Jakość paliw stosowanych do zasilania silników spalinowych bez wątpienia ma ogromny wpływ na ich osiągi oraz trwałość. Zastosowanie paliwa z niewłaściwym składem lub zbyt dużą ilość zanieczyszczeń może dać natychmiastowy skutek w postaci spadku mocy czy unieruchomienia silnika. Jeśli natomiast odstępstwa od normy jakości paliwa są niewielkie, to destrukcja elementów układów zasilania postępuje powoli i jest trudna do zauważenia przez użytkownika samochodu.

Warto pamiętać, że przez układ zasilania samochodu przepływają ogromne ilości paliwa i nawet jeśli jest ono zgodne z normami, to również może powodować powstawanie tzw. nagarów na elementach układu zasilania czy w komorze spalania silnika. W sytuacji, gdy ewidentnie zostało zatankowane złe paliwo, jedyną słuszną metodą postępowania będzie wypompowanie wadliwej substancji z samochodu, a następnie przepłukanie układu zasilania i wymiana filtra paliwa. Natomiast efekty powolnego, destrukcyjnego działania paliwa można w znacznym stopniu niwelować przez stosowanie odpowiednich dodatków. Na rynku motoryzacyjnym znajduje się ogromna ilość produktów tego typu, pochodzących od różnych producentów i według ich zapewnień, działających bardzo skutecznie.

„Przez odpowiedni dobór i użytkowanie dodatków można widocznie polepszyć pracę silnika i ograniczyć koszty ewentualnych napraw. Polepszenie pracy jednostki napędowej oznacza również zmniejszenie zużycia paliwa, a więc stosując odpowiednie dodatki do paliw można ograniczyć koszty użytkowania samochodu.” – podsumowuje Rafał Kobza, Manager ds. Wsparcia Technicznego Liqui Moly Polska.

Czym się kierować przy doborze dodatków do paliwa?

W celu uzyskania pozytywnego działania dodatków do paliw należy pamiętać o dwóch istotnych czynnikach. Pierwszym jest stosowanie produktów pochodzących od sprawdzonego, renomowanego producenta. Drugim, odpowiednie działanie produktu. „Należy zadać pytanie o pożądany efekt, jaki chcemy osiągnąć, a następnie, jaki produkt pomoże w osiągnięciu tego celu.” – tłumaczy Rafał Kobza z Liqui Moly Polska. „Uważajmy na „cudowne” dodatki, które według zapewnień ich producenta mają niwelować większość problemów występujących w czasie eksploatacji silnika. Efekty takich preparatów bywają często bardzo wątpliwej jakości”.

Na podstawie wybranych produktów znajdujących się na Motointegrator.pl przedstawimy, jak za ich pomocą można wpłynąć na poprawę osiągów i trwałość silnika.

Podejmując temat dodatków do paliwa należy w pierwszej kolejności dokonać wyraźnego podziału na te przeznaczone do silników benzynowych i wysokoprężnych. Podstawowe cele stosowania dodatków do benzyny to:

  • – polepszenie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej,
  • – zapobieganie odkładaniu się osadów na elementach układu zasilania (np. na wtryskiwaczach) i w komorze spalania (zawory, tłoki),
  • – czyszczenie silnika z osadów już wytworzonych,
  • – zapobieganie korozji elementów układu zasilania,
  • – zwiększenie liczby oktanowej paliwa.

Środki do ochrony układu wtryskowego

Nawet w paliwach spełniających obowiązujące normy znajduje się pewna ilość substancji odkładających się np. na wtryskiwaczach. Nieuniknione jest też występowanie w paliwie śladowej ilości wody. Aby zniwelować negatywny wpływ tych czynników można zastosować środki do ochrony układu wtryskowego:

srodki do ochrony ukladu wtryskowego
Środki do ochrony układu wtryskowego

Środki do czyszczenia zaworów

W procesie spalania paliwa powstaje pewna ilość popiołów, które mogą osadzać się w postaci nagaru w komorze spalania i na zaworach. Duża ilość osadów w komorze spalania może prowadzić do spalania stukowego, natomiast zanieczyszczenie zaworów pogarsza wymianę ładunku, a co za tym idzie, osiągi silnika. Zjawisko to nasila się przy eksploatacji pojazdu w ruchu miejskim. Nagary takie można usunąć przy pomocy:

Środki do czyszczenia zaworów
Środki do czyszczenia zaworów

Zobacz naszą pełną ofertę dodatków do benzyny

Polepszacze oleju napędowego

Osobną grupę stanowią dodatki do silników zasilanych olejem napędowym. Cele, które można osiągnąć przy ich pomocy są podobne jak w przypadku silników benzynowych (zapobieganie tworzeniu się osadów, ochrona przed korozją, czyszczenie osadów, polepszenie spalania), występuje jednak kilka istotnych różnic. Pierwszą jest zdolność paliwa do samozapłonu (tzw. liczba cetanowa). Im jest ona wyższa tym łatwiejszy rozruch i lepsze spalanie paliwa. Proces spalania oleju napędowego można poprawić stosując:

Polepszacze oleju napędowego
Polepszacze oleju napędowego

Zobacz naszą pełną ofertę dodatków do oleju napędowego

Depresatory

Kolejną różnicą jest występująca w niskich temperaturach tendencja do wytrącania się z oleju napędowego parafiny. Prowadzi to do zablokowania filtra paliwa i unieruchomienia silnika. Zjawisko to można zniwelować stosując depresatory:

depresatory
Depresatory

Czyszczenie silników z Common Rail

W przypadku układów zasilania nowoczesnych silników wysokoprężnych (common rail, pompowtryskiwacze) dużo większego znaczenia niż przy silnikach benzynowych nabiera kwestia zapobiegania osadzaniu się w nich zanieczyszczeń. Z powodu bardzo małych tolerancji wykonania tych układów nawet niewielkie ilości osadów mogą powodować niewłaściwą pracę, a nawet całkowite uszkodzenie np. wtryskiwaczy. Znacznie większe są także koszty ewentualnych napraw. Można temu zapobiec stosując prewencyjnie odpowiednie dodatki. Istotne jest też, że produkty te poprawiają własności smarne paliwa, a co za tym idzie, ograniczają zużycie precyzyjnych elementów układu zasilania. Dodatki do Common Rail:

czyszczenie silnikow z common rail
Czyszczenie silników z Common Rail

Czyszczenie filtrów DPF

W nowoczesnych samochodach z silnikami wysokoprężnymi montowane są obecnie tzw. filtry cząstek stałych (DPF). Stwarzają one użytkownikom, zwłaszcza tym wykorzystującym pojazd wyłącznie na krótkich odcinkach, wiele problemów eksploatacyjnych. Można temu zapobiec stosując dodatek do ochrony filtra DPF:

Środki do czyszczenia filtrów DPF
Środki do czyszczenia filtrów DPF