W motocyklach, podobnie jak we wszystkich pojazdach jeżdżących na oponie, przyczepność do podłoża jest powierzona powierzchni styku opony z podłożem. To niewiele, centymetrów kwadratowych, które pozwalają nam się poruszać(względnie) bezpiecznie, pojazdami z tylko dwoma kołami dowolnego rodzaju i na różnych rodzajach terenu.

W ciągu ostatnich 20 lat motocykle bardzo się rozwinęły i uległy konsekwentnemu i postępującemu wzrostowi wydajności, co zmusiło producentów opon do dostosowania swoich produktów, aby umożliwić im wyrażenie pełnego potencjału. Dzięki nowoczesnym technikom konstrukcyjnym dzisiejsze opony samochodowe są zatem bezpieczniejsze, bardziej wydajne i wygodne, ale także trwalsze niż te sprzed kilkudziesięciu lat.

Wzrost liczby użytkowników – entuzjastów, dwukołowców – a tym samym floty motocykli / skuterów w obiegu, wraz z wprowadzeniem nowych kategorii pojazdów, spowodowało również, że producenci opon poszerzyli swoje odpowiednie asortymenty. Tak więc dla każdego segmentu rynku dostępnych jest teraz wiele rozwiązań, które mogą zaspokoić najbardziej odmienne potrzeby, ale także mogą uczynić wybór dłuższy, nudnym i trudnym, szczególnie dla tych, którzy niedawno weszli na świat dwóch kół.

Zakup zestawu opon, który jest odpowiedni do zamierzonego zastosowania (co nie zawsze pokrywa się z segmentem, do którego należy motocykl), ma fundamentalne znaczenie: zarówno dla bezpieczeństwa, jak i dla przyjemności konsumenta. Wybór należy zatem uzasadnić, a nie potraktować go pochopnie. Na przykład w przypadku motocykli sportowych często zdarza się że ktoś korzysta z motocykla wyposażonego w opony supersport aby jechać po drogach otwartych dla ruchu. Jest tak, ponieważ może uważasz, że możesz jechać tak szybko, że możesz wykorzystać jego potencjał nawet w drodze. W rzeczywistości, ponieważ zostały zaprojektowane tak, aby dawać to, co najlepsze na torze, gdzie są poddawane bardzo dużym obciążeniom ze względu na dużą prędkość oraz wielokrotne hamowanie i przyspieszenie opony, które posiadają różne mieszanki twardości nigdy nie będą oferować, podczas użytkowania na drodze, osiągów porównywalnych z oponami zaprojektowanymi zamiast do takiego użytku. Istnieje zatem ryzyko, że zawsze będzie się poruszał z zimnymi oponami i w warunkach słabej przyczepności.

Korzystanie z opon terenowych na utwardzonych drogach jest również ryzykowne, a także nieekonomiczne. Powierzchnia styku opony z podłożem, w tym przypadku, jest bardzo mała, a przez to także przyczepność, w czasie jazdy, jak i podczas pokonywania zakrętów i hamowania. Ponadto, ponieważ zostały zaprojektowane z myślą o pokonywaniu bardziej miękkiego terenu, opony terenowe bardzo szybko zużywają się na asfalcie.

 

KATEGORIE OPON

kategorie opon motocyklowych

Torowe: są to opony zaprojektowane do wyłącznego użytku na  torze, dlatego tylko w określonych rytmach są w stanie wyrazić swój pełny potencjał. Zasadniczo można go podzielić na trzy kategorie: slick, cięte i deszczowe. Zobaczmy szczegółowo, jakie są cechy trzech podkategorii:

Slick: całkowicie gładki bieżnik, bez nacięć, zapewnia doskonałą przyczepność na suchym asfalcie. Profil został zaprojektowany w celu zapewnienia dużej zwrotności podczas zmiany kierunku i stabilności przy dużych prędkościach.

Cięte: szkielet, mieszanki i wzór bieżnika są zaprojektowane tak, aby zapewnić stabilność, przyczepność i przyczepność na wilgotnych i mokrych nawierzchniach asfaltowych, ale też i na suchych – w niektórych klasach np. stock tylko takie są dopuszczone.

Deszczowe(Rain,Wet): ilość rowków na bieżniku, pozwala tym oponom na dobry drenaż wody, a tym samym pozwala uniknąć efektu aquaplaningu na bardzo mokrym asfalcie.Ten typ opon nie jest dopuszczony do ruchu na drodze,NHS  

Road / Track: są to opony ze sportowym DNA, zoptymalizowane do jazdy po różnych drogach i torach amatorskich. Bieżnik ma pewną liczbę nacięć, które mogą się różnić w zależności od modelu opony, przy czym wersje bardziej sportowe mają całkowicie gładką powierzchnię na boku. Do użytku wyłącznie drogowego zaleca się montowanie opon z dużą ilością rowków, aby sprzyjać odpowiedniemu przepływowi wody w mokrych nawierzchniach asfaltowych. Oferta tego typu opon jest bardzo szeroka, a na rynku można znaleźć rozwiązania jednoskładnikowe (tańsze) i dwuskładnikowe, zoptymalizowane pod kątem dłuższego użytkowania, a jednocześnie gwarantujące doskonałą przyczepność na zakrętach.

Sport-Touring: stabilność, świetna przyczepność na mokrych drogach, komfort jazdy, bardziej zaokrąglone profile i jeszcze większy przebieg. Są to cechy opon do użytku sportowego / turystycznego. Ten rodzaj opon charakteryzuje się obecnością znacznie większej liczby nacięć niż dwie poprzednie kategorie i są odpowiednie dla tych, którzy jadąc własnym pojazdem, pokonują sporą ilość kilometrów rocznie. Również w tym przypadku oferta jest bardzo szeroka, a na rynku można znaleźć rozwiązania jedno- i dwuskładnikowe.

Custom / Cruiser: opony zaprojektowane z myślą o wysokich wartościach momentu obrotowego i masy, typowe dla motocykli wyposażonych w silniki V-twin o dużej pojemności skokowej. Produkty sprzed kilku lat były solidne, a zatem trwałe, ale z pewnością nie działały dobrze pod względem przyczepności. Dziś wszystko się zmieniło, a na rynku można znaleźć doskonałe produkty, zarówno pod względem wydajności (poręczność i przyczepność), jak i pod względem przebiegu (trwałości). Opony należące do tej kategorii mają na ogół zaokrąglony profil (w celu zwiększenia stabilności i stopniowego opadania), wysokie barki i bieżnik pełen nacięć skoncentrowanych w obszarach przydatnych do odprowadzania wody w przypadku deszczu.

On / Off: opony kompromisowe lub przeznaczone do użytku zarówno na utwardzonych drogach, jak i na nierównym terenie. Dlatego mają bieżnik z licznymi rowkami i konstrukcję zaprojektowaną tak, aby zapewniać przyczepność i przyczepność zarówno podczas jazdy on Road, jak OFF-Road (drogi szutrowe lub piaszczyste). W fazie zakupu należy dobrze ocenić, w jakim zakresie będą one stosowane, ponieważ istnieją modele, które sa przeznaczone na  użytkowanie na drodze, a inne na użytkowanie mieszane (50% na drodze i 50% w terenie), a jeszcze inne do użytku off-road. Zasada jest taka, że ​​im szersze i głębsze rowki (i bardziej kostkowy bieżnik), tym bardziej guma nadaje się do użytku w terenie.

Off-Road: ten typ opon obejmuje wszystkie produkty przeznaczone do wyposażenia motocykli terenowych, należą do nich enduro, motocross i trial. Wszystkie trzy typy mają bloki bieżnika, ale stosunek ułożenia  bloków bieznika jest różny. Zobaczmy szczegółowo, jakie są cechy trzech podkategorii:

Enduro: opony zaprojektowane na trudniejszy teren, zdolne do zapewnienia dobrego przebiegu, jeśli są używane w terenie. Nie lekceważą korzystania z drogi, ale jeśli jest to główne zamierzone zastosowanie, dobrze jest wybrać produkt z mniej zaakcentowanymi  elementami kostek bieżnika.

Motocross: opony zaprojektowane do miękkich, mokrych, błotnistych gleb, dzięki czemu zapewniają wysoką przyczepność. Bieżnik jest wyposażony w mniejsze klocki niż modele Enduro ale wyższe, a zatem w szersze rowki, aby ułatwić wydalanie błota. W porównaniu z poprzednią kategorią są również lżejsze, ale przy zastosowaniu na twardym podłożu mają tendencję do szybszego zużycia. Z tego powodu nie zaleca się instalowania go na motocyklach, które są również używane na drodze.

Trial: opony zaprojektowane w tej klasie przyczepności na skalistym terenie (suche i / lub mokre) są wyjątkowo lekkie, aby ułatwić manewrowość motocykla, a jednocześnie mają bardzo mocną obudowę.

 

Skład i rzeźba bieżnika

Bieżnik jest zbudowany z mieszanki, która ma bezpośredni kontakt z podłożem, czy to drogą, skałą, błotem itp. Dlatego powierzono mu zadanie wytworzenia tarcia niezbędnego do przekształcenia energii cieplno-mechanicznej generowanej przez silnik w energię kinetyczną i utrzymania motocykla „przyklejonego” do podłoża podczas pokonywania zakrętów.

bieżniki opon motocyklowych

Bieżnik może, ale nie musi, mieć rowki, w zależności od zamierzonego zastosowania opony. To ostatnie należy ocenić w fazie wyboru, ponieważ im bardziej bieżnik jest bogaty w rowki, tym bardziej będzie odpowiedni na mokre, brudne i sypkie nawierzchnię. Z drugiej strony bieżnik z kilkoma rowkami lub całkowicie pozbawiony rowków zapewni lepszą wydajność na zwartych powierzchniach, takich jak asfalt. W ostatnich latach nawet bieżnik naturalnie przeszedł ewolucję zarówno pod względem projektu, jak i mieszanki, która go tworzy. Producenci starali się zoptymalizować zużycie, które jest zbyt często nieregularne, opon szosowo / torowych i Sport-Touring, jednak bez uszczerbku dla ich osiągów. Cel został osiągnięty dzięki wprowadzeniu bieżników wieloskładnikowych. Technologia ta umożliwia zastosowanie twardszego środkowego paska, który zmniejsza zużycie opon typowego dla jazdy po drodze, oraz dwóch bocznych pasów z bardziej miękką mieszanką, co zapewnia lepszą przyczepność na zakrętach (nawet na mokrych nawierzchniach).

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!