku w ofercie marki znajduje się już nowszy model tego samochodu. To dobry moment, aby przyjrzeć się poprzedniej generacji i ocenić, czy warto ją kupować z drugiej ręki.

Z tego artykułu dowiesz się między innymi:

Honda Jazz IV – silniki i konstrukcja

W Hondzie Jazz IV w Europie początkowo dostępny był tylko jeden silnik, 1.3 i-VTEC o mocy 102 KM i momencie obrotowym 125 Nm, o oznaczeniu L13B. W 2018 gama tych aut została rozszerzona o jednostkę napędową 1.5 i-VTEC (130 KM, 155 Nm, L15B1). Oba silniki miały bliźniaczą konstrukcję i różniły się głównie pojemnością skokową.

honda jazz iv

Są to czterocylindrowe silniki wolnossące z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Na każdy z cylindrów przypadają po 4 zawory, które są sterowane przez napędzane łańcuchem dwa wałki rozrządu i system i-VTEC. Ostatnie wymienione rozwiązanie to flagowe dla japońskiego producenta zmienne fazy rozrządu, jednak znajdziesz tam pewną niespodziankę. Opowiedział nam o niej ekspert grupy Inter Cars: 

Honda Jazz IV wyposażona jest w system i-VTEC mający za zadanie ograniczyć zużycie paliwa przy niskich obciążeniach, na przykład podczas jazdy miejskiej. Podobnie jak każdy silnik Hondy ze zmiennymi fazami rozrządu, także silniki L13/15 wyposażone są w wałek rozrządu z dodatkową krzywką, która odpowiada za zwiększenie poziomu otwarcia zaworu przy wyższych obrotach. Pod wpływem ciśnienia oleju zwiększającego się wraz z obrotami, hydraulicznie załączana jest krzywka o wyższym wzniosie, dając lepszą dynamikę. Od wielu lat niemal wszystkie silniki Hondy są wyposażone w ten system.

W przypadku jednostek L13/15 dodano do systemu dodatkową funkcję. Przy niskich obrotach jeden z zaworów ssących na każdym cylindrze praktycznie pozostaje zamknięty. Sterownik dopasowuje dawkę paliwa do zmniejszonej ilości powietrza, dzięki czemu samochód spala mało benzyny. 

Należy tutaj dodać, że pod oznaczeniem handlowym i-VTEC w Hondach można znaleźć także inny system, nastawiony na jak najlepsze osiągi, bez odłączania zaworów, za to z dodatkową regulacją czasu ich otwarcia. Jest on zarezerwowany dla większych modeli producenta i samochodów o charakterze sportowym. W omawianym samochodzie nie występował nawet w oferowanej w Japonii Hondzie Fit RS. 

Honda Jazz IV — spalanie 

Z powodu tak skonstruowanego układu rozrządu w modelu Honda Jazz IV, spalanie zależy w bardzo dużym stopniu od stylu jazdy kierowcy. Dla silnika 1.3 i-VTEC kształtuje się ono następująco:

  • średnie spalanie w cyklu mieszanym WLTP wg producenta: 4.9 l/100 km;
  • spalanie średnie według raportów użytkowników w Polsce: 5.5 l/100 km;
  • średnie spalanie według testu długodystansowego magazynu Autocar: 5.6 l/100 km (41.5 mpg — mil na galonie benzyny);
  • maksymalne raportowane spalanie w Polsce: 8.1 l/100 km;
  • maksymalne spalanie w teście Autocar: 6.2 l/100 km (38.1 mpg);
  • najniższe spalanie według raportów: 4.8 l/100 km;
  • najniższe spalanie w teście Autocar: 5.3 l/100 km (44.6 mpg).

Jak łatwo zauważyć, różnice są dość znaczne, ale realne średnie spalanie słabszej jednostki napędowej zwykle wynosi około 5,5 l/ 100 km. Mocniejsza odmiana 1.5 i-VTEC spala około 1 l/100 km więcej. 

honda jazz iv

Układ napędowy Hondy Jazz IV

Honda Jazz IV dostępna była z dwoma rodzajami układu napędowego. W Polsce popularniejsza jest wersja z tradycyjną, manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. 

Alternatywą dla niej była Honda Jazz IV automat, w której montowano bezstopniową przekładnię CVT. Nie cieszyła się dużą popularnością na naszym rynku. Obecnie w serwisach ogłoszeniowych stanowi ona zwykle około 15 proc. wszystkich ofert, których przeważnie też nie jest zbyt wiele. 

Odmiana CVT jest raczej rozwiązaniem typowo do miasta. Przy wyższych prędkościach wymusza ona wysokie obroty silnika, co powoduje hałas. W jeździe miejskiej jest bardzo wygodna. Nie wymaga używania sprzęgła, płynnie rusza i przyspiesza, a przy pewnej wprawie kierowcy potrafi zapewniać nawet oszczędność paliwa, co jest nietypowe dla większości tego typu rozwiązań. 

Honda Jazz IV automat CVT ma też jedno ciekawe rozwiązanie. Mimo tego, że nie ma ona tradycyjnych przełożeń, to wyposażono ją w łopatki przy kierownicy. Służą one do sztucznej zmiany biegów. Co to oznacza? W razie potrzeby (np. gwałtowniejszego przyspieszenia), kierowca może wymusić zmianę przełożenia przekładni pasowej, uzyskując efekt podobny do redukcji biegu w skrzyni manualnej. Zmiana ta odbywa się za pomocą układu hydraulicznego, który przesuwa stożkowe koła pasowe. Dzięki temu systemowi Jazz CVT został pozbawiony wad innych skrzyń tego typu, dość ospale reagujących na gaz, co utrudniało wyprzedzanie i szybsze manewry. 

Jeżeli jednak zamierzasz pokonywać swoim autem dłuższe trasy, wybierz wersję ze skrzynią manualną. Odmiana CVT w trasie jest głośniejsza i pali więcej paliwa. 

Honda Jazz IV – wymiary i wnętrze

Honda Jazz IV jest małym samochodem. To miejski sub-kompakt, który mimo tego, że był już trzecią wersją tego auta, za bardzo się nie rozrósł. Jej rozmiar w stosunku do drugiej generacji wzrósł o około 10 cm w każdym kierunku. 

Honda Jazz IV wymiary:

  • rozstaw osi: 2531 mm;
  • długość: 3995 mm;
  • szerokość: 1694 mm;
  • wysokość: 1550 mm.

Wnętrze Hondy Jazz IV

Dobra ergonomia wnętrza jest tym, czym na tle konkurencji wyróżnia się Honda Jazz IV. Opinie na ten temat są jednoznaczne i pokrywają się zarówno w testach prasowych, jak i opiniach użytkowników. Jazz ma bardzo dużo jak na swoje wymiary, miejsca we wnętrzu. Samochodem tym mogą wygodnie podróżować cztery dorosłe osoby. W Jazzie, co nie jest zawsze oczywiste w samochodach japońskich, jest także sporo miejsca na głowę, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów z tyłu. 

Materiały wykończeniowe Hondy Jazz są bardzo dobrej jakości, są trwałe, dokładnie spasowane i zmontowane. Nie są to jednak materiały luksusowe. We wszystkich wersjach wyposażenia kokpit wykonany jest z dość twardego plastiku i chociaż należy uznać go za estetyczny i przemyślany stylistycznie (szczególnie dobre wrażenie robi zestaw wskaźników), to nie jest zbyt przyjemny w dotyku. 

Niestety w tańszych odmianach to samo dotyczy kierownicy, która jest wykończona trwałą, ale dość twardą powłoką gumową. Szukając Hondy Jazz na rynku wtórnym, warto skupić się na egzemplarzach z kołem kierownicy obszytym skórą. Zwykle będą tylko nieznacznie droższe, ale z czasem na pewno docenisz ten wybór. 

Jazz miał bardzo rozbudowaną listę wyposażenia dodatkowego, na co także warto zwracać uwagę przy przeglądaniu ogłoszeń. Podstawowe wersje, szczególnie z początku produkcji, są dość ubogie. Udogodnienia obejmowały sterowane elektrycznie szyby, klimatyzację i tempomat. W lepiej wyposażonych egzemplarzach możesz znaleźć podgrzewane fotele, kamery i czujniki parkowania, system rozpoznawania znaków drogowych, czujniki zmierzchu, asystenta świateł drogowych czy nawet czujniki spadku ciśnienia w oponach. 

Honda Jazz IV – opinie i raporty. Czy auto jest niezawodne?

Z wyżej opisanych szczegółów technicznych, łatwo wysnuć wniosek, że Jazz IV to samochód o dość skomplikowanej budowie, którego ewentualne naprawy będą trudne i kosztowne. Tak w istocie jest, ale czy należy się ich obawiać? 

Honda Jazz III często znajdowała się na szczytach rankingów niezawodności w swojej klasie. Jej następca nie ma tak dobrej sławy. Zwykle plasowała się w środku stawki. Biorąc pod uwagę raport TÜV z 2019 roku w kategorii samochodów 2-3-letnich, Jazz IV plasował się na 45. ze 120 miejsc. W swojej klasie ustępował między innymi Kii Picanto czy Renault Twingo. 

Jednak im samochody te są starsze, tym wyżej Honda przesuwa się w swojej kategorii. W raporcie tej samej organizacji z 2021 roku dla samochodów z roczników 2017-18, Honda znajduje się na 25. miejscu i jedynym lepszym samochodem tej samej klasy jest Opel Adam, który znajduje się zaledwie jedno miejsce wyżej z minimalnie lepszym wskaźnikiem usterek (3.7do 3.9 proc.). Natomiast w najnowszym raporcie z 2022, Hondy Jazz z lat 2016-17 znajdują się na 16. miejscu, przewodząc w swojej klasie (wyżej w rankingu znajdują się głównie średnie i duże SUV-y oraz samochody klasy premium, takie jak Porsche czy Mercedes). Oznacza to, że w nowych samochodach występowało sporo drobnych usterek, ale nie nasilają się one z czasem, co ma miejsce w większości aut konkurencji. 

Potwierdzają to opinie użytkowników, w których trudno znaleźć informacje o poważnych awariach. Takie przypadki są jednostkowe i zwykle wynikają z błędów w użytkowaniu. Sporo z nich dotyczy samochodów wyposażonych w LPG. Montowanie tego systemu nie jest zbyt trafionym pomysłem w przypadku silników z wtryskiem bezpośrednim. 

Honda Jazz IV – przegląd rynku używanych modeli

Jazz IV pozostaje samochodem, którego ceny są dość wysokie. Najtańsze dostępne w ogłoszeniach egzemplarze z początku produkcji z podstawowym wyposażeniem kosztują około 40-45 tys. zł. 

Auta pochodzące z lat 2015-2016 z lepszym wyposażeniem lub ze skrzynią CVT kosztują około 50–55 tys. zł. Nowsze samochody, szczególnie z mocniejszym silnikiem 1.5 i-VTEC, zwykle kosztują około 60-65 tys. zł. 

Przy odrobinie cierpliwości, bogato wyposażony egzemplarz z okolic roku 2018 ze słabszym silnikiem, można kupić od prywatnego właściciela za 58-59 tys. zł. Nad tego typu ofertami warto się zastanowić

honda jazz iv

Na co zwrócić uwagę przy kupnie Hondy Jazz IV?

Opisywana generacja Hondy Jazz nie ma znacznych problemów technicznych, które pojawiałyby się nagminnie. Jeżeli w czasie jazdy samochód nie wykazuje żadnych niepokojących symptomów, najpewniej jest sprawny. 

Dużo większym problemem w przypadku Hondy Jazz jest jej odporność na korozję. Podobnie jak inne japońskie samochody, blacha w Hondzie jest dość cienka i niezbyt dobrze zabezpieczona. Ogniska rdzy na nadwoziu pojawiają się zwykle w okolicach nadkoli (przednich i tylnych), na podszybiu, we wnęce koła zapasowego i na tylnej klapie. Niektóre wczesne egzemplarze Jazz IV mogły mieć nawet wymieniane reperaturki błotników. Warto zapytać o to właściciela i sprawdzić ten obszar miernikiem lakieru. Radzimy unikać takich samochodów lub mocno negocjować ich cenę. Po spawaniu błotników z pewnością rdza będzie się w nich rozprzestrzeniać jeszcze szybciej. 

Drobne ogniska rdzy nie są problemem, jeżeli od razu je usuniesz. Zaniedbania w tym aucie szybko doprowadzą karoserię do kiepskiego stanu.

Z kwestii nieco mniej istotnych, warto zwrócić uwagę na już opisywany element, czyli kierownicę. Wykończenie skórą jej koła i gałki dźwigni zmiany biegów bardzo poprawia komfort jazdy Jazzem. Do jazdy miejskiej warto wybrać Hondę z CVT, jednak uniwersalnym wyborem z pewnością będzie klasyczna skrzynia manualna. 

Nie warto dopłacać za mocniejszy silnik. Jazz i tak nie stanie się samochodem sportowym. Jego przyspieszenie do 100 km/h będzie lepsze o jakieś 0.5 s (9.5 s dla 1.3 i 8.9 s dla 1.5), ale spalanie wzrośnie o około 1 l, zarówno w mieście, jak i w trasie. 1.3 i-VTEC o mocy 102 KM ze skrzynią manualną w zupełności wystarczy do sprawnego poruszania się Jazzem, nawet w ruchu autostradowym. Wersja CVT i tak nie jest w stanie wykorzystać wyższej mocy w optymalny sposób. 

Jeżeli kupisz Hondę Jazz IV, pamiętaj, że musisz o nią dbać, wymieniając niezbędne części eksploatacyjne i usuwając usterki, które będą się sporadycznie pojawiać. Aby zrobić to najlepiej, sprawdź ofertę sklepu Inter Cars. Znajdziesz tam części renomowanych producentów w atrakcyjnych cenach. 

Honda Jazz IV – czy warto ją kupić?

Jazz czwartej generacji to samochód dość rzadki na rynku. Powodem tej sytuacji było to, że cena nowych aut była zdecydowanie wyższa od europejskiej konkurencji. Samochody te są nawet 2 razy droższe od Forda Fiesty, Opla Corsy czy nawet VW Polo. Warto jednak zauważyć, że wolniej też tracą na wartości i najpewniej nawet za kilka lat, szczególnie jeżeli zadbasz o karoserię, będziesz mógł sprzedać Hondę za znacznie wyższą kwotę niż wymienione popularne kompakty z Europy. 

Niewielka liczba atrakcyjnych ofert powoduje, że decydując się na Jazza, musisz uzbroić się w cierpliwość. Jednak jeżeli już uda Ci się kupić to auto, z pewnością odwdzięczy Ci się ono niezawodnością, niezłymi osiągami, a przy odrobinie chęci, także ekonomiczną jazdą. 

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Honda Jazz IV od 2015 roku wyposażona była wyłącznie w silnik 1.3 i-VTEC (102 KM, L13B). W 2018 do oferty dodano mocniejszą jednostkę 1.5 i-VTEC (130 KM, L15B1). Są to nowoczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim i zmiennymi fazami rozrządu. Źle znoszą instalację gazową.

W zależności od stylu jazdy i sposobu użytkowania, Honda Jazz IV 1.3 i-VTEC spala od 5 do 8 l/100 km. Średnie spalanie w większości przypadków wynosi około 5.5 l/100 km. Mocniejsza wersja z silnikiem 1.5 i-VTEC spala od 6 do 9 l/100 km, ze średnim spalaniem 6,5 l/100 km.

Właściciele ani raporty organizacji badawczych i czasopism nie wymieniają typowych dla Hondy Jazz usterek mechanicznych. Za często spotykany problem należy jednak uznać kłopoty z korozją. Hondy rdzewieją przy nadkolach, podszybiu, na tylnej klapie i we wnęce koła zapasowego.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!