Cena



Producent

Trójnik

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~5010727~91118
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Trójniki do LPG 

Trójnik do gazu to jeden z wielu elementów składowych instalacji zasilania silnika gazem LPG. Jest to rodzaj kształtki rurowej, wykorzystywanej podczas montażu instalacji zasilania autogazem w różnego typu instalacjach. Każdy trójnik składa się z trzech wylotów. Jego specyficzna konstrukcja pozwala wykonać rozgałęzienie sieci zasilania gazem w samochodzie. Trójniki mogą być wykonane z różnego rodzaju materiałów, jednak najczęściej spotykane są wersje mosiężne.  

Trójniki LPG, tak jak i innego rodzaju trójniki, łączy się za pomocą gwintów. W zależności od konstrukcji trójnika spotkać można gwinty zewnętrzne, wewnętrzne oraz mieszane (kombinowane). Choć gwint jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem, to w przypadku trójników miedzianych nie wykorzystuje się tego rozwiązania przy łączeniu. Tutaj wyjątkowo do połączeń w instalacji używane są kształtki zaciskowe bądź też stosuje się lutowanie miękkie.  

Oczywiście trójnik do gazu jest tylko jednym z elementów składowych całej instalacji. Do jej prawidłowego działania wymagane jest zastosowanie wielu podzespołów, które przy prawidłowym montażu spełnią swoje zadanie jako cała instalacja.  

Trójniki do LPG – jaką generację instalacji wybrać? 

Autogaz jako paliwo cieszy się w Polsce niesłabnącą popularnością. Systemy zasilania silnika w ten produkt napędowy ewoluowały i zmieniały się wraz z upływem lat. Obecnie wyróżnia się pięć podstawowych generacji instalacji zasilania gazem LPG. Pomimo że generacje znacząco różnią się od siebie, to praktycznie w każdej odmianie stosowane są dalej trójniki do LPG.  

Dwa najstarsze typy instalacji zasilania gazem LPG to instalacje I i II generacji. Ich konstrukcja jest stosunkowo prosta. W przypadku I generacji nie występują żadne podzespoły elektroniczne służące do sterowania pracą instalacji. Jest to najmniej precyzyjny typ instalacji zasilania gazem LPG i stosuje się go w silnikach wyposażonych w gaźnik, czyli w starszych autach. 

Instalacja II generacji ma już sterujący moduł elektroniczny. Mimo tego nadal jest mało precyzyjna. Sprawdzi się w silnikach zasilanych jedno- bądź wielopunktowym wtryskiem paliwa. Dodatkowy warunek to wyposażenie auta w katalizator i sondę Lambda. Nie jest to typ instalacji nadający się do zasilania gazem nowoczesnych jednostek napędowych.  

Najrzadziej i najczęściej spotykany typ instalacji zasilania gazem LPG

Pomimo popularności autogazu w Polsce, wśród wszystkich generacji instalacji LPG można wyróżnić także te najmniej popularne. Bez wątpienia należy do nich zaliczyć instalacje gazowe III generacji. Choć jest to rozwiązanie już całkiem zaawansowane technologicznie, to jednocześnie jest najrzadziej spotykanym typem instalacji. Ten rodzaj przeznaczony jest do samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa.  

Mała popularność tego rozwiązania wynika z faktu, że auta z silnikami z wielopunktowym wtryskiem paliwa coraz rzadziej występują na rynku. Choć do dzisiaj niektóre nowoczesne jednostki napędowe są oparte na tym rozwiązaniu sprzed kilkunastu lat. I właśnie do tego typu pojazdów przeznaczona jest instalacja LPG III generacji.  

Trójniki LPG występują także w najpopularniejszym typie instalacji, czyli IV generacji. Jest to tak zwana sekwencyjna instalacja gazowa. Tego typu rozwiązanie jest powszechnie stosowane w wielu autach obecnie poruszających się po drogach. Gaz w tego typu instalacji dostarczany jest do wtryskiwaczy w fazie lotnej. Dobrze zestrojona instalacja gwarantuje bezawaryjną pracę silnika, jednak należy przy tym stosować paliwo najwyższej jakości.  

Trójniki do LPG występują także w najnowocześniejszych instalacjach 

Instalacje gazowe V generacji charakteryzują się tym, że gaz jest dostarczany do wtryskiwaczy w fazie ciekłej. Ten typ instalacji ma najwięcej zalet. Jednak warunkiem jest prawidłowy dobór do konkretnego modelu samochodu. Jeżeli wszystko jest zrobione zgodnie ze sztuką, to auto praktycznie jeździ jak na benzynie. Nie występuje zjawisko wzrostu spalania i utraty mocy.  

Niestety minusem tego typu rozwiązania jest wysoka cena samej instalacji. Jeszcze jeden warunek to tankowanie gazu najwyższej jakości. W innym przypadku autogaz może wyrządzić w jednostce napędowej więcej szkód niż pożytku. Jest to instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu.  

Trójniki do LPG – warto zainwestować w podzespoły najwyższej jakości 

Decydując się na montaż bądź naprawę instalacji zasilania gazem w samochodzie, należy wybrać podzespoły najwyższej jakości od renomowanych i uznanych na świecie producentów. Jedynie w takim przypadku będziesz mieć pewność, że instalacja LPG posłuży Ci przez długi czas bezawaryjnie. Dotyczy to całego osprzętu, także trójników.  

Dlatego warto zdecydować się na zakupy w sklepie Inter Cars, gdzie znajdziesz produkty wykonane z surowców najwyższej jakości, przez renomowanych i uznanych producentów. Zakup takich podzespołów to gwarancja solidności i trwałości.   

FAQ

Jaki trójnik do gazu kupić? 

Trójniki do gazu mogą mieć odmienną budowę. Upewnij się, że egzemplarz wybrany przez Ciebie jest dopasowany do konkretnego modelu i marki pojazdu. Element powinien być odpowiedni dla układu LPG i spełniać wymagania techniczne stawiane przez producenta samochodu lub specjalisty od montażu instalacji gazowej. Ważne jest, aby był wykonany z odpowiedniego materiału, (np. aluminium), odpornego na korozję i uszkodzenia. Należy także upewnić się, że trójnik do gazu ma odpowiednie oznaczenia i certyfikaty, które potwierdzają jego jakość. 

Ile kosztuje trójnik do gazu? 

Cena trójnika do instalacji LPG w samochodzie może się różnić w zależności od producenta i modelu. Najczęściej waha się od kilku do kilkudziesięciu zł. Czym charakteryzują się te droższe wersje trójników do gazu? Wykonaniem z odpornego na korozję aluminium, a także wzmocnieniami, które wpływają na niezawodność i trwałość instalacji LPG. 

Do czego służy trójnik do gazu? 

Trójnik do gazu w samochodzie służy do przeprowadzenia gazu z butli do silnika. Jest on zwykle zamontowany na końcu całego układu LPG, za reduktorem ciśnienia i przed wtryskiwaczami gazu. 

Trójnik pozwala na skierowanie gazu do odpowiednich wtryskiwaczy, zwiększając efektywność instalacji LPG. Takie działanie pozwala na oszczędność paliwa. Element ten powinien być więc skrupulatnie dobierany do danego modelu i marki pojazdu, aby spełniać wymagania techniczne i być zgodny z obowiązującymi normami bezpieczeństwa.