Cena



Rodzaj skrzyni biegów

Pompa sprzęgła

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6511031~234

1 z 26 następna

Pompy sprzęgieł 

Pompy sprzęgieł stanowią ważny elementem układu wysprzęglającego pojazdu. Najważniejszą rolę odgrywa w nich tłoczek połączony z pedałem sprzęgła. Pompa sprzęgła jest zlokalizowana przy pedale sprzęgła. Tak jak wszystkie części układu ulega zużyciu w trakcie eksploatacji. Gdy pojawią się pierwsze problemy ze zmianą przełożeń lub z załączeniem wstecznego, należy ją wymienić. 

Pompa sprzęgła samochodowego – objawy uszkodzenia 

Podstawową usterką, jakiej może ulec pompa sprzęgła, jest wyciek płynu hamulcowego. W układzie znajdują się dwa tłoki – w pompie oraz w wysprzęgliku. Należy upewnić się, który element uległ awarii. Można to łatwo sprawdzić, znajdując miejsce wycieku płynu hydraulicznego. Z kolei wyciek płynu hydraulicznego może dawać szereg innych objawów uszkodzenia pompy. Najczęściej są to trudności ze zmianą biegów – zwykle pierwszego i wstecznego, co jest wynikiem utrudnionego wysprzęglania. 

Pompa sprzęgła jest też bezpośrednio połączona wężami z wysprzęglikiem, dzięki czemu ciecz podczas używania sprzęgła przemieszcza się, napiera na sprężynę talerzową i wymusza odłączenie przekładni od wału korbowego. Kiedy znajdujące się w pompie oraz wysprzęgliku uszczelki tracą szczelność, dochodzi do wycieku płynu hydraulicznego. W konsekwencji biegi wchodzą z trudnością lub sprzęgło zapada się w podłogę. 

Objawy świadczące o uszkodzeniu pompy sprzęgła bywają mylone z symptomami świadczącymi o awarii wysprzęglika – nic w tym dziwnego, gdyż są bardzo podobne. Jeżeli nie jesteś pewny, czy winowajcą jest pompa sprzęgła, sprawdź w pierwszej kolejności, z którego miejsca dochodzi do wycieku płynu hydraulicznego. Jeżeli wyciek ma miejsce w okolicach pedału sprzęgła, a płyn pojawia się na dywaniku samochodowym pod pedałem, możesz stwierdzić, że winowajcą jest pompa. W przypadku gdy winny jest wysprzęglik, do wycieku dochodzi w okolicy skrzyni. 

Pompa sprzęgła – jak ją wymienić? 

Pompa sprzęgła to element, który można wymienić samodzielnie, jednak wymaga to odrobiny pracy. W większości nowych aut występuje hydrauliczny, a nie mechaniczny system sterowania sprzęgłem. Po wciśnięciu pedału sprzęgła tłok przesuwający się w korpusie pompy wytwarza ciśnienie działające na wysprzęglik. W trakcie eksploatacji pojazdu elementy uszczelniające pompy sprzęgła ulegają zużyciu i wytarciu. Następstwem tego są coraz poważniejsze wycieki płynu hydraulicznego oraz zapowietrzenie układu. Wówczas konieczna staje się wymiana pompy na nową. 

Jak zamontować nowy egzemplarz pompy? Należy przede wszystkim zacząć od zdjęcia osłony, która znajduje się bezpośrednio pod kolumną kierownicy. Wówczas uzyskasz łatwiejszy dostęp, a tarcza będzie lepiej widoczna. Pompka znajduje się przy pedale sprzęgła, trzeba więc wykręcić dwie śruby za pomocą klucza o odpowiednio dopasowanym rozmiarze. Kolejny krok to otwarcie maski i odszukanie przewodu, który doprowadza płyn do pompy sprzęgła – następnie należy spuścić odrobinę płynu hamulcowego ze zbiorniczka i dopiero wtedy odpiąć wężyk. Przewód zastąp wtedy gumowym wężykiem, co pozwoli zabezpieczyć układ przed wypłynięciem całego płynu. Następnie wypnij wiązki przewodów przy pompie i przystąp do demontażu pompy. Najlepiej jeśli przesuniesz ją minimalnie na dół na mocowaniach i zdejmiesz z blachy mocującej oraz z pedału sprzęgła. 

Koszty naprawy pompy sprzęgła 

Wymiana pompy sprzęgła w odpowiednim momencie jest niezwykle ważna nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale również ze względów ekonomicznych. Zbagatelizowanie problemu może doprowadzić do większych uszkodzeń w całym układzie, co niesie za sobą dodatkowe koszty. Wymiana jest stosunkowo prosta, jednak najlepiej udać się do specjalisty. Związane jest to z koniecznością demontażu przewodu ciśnieniowego i pompy z układu, a w niektórych przypadkach nawet całej deski rozdzielczej. Po wymianie niezbędne jest również odpowietrzenie układu i uzupełnienie płynu hydraulicznego. 

Zwlekanie z wymianą pompy sprzęgła może doprowadzić w niektórych przypadkach do zapowietrzenia układu hamulcowego i uniemożliwić hamowanie. Sam koszt naprawy jest zależny od rodzaju i marki nowej pompy, od wybranego warsztatu mechanicznego oraz ceny płynu hydraulicznego. W przypadku kiedy dojście do tej części jest proste, wymiana nie będzie aż tak droga, natomiast kiedy trzeba demontować całą deskę rozdzielczą, czas wymiany może się znacząco wydłużyć. 

Czym dokładnie ryzykujesz jeśli nie wymienisz w porę pompy ciepła? Przede wszystkim może się okazać, że będziesz zmuszony zorganizować transport samochodu lawetą do serwisu, a w konsekwencji zaniedbania usterki sprzęgła zepsuć mogą się także koło zamachowe oraz skrzynia biegów. 

Sekcja FAQ

Jak wymienić pompę sprzęgła?

Wymiana pompy sprzęgła jest możliwa do wykonania samodzielnie, ale wymaga odrobiny pracy. W pierwszej kolejności należy zdjąć osłonę znajdującą się pod kolumną kierownicy. Następnie należy wykręcić śruby mocujące pompę przy pedale sprzęgła. Wymienioną pompę należy zamontować na zbiorniczku płynu hydraulicznego.

Jak sprawdzić, czy to pompa sprzęgła jest uszkodzona?

Aby sprawdzić, czy pompa sprzęgła jest uszkodzona, należy sprawdzić miejsce wycieku płynu hydraulicznego. Jeśli wyciek ma miejsce w okolicach pedału sprzęgła, a płyn pojawia się na dywaniku samochodowym pod pedałem, można stwierdzić, że winowajcą jest pompa.

Ile kosztuje pompa sprzęgła?

Cena naprawy pompy sprzęgła zależy od rodzaju i marki nowej pompy, wybranego warsztatu mechanicznego oraz ceny płynu hydraulicznego. Koszt może być również uzależniony od trudności dostępu do pompy. W przypadku prostego dostępu wymiana nie będzie aż tak droga, ale jeśli trzeba demontować deskę rozdzielczą, czas wymiany może się wydłużyć i zwiększyć koszty naprawy. Jeśli chodzi o wydatek poniesiony na samą część, to nowa pompa sprzęgła może kosztować od ok. 80 do ponad 1000 zł.