Fotelik bezpieczeństwa dla dziecka należy dobierać dwutorowo. Oczywiście ważna jest wygoda młodego pasażera, ale żeby to było w ogóle możliwe, trzeba najpierw sprawdzić, czy fotelik zmieści się do konkretnego auta i czy uda się go bezpiecznie zamontować. Warto pochylić się nad tematem i poświęcić czas na wybór najlepszego produktu. Odpowiedni fotelik znacząco zwiększa bezpieczeństwo dziecka – jest więc szczególnie ważnym elementem wyposażenia. Decyzja o tym, jaki fotelik wybrać, nie należy wcale do najłatwiejszych. Jak więc dokonać najlepszego wyboru? Czym się kierować? Podpowiadamy!

Z tego artykułu dowiesz się:

Grupa 00 – 10 kg0 – 9 miesięcyKup teraz! ➜
Grupa 0+0 – 13 kg0 – 18 miesięcyKup teraz! ➜
Grupa I9 – 25 kg9 miesięcy – 4 lataKup teraz! ➜
Grupa II15 – 25 kg4 – 6 latKup teraz! ➜
Grupa III22 – 36 kg6 – 11 latKup teraz! ➜

Pierwszy fotelik? Zawsze tyłem!

Fotelik grupy 0/0+, czyli ten dla najmłodszych dzieci, zawsze jest montowany tyłem do kierunku jazdy. Zabezpiecza to kręgosłup i głowę dziecka przed przeciążeniami podczas hamowania i kolizji czołowej. W tym kierunku dziecko będzie jeździło co najmniej do 11-12 miesiąca życia. W foteliku z grupy 0/0+ masz pewność, że przewożony pasażer jest bezpieczny w każdej sytuacji. Zagłówek w połączeniu z wysokimi boczkami i uchwytem, który prawie zawsze powinien być rozłożony, tworzą kompletną klatkę bezpieczeństwa. Klatka ta uchroni dziecko przed zgnieceniem klatki piersiowej i uszkodzeniem głowy, nawet w sytuacji gdy fotelik wypnie się z bazy.

Grupa 0/0+ to także nosidełko dla noworodka, które możesz zamontować na ramie wózka dziecięcego. Zrobisz to za pomocą specjalnych adapterów, standardowo do wózka niedołączanych. Na szczęście na rynku dominuje jeden, wspólny standard mocowania, warto jednak sprawdzić czy wybrany przez nas fotelik go spełnia.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze fotelika?

Zakupem pierwszego fotelika warto zainteresować się już kilka miesięcy przed przyjściem na świat dziecka. Dlatego też przy jego wyborze warto skupić się na dopasowaniu fotelika do samochodu. Zróżnicowanie rozmiarów fotelików sprawia, że niektóre z nich odstają od siedziska tylnej kanapy w aucie. Jest to istotne szczególnie w przypadku wysokich kierowców w małych samochodach, którzy zmuszeni są odsunąć siedzisko od kierownicy na maksymalną odległość. W tej sytuacji z tyłu może zabraknąć miejsca na fotelik o ponadstandardowych wymiarach. Ważną kwestią są także pasy w samochodzie. Czy mają wystarczającą długość, żeby fotelik zamontować zgodnie z zaleceniami producenta? Jeśli decyzja padnie na skorzystanie z systemu ISOFIX – sprawdź, czy jesteś w stanie wygodnie wpiąć fotelik w bazę i równie wygodnie go później wypiąć.

Sprawdź też masę fotelika. W pierwszych miesiącach życia naszego pasażera, dodatkowe kilogramy nie będą dużym utrudnieniem. Po kilku miesiącach, gdy okaże się, że z samochodu musimy ostrożnie wymontować już nieco wyrośnięte, śpiące dziecko, zanieść do domu i nierzadko wejść po schodach na trzecie piętro, będziemy przeklinać każdy nadprogramowy kilogram.

Fotelik należy wymienić na większy w trzech sytuacjach. Po pierwsze, gdy dziecko przekroczy limit wagi. Po drugie, gdy głowa małego pasażera zaczyna wyrastać z obrysu zagłówka. Będzie to oznaczało, że dziecko jest już za wysokie i należy koniecznie poszukać fotelika z grupy I. Trzecia sytuacja jest podobna. W sytuacji gdy najwyższy punkt mocowania pasów fotelika wypada więcej niż 2-3 cm poniżej linii barków, należy rozejrzeć się za nowym, z wyższej grupy.

Baner Inter Cars

Grupa I – w którą stronę fotelik?

Grupa I to pierwsze „dorosłe” foteliki. Są zamontowane wyżej, dzięki czemu przewożone dziecko może podziwiać widoki za oknem, a bardziej wyprostowana pozycja pozwala na zabawę. Dzięki temu dziecko może przejechać dłuższy odcinek bez oznak znużenia. To w tej grupie po raz pierwszy pojawiają się foteliki odwrócone przodem do kierunku jazdy.

Wybór kierunku jazdy jest jedną z najważniejszych decyzji przy zakupie fotelika grupy I. Według wszelkich badań dzieci powinny być wożone tyłem do kierunku jazdy tak długo, jak to tylko jest możliwe. Wynika to ze znacznego zwiększenia bezpieczeństwa odcinka szyjnego kręgosłupa w razie wypadku lub awaryjnego hamowania. Z drugiej strony, fotelika tyłem nie zamontujemy do każdego samochodu ze względu na jego rozmiary. Co więcej, niektóre dzieci bardzo nie lubią jazdy tyłem, czego nie omieszkają pokazać podczas każdej przejażdżki. Ostatecznie bezpieczeństwo zapewni każdy fotelik, który ma atest, spełnia rygorystyczne testy bezpieczeństwa i jednocześnie dobrze wypada w testach branżowych.

Dla części rodziców istotne może być przedłużenie okresu jazdy tyłem do przynajmniej 18 miesiąca życia dziecka i później obrócenie go twarzą w kierunku jazdy. W takiej sytuacji warto jest zastanowić się nad wyborem fotelika, który można zamocować na dwa sposoby. Takie rozwiązanie ma sporo plusów – fotelik tyłem zajmuje mniej miejsca niż jednokierunkowy, a jeśli dziecko przestanie się mieścić w niewielkiej przestrzeni pomiędzy oparciem kanapy a fotelem kierowcy, możemy go odwrócić, dzięki czemu najmłodszy pasażer zyska dodatkową przestrzeń na nogi.

Najważniejsze cechy fotelika

Pozostaje jeszcze kwestia, czy uda nam się bezpiecznie zamontować fotelik w samochodzie. Istotny będzie kształt kanapy, a w przypadku fotelików montowanych tyłem – ilość miejsca pomiędzy oparciem kanapy i fotelem kierowcy. Zdradliwy może okazać się system montażu. Fotelik wykorzystujący zakotwiczenia ISOFIX ze stopą podpierającą nie powinien być montowany, jeśli w samochodzie pod nogami mamy dużo schowków. Z drugiej strony, montaż za pomocą pasów może wymagać dodatkowego przypięcia do przedniego fotela lub jego szyn. W niektórych samochodach może to być utrudnione bądź niemożliwe.

Fotelik samochodowy powinniśmy sprawdzić jeszcze pod jednym względem – naszych oczekiwań. Nie wszystkie foteliki oferują możliwość zmiany pozycji do snu dziecka. Nie wszystkie oferują jakąkolwiek modyfikację pozycji w czasie jazdy. Zapięcie musi być bezpieczne dla dziecka, ale także wygodne dla nas. Paradoksalnie, cena, marka i kolor tapicerki powinny mieć tutaj najmniejsze znaczenie.

Pamiętajmy, że co do zasady foteliki grupy I są przeznaczone dla dzieci do 4. roku życia, o wadze nie większej niż 25 kg (chyba że montujemy za pomocą ISOFIX, wówczas 18 kg) i wzroście zazwyczaj nie przekraczającym 104 cm. Jeśli którykolwiek z parametrów zostanie przekroczony, czeka nas kolejna wymiana – tym razem na grupę II/III.

Fotelik samochodowy - chłopiec w foteliku

Grupa II/III – dla dużych dzieci

Zakup fotelika dla dziecka powyżej 15 kg zazwyczaj jest najprostszy. W tej grupie wszystkie foteliki są obrócone przodem do kierunku jazdy, wszystkie bazują na pasach bezpieczeństwa samochodu i wszystkie rosną wraz z ich użytkownikiem. Podstawowa rola fotelików dla dzieci powyżej 15 kg to prawidłowe ułożenie pasów bezpieczeństwa w czasie jazdy. Dzięki temu, w razie wypadku część barkowa nie udusi dziecka, a część biodrowa nie spowoduje ciężkich obrażeń wewnętrznych. Dlatego też zalecane jest jak najdłuższe używanie pełnych fotelików i odradza się używanie wyłącznie podwyższeń – narażają one bardzo mocno dziecko podczas zderzeń bocznych.

Mimo, że pasy są podstawą bezpieczeństwa w tej grupie, część producentów proponuje rozwiązania oparte o ISOFIX. Co prawda punkty kotwiczenia tego systemu są zbyt słabe, by samodzielnie zapewnić bezpieczeństwo naszemu dziecku, jednak stanowią cenne wsparcie w przypadku kolizji. Przy zderzeniu czołowym zmniejszają nacisk na miednicę dziecka, a przy zderzeniu bocznym stabilizują fotelik. Jeśli samochód dysponuje mocowaniami systemu, warto z nich skorzystać.

Który fotelik wybrać? Ekspert Inter Cars radzi!

Ostateczny wybór fotelika dla dziecka będzie zależał od kilku podstawowych czynników, jak waga i wzrost dziecka czy model samochodu i jego możliwości przypięcia fotelika. Dopiero z tymi informacjami można zastanowić się czy decyzja padnie na fotelik montowany przodem czy tyłem do kierunku jazdy. Potem pozostaje wybrać odpowiedni model i kolor. Ekspert Inter Cars przygotował dla Ciebie przykładowe produkty, szczególnie polecane.

Wybierz fotelik dla swojego dziecka:

Fotelik samochodowy – rzecz najważniejsza

Choć fotelik dla dziecka to zwykle nie lada wydatek, należy pamiętać o jednym. Odpowiednio dobrany zakup zapewni bezpieczeństwo Twojemu dziecku i uchroni je od poważnych urazów w razie kolizji lub gwałtownego hamowania. Warto poświęcić czas i uwagę, aby wybrać rzeczywiście najlepszy produkt. Fotelik zagości w Twoim aucie na kilka – kilkanaście lat. Musi być solidny, ale też po prostu ładny. Wymontujesz go dopiero w momencie, gdy Twoje dziecko osiągnie wzrost 150 cm. Od tego momentu zgodnie z prawem i praktyką, pasy bezpieczeństwa są wystarczającym zabezpieczeniem dla dziecka podczas jazdy.

FAQ

Na jakiej podstawie wybrać fotelik samochodowy?

Najważniejsze parametry to waga i wzrost dziecka. Istotny będzie także model samochodu – należy sprawdzić, czy fotelik zmieści się w danym aucie oraz czy mocowania są kompatybilne.

Jaki jest podział fotelików na grupy?

Wyróżniamy pięć grup: Grupa 0 dla dzieci o wadzie 0 – 10 kg i wieku 0 – 9 miesięcy, Grupa 0+ dla dzieci 0 – 13 kg, 0 – 15 miesięcy, Grupa I dla dzieci 9 – 25 kg, 9 miesięcy – 4 lata, Grupa II dla dzieci 15 – 25 kg, 4 – 6 lat oraz Grupa III w przedziale 22 – 36 kg, 6 – 11 lat. Trzeba pamiętać, że wiek jest tu tylko orientacyjny, a najważniejsze informacje to właśnie waga i wzrost.

Czy fotelik zamontować przodem czy tyłem do kierunku jazdy?

Pierwszy fotelik w grupie 0 i 0+ będzie zawsze montowany tyłem. Od grupy I możliwości są większe i można przypiąć fotelik przodem do kierunku jazdy. Trzeba jednak pamiętać, że według zaleceń, dziecko powinno jeździć tyłem tak długo, jak to możliwe.

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!