Wiosna zbliża się coraz większymi krokami, a rosnące temperatury na zewnątrz niewątpliwie sprzyjają weekendowym wyprawom z rowerem w tle. Jak zatem zabrać ze sobą jednoślad w podróż? W poniższym artykule zebraliśmy dla Was najważniejsze informacje jak bezpiecznie i legalnie przewozić rowery. Zobaczcie jakie uchwyty rowerowe są dostępne na rynku motoryzacyjnych akcesoriów i który z systemów będzie najlepszy dla Waszego auta oraz budżetu? 

Gdy na dworze zaczyna panować wiosenna aura, a słońce coraz dłużej gości na niebie, wielu z nas zaczyna odczuwać niepohamowaną potrzebę rowerowych wypraw. Wypraw, które są tym bardziej przyjemne i ciekawe, w im piękniejszych zakątkach świata się odbywają. Właśnie dlatego naprawdę warto zabrać ze sobą jednoślad na weekendowy wypad w góry czy nad morze. Jak jednak to zrobić, aby podróż była bezpieczna? Najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie przewożonych jednośladów na specjalnych bagażnikach. Zapewne nie raz widzieliście na drodze auta, przewożące rowery zamontowane na dachu lub w okolicach klapy bagażnika. Oferta dostępnych rozwiązań jest naprawdę szeroka i każdy kierowca może dobrać rozwiązanie dopasowane do możliwości swojego auta oraz budżetu, którym dysponuje.

Bagażnik rowerowy montowany na dachu auta

bagażnik rowerowy na dach, bagażnik rowerowy na dach thule
 Fot. Materiały Thule

Najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem wydają się być bagażniki rowerowe montowane na dachu auta. Ich budowa opiera się na konstrukcji wyposażonej w specjalną rączkę trzymającą rower za ramę oraz szynę, do której, przy pomocy dedykowanych klipsów, mocuje się koła. Dzięki temu taki bagażnik jest lekki i niezwykle prosty w obsłudze. Jednocześnie na dachu istnieje możliwość zamontowania nawet sześciu rowerów, a w ten sposób każdy z pasażerów może zabrać swój jednoślad w podróż.

Bagażnik rowerowy na dach — mocne i słabe strony

Zaczynamy od mocnych stron tego rozwiązania, do których niewątpliwe należy jego cena. Koszty bagażnika rowerowego montowanego na dachu zaczynają się poniżej 400 złotych, jednak rozwiązania uznanych producentów to koszt w granicach 600 złotych. Oczywiście podane kwoty dotyczą konstrukcji pozwalającej na montaż jednego roweru. Większa liczba przewożonych jednośladów wymaga zatem przemnożenia tej kwoty. Jednocześnie należy pamiętać, że zastosowanie bagażnika dachowego wymaga, aby auto, którym planujemy transportować rowery, było wyposażone w relingi dachowe i belki poprzeczne

>> Bagażnik rowerowy na dach – oferta sklepu <<

Przejdźmy teraz do tego, co niektórzy użytkownicy takich bagażników uznają za najbardziej uciążliwe. W tym elemencie skupimy się głównie na ergonomii użytkowania. Udźwig przeciętnego bagażnika dachowego to 15 kilogramów. Wartość imponująca, która wydaję się być zaletą, jednak wszystko zmienia się gdy kierowca lub pasażer musi unieść i zainstalować rower ważący 13 kilogramów na wysokości dachu. W sytuacji gdy w podróż zabieramy całą rodzinę, czynność tę musimy powtórzyć kilkakrotnie. Jednocześnie, ze względu na większy opór aerodynamiczny oraz podatność na boczne podmuchy wiatru, bagażniki tego typu wymagają od kierowcy dostosowania prędkości i stylu jazdy. Dodatkowo montując bagażnik dachowy, musimy mieć świadomość zwiększonego zużycia paliwa. 

Bagażnik rowerowy na hak — rozwiązanie dla wymagających

bagażnik rowerowy, bagażnik rowerowy na hak, bagażnik rowerowy na hak 4 rowery, bagażnik rowerowy na hak opinie, bagażnik rowerowy tylny
Fot. Materiały Thule

Dla tych, którzy nie są zwolennikami rozwiązania dachowego, mamy bagażnik rowerowy montowany na haku holowniczym. Rozwiązanie to w praktyce jest małą platformą do mocowania jednośladów. W modelach zaawansowanych i dopracowanych posiada ona podest, ramiona trzymające ramy rowerów, stanowiska montażowe oraz ramkę z dodatkowymi światłami. Jednocześnie wielość elementów nie wpływa na poziom skomplikowania montażu. Jest on dość intuicyjny i przy pomocy instrukcji obsługi oraz najprostszych narzędzi trwa kilkanaście minut.

Ceny takich rozwiązań zaczynają się od 1000 złotych, jednak decydując się, na najprostszy bagażnik montowany na haku, możemy zabrać ze sobą 2 jednoślady. Modele przeznaczone do transportu 3 lub 4-ech rowerów możemy nabyć za kwotę około 1 300 złotych. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że bagażnik montowany z tyłu pojazdu nie wymaga stosowania np. relingów dachowych. 

>> Bagażnik rowerowy na hak – oferta sklepu <<

Bagażnik rowery na dach — wrażenia z użytkowania

Bagażnik rowerowy na hak wydaje się być wygodniejszy podczas codziennej eksploatacji. Po pierwsze łatwiej zamontować w nim jednoślad — nie trzeba unosić go na wysokość dachu. Po drugie, mniejsze jest prawdopodobieństwo zarysowania lakieru, a do tego sam uchwyt stawia mniejszy opór aerodynamiczny podczas jazdy. Obniżony opór aerodynamiczny to mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Co z wadami? Warto pamiętać podczas parkowania o tym, że samochód za sprawą bagażnika staje się dłuższy. Dodatkowo uchwyt na hak ogranicza dostęp do przestrzeni załadunkowej (nawet jeżeli jest odchylany), a w czasie jazdy w deszczu rowery będą mocno zabrudzone wodą wydobywającą się spod kół.

Co ciekawe, jeszcze kilka lat temu możliwość stosowania bagażników rowerowych na hak była ograniczona. Wszystko wynikało z niedopatrzenia prawnego. Zamontowany na hak bagażnik rowerowy zasłaniał tył auta w tym także tablicę rejestracyjną. Było to oczywiście niezgodne z przepisami! Rozwiązaniem była, trzecia tablica rejestracyjna, którą można wyrobić dopiero od 1 stycznia 2016 r. 

 Bagażnik rowerowy montowany na klapę auta — czy warto? 

bagażnik rowerowy, bagażnik rowerowy tylny, bagażnik rowerowy na klapę Thule
Fot. Materiały Thule

Ostatnim opisywanym przez nas typem jest bagażnik rowerowy na klapę auta. To rodzaj stelażu, mocowany do pokrywy bagażnika, który najlepiej sprawdza się w samochodach typu SUV, minivan, kombi lub hatchback. Uchwyty tego typu pozwalają na zabranie w podróż dwóch, trzech lub nawet czterech jednośladów. Ceny takiego rozwiązania od renomowanego producenta porównywalne są z bagażnikami montowanymi na hak. Czy warto zatem poszukiwać tańszych zamienników? Nie do końca. Warto bowiem pamiętać o tym, że uchwyt będzie służył do przewożenia sprzętu wartego nawet kilka tysięcy złotych. Straty w sytuacji, w której niesolidny uchwyt odpadnie od klapy bagażnika, znacznie przewyższą oszczędności.

>> Bagażnik rowerowy na klapę – oferta sklepu <<

Wady i zalety bagażnika montowanego na klapę auta 

Podstawową zaletą bagażnika rowerowego montowanego na klapie auta jest ergonomia jego użytkowania i łatwość montażu jednośladów. Kierowca nie musi podnosić ich aż na wysokość dachu, mając jednocześnie dobry dostęp do przestrzeni bagażowej swojego auta. Decydując się jednak na bagażnik montowany na klapie, należy zwrócić uwagę na ryzyko uszkodzenia tylnej szyby oraz lakieru w trakcie montowania roweru. Poza tym pełny bagażnik mocno dociąża tył i zmienienia środek ciężkości, co ma wpływ na parametry prowadzania auta. Jednocześnie rosną opory aerodynamiczne (rowery wystają poza obrys auta), co odbija się na wynikach spalania i generuje dużo większy hałas podczas jazdy. 

Bagażnik rowerowy — jak dokonać dobrego wyboru? 

Dotychczas opisaliśmy, jak działają bagażniki montowane na dach, hak holowniczy oraz na klapę auta. Cały czas jednak bez odpowiedzi pozostaje pytanie, który z systemów wybrać? Naszym zdaniem pomocne będzie określenie indywidualnych kryteriów tj. jakie możliwości montażu ma nasze auto oraz budżetu, który możemy przeznaczyć na zakupy. Jednocześnie nasze doświadczenie pokazuje, że najwygodniejszym rozwiązaniem jest bagażnik rowerowy montowany na hak holowniczy. Minimalne zwiększenie zużycia paliwa, brak konieczności podnoszenia roweru na wysokość dachu oraz ochrona auta przed zarysowaniem wyraźnie przemawiają na korzyść tego rozwiązania. 

Udostępnij artykuł
Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Twój głos ma znaczenie!