Zasobnik energii odpowiadający za rozruch silnika i zasilanie pokładowych urządzeń jest typowym elementem eksploatacyjnym w pojeździe. Z czasem traci właściwości i wymaga wymiany. A wtedy może powstać zasadnicze pytanie: gdzie jest akumulator? Producenci montują go w różnych miejscach. Ich pomysłowość momentami nie zna granic! Sprawdźcie gdzie szukać baterii i czemu akurat taka lokalizacja może być optymalna dla pojazdu.

 

Lokalizacja akumulatora pod maską to wynika naturalnego toku myślenia. Co to oznacza? Zasobnik energii jest konieczny do rozruchu silnika, a do tego jest ładowany za pomocą alternatora. Umiejscowienie go możliwie najbliżej komory silnika (w samej komorze lub np. w podszybiu) sprawia, że nie ma konieczności komplikowania instalacji elektrycznej rozprowadzonej w pojeździe. Poza tym lokalizacja jest o tyle wygodna, że w przedniej części auta najłatwiej znaleźć przestrzeń, w którą akumulator bez strat dla pasażerów czy funkcjonalności wnętrza zostanie wpasowany.

 

Gdzie jest akumulator? Miejsca możliwej lokalizacji:

  • komora silnika
  • podszybie
  • wnętrze pojazdu – obręb podłogi kierowcy lub pasażera
  • bagażnik – boczki bagażnika, pod podłogą lub w grodzi między kanapą

 

Skąd zatem pomysł na przeniesienie akumulatora spod maski? Motywacji takiego działania może być kilka. Według jednej z teorii inżynierowie projektujący samochody BMW zadecydowali o lokalizacji baterii w bagażniku z uwagi na brak miejsca pod maską i dużo ważniejszą… poprawę rozkładu mas. To jeden z tych elementów, który sprawia że model serii 3 generacji E46 może się pochwalić dystrybucją ciężaru między przednią a tylną osią w idealnym stosunku 50:50. A to jeszcze nie koniec. Bo np. baterii wykonanej w technologii AGM nie montuje się pod maską z jeszcze innego powodu, którego wskazanie wymaga kilku zdań wprowadzenia.

 

Gdzie jest akumulator? To nie gra, a względy praktyczne!

 

Baterie typu AGM bardzo często eksploatowane są w pojazdach wyposażonych w system Start/Stop. To nowoczesne zasobniki, w których separatory są wykonane z włókna szklanego. Tak zaprojektowana technologia z jednej strony sprawia, że akumulator AGM jest bardziej odporny na dużą ilość cykli ładowania i rozładowywania – konieczność w sytuacji, w której na każdym postoju silnik w aucie gaśnie. Z drugiej odporność na czynniki eksploatacyjne sprawia, że okazuje się on bardziej podatny na wpływ czynników atmosferycznych dostarczanych przez otoczenie.

 

akumulator w samochodzie, akumulator, bateria w samochodzie, zasobnik energii w samochodzie, akumulator samochodowy, gdzie jest akumulator
Fot. Materiały Volkswagen

 

Zasobniki energii typu AGM nie przepadają za wilgocią, pyłem czy wysoką temperaturą otoczenia – czynniki te bardzo mocno przyspieszają proces starzenia. A czynników tych w żaden sposób nie da się uniknąć w komorze silnika w czasie jazdy samochodem. Przeniesienie akumulatora do wnętrza pojazdu, ewentualnie jego przestrzeni załadunkowej wydawało się zatem naturalnym krokiem. W ten sposób inżynierowie wyeliminowali czynniki potencjalnie groźne, zoptymalizowali otoczenie, w którym pracuje zasobnik oraz ostatecznie wydłużyli czas życia baterii.

 

Akumulator poza komorą silnika – zalety:

  • dopracowanie rozkładu mas w pojeździe
  • akumulator nie jest narażany na trudne warunki pracy – temperatura, wilgotność, zapylenie
  • dłuższy czas życia akumulatora
  • wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni pod maską pojazdu

 

Akumulator poza komorą silnika – wady:

  • dodatkowe skomplikowanie układu elektrycznego w aucie
  • ograniczenie możliwości dysponowania przestrzenią np. w bagażniku
  • utrudniona wymiana w razie uszkodzenia zasobnika energii
  • konieczność poszukiwania punktów plusowych podczas rozruchu awaryjnego zimą

 

 

Tendencja mówiąca o lokalizacji akumulatora w miejscu innym niż komora silnika, jest coraz popularniejsza na rynku. A jeszcze kilka lat temu stanowiła głównie domenę samochodów marki BMW lub dostawczaków. W bawarskich pojazdach standardem jest bateria ukryta w prawym boczku w bagażniku. W przypadku dostawczaków możliwe lokalizacje są przede wszystkim dwie – w przestrzeni załadunkowej w okolicy nadkola lub pod podłogą przy fotelu kierowcy (np. Volkswagen Crafter I lub Renault Master). Identycznie jak w BMW akumulator w bagażniku znaleźć można obecnie także w takich modelach jak Opel Astra K, Audi A5 generacji 8T i F5 czy Mercedes klasy S generacji W222.

Pomysłowość inżynierów motoryzacyjnych działających na rynku aut osobowych nie kończy się jednak na komorze przestrzeni załadunkowej. Czasami odpowiedź na pytanie: „Gdzie jest akumulator?” może być naprawdę nietypowa. I przykładów nie brakuje. W najnowszym Audi A4 generacji B9 twórcy ukryli baterię pod… kołem zapasowym, a w Mercedesie klasy S generacji W221 jest ona schowania za tylną kanapą. W przypadku Mercedesa klasy A generacji W169 i W176 zasobnik energii umieszczony jest pod podłogą w okolicy przestrzeni zajmowanej przez osobę siedzącą obok kierowcy, podczas gdy w Jeepie Grand Cherokee trzeciej i czwartej generacji jest zamontowany pod fotelem pasażera.

 

Gdzie jest akumulator? Znaleźć go to jedno…

 

Jak się okazuje, nietypowa lokalizacja akumulatora to dopiero pierwszy z problemów, który kierowca może napotkać podczas wymiany. Drugim jest konieczność… zaprogramowania baterii. Nowy zasobnik energii coraz częściej w nowoczesnych autach należy “przedstawić” komputerowi sterującemu. Adaptację taką już za kilkadziesiąt złotych powinien wykonań każdy elektromechanik dysponujący odpowiednim komputerem. Tylko w takim przypadku urządzenie zostanie zidentyfikowane przez system i będzie mogło prawidłowo pracować chociażby w ramach układu Start/Stop.

 

akumulator w samochodzie, akumulator, bateria w samochodzie, zasobnik energii w samochodzie, akumulator samochodowy, gdzie jest akumulator
Fot. Materiały Volkswagen

 

Adaptacja nie jest jedyną pułapką, którą na kierowców zakładają producenci motoryzacyjni. Czasami okazuje się też, że samochód jest wyposażony nie w jeden, a dwa akumulatory! Rozwiązanie takie nie jest często spotykane. Stosuje się je np. w krajach skandynawskich. Jaką rolę pełni dodatkowy zasobnik? Jego zadaniem jest ułatwienie rozruchu silnika zimą. Dwie baterie podwajają prąd rozruchowy. W ten sposób silnik w samochodzie powinien odpalić bez większych trudności nawet w sytuacji, w której na zewnątrz panuje mróz sięgający kilkudziesięciu stopni. Alternatywnie dwa akumulatory montowane są w pojazdach o wysokim zapotrzebowaniu na prąd (np. Mercedes klasy S lub BMW serii 7). W takim przypadku mniejszy odpowiada za utrzymywanie napięcia w urządzeniach w module komfortu.

 

Nietypowa lokalizacja akumulatora – modele samochodów:

 

Model samochodu

Lokalizacja akumulatora

BMW serii 3 E46, E90, F30

pod podłogą bagażnika

BMW Serii 5 F10, E60, E39

pod podłogą bagażnika

BMW Serii 1 F20, E87

pod podłogą bagażnika

BMW X5 G05, F15, E70, E53

pod podłogą bagażnika

BMW Serii 7 G11, F01, E66/65, E38

pod podłogą bagażnika

Audi A6 C8, C7, C6

pod podłogą bagażnika

Audi A5 8T, F5

pod podłogą bagażnika

Mercedes Klasy S W222, W220

pod podłogą bagażnika

Opel Astra K

pod podłogą bagażnika

Audi A4 B8 i B9

pod kołem zapasowym

Mercedes klasy A W169, W176

pod podłogą pasażera

Jeep Grand Cherokee III, IV

pod fotelem pasażera

Volkswagen Crafter I

pod podłogą kierowcy

Mercedes klasy S W221

za tylną kanapą