Wielu kierowców nie przywiązuje dużej wagi do kwestii wyboru wycieraczek samochodowych i zwykle kupuje te, które są najtańsze. Warto jednak poświęcić trochę czasu, aby je prawidłowo dobrać, gdyż od tego może zależeć nasze bezpieczeństwo na drodze.

Wycieraczki samochodowe to nieskomplikowany element, który odpowiada za bardzo ważną funkcję – zapewnia odpowiednią widoczność w czasie trudnych warunków pogodowych. Każdy kierowca wie, jak ważna jest przejrzystość przedniej szyby, kiedy pada deszcz lub śnieg, a na jej powierzchni ląduje woda oraz wiele drogowych zanieczyszczeń. Tylko odpowiednio dobrane i sprawne wycieraczki zapewnią komfort i bezpieczeństwo podróżowania.

Dlaczego wymieniać wycieraczki?

Wycieraczki to część eksploatacyjna, którą należy wymieniać stosunkowo często. Najlepszą możliwą jakość wycierania wycieraczka zapewnia przez ok. pół roku. Odpowiada to ok. 500.000 cykli wycierania lub wytartej powierzchni wielkości 60 boisk do piłki nożnej. Delikatne pióra szybko ulegają zużyciu szczególnie w zimie, kiedy narażone są na pracę w trudnych warunkach. Zaleca się regularne kontrolowanie stanu wycieraczek, a w razie stwierdzenia zużycia ich wymianę. Uszkodzone pióra mogą prowadzić do trwałego porysowania szyby, a to wiąże się ze znacznie większymi wydatkami.

Jak rozpoznać zużycie wycieraczek?

Czas wymiany wycieraczek możemy w prosty sposób określić sami. Wystarczy przyjrzeć się efektom ich pracy. Wyróżniamy cztery objawy zużycia wycieraczek, które kwalifikują je do wymiany.

Jednym z nich jest smużenie, co objawia się powstawaniem smug na szybie. Przyczyną tego stanu rzeczy może być wytarcie się krawędzi pióra wycieraczki lub jego mocne zabrudzenie. Jeśli po sprawdzeniu i oczyszczeniu stwierdzimy, że wycieraczki wciąż pozostawiają smugi, oznacza to konieczność ich wymiany.

Innymi niepokojącymi objawami są drgania i przeskoki pióra wycieraczki w trakcie pracy. To znak, że guma pod wpływem temperatury bądź zbyt długiego użytkowania odkształciła się lub zesztywniała, co jednoznacznie kwalifikuje wycieraczki do wymiany.

Z kolei nierównomierne oczyszcza powierzchnia szyby oznacza, że pióro wycieraczki uległo odkształceniu lub konstrukcja wycieraczki nie zapewnia odpowiedniego docisku na skutek nadmiernego wyeksploatowania elementów łączących. Niestety, w tym wypadku najprawdopodobniej konieczna okaże się wymiana całej wycieraczki.

Czasami wycieraczka pozostawia po sobie efekt zamglenia, co może być spowodowane zanieczyszczeniem gumy lub szyby (np. woskiem z myjni). W pierwszej kolejności należy oczyścić ich powierzchnię, a jeśli sytuacja będzie się powtarzać, to znaczy, że guma wycieraczki uległa zużyciu.

Zobacz, jak dbać o wycieraczki zimą

Jakie rodzaje wycieraczek rozróżniamy?

Na rynku dostępne są trzy rodzaje wycieraczek – klasyczne przegubowe, płaskie bezprzegubowe oraz hybrydowe będące połączeniem obu wcześniejszych rozwiązań. Ze względu na różny kształt szyb, wycieraczki występują w czterech odmiennych profilach oraz posiadają różne systemy montażowe: bagnetowe, na haczyk, oraz śrubowe w dwóch rozmiarach.

Dostępnych jest również kilka typów zacisków, dzięki czemu łatwo dobrać wycieraczki do konkretnego modelu auta. Przy zakupie musimy jednak upewnić się czy dany model pasuje do posiadanego samochodu.

Wycieraczki przegubowe

Najbardziej popularnym typem wycieraczek występującym w większości starszych samochodów jest typ przegubowy. Ta odmiana wycieraczek posiada metalowy stelaż, który odpowiada za ich docisk do szyby. Do stelaża przymocowana jest część robocza – gumowe pióro.

Zaletą wycieraczek przegubowych jest przede wszystkim niska cena zakupu, która kształtuje się na poziomie ok. 50 zł za komplet. Wadą jest niestety przeciętna trwałość i wydajność podczas większych prędkości np. na autostradzie. Duża prędkość sprawia, że pióra wycieraczek przegubowych tracą optymalny docisk do szyby i mniej efektywnie zbierają wodę. Jeśli więc często pokonujemy dłuższe trasy, to dobrym rozwiązaniem mogą być wycieraczki ze spoilerem, który pod wpływem napierającego powietrza dociska je do szyby.

Tradycyjna wycieraczka przegubowa
Tradycyjna wycieraczka przegubowa (szkieletowa)

Wycieraczki bezprzegubowe

Wycieraczki bezprzegubowe dostępne są na rynku od kilku lat i stosowane w nowych, droższych modelach samochodów. Ich konstrukcja jest bardziej jednorodna w porównaniu z wycieraczkami przegubowymi ponieważ stelaż stanowi równocześnie integralny element gumowego pióra. Materiał, z którego wykonane są wycieraczki bezprzegubowe jest niezwykle elastyczny, dzięki czemu nie ma konieczności zastosowania elementu dociskowego, a wycieraczka jest mocowana bezpośrednio do ramienia. Modele bezprzegubowe wyglądają nieco bardziej estetycznie i sportowo, a ich charakterystyczny kształt sprawił, że przez wielu użytkowników nazywane są „bananami”. Cechują się wysoką efektywnością w zbieraniu wody i zanieczyszczeń, ponieważ ich konstrukcja sprawia, że na całej długości powierzchni idealnie przylegają do szyby – nawet w przypadku wysokich prędkości autostradowych. Ich zaletą jest również bardziej cicha praca, niestety cena zakupu może być nawet dwa razy wyższa niż w przypadku wycieraczek przegubowych i zaczyna się od ok. 80 zł za komplet.

Typowa wycieraczka bezszkieletowa (tzw. banan)
Typowa wycieraczka bezszkieletowa (tzw. banan)

Wycieraczka hybrydowa
Wycieraczka hybrydowa

Jak dobrać wycieraczki?

Dobierając wycieraczki do samochodu musimy zwrócić uwagę na trzy podstawowe parametry:

  • jej rodzaj – przegubowa, bezprzegubowa, hybrydowa
  • rodzaj zaczepu
  • długość piór
Systemy mocowania wycieraczek
Systemy mocowania wycieraczek

W pierwszej kolejności musimy rozważyć wybór pomiędzy wycieraczkami przegubowymi, a bardziej nowoczesnymi. W wielu przypadkach rozstrzygną o tym względy finansowe, chociaż nie zawsze. Pamiętajmy, że w większości samochodów, które fabrycznie zostały wyposażone w wycieraczki bezprzegubowe nie będzie możliwości zamontowania odpowiedników przegubowych. Natomiast nie ma przeciwwskazań do wymiany wycieraczek przegubowych na bezprzegubowe czy hybrydowe.

Jeśli często poruszamy się ze sporymi prędkościami oraz zależy nam na wyglądzie samochodu, to powinniśmy zdecydować się wycieraczki bezprzegubowe, które zaoferują również bardziej efektywną pracę.

Zawsze powinniśmy decydować się na produkty znanych marek (np. Bosch), które wzmacniają tzw. żądło (jej część przylegającą do szyby), grafitem lub teflonem, co poprawia właściwości podczas niskich temperatur i zwiększą odporność na zużycie. Jeśli już wybraliśmy typ wycieraczki, należy sprawdzić rodzaj zaczepu montażowego oraz długość wycieraczki. Tych informacji powinniśmy szukać w instrukcji obsługi samochodu. Porady w doborze wycieraczek udzielą też nasi eksperci, z którymi można kontaktować się za pośrednictwem infolinii lub chatu. Możemy również skorzystać ze specjalnego narzędzia ułatwiającego wyszukanie odpowiedniego modelu.

Wybierz najlepsze wycieraczki do swojego samochodu

Motointegrator.pl radzi:
  • wycieraczki wymieniaj, kiedy zaobserwujesz objawy ich zużycia,
  • możesz zdecydować się na wycieraczki płaskie w miejsce tradycyjnych,
  • przy doborze zwróć uwagę na długość wycieraczek oraz rodzaj zaczepu.