Przekładnie automatyczne w kontekście samochodów są coraz częściej wybierane przez europejskich kierowców, co do niedawna było jeszcze nie do pomyślenia. Jeśli chodzi o motocykle, powszechność automatów nie jest już taka oczywista. Do tej pory motocykliści nie przyjęli ciepło prób wprowadzenia automatycznych przekładni, co wpływa na niewielką dostępność tego rozwiązania. Obecnie można powiedzieć, że jedynie Honda próbuje wdrażać automatyczne skrzynie biegów w motocyklach na nieco szerszą skalę. 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

Quickshifter – co to?

Niewielkie zainteresowanie producentów motocykli automatyczną skrzynią nie oznacza, że brakuje grupy motocyklistów, którzy chcieliby móc zapomnieć o ręcznej zmianie biegów oraz rozkoszować się jedynie jazdą, bez konieczności pamiętania o aspektach czysto technicznych. Urządzeniem, które umożliwia takie prowadzenie jednośladu, jest quickshifter. Co to takiego?

Quickshifter w motocyklu to rodzaj manualnej przekładni wyposażonej w zautomatyzowane sprzęgło. Dzięki zastosowaniu tego urządzenia prowadzący motocykl dalej musi zmieniać biegi, ale nie ma już konieczności wciskania za każdym razem sprzęgła ani odpuszczania gazu. Daje to ogromny komfort, szczególnie podczas szybkiej jazdy sportowej.

Obecnie niemal każdy quickshifter pracuje zarówno w górę, jak i dół. Dzięki temu rozwiązanie jest wszechstronne i może być stosowane przez najbardziej wymagających użytkowników, którym zależy na najlepszych osiągach podczas przejazdów – mówi ekspert Inter Cars.

Jak działa quickshifter?

Skoro wiesz już, czym jest quickshifter w motocyklu, warto omówić zasadę działania tego ciekawego urządzenia, które ma zwiększać komfort oraz osiągi podczas jazdy jednośladem. W momencie gdy quickshifter wykrywa ruch, czyli inaczej chęć zmiany biegu, od razu rozpoczyna się sekwencja pracy. Podczas jej trwania dochodzi do rozłączenia sprzęgła oraz dostosowania pracy silnika do aktualnie odbywającej się zmiany biegów. 

Do poprawnego funkcjonowania quickshifter wymaga elektronicznego sterowania silnikiem. Dzięki temu, pomimo że kierowca nie zmniejsza poprzez manetkę otwarcia przepustnicy, jednostka sterująca może osiągać taki sam efekt, gdyby to robił. Oznacza to, że urządzenie odciąża użytkownika i wykonuje dużą część pracy za niego.

Motocykliści często spotykają się z czymś, co jest określane jako quickshifter góra-dół.  Oznacza to, że rozwiązanie pozwala na zmianę biegów zarówno na wyższy, jak i niższy. W przypadku pracy w górę, quickshifter zachowuje się w taki sam sposób, jakby użytkownik odpuścił gaz. Z kolei zmiana na niższy bieg jest realizowana poprzez odpowiedni dobór obrotów silnika. Dzięki temu cała procedura przebiega płynnie oraz z zachowaniem pełnego komfortu dla użytkownika. 

Zmiana biegów przy pomocy quickshiftera jest, jak sama nazwa wskazuje, szybka, co szczególnie doceniają motocykliści, którzy pasjonują się jazdą sportową. Wiesz już, jak działa quickshifter.

Quickshifter – motocykl sportowy i nie tylko

Główne założenie podczas konstrukcji quickshifterów było takie, aby maksymalnie ułatwić jazdę motocyklistom sportowym. Wynika to z faktu, że urządzenie pozwala na uzyskanie o wiele lepszych wyników na torze ze względu na krótszy czas zmiany biegów. Komputer sterujący przejmuje wszystkie najbardziej czasochłonne czynności i wykonuje je za prowadzącego, a ten może skupić się wyłącznie na jeździe oraz próbie osiągnięcia najlepszego czasu. 

Pomimo że quickshiftery przyjęły się w kontekście motocykli sportowych, jest również druga grupa jednośladów, która z powodzeniem korzysta z tego rozwiązania. Chodzi o duże motocykle turystyczne. Popularność quickshifterów w tej grupie pojazdów wynika z komfortu, jaki gwarantują. W przypadku długich podróży maksymalna optymalizacja nawet najdrobniejszych szczegółów jest niezwykle istotna. 

Skoro masz motocykl, możesz zastanawiać się, ile kosztuje quickshifter. Cena tego rozwiązania jest zależna od rodzaju oraz marki, na jaką się zdecydujesz. Dobrej jakości sprzęt uda Ci się już kupić za około 1200 zł.

Czytaj także: Jaki motocykl turystyczny kupić? Podpowiadamy!

Quickshifter w motocyklu – czy jest bezpieczny dla silnika?

Pomimo dużych możliwości, jakie daje stosowanie quickshifterów, właściwie od samego początku ich istnienia można było spotkać się z głosami, że tego typu rozwiązanie jest szkodliwe dla jednostki napędowej motocykla. Wskazywano również, że zmiana biegów z pominięciem sprzęgła znacznie skraca żywotność skrzyni i naraża pojazd na kosztowne w naprawie usterki. Dzisiaj jednak, po wielu latach stosowania quickshifterów, znamy już prawdę co do ich wpływu na stan techniczny motocykla.

Jeśli zmiana biegów bez użycia sprzęgła jest realizowana umiejętnie, to nie ma takiej możliwości, aby silnik lub skrzynia biegów były narażone na jakiekolwiek negatywne efekty korzystania z quickshifterów. Zadaniem urządzenia jest optymalizacja parametrów jazdy, a nie utrudnianie życia prowadzącym jednoślady. Z tego względu teorię, jakoby quickshifter wpływał negatywnie na ogólny stan techniczny motocykla, możemy uznać za nieprawdziwą. 

Quickshifter – motocykl i zły wpływ na podzespoły. Skąd wzięły się tego typu teorie?

Warto w tym miejscu przyjrzeć się źródłom opinii o szkodliwym działaniu zmiany biegów bez sprzęgła. W większości przypadków osoby oceniające quickshiftery negatywnie mają na myśli sytuację, gdy kierowca nie naciska wystarczająco mocno na manetkę zmiany biegów, powodując w ten sposób znaczne obciążenie skrzyni poprzez niedokładne zazębienie się kłów kół zębatych. Takie zjawisko nazywa się płytkim wpięciem biegu i rzeczywiście ma negatywny wpływ na całą skrzynię oraz silnik. 

Zazwyczaj nieumiejętna zmiana biegów dotyczy niedoświadczonych kierowców, bez świadomości tego, jak działają ich motocykle. Podczas zmiany biegów konieczna jest precyzja oraz zdecydowanie. Nacisk na dźwignię powinien być mocny tak, aby mechanizm wybierający przełożenie mógł prawidłowo wykonać swoje zadania. 

Użytkownicy jednośladów, którzy nie są zagłębieni w temat, mogą tego nie wiedzieć, ale quickshifter jest urządzeniem, które w niektórych przypadkach może nawet wydłużyć żywotność skrzyni. Wynika to z faktu, że daje możliwość zmiany biegów tylko w warunkach, które są do tego idealne. Ryzyko niedokładnej zmiany przełożenia jest więc zminimalizowane niemal do zera, a to ma już konkretny wpływ na podzespoły jednośladu. 

Podczas rozważań o bezpieczeństwie quickshiftera należy też podkreślić, że jego działanie jest w dużej mierze zależne od odpowiedniej kalibracji. Chodzi o moment odcięcia zapłonu oraz określenie siły, która pobudza czujniki wykrywającej nacisk na dźwignię. Symptomem nieprawidłowej kalibracji jest konieczność użycia dużej siły do zmiany biegu. Cała procedura powinna przebiegać gładko i nie być w żaden sposób problematyczna. 

Quickshifter a blipper

W przypadku rozmów o zmianie biegów w motocyklach często też wspominane jest urządzenie takie jak blipper. Jego działanie jest całkowicie odwrotne od tego, co prezentuje quickshifter. Podczas pracy na ułamek sekundy blipper dodaje gazu, co pozwala na krótką chwilę ściągnąć ze skrzyni moment obrotowy i bezproblemowo zrzucić bieg na niższy. Procedura odbywa się za pośrednictwem czujnika umieszczonego bezpośrednio przy dźwigni zmiany biegów. Podczas pracy czujnik wyczuwa nacisk, jaki generuje stopa kierowcy i w razie potrzeby odcina lub przywraca ciąg silnika. Dzięki temu możliwa jest zmiana biegów bez konieczności używania sprzęgła. 

Quickshifter – czy można zamontować samodzielnie?

Odpowiedź na tak zadane pytanie nie jest prosta ze względu na indywidualną wiedzę każdego motocyklisty. Co to oznacza? Otóż w większości przypadków montaż quickshiftera nie jest niczym wybitnie skomplikowanym i osoba, która ma rozeznanie w podzespołach jednośladu, powinna sobie z nim poradzić. Bywają jednak specyficzne motocykle, w których znalezienie miejsca na moduł nie będzie takie proste, nawet biorąc pod uwagę fakt, że jest on wielkości pudełka po zapałkach.

Jeśli nie jesteś miłośnikiem majsterkowania i zależy Ci jedynie na efekcie, jaki daje quickshifter, lepiej będzie, gdy zgłosisz się do wykwalifikowanego mechanika. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że cała procedura przebiegnie w odpowiedni sposób, a urządzenie ułatwiające zmianę biegów zostanie zaimplementowane do Twojego pojazdu prawidłowo. 

Pamiętaj, że brak wiedzy oraz umiejętności z zakresu elektroniki motocyklowej to prosta droga do uszkodzenia pojazdu. O wiele lepiej będzie powierzyć profesjonaliście dostosowanie jednośladu do nowego sposobu zmiany biegów bez konieczności ręcznego używania sprzęgła. Tylko wtedy będziesz mieć pewność, że wiązki kabli są poprowadzone z należytą starannością oraz przy zachowaniu wszystkich zasad obowiązujących przy tego typu pracach. Lepiej uważać ze względu na to, ile kosztuje quickshifter. Cena przyzwoitego modelu to około 1200 zł, zatem nie warto zmarnować pieniędzy przez brak umiejętności montażu.

Czytaj także: Zawieszenie motocyklowe – co powinieneś o nim wiedzieć?

Szukasz części zamiennych do motocykla? Zajrzyj do Inter Cars

Zmiana biegów jest bardzo ważnym w kontekście całej jazdy procesem, ale nie należy zapominać również o innych aspektach poruszania się przy pomocy jednośladów. Pojazdy są bowiem zbudowane również z wielu innych podzespołów potrzebnych do prawidłowej pracy. Wszystko, czego może potrzebować Twój motocykl, znajdziesz w naszym sklepie Inter Cars. Sprawdź przygotowaną ofertę i przekonaj się, jak wiele przygotowaliśmy.

W naszym sklepie znajduje się cały przekrój produktów przeznaczonych do motocykli – od bloków silników, sprzęgieł, elementów układu chłodzenia aż po uszczelki. Bez względu na to, z jakimi problemami boryka się Twój jednoślad, w Inter Cars mamy rozwiązanie. Wystarczy tylko, że przejrzysz naszą ofertę.

Jeśli nie jesteś pewny co do tego, jaki produkt jest Ci potrzebny, skontaktuj się z naszymi specjalistami. Ich doświadczenie w zakresie mechaniki i budowy motocykli pozwala na szybkie zidentyfikowanie Twoich potrzeb oraz dobranie pasującego rozwiązania. Nie czekaj i już dzisiaj przekonaj się, jak wiele przygotowaliśmy!

Quickshifter – sposób na lepsze osiągi

Jak widzisz, quickshifter jest urządzeniem, które pomimo niewielkich rozmiarów ma ogromny wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe jest znaczne usprawnienie zmiany biegów oraz wyeliminowanie konieczności manualnej obsługi sprzęgła. W kontekście jazd czysto sportowych lub długich podróży motocyklami turystycznymi pozwala to na niezbędną optymalizację jazdy. 

Jeśli zastanawiasz się, czy sprzęt jest stanie w pełni wesprzeć cały proces zmiany biegów, to znak, że powinieneś zainteresować się rozwiązaniem, jakim jest quickshifter góra-dół. Działa on zarówno w przypadku wrzucania wyższego, jak i niższego biegu, a więc można określić go mianem wszechstronnego sprzętu dla kierowców optymalizujących parametry swojej jazdy. 

Podczas wyboru quickshiftera pamiętaj o zwróceniu uwagi, czy dany produkt jest kompatybilny z Twoim pojazdem, a jego moduł sterujący będzie mógł być bezpiecznie umieszczony na motocyklu. Weź również pod uwagę markę produktu oraz jej renomę. Musisz mieć bowiem świadomość, że masz do czynienia ze specjalistycznym sprzętem ingerującym w działanie Twojego motocyklu. Zadbaj, aby był on w pełni przystosowany do tego, jak korzystasz z jednośladu.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Quickshifter to urządzenie, którego zadanie polega na zmianie biegów bez konieczności manualnego sterowania sprzęgłem przez użytkownika. 

Zazwyczaj urządzenie jest montowane w motocyklach o charakterze sportowym, ale coraz częściej widać też zainteresowanie rozwiązaniem wśród właścicieli pojazdów czysto turystycznych.

Nie, jest to powszechnie powielana teoria, która nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości. Urządzenie przy prawidłowym użytkowaniu nie przyczynia się do skrócenia żywotności skrzyni biegów lub silnika.
Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!