Opony F1 to jeden z najważniejszych elementów samochodów Formuły 1, odpowiedzialnych za przyczepność, osiągi i bezpieczeństwo podczas wyścigu. Ich producent, firma Pirelli, stosuje różne rodzaje mieszanek gumy, dostosowanych do różnych warunków panujących na torze. Różnią się między sobą m.in. twardością, elastycznością i wytrzymałością. Do każdego wyścigu dostarcza się ok. 2500 opon, w tym 13 różnych mieszanek. Chcesz wiedzieć, czym się różnią? Przeczytaj ten artykuł!

opony F1

Opony F1 to nie tylko ważny element samochodów Formuły 1. Bywają także ciekawym tematem do rozważań i dyskusji miłośników motoryzacji. W przeciwieństwie do ogumień stosowanych w autach użytkowych, opony w F1 są specjalnie zaprojektowane i wyprodukowane z myślą o wymagających warunkach panujących na torze. Aby im sprostać, stosuje się różne rodzaje mieszanek gumy. Są one oznaczane kolorami – np. czerwona jest twardsza niż żółta, a biała jest najmiększa. Używa się ich wymiennie, w zależności od warunków panujących na torze. 

Opony w bolidach Formuły 1 oraz opony samochodów użytkowych są projektowane z myślą o zupełnie innych warunkach pracy. Opony F1 muszą być w stanie wytrzymać ekstremalne przeciążenia oraz temperatury, które występują podczas jazdy z prędkościami przekraczającymi 300 km/h na torach wyścigowych.

Opony F1 są poddawane różnym rodzajom przeciążeń:

  1. Przeciążenia pionowe – wynikające z sił grawitacji, przyspieszeń, hamowania oraz sił docisku aerodynamicznego.
  2. Przeciążenia boczne – wywołane przez siły odśrodkowe, skręcanie i zmiany kierunku jazdy.
  3. Przeciążenia dynamiczne – związane z rotacją opony, tarcia o nawierzchnię oraz dynamicznego obciążenia opony podczas jazdy.

Opony samochodów użytkowych są natomiast projektowane tak, aby zapewnić trwałość, komfort jazdy i osiągi w codziennym użytkowaniu. W praktyce oznacza to, że ogumienie użytkowe jest poddawane mniejszym przeciążeniom, a ich zużycie jest nieco wolniejsze niż w przypadku opon F1.

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:

Opony F1 – czym różnią się od zwykłych opon?

Opony F1 to jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie ogumień na świecie, przeznaczone do użytku w najszybszej kategorii wyścigowej na świecie – Formule 1. Różnią się one od modeli użytkowych pod wieloma względami:

  • Materiał: Opony w F1 są wykonane z najlepszych dostępnych na rynku materiałów, takich jak specjalne mieszanki gumy, włókna tekstylne i metalowe. Wszystkie są połączone w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wytrzymałość, przyczepność i osiągi. 
  • Struktura: Jest bardziej skomplikowana niż budowa zwykłych opon samochodowych. Mieszanki wykorzystywane w Formule 1 składają się z kilku warstw różnych rodzajów gumy, a także z wyżej wymienionych włókien, które wzmacniają całą konstrukcję i zapewniają lepszą przyczepność. Wyposaża się je również w specjalne kanały i rowki, które odprowadzają wodę i zapobiegają aquaplaningowi (utrata przyczepności opony podczas jazdy po nawierzchni pokrytej wodą, spowodowana tworzeniem się warstwy wody między gumą a jezdnią). W przeciwieństwie do ogumień użytkowych, które są zaprojektowane głównie z myślą o komforcie jazdy i efektywności paliwowej, modele dla F1 skupiają się głównie na zapewnieniu jak najlepszych osiągów i przyczepności.
  • Waga: Opony dla F1 od producenta Pirelli są znacznie lżejsze niż zwykłe modele użytkowe, co ma ogromne znaczenie dla osiągów samochodu. Przekłada się to też na lepsze wyniki i mniejsze zużycie paliwa. Modele używane w Formule 1 ważą zazwyczaj 7-9 kg, podczas gdy zwykłe, samochodowe mają masę równą nawet kilkunastu kilogramów.
  • Wymiary: Jest to kolejny bardzo ważny parametr, czyli odpowiednie wymiary opony. Formuła 1 to sport, w którym liczy się każdy szczegół, więc na wszystko trzeba zwracać uwagę. Opony F1 są znacznie szersze niż te, które są używane w zwykłych osobówkach, co pozwala na lepszą przyczepność i osiągi na torze. Ich szerokość może wynosić nawet ponad 400 mm, podczas gdy standardowy model zazwyczaj nie przekracza 300 mm. Natomiast wysokość ogumień F1 jest zazwyczaj mniejsza, co pozwala na lepsze wykorzystanie mocy samochodu.
  • Czas eksploatacji: Opony w F1 szybciej się zużywają. Ze względu na ogromne prędkości, jakie osiągają bolidy Formuły 1 oraz ogromne siły, jakim są poddawane gumy, bieżnik ulega szybkiemu wyniszczeniu. W związku z tym kierowcy muszą często zmieniać mieszanki podczas wyścigu, co jest dodatkowym wyzwaniem dla zespołów technicznych. Z kolei w przypadku zwykłych opon użytkowych, producenci deklarują zazwyczaj przebieg od kilku do kilkunastu tysięcy kilometrów, w zależności od modelu.
  • Koszt: Nie jest tajemnicą, że ogumienie wykorzystywane w Formule 1 jest znacznie droższe. Ze względu na zaawansowaną technologię i skomplikowaną strukturę opony F1 są znacznie bardziej kosztowne w produkcji i zakupie.

Wszystko to sprawia, że opony to niezwykle złożony i interesujący element wyścigów Formuły 1. Odgrywają one kluczową rolę w osiągnięciu jak najlepszych rezultatów.

Jeżeli akurat planujesz wymienić swoje opony w samochodzie, sprawdź nasz artykuł, w którym doradzamy jak dobrać odpowiednie ogumienie pojazdu.

Jakie mieszanki można spotkać na torach Formuły 1?

Producent opon Formuły 1, firma Pirelli, oferuje 13 różnych mieszanek gumy, które są dostosowane do różnych warunków panujących na torze i stylu jazdy zespołu. Każdy sztab może wybrać maksymalnie 10 typów na sezon. Decyzja ta zależy od warunków panujących na danym torze oraz stylu jazdy zespołu.

opony F1

Popularne mieszanki

Mieszanka biała jest najtwardsza. Stosowana głównie na torach o niskim poziomie chwytu, takich jak Monako czy Singapur. Ten rodzaj mieszanki jest odporny na ścieranie i ma małe opory toczenia, co pozwala na lepsze osiągi i mniejsze zużycie paliwa. Jednak, ze względu na swoją twardość, nie jest tak elastyczny i nie zapewnia tak dobrej przyczepności, jak miększe gumy.

Mieszanka żółta, czyli popularne „mediumy”, jest nieco miększa. Znajduje zastosowanie głównie na torach o średnim poziomie chwytu, takich jak Barcelona czy Silverstone. Jest ona bardziej elastyczna i zapewnia lepszą przyczepność niż mieszanka biała, ale jest również bardziej podatna na ścieranie i ma większe opory toczenia, co może prowadzić do większego zużycia paliwa.

Mieszanka czerwona jest najmiększą możliwą, która jest stosowana głównie na torach o wysokim poziomie chwytu, takich jak Monza czy Spa-Francorchamps. Charakteryzuje się dużą elastycznością. Zapewnia bardzo dobrą przyczepność, ale jest również niezwykle podatna na ścieranie. Ma bardzo duże opory toczenia, co może prowadzić do szybszego zużycia paliwa.

Mieszanki do zadań specjalnych

Oprócz powyższych mieszanek Pirelli oferuje również modele oznaczone kolorami: niebieskim, żółto-zielonym, zielonym, pomarańczowym, fioletowym i czarnym. Każda z nich jest przeznaczona do konkretnych warunków panujących na torze i ma swoje unikalne cechy. 

Mieszanka niebieska jest między żółtą a czerwoną pod względem twardości i elastyczności. Stosuje się ją głównie na torach o średnim poziomie chwytu. Żółto-zielona jest jeszcze miększa od ogumienia niebieskiego i można ją zauważyć głównie na torach o wysokim poziomie chwytu. Mieszanka pomarańczowa jest między białą a żółtą pod względem twardości i elastyczności. Znajduje zastosowanie głównie na torach o niskim poziomie chwytu.

Dodatkowo w ofercie Pirelli znajdują się również mieszanki intermedio i wet, które są stosowane w przypadku zmieniających się warunków pogodowych podczas wyścigu. Pierwsza z nich jest przeznaczona do jazdy po mokrym torze. Opcja wet na prawdziwie ulewną pogodę. Wszystko to sprawia, że wybór odpowiedniej mieszanki gumy jest jednym z kluczowych elementów strategii wyścigowej każdego zespołu Formuły 1. 

Odpowiednia mieszanka gumy może zapewnić lepsze osiągi i przyczepność, co może mieć ogromny wpływ na wynik wyścigu. Z drugiej strony, niewłaściwie dobrana może prowadzić do szybszego zużycia opon i większych problemów z przyczepnością, co wpływa na bezpieczeństwo kierującego bolidem. Dlatego też, zarówno kierowcy, jak i inżynierowie muszą dokładnie przemyśleć swój wybór mieszanki gumy, aby zapewnić jak najlepsze osiągi dla swojego zespołu na torze.

Opony Goodyear w Formule 1 – historia

Goodyear to jedna z najbardziej znanych i cenionych marek opon na świecie. Firma została założona w 1898 roku przez Franka Seiberlinga w Akron w stanie Ohio. W pierwszych latach swojej działalności Goodyear skupiał się głównie na produkcji opon rowerowych i motocyklowych. Jednak szybko rozszerzył swoją działalność o samochody i ciężarówki. 

Goodyear zyskał sławę dzięki swoim innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak opona z kordem stalowym. Była dużo bardziej wytrzymała niż tradycyjne modele z gumy. W 1911 roku Goodyear wyprodukował pierwsze ogumienie z kordem nylonowym, która była jeszcze bardziej odporna i zapewniała lepszą przyczepność.

Wejście w F1

Opony Goodyear były obecne na torach Formuły 1 od samego początku tego prestiżowego wyścigowego cyklu. W 1950 roku Goodyear został oficjalnym dostawcą ogumienia dla F1 i był obecny na torach aż do 1998 roku. W tym czasie dostarczył opony dla wielu zespołów i kierowców, którzy odnieśli wiele zwycięstw i tytułów mistrzowskich. Czym wyróżniała się ta firma?

Goodyear był pierwszym dostawcą opon, który zaprojektował modele radialne do bolidów Formuły 1. Charakteryzują się one płaską budową i są bardziej wytrzymałe niż tradycyjne wersje diagonalne. Radialne modele zapewniają lepszą przyczepność i są bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa – opowiada ekspert Inter Cars.

Marka była obecna na torach Formuły 1 przez ponad 40 lat i dostarczyła opony dla wielu legendarnych kierowców i zespołów, takich jak: Jackie Stewart, Niki Lauda, Alain Prost czy Williams. Firma była również pierwszym dostawcą, który zdobył 100 zwycięstw w F1. Goodyear zakończył swoją obecność na prestiżowych wyścigach w 1998 roku, ale pozostaje do dziś jednym z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych producentów opon na świecie.

Jeżeli interesujesz się również innymi sportami wyścigowymi, nasze zestawienie Hankook vs. motosport może cię zainteresować!

Legendarne opony w Twoim aucie

Chcesz mieć legendarne opony Goodyear w swoim samochodzie? Świetnie się składa, ponieważ w sklepie internetowym Inter Cars znajdziesz różne typy ogumienia od tego legendarnego producenta. Najpopularniejsze opony Goodyear Eagle F1 występują w wielu rozmiarach i przedziałach cenowych. Oprócz tego modelu, w naszym sklepie Inter Cars znajdziesz również wersje: Ultra Grip, Eagle czy nawet Vector. 

Jaka jest różnica między Pirelli a Goodyear?

Pirelli i Goodyear to najbardziej znane i cenione marki opon na świecie. Obie firmy są obecne na rynku od wielu lat i oferują szeroki wybór ogumień samochodowych, motocyklowych i ciężarowych. Jednak pomimo wielu podobieństw, istnieją pewne różnice między tymi markami. 

Jedną z najważniejszych różnic jest to, że Goodyear dla F1 do 1998 roku dostarczał swoje opony. Formuła 1 od 2011 korzysta już wyłącznie z usług Pirelli. Kolejną różnicą jest to, że Pirelli jest również obecne w wielu innych seriach wyścigowych, takich jak WRC czy MotoGP, podczas gdy Goodyear skupia się głównie na rynku opon samochodowych i ciężarowych. 

Ogólnie rzecz biorąc, obie firmy oferują wysokiej jakości opony, które zapewniają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warto jednak zapoznać się z ofertą obu marek i porównać ich opony, aby wybrać te, które najlepiej odpowiadają naszym potrzebom i preferencjom. My za to przypominamy, że możesz w naszym sklepie zdobyć sławne opony Goodyear Eagle F1.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!