Wielu kierowców aut elektrycznych zastanawia się nad wyborem najlepszego i najbardziej funkcjonalnego urządzenia do ładowania swojego „elektryka”. Na rynku istnieje bardzo dużo rodzajów urządzeń, co może trochę wprawiać w zakłopotanie początkujących adeptów elektrycznej jazdy. W tym artykule zajmiemy się urządzeniami przenośnymi EVSE austriackiej firmy DiniTech, produkującej od wielu lat „ładowarki” NRGkick. Jest o seria innowacyjnych, mobilnych urządzeń EVSE do ładowania pojazdów elektrycznych, i hybrydowych plug-in. Producent w trzech słowach zawarł kwintesencję funkcjonalności swoich produktów:

 

charge. fast. anywhere.

(ang: ładuj. szybko. gdziekolwiek.)

 

Przedstawiamy najlepsze urządzenia EVSE na rynku.

NRGkick z Renault ZOE
Urządzenie NRGkick ładuje Renault ZOE z gniazda trójfazowego CEE32 o mocy 22kW.

 

NRGkick to przenośne urządzenie do ładowania aut elektrycznych i hybrydowych plug-in. W przeciwieństwie do wallboxa nie wymaga instalacji ponieważ od strony zasilania posiada standardowy wtyk 3-fazowy CEE. Istnieje również możliwość użycia różnych adapterów, w tym adaptera do ładowania ze zwykłego gniazdka 230V. NRGkick to klasa urządzeń premium, które to oprócz zapewniania najwyższej możliwej mocy AC – 22kW, posiada jeszcze dużo innych ciekawych funkcji.

NRGkick został zaprojektowany, jest produkowany (i nadal ulepszany) w Austrii. Zapewnienie najwyższej jakości i funkcjonalności urządzeń dla użytkowników jest najważniejszym celem producenta. Produkt posiada certyfikat TÜV, jak również spełnia wszystkie obowiązujące standardy dotyczące przewodowego ładowania pojazdów elektrycznych. To jednak nie wszystko – producent zadbał, aby urządzenie sprawdzało się w realnych warunkach środowiskowych jak również poza domem. Zapewnia to odporna na uderzenia i zgniecenie, w pełni wodoodporna obudowa o klasie ochronności IP66, co jest niespotykane w tej klasie urządzeń. W zależności od wersji, jest wyposażone w niebieski kabel z wtykiem typu 2 firmy Mennekes, lub czarny z wtykiem typu 1 firmy Phoenix Contact. W obu przypadkach są to kable produkcji niemieckiej, które charakteryzują się stykami elektrycznymi pokrytymi srebrem dla lepszej przewodności oraz wysoką trwałością i jakością wykonania.

Warto również wspomnieć, iż w związku w faktem, że Inter Cars SA jest oficjalnym dystrybutorem urządzeń NRGkick w Polsce, zapewniona jest również kompletna polska dokumentacja do produktu, jak również polska aplikacja NRGkick na smartfona. Wszystkie produkty NRGkick przeznaczone do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych plug-in, są dostępne na naszym stanie magazynowym w Polsce „od ręki”.

 

„Ładowarka” – co to takiego?

Na wstępie warto nadmienić, że podobnie jak wallboxy AC, tak również NRGkick oraz inne urządzenia prądu przemiennego AC do ładowania aut elektrycznych nie są „ładowarkami”. Dla potrzeb łatwiejszej komunikacji każde urządzenie do ładowania, jest potocznie nazywane „ładowarką”, zarówno jeśli chodzi o urządzenia prądu przemiennego AC, jak i prądu stałego DC. Warto jednak pamiętać, iż ładowarka to prawidłowo urządzenie przemieniające przebieg prądu, jak np.; ładowarka do smartfona – zamieniająca prąd przemienny AC z gniazdka 230V AC, na stały 5V DC dla baterii. Ładowarką powinno się zatem poprawnie nazywać wyłącznie urządzenia do ładowania DC, bowiem urządzenia ładujące AC (w tym typu EVSE jak NRGkick) służą jedynie do przekazywania prądu do samochodu bez przekształcania jego przebiegu.

Pisząc o NRGkicku będziemy zatem określali go mianem (mobilnego) urządzenia do ładowania samochodów elektrycznych lub po prostu przyjętym skrótem dla tego typu urządzeń – EVSE (ang: electric vehicle supply equipment) – czyli wyposażenie zasilające auta elektrycznego.

 

Dlaczego NRGkick?

Oczywiście można postawić pytanie – dlaczego inwestować w NRGkick skoro w bagażniku mamy już „podobną ładowarkę” od producenta auta, i/lub wybrany model wallboxa, który zawiśnie na ścianie w garażu? Zanim zdecydujemy się na zakup jakiegokolwiek urządzenia, warto przemyśleć obecny i przyszły sposób eksploatacji naszego „elektryka”, i zapoznać się z możliwościami, które oferuje ta seria urządzeń. Niejednokrotnie autoryzowani dealerzy aut przedstawiają urządzenia dostępne w salonie ze znaczkiem danej marki, jako jedyne słuszne alternatywy. Co więcej z racji, że nie posiadają w portfolio innych rozwiązań (i czasem też niestety wiedzy z zakresu e-mobilności), stawiają klienta w sytuacji: „rozwiązanie fabryczne albo nic”, nie informując jednocześnie, że auto może być naładowane urządzeniem dowolnej firmy, które spełnia normę dotyczącą przewodowego ładowania pojazdów elektrycznych. Czasem skutkuje to niestety zakupem urządzenia o mocy dostosowanej konretnie do danego modelu (jeden poziom mocy), lub też nie do końca odpowiadającemu preferencjom klienta, który może oczekiwać czasem regulacji mocy, dłuższego kabla, czy też braku ukrytego abonamentu za korzystanie z usług komunikacji, itp. Czasem też dealer ma wyłącznie model 22kW jako wallbox pasujący „do każdego auta”. Niestety wtedy często przepłacamy za urządzenie o maksymalnych parametrach, tymczasem na dzień dzisiejszy (rok 2020), zaledwie kilka modeli na rynku obsługuje taką moc przy ładowaniu prądem AC.

NRGkick 22kW – front urządzenia – diody LED i przycisk regulacji mocy

 

Warto przyjrzeć się zatem produktowi NRGkick, którego producent zadbał o uniwersalność i oferuje urządzenia w kilku wersjach wyposażenia. Jednak w porównaniu do innych podobnie wyglądających przenośnych urządzeń do ładowania, odznacza się znacznie wyższą funkcjonalnością i jakością wykonania, która przekłada się na wytrzymałość i niezawodność. W dalszej części artykułu te cechy zostaną szerzej omówione.

 

W czym tkwi różnica?

Niewiele osób chyba bierze pod uwagę inny scenariusz ładowania niż deklarują producenci. Zazwyczaj wyobrażamy sobie, że po podłączeniu auta, wszystko od razu zadziała i będzie jak trzeba. Tymczasem warto zdawać sobie sprawę, iż przekazywanie energii elektrycznej za pośrednictwem urządzeń AC (oraz DC) w zależności od wielu czynników może przebiegać z różnym skutkiem. Zwłaszcza jeśli mowa o autach plug-in z ostatnich lat, gdzie pomimo deklarowanej przez producentów kompatybilności nie zawsze każde auto „dogadywało się” z każdą stacją ładowania, pomimo tego samego standardu złącza. Należy zdawać sobie sprawę, że proces ładowania jest zależny od bardzo wielu czynników – problemów/uwarunkowań – po stronie jakości zasilania, urządzenia ładującego, przewodu ładowania czy też auta. Zatem ładowanie może przebiegać:

  • z różną mocą (prędkością) i/lub stabilnością,
  • z zachowaniem różnego poziomu bezpieczeństwa dla auta i użytkownika,
  • z bezpośrednią i/lub zdalną kontrolą nad urządzeniem (lub jej brakiem),
  • z opcjonalną komunikacją i informacją zwrotną dla użytkownika (lub jej brakiem),
  • z możliwością długotrwałej pracy na słońcu, mrozie lub deszczu (lub nie),
  • z „emisją” zwrotną niewykrywalnych i niebezpiecznych składowych prądu stałego do sieci elektrycznej (lub jej zapobieganiem),
  • w sposób przerywany – powodując resetowanie się/zatrzymanie urządzenia (lub stabilny ze wznawianiem automatycznym).

Są również sytuacje gdzie na skutek pewnych uwarunkowań, proces ładowania będzie przerywany lub w ogóle nie wystartuje. W tym poradniku przedstawimy najważniejsze cechy i zalety NRGkicka, które w porównaniu do zwykłych-tanich urządzeń uzasadnią cenę tego urządzenia, w kontekście ww. problemów związanych z ładowaniem. Ponieważ NRGkick to uniwersalny produkt premium, o rozbudowanej strukturze algorytmów ładowania zgodnych z obowiązującymi normami ww. problemy nie mają miejsca. Co więcej w przypadku gdy pojawią się jakiekolwiek problemy związane z siecią elektryczną czy autem, NRGkick nie tylko przerwie proces (co w teorii potrafi większość urządzeń), lecz zasygnalizuje konkretny błąd poprzez diody LED, a z ekranu smartfona odczytamy w czym tkwi problem! A tego nie portafi żadne inne EVSE na rynku i 99% wallboxów.

W dalszej części, pokażemy jak jakość NRGkicka przekłada się na bezpieczeństwo, a sama konstrukcja na znacznie wyższą niezawodność w porównaniu do innych urządzeń.

 

NRGkick – seria modeli EVSE

Producent – austriacka firma DiniTech z dużym doświadczeniem na rynku elektrotechnicznym – stworzyła urządzenie EVSE, które z założenia ma być najwyższej jakości. Nie są to puste słowa, ponieważ w standardzie każdy model NRGkick posiada znacznie więcej niż nie jeden droższy wallbox. Do wyposażenia seryjnego każdego modelu NRGkick należą:

  • automatyczna intuicyjna praca urządzenia,
  • automatyczna diagnostyka przy każdym podłączeniu gwarantująca bezpieczeństwo (po stronie zasilania oraz autotest sprawności własnej),
  • automatyczne zabezpieczenie różnicowo-prądowe – RCM typu B chroniące użytkownika,
  • automatyczne zabezpieczenie przed zmianą ustawień osób postronnych oraz przed kradzieżą,
  • skokowa regulacja mocy ładowania przyciskiem,
  • bardzo odporna wodo- i pyłoszczelna obudowa klasy IP66,
  • firmowy kabel typu 1 lub typu 2 ze stykami elektrycznymi pokrytymi srebrem,
  • 3-fazowe gniazdo zasilania (16A lub 32A), z możliwością użycia automatycznie wykrywalnych adapterów,
  • możliwość zabrania urządzenia ze sobą i ładowania.szybko.gdziekolwiek. 🙂

Dodatkowo wersje Bluetooth charakteryzuje:

  • darmowa aplikacja „NRGkick” na smartfona (dostępna wersja po polsku),
  • wbudowany licznik zużywanej energii,
  • dokładna, płynna regulacja mocy ładowania przez aplikację (co 1A),
  • zapisywanie historii ładowania w pamięci aplikacji,
  • możliwość programowania czasowego ładowania,
  • w przypadku problemów – odczyt błędów na ekranie smartfona,
  • współpraca z NRGkick Connect i systemami fotowoltaiki,
NRGkick
NRGkick 32A ładujący Tesla Model 3

 

Jak to działa?

Zasada działania NRGkicka jest analogiczna jak przypadku urządzeń EVSE małej mocy. Niezależnie od wersji wszystko dzieje się zupełnie automatycznie. Urządzenie pozwala jednak na ręczną zmianę ustawień jeśli uznamy, że chcemy ładować się szybciej lub wolniej. Oczywiście wszystko zależy od mocy ładowarki pokładowej auta. W przypadku gdy nawet ustawimy za dużą moc ładowania, urządzenie samo wykryje maksymalny poziom obsługiwany przez auto i dopasuje ustawienie do maksymalnej możliwej mocy – zależnej również od chwlowej temperatury otoczenia i pakietu akumulatorów. Tak to wygląda w praktyce:

 

Modele wyposażone w komunikację Bluetooth w stosunku do tych bez komunikacji ze smartphonem (bez komunikacji = wersja „light”), posiadają znacznie większe możliwości kontroli oraz dodatkowe funkcjonalności, które usprawniają współpracę z urządzeniem. Daje to również dostęp do informacji i danych, które nie każde auto elektryczne udostępnia kierowcy z poziomu wyświetlacza na desce rozdzielczej.

Niezależnie jednak od wersji NRGkicka, zakończenie ładowania możemy zainicjować otwierając auto centralnym zamkiem lub w zależności od auta – przyciskiem na desce rozdzielczej. Nie różni się to zatem od kończenia sesji ładowania przy użyciu wallbox-a.

 

Warto też pamiętać, iż w trakcie jak i po zakończeniu ładowania, urządzenie pozostaje zablokowane w gnieździe auta, uniemożliwiając odłączenie przez osoby postronne. Nie ma również możliwości aby połączyć się smartphonem przez Bluetooth bez wcześniejszego parowania obu urządzeń, i zakończenia sesji. Dla

 

Modele NRGkick

Wiemy już, że podobnie jak w aucie segmentu premium standard wyposażenia jest wysoki, wyposażenie standardowe i parametry urządzeń przenośnych NRGkick na tle konkurencji to również pierwsza liga. Sprawdźmy czym różnią się poszczególne modele między sobą aby wytypować ten najlepiej pasujący do naszego auta elektrycznego oraz sposobu w jaki go używamy.

Ogólnie modele dzielą się pod względem mocy 3,7 i 7,4kW (dla typu 1) oraz 11 i 22kW (dla typu 2), długości kabla, oraz wyposażeniem Bluetooth. Oznaczenie „light” oznacza wersję „odchudzoną” o licznik energii oraz komunikację Bluetooth.

(klikając poniżej na indeks otworzysz kartę produktu w sklepie www.InterCars.pl)

 

Modele NRGkick 3-fazowe, z wtykiem typu 2

NRG20216NRGkick 16A light – moc 11kW, kabel 5m, zasilanie CEE16
NRG20217NRGkick 16A – moc 11kW, kabel 5m, zasilanie CEE16, licznik energii i Bluetooth

NRG20218NRGkick 32A light – moc 22kW, kabel 5m, zasilanie CEE32
NRG20219NRGkick 32A – moc 22kW, kabel 5m, zasilanie CEE32, licznik energii i Bluetooth
NRG20220NRGkick 32A light – moc 22kW, kabel 7,5m, zasilanie CEE32
NRG20221NRGkick 32A – moc 22kW, kabel 7,5m, zasilanie CEE32, licznik energii i Bluetooth

 

Modele NRGkick 1-fazowe, z wtykiem typu 1

NRG20226NRGkick 16A light – moc 3,7kW, kabel 5m, zasilanie CEE16
NRG20227NRGkick 16A – moc 3,7kW, kabel 5m, zasilanie CEE16 licznik energii i Bluetooth 
NRG20228NRGkick 32A light – moc 7,4kW, kabel 5m, zasilanie CEE32
NRG20229NRGkick 32A – moc 7,4kW, kabel 5m, zasilanie CEE32, licznik energii i Bluetooth 

NRGkick modele
NRGkick typu 2 – przenośne urządzenie do ładowania aut plug-in, z regulacją mocy ładowania.

 

NRGkick EVSE czy wallbox?

Wiele osób zastanawia się co będzie lepsze i bardziej korzystne w zakupie urządzenie EVSE czy wallbox? Po pierwsze warto rozróżniać te dwa pojęcia ponieważ określają zupełnie inne typy urządzeń.

Gdy mówimy o EVSE – przypominając tłumaczenie z angielskiego „Electric vehicle supply equipment” mamy do czynienia z urządzeniem przenośnym, które jest wyposażeniem („equipment”) auta elektrycznego zabieranym do bagażnika. Potocznie też trochę niesłusznie zwanym jako przenośna „ładowarka” do samochodu elektrycznego. Natomiast urządzenie wallbox jak sama nazwa wskazuje – to dosłownym tłumaczeniu „naścienne pudełko”, montowane na ścianie i podłączone do wcześniej przygotowanego lub istniejącego przyłącza elektrycznego.

Przechodząc do zalet jednego i drugiego rozwiązania widać jednak przewagę trochę na korzyść urządzeń przenośnych.

Ogólne zalety urządzeń EVSE:

  • są przenośne i można je zabrać w podróż,
  • dorównują mocą urządzeniom wallbox – do 22kW,
  • do niektórych urządzeń dostępne są adaptery zasilania, umożliwiające ładowanie (wszystkie modele NRGkick),
  • posiadają dodatkowe funkcje komunikacji ze smartphonem po Bluetooth (NRGkick wersje bez oznaczenia Light),
  • mogą być używane również na zewnątrz (wszystkie modele NRGkick),
  • mogą pozostać podłączone na złączu trójfazowym do natychmiastowego użycia (imitując urządzenie wallbox).

Ogólne zalety urządzeń wallbox

  • mogą być montowane zamiast przyłącza siłowego, a nawet zwykłego gniazdka – nie wymagają zmiany instalacji,
  • wersje garażowe (bez komunikacji) są przystępne cenowo, zwłaszcza modele z gniazdem,
  • dostępne wersje z gniazdem, do których można użyć kabla typu 1 i typu 2 (chociaż typ 1 wychodzi już praktycznie z Europy),
  • nie trzeba ich wyjmować za każdym razem z bagażnika i chować po użyciu.

Ogólne zalety obu rozwiązań

  • korzystają z zabezpieczeń sieci elektrycznej, nie wymagając specjalnych zmian w jej budowie,
  • oba mogą być zamontowane poprzez gniazdo CEE16 lub CEE32,
  • posiadając kabel uwalniają nas od konieczności ciągłego sięgania po kabel do bagażnika,
  • można wybrać model urządzenia, który w dalszej perspektywie posłuży również do ładowania przyszłego auta,
  • na użytkowanie prywatnej stacji ładowania/EVSE nie konieczne są żadne pozwolenia, odbiory UDT, podłączamy i użytkujemy jak każde inne urządzenie w domu.

 

Ładowanie Tesla Model 3 z pełną mocą 22kW. Z NRGkick naładujesz bezpiecznie nawet najdroższe auto elektryczne, bez obaw o uszkodzenie!

 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi co będzie lepsze, gdyż – każdy użytkuje auto w inny sposób, a także ma nieco inne oczekiwania odnośnie funkcjonalności. Mimo, iż EVSE jest bardziej uniwersalne, to zawsze będzie sprawa indywidualna.

Pomimo, że wiszący i podłączony na przyłączu EVSE NRGkick (na co pozwala producent) może „udawać” stację wallbox, to tak na prawdę wybór rodzaju urządzenia zależy od stylu użytkowania auta, oraz posiadanego modelu elektryka. Są na rynku mniejsze auta elektryczne, w których torba z urządzeniem do ładowania zajmie znaczną część bagażnika, więc nie zawsze będzie można zabrać urządzenie. Sporą uciążliwością jest również codzienne też wyciąganie kabla/urządzenia z torby i rozkładanie za każdym razem. Najwygodniejszą opcją jest urządzenie, które czeka w garażu dostępne od ręki.

Jeśli dużo podróżujemy, lub odwiedzamy różne hotele, restauracje, kempinki, itp., na pewno warto mieć „ładowarkę” z adapterami ze sobą, aby parafrazując hasło reklamowe producenta – „doładowywać się. możliwie szybko. gdzie tylko się da”. Warto wtedy wybrać model NRGkick EVSE gdyż w różnych lokalizacjach znajdziemy różne gniazda 1- lub 3-fazowe, również o zróżnicowanym stopniu zabezpieczeń. Dzięki dostępnym opcjonalnym adapterom, zawsze dopasujemy się go gniazda, które aktualnie będzie „pod ręką”, nawet jeśli będzie to zwykłe gniazdko 230V AC. Co więcej, będzie w pełni zabezpieczeni niezależnie od tego od lokalizacji – gdyż NRGkick posiada wbudowane zabezpieczenia (w przeciwieństwie do znacznej większości urządzeń na rynku). Sytuacja jest nieco inna jeśli mamy małe auto, lub po prostu codziennie jeździmy tylko do pracy i nigdzie dalej, ładując się we własnym garażu. Wtedy wówczas wallbox z kablem wiszący w garażu pod reką – na pewno sprawdzi się najlepiej.

Jedno pozostaje bezdyskusyjne – urządzenie EVSE o tak szerokim spektrum mocy, jest pewnym zabezpieczeniem w podróży które sprawi, że naładujemy auto dosłownie wszędzie, z dowolnego gniazda (oczywiście za zgodą firmy lub właściciela posesji).

 

Renault ZOE with NRGkick

 

Adaptery zasilania NRGkick

Każdy model NRGkick jest dostępny opcjonalnie w zestawach specjalnych z torbą, adapterami oraz NRGkick Connect. Istnieje jednak możliwość zakupu osobno urządzenia oraz wybranego adaptera, który potrzebujemy, lub kompletu adapterów. Nie musimy więc od razu płacić za wszystko, dokupić adapter z czasem lub w ogóle z niego zrezygnować, przez co cena urządzenia nie będzie sztucznie zawyżana.

Ogólnie modele przejściówek dzielą się na wersje pod względem tego do jakich modeli są przewidziane; i tak niezależnie od wtyku 1 czy 2, wersji Light czy z Bluetooth, dzielimy je na dwie grupy – w zależności od gniazda zasilania NRGkicka; 16A lub 32A. Adaptery 16A stosujemy w przypadku mocy 3,7kW (typ1) oraz 11kW (typ2), natomiast wersje 32A dla 7,4kW (typ1) oraz 22kW (typ2).

(klikając poniżej na indeks otworzysz kartę produktu w sklepie InterCars.pl)

Adaptery NRGkick 1 i 3 fazowe do wersji 16A

NRG20203Adapter CEE16-Schuko NRG20203 – adapter gniazda siły 16A na wtyczkę Schuko 13A

NRG20204Adapter CEE16-CEE16blue 1p NRG20204 – adapter gniazda siły 16A na gniazdo blue-kempingowe 1-fazowe 16A

NRG20207Adapter Set 16A NRG20207 (NRG20203 + NRG20204) – zestaw adapterów EU do wersji 16A (zawiera Schuko NRG20203 i CEE16blue NRG20204)

Zestaw NRG20207 Adapter Set 16A (zawiera NRG20203 i NRG20204)

 

Adaptery NRGkick 1 i 3 fazowe do wersji 32A

NRG20201 – Adapter CEE32-Schuko 20201– adapter gniazda siły 32A na wtyczkę Schuko 13A

NRG20205 – Adapter CEE32-CEE32blue 1p 20205 – adapter gniazda siły 32A na gniazdo blue-kempingowe 1-fazowe 32A

NRG20208Adapter CEE32-CEE16blue 1p 20208 – adapter gniazda siły 32A na gniazdo blue-kempingowe 1-fazowe 16A

NRG20209Adapter CEE32-CEE16 – adapter gniazda siły 16A dla urządzeń 32A

Zestaw NRG20215 Adapter Set 32A (zawiera NRG20201, NRG20208 i NRG20209)

NRG20215Adapter Set 32A 20215 (20201 + 20208 + 20209) – zestaw adapterów EU do wersji 16A (zawiera Schuko, CEE16blue i CEE16)

Producent oferuje do każdego modelu adaptery zasilania, a do oferty dochodzą kolejne odmiany, jak np; Typ G stosowany m.in. w Wielkiej Brytanii czy CEEblue 32A. Widać przez to, że oferta elektromobilności austriackiego producenta stale się rozwija, uwzględniając coraz nowsze rynki, gdzie produkt zyskał uznanie.

 

Typ 1 lub Typ 2

Importujesz swojego wymarzonego elektryka z USA z gniazdem CCS1 jak Chevrolet Bolt, czy może kupujesz nowy w salonie z gniazdem CCS2 np; Jaguar iPace czy Audi eTron? A może wchodzisz dopiero w świat elektryków, wybierając coś ze starszych modeli elektryków czy hybryd plug-in jak Opel Ampera czy Toyota Prius 3 Plug-In? Nie ma znaczenia jaki auto chodzi Ci po głowie – NRGkick wspiera oba gniazda typ 1 (SAE J1772) oraz typ 2 (IEC 62196). Co więcej producent nie oszczędza również na jakości przewodów. Urządzenie z założenia ma wystarczyć nie tylko na okres eksploatacji naszego „elektryka”, lecz znacznie dłużej. Przy odpowiednim traktowaniu i nie uszkadzaniu go mechanicznie, śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że powinno wytrzymać przynajmniej dekadę. Austriacki producent wybrał niemieckich dostawców przewodów do ładowania. Nie poszedł na skróty jak w przypadku konkurencji, gdzie nawet droższe urządzenie wyposażone jest w najtańszy tajwański kabel z -pustą w środku – wtyczką.

Pamiętajmy, że niezawodność całego urządzenia jest tak wysoka jak niezawodność najsłabszego elementu.

Wiedzą o tym „oszczędni” producenci tańszych EVSE liczący, że jednak auto „przeżyje” fabryczne urządzenie, zmuszając nas do zakupu drugiego. Na szczęście – wie o tym również DiniTech – producent NRGkicka. I tak, kupując model z typem 1 – producentem wtyku jest niemiecka firma Phoenix Contact, natomiast wtyku 2 słynny Mennekes. Obaj producenci stosują wysokiej jakości pokryte srebrem „sprężynowe” styki kontaktowe, o wytrzymałości potwierdzonej badaniami, równej 10 tysięcy cykli. Nie ma więc obaw, że ew. wcześniejszy defekt wtyku kilka dni po gwarancji „wyeliminuje” nasze urządzenie  użycia. NRGkick jest dopracowany z każdym calu, nawet 3-fazowe gniazdo zasilające CEE jest „Made in Austria”!

NRGkick plugs
Type 1 Phoenix Contact
Type 2 Mennekes

 

Dla uściślenia – ponieważ kabel z wtykiem jest zamontowany na stałe, co sprzyja niezawodności (w stosunku też do niektórych konstrukcji na rynku zawierających dodatkowo patentowe wtyki i przejściówki pogarszające sytuację klienta), to na żywotność urządzeń należy patrzeć poprzez jakość każdego z elementów. Przebadana minimalna wytrzymałość wynosząca przynajmniej 10 tysięcy cykli (włożenie-wyjęcie z siłą na poziomie 100N), to teoretycznie 28 lat wytrzymałości przy założeniu, że codziennie przez 356 dni w roku podłączamy raz auto. Robiąc to 2x na dzień, wytrzymałość teoretyczna złączy to 14 lat. Mówimy o wytrzymałości elementów czynnych – styków elektrycznych powlekanych srebrem w kablach ww. producentów. W stosunku do konkurencyjnych, tanich – niepowlekanych, lub powlekanych wyłącznie niklem, taki czas niezawodności jest nieosiągalny. Również pod względem korozji połączenia na skutek tarcia, te złącza wypadają znacznie lepiej. Jak można się domyślać będzie to znacznie krótszy czas – styki nie pokrywane wystarczą najprawdopodobniej na 2-5 lat. Czyli wystarczająco długo aby „przetrwać” okres gwarancji, oraz wystarczająco długo aby drugi nabywca auta, musiał ponownie zakupić kabel/urządzenie.

Praktyka powlekania złącz sygnałowych i zasilających bierze się również z praktyk produkcyjnych, gdzie pracują one narażone na warunki zewnętrzne. W przypadku złącz ładowania – ma to również znacznie. Pamiętajmy, iż kabl oprócz 3 lub 5 styków zasilania ma również 2 styków sygnałowe. O tym więcej w artykule o kablach do ładowania samochodów elektrjcznych..

Dla tych co nie chcą się zastanawiać, kiedy i jak zużyje się połączenie taniego kabla ładowania czy urządzenia EVSE – polecamy od razu wybór solidnego produktu – NRGkicka i spokojny sen, że nada się również do kolejnego elektryka za parę lat.

 

NRGkick – nowe miejsce w Twoim warsztacie

Wiele warsztatów jest obecnie w sytuacji, gdy zaczyna już brakować miejsca do wykonywania napraw. Ograniczona ilość podnośników w pewnym momencie może być przeszkodą. Niekiedy klient, który przyjedzie podczas gdy wszystkie stanowiska są zajęte – jest zmuszony pozostawić auto, albo przyjechać kiedy indziej. W trochę lepszej sytuacji są warsztaty oponiarskie, których przenośne podnośniki nierzadko można spotkać przed zakładem – są wystawiane aby zwiększyć moce przerobowe zakładu.

Przygotuj swój warsztat na auta elektryczne z NRGkick!

NRGkick zmoże zostać przyłączony do dowolnego gniazda zwiększając możliwości naszej firmy, ponieważ ew. ładowanie lub sprawdzanie poprawności i możliwości ładowania akumulatora czy przekształtnika zabudowanego na aucie, można wykonać w niemal dowolnym miejscu. Przewagą jest zatem fakt, iż dodatkowa ew. usługa ładowania może być wykonywana w zupełnie innym miejscu niż stanowisko serwisowe. To również szansa dla warsztatów oponiarskich, gdzie usługa wymiany ogumienia, która trwa przynajmniej 15 minut, a też nie zawsze wjeżdżamy na podnośnik od razu. Czas przeznaczony na czekanie podczas wymiany opon, czy nawet czas oczekiwania w kolejce na wymianę – nie musi być czasem straconym!

Wytrzymała i wodoszczelna obudowa klasy IP66 w każdym NRGkicku, gwarantuje niezawodne i bezpieczne ładowanie nawet w deszczu!

 

NRGkick doskonale wpisuje się w tą sytuację „tworząc” dodatkowe miejsce na auto, wszędzie tam gdzie da się je zaparkować przy firmie i mamy wyprowadzony punkt elektryczny w postaci gniazda 230V lub 400V AC. Dzięki modelom wyposażonym w długi kabel 7,5 metra – pozwala ładować auta klientów, niezależnie czy podczas serwisu auta elektrycznego na konieczność jazdy próbnej czy nawet tylko na potrzeby ładowania – przed bramą zakładu. NRGkick pozwala zatem nieco „dorobić”, oferując możliwość proponowania klientom dodatkowo usługi ładowania.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż dzięki autodiagnostyce NRGkicka, przyjmowane do serwisu auto możemy od razu sprawdzić pod kątem poprawności działania układu ładowania. Wykluczy to ew. możliwość naginania rzeczywistości i ew. roszczeń nieuczciwych klientów, a także zapewni również mechaników o potencjalnej sprawności i bezpieczeństwie pracy z instalacji HV auta.

Należy jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach – urządzenia NRGkick zgodnie z polskim prawem (stan na 1 kwartał 2020) nie mogą być używane jako ogólnodostępne/publiczne urządzenie AC. Jedyną formą zarobku może być inna usługa np.; opłata parkingowa/usługowa. Dodatkowo klient w tej sytuacji nie ma prawa obsługiwać urządzenia, będące własnością warsztatu, nie podlegające tym samym pod badanie UDT. Nie mniej jednak pozwala to uwzględnić ładowanie samochodu elektrycznego w kosztach firmy.

 

Wytrzymałość ma znaczenie

Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy w pośpiechu wyjeżdżając z garażu nagle na coś najeżdżamy. Zapomnieliśmy o urządzeniu ładującym leżącym na podłodze? Trudno, jeśli na podłodze leżał NRGkick – to nic wielkiego się nie stanie (poza śladami na obudowie). Jeśli na posadzce leżał jakiś „chiński wynalazek”, to najprawdopodobniej trzeba będzie zakupić następny, w takiej sytuacji również polecamy urządzenie NRGkick.

 

NRGkick najechany przez auto Tesla Model 3 – bez konsekwencji!

 

Tu należy podkreślić, że faktycznie jakość zastosowanych materiałów oraz sam projekt obudowy NRGkicka przekładają się na wytrzymałość produktu. Oto dowód – producent nakręcił film na którym najeżdża na urządzenie ponad 2-tonową Teslą 3. Warto zobaczyć gdyż „obraz zastępuje 1000 słów”.

 

Niestety ale w tańszych urządzeniach, spotkamy prostopadłościenne obudowy, które z pewnością nie są tak grube i wytrzymałe jak obła „zbroja” NRGkicka. Jakiekolwiek uszkodzenie lub pęknięcie obudowy, które może mieć miejsce w przypadku taniego urządzenia, nawet jeśli nadal będzie działało, to zdecydowanie nie powinno się go dalej używać. Jeśli klasa ochronności obudowy IP (ochrona przed wnikaniem wody i pyłu) została obniżona na skutek uszkodzenia mechanicznego – ew. szkody powstałe w wyniku zwarcia lub porażenia łukiem elektrycznym spoczywają wyłącznie na użytkowniku i/lub właścicielu urządzenia. Dlatego też uszkodzonych lub naprawianych urządzeń nie powinno się kupować i/lub eksploatować. Co więcej, ryzykując zakup taniego urządzenia chińskiej produkcji, musimy się liczyć z tym, że będzie ono jednorazowe – tzn. do pierwszego najechania. To samo tyczy się samego przewodu elektrycznego i wtyku urządzenia, ale o tym więcej w innym poradniku pt. „Kabel do ładowania samochodu elektrycznego – na co zwrócić uwagę przy zakupie?”

W przypadku NRGkicka producent nie bał się pokazać testu najeżdżając urządzenie ciężkim autem elektrycznym. Oczywiście najechanie tylko jednym kołem i obciążenie obudowy w sposób statyczny, nie znaczy, że jest ona w 100% niezniszczalna i wytrzyma ciężar 2 ton. Pokazuje jednak, że jej kształt oraz projekt nie jest przypadkowy, i całość na pewno zniesie znacznie więcej niż konkurencyjne produkty. Warto też zwrócić uwagę na przemyślaną lokalizację przycisku wyboru mocy – nie dość, że jest płaski i wodoszczelny, to jeszcze jest umieszczony w zagłębieniu obudowy, znacznie ogranicza możliwość ew. przypadkowego wciśnięcia przy uderzeniu/przypadkowym obróceniu obudowy. Poniższy film pokazuje zatem pozytywne podejście producenta do prezentacji jakości produktu.

Dla tych co nie uwierzyli, że obudowa po tym teście nie pękła, lub urządzenie przestało działać, producent równolegle nakręcił drugi film publikując go na swoim kanale YouTube:

 

NRGkick Connect – przepustka do świata fotowoltaiki

Myśląc o instalacji fotowoltaicznej w domu lub współpracy urządzenia do ładowania aut z zamontowanym już systemem fotowoltaiki, warto rozważyć posiadanie NRGkicka z obsługą Bluetooth, który umożliwi sterowanie inweterem instacji i wybór trybu ładowania w zależności od stanu naszej instalacji.

Producent NRGkicka zadbał również o to aby właściciele oraz ci, którzy planują montaż paneli słonecznych mogli skorzystać z ich funkcjonalności bez dodatkowo płatnych skomplikowanych urządzeń czy interfejsów, które trzeba będzie osobno ustawiać czy programować. Z NRGkick można sterować pośrednio sposobem pracy instalacji fotowoltaicznej za pomocą – naszego smartfona. Wszystko dzięki dodatkowemu modułowi NRGkick Connect (indeks: NRG20210) oraz bezpłatnej aplikacji NRGkick App (dostępnej na Androida i iOS). Integracja z modułem jest bardzo prosta i każdy użytkownik może wykonać ją sam, bez wzywania ekipy serwisującej instalację PV. Po sparowaniu urządzenia NRGkick ze smartfonem przez Bluetooth, wyszukujemy inwerter przy pomocy komunikacji Wi-Fi poprzez moduł Connect. Po chwili – dzięki zaawansowanej w opcjach i prostej w obsłudze polskojęzycznej apce NRGkick – wszystko działa.

 

NRGkick Connect
NRGkick Connect – współpracuje ze wszystkimi modelami NRGkick z Bluetooth.

 

Spośród wielu ustawień, które dotyczą bezpośrednio procesu auta elektrycznego, można również ustawić to co najciekawsze z punktu widzenia produkcji energii „ze słońca” – scenariusze pracy związane z ładowaniem samochodu. Możemy m.in. ustawić ładowanie z określoną mocą, którą zapewnia instalacja, w określonym przedziale czasowym, lub po prostu ładowanie wyłącznie nadwyżką ze słońca do odwołania czy całkowitego uzupełnienia energii.

Wystarczy włożyć moduł WiFi do gniazdka i potwierdzić jego obecność aplikacją. Po chwili inwerter zostanie rozpoznany w sieci i będziemy mogli z dowolnego miejsca w zasięgu sieci WLAN sterować ładowaniem. Sposób pracy i ideę funkcjonowania, przedstawiono na poniższym schemacie.

Overview photovoltaic-led charging
NRGkick – ładowanie z wykorzystaniem systemu fotowoltaiki – zasada działania i komunikacji.

 

Bezpieczeństwo użytkowania

Urządzenia do ładowania aut elektrycznych to dość nowe produkty na polskim rynku. Zazwyczaj patrzymy na nie przez pryzmat rodzaju wtyku, mocy, długości kabla, itp. Interesują nas cechy użytkowe czy wizualne, a ufamy jednocześnie, że niezależnie od producenta sprzęt będzie zapewniał standard bezpieczeństwa jak przewiduje norma.

Warto wiedzieć, iż tego typu urządzenia korzystają z zabezpieczeń sieci energetycznej budynku, do którego są podłączane. Niesie to ze sobą pewne ryzyko. Proces ładowania będzie przebiegał na takim poziomie bezpieczeństwa dla sprzętu (auta i urządzenia) oraz dla człowieka (ryzyko porażenia), jakie akurat zapewnia (lub nie) w danej chwili sieć elektryczna budynku. W razie problemów niestety odbije się to również na naszym aucie, lub co gorsza na nas.

Najlepszą odpowiedzią na pytanie dlaczego to ważne, jest fakt, iż mało kto pamięta o teście zabezpieczenia RCD w instalacji elektrycznej obiektu/mieszkania, które powinno się wykonywać przynajmniej raz na kwartał. Niektórzy producenci zabezpieczeń zalecają nawet raz na miesiąc. Smutną praktyką jest fakt, iż testów nie wykonują nawet czasami nawet zawodowi administratorzy budynków. Tymczasem moduł zabezpieczenia też w pewnym momencie może nie zadziałać. Nigdy nie wiemy czy zabezpieczenia w obcej sieci elektrycznej, do której zamierzamy się podłączyć jest sprawne. Jeśli akurat nie, to nieświadomie nie będziemy chronieni przez obwód sieci, do której się podłączyliśmy. Dlatego tak ważna jest obecność monitora różnicowo-prądowego w urządzeniu EVSE. Taki moduł posiada właśnie każdy model NRGkick.

Drugą ważną sprawą jest obecność „charakterystyki B” takiego zabezpieczenia różnicowo-prądowego . Nie jest niestety tajemnicą, że wymagana prawnie podstawowa „różnicówka” typu A w sieci elektrycznej budynku, wykrywająca wyłącznie składową zmiennoprądową AC, dla niektórych aut i w pewnych sytuacjach – nie wystarczy. NRGkick posiada we wszystkich modelach standardowo zabezpieczenie typu B, które zawiera dodatkowe zabezpieczenie prądu przmiennego AC 30mA, a także – co ważne – wspomniane zabezpieczenie prądu stałego 6mA DC.

NRGkick
NRGkick – tabliczka urządzenia – informacja o typie zabezpieczeń obecnych w urządzeniu.

 

Fakt – zabezpieczenie nie jest tanie, ale w razie gdy nie zauważymy uszkodzenia kabla ładowania, a zabezpieczenie obwodu elektrycznego gniazda, do którego się wpinamy będzie niesprawne, niestety wypadek może skończyć się nawet śmiertelnym porażeniem prądem elektrycznym. Dalekowschodni producenci urządzeń EVSE aby było taniej oczywiście ich nie montują. Co gorsza niektórzy sprzedawcy handlujący tej „klasy” sprzętem, aby „wcisnąć” nam byle co, twierdzą, że nie jest to obowiązkowy element urządzenia. Mają rację, jednak dla naszego bezpieczeństwa warto mieć takie zabezpieczenie w urządzeniu, aby ładować się bez obawy o swoje bezpieczeństwo, niezależnie od sytuacji kiedy zabezpieczenia budynku zawiodą. Pełnią szczęścia jest sytuacja, w której urządzenie mając tego typu zabezpieczenia podczas każdego podłączenia, przed załączeniem ładowania samo sprawdzałby swoją sprawność i działanie. Właśnie taką „pełnię szczęścia” zapewnia NRGkick!

Nie dajmy sobie wmówić przez internetowych pośredników handlujących tanimi urządzeniami, że dodatkowe zabezpieczenia róznicowo-prądowe to pieniądze wyrzucone w błoto, „korzystniej” kupić tani model. Jeśli mamy możliwość wybrania urządzenia, które uchroni nas w razie wystąpienia sytuacji zagrażającej życiu – wybierzmy takowe! Każdy typ NRGkicka niezależnie od mocy, posiada taki sam najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa oraz zabezpieczenie – monitor różnicowo-prądowy prądu przemiennego AC i stałego DC. Niezawodne zabezpieczenia dobrej klasy muszą kosztować, ale ostatecznie warto wydać więcej i spać spokojnie!

 

NRGkick a starsze instalacje elektryczne

Rynek jest pełen „producentów” urządzeń do ładowania, z których część to „brandy” (marki własne) stworzone na podstawie chińskich urządzeń, jednak również w tym przypadku – produkt typu EVSE posiada kilka cech „o których się nie mówi”. Gdybyśmy tylko wiedzieli jak wiele elementów w urządzeniu do ładowania ma wpływ na niezawodność i bezpieczeństwo, nie wybieralibyśmy jedynie ze względu na cenę i wygląd. Wielu sprzedawców usiłuje nam „wcisnąć” produkty korzystając z naszej niewiedzy. W przeciwnym wypadku świadomy klient nie wybrały taniego urządzenia wiedząc jak wiele ryzykuje. Nie każde urządzenie poprawnie zdiagnozuje chociażby brak uziemienia, które w wielu urządzeniach może nawet nie być podłączone mimo wtyczki z uziemieniem!

Wiemy już, że NRGkick jest tolerancyjny jeśli chodzi i warunki pracy i wytrzymałość. Jest również tolerancyjny ze względu na sieć do której jest podłączany. Zawsze gdy napotka jakikolwiek problem zasygnalizuje błąd, którego rodzaj „wyczytamy” z kodu, który zostanie wyświetlony za pomocą diod LED

Wiele starszych instalacji jak również instalacje o innej topologii niż stadardowa obecnie TN-C-S, nie posiada uiemienia. Większość tanich EVSE w przypadku braku uziemienia lub jego niewłaściwej rezystancji, zasygnalizuje „Fault” i zaświeci nam na czerwono, uniemozliwiając ładowanie. Tym różni się produkty premium – NRGkick – od konkurencji, że nie uniemożliwi ładowania, a zasygnalizuje nam „problem”, lecz w przypadku poprawnego zasilania, lecz bez uziemienie, pozwoli nam rozpocząć proces, cały czas pilnując ew. upływu prądu, przez wbudowane zabezpieczenia.

Jeśli jesteśmy pewni miejsca i instalacji do której podłączmy auto – jedyne co musimy potwierdzić ładowanie przyciskiem. Mamy więc wybór i możliwość w przypadku NRGkicka, w porównaniu do zwykłych urządzeń, gdzie na skutek nawet braku interfejsu – przycisku  – nie wymusimy ładowania!

 

Torba / walizka na urządzenie

Dla tych co zamierzają zabierać NRGkicka w podróż zostały przewidziane specjalne usztywniane torby. Są one również częścią zestawu, gdy zdecydujemy się zamówić zestaw z urządzeniem. Ofertę akcesoriów do urządzenia uzupełnia usztywniana i wytrzymała torba mieszcząca i urządzenia oraz komplet adapterów. Firmowa wytrzymała torba NRGkick NRG20230 jest również w ofercie producenta.

NRG20230 – fabryczny usztywniany case-torba na urządzenie
Torba posiada rzepy utrzymujące urządzenie względem usztywnienia.
Torba NRG20230 wypełniona po brzegi – zestaw gotowy do drogi!

Do produktu można nabyć również znacznie tańszy zamiennik wykonany ze skóry ekologicznej, który również zapewni wygodę użytkowania na co dzień i uchroni urządzenie i adaptery przed kurzem i brudem. Oba modele podobnie jak torba fabryczna otwierają się jak książka na 180 stopni, co czyni wkładanie i wyjmowanie łatwiejszym. Opcjonalne rzepy na tylnej ściance zapobiegną przesuwaniu się torby po wykładzinie bagażnika, również w czasie podróży.

Model dedykowany do urządzeń – CarPassion CP40401

CarPassion CP40401 – pomieści dowolny model NRGkick i ew. wybrany adapter.

Model dedykowany do adapterów/akcesoriów – CarPassion CP40100

CarPasssion CP40100 – pomieści swobodnie cały zestaw adapterów NRGkick.

NRGkick – podsumowanie produktu

               Mogłoby się zdawać, iż cena NRGkick – porównywalna z ceną dobrego wallboxa to za dużo. Jednak uświadamiając sobie, że w porównaniu do tradycyjnego wallboxa, za podobną cenę możemy mieć urządzenie, które potrafi więcej i możemy zabrać je ze sobą do bagażnika, a też będziemy mogli je podłączyć do różnych gniazd jedno- i trójfazowych podczas podróży, to całość nabiera sensu. Patrząc na to, iż wiele hoteli, ośrodków czy nawet stacji benzynowych i innych obiektów publicznych – nie chcąc inwestować (w myśl obowiązujących przepisów) w publiczne urządzenia oraz ponosić opłat związanych z nimi – udostępnia same gniazda i złącza elektryczne jako „gratis” do usługi, tej klasy urządzenie w bardzo dobry sposób może to wykorzystać umożliwiając ładowanie w miejscach gdzie nie ma urządzeń. Ze względu na swoją unikalną i wytrzymałą konstrukcję NRGkicka, będziemy go mogli pozostawić zarówno w suchym garażu, jak również na zewnątrz podczas ulewy, bez obawy o bezpieczeństwo czy kradzież. Dodatkowa możliwość łączności z aplikacją i np; regulacji prądu czy programowalnego ładowania z opóźnieniem, również pozwolą nam maksymalnie wykorzystać dostępne przyłącze, które akurat będzie pod ręką. Co więcej przebywając w restauracji czy hotelu, nie będziemy musieli co chwila podbiegać do auta i sprawdzać stanu naładowania auta czekającego pod oknem – wystarczy zajrzeć do apki na smartfonie!

 

InterCars.pl radzi
  • wybierając urządzenie do ładowania auta elektrycznego, oprócz typu wtyku dobierz go przede wszystkim pod kątem mocy maksymalnej ładowarki podkładowej, nie kupuj od razu „najlepszego” urządzenia o najwyższej mocy,
  • dobrze przemyśl jak długi kabel przyda się do Twojego auta. Dobierz długość kabla 5m lub 7,5m w zależności od gabarytów auta oraz odległości gniazda elektrycznego.
  • nigdy nie kupuj używanych i naprawianych urządzeń kabli. Używany kabel mógł być już kiedyś naprawiany, a taki kabel użytkujemy wyłącznie na własne ryzyko zdrowotne i materialne!
  • wybieraj sprawdzone firmy i sklepy, gdzie otrzymasz gwarancję na produkt oraz w razie potrzeby wsparcie techniczne, będąc jednocześnie pewnym jego niezawodności i zgodności z danym modelem auta. W razie jakichkolwiek wątpliwości otrzymasz fachowe doradztwo.
  • nigdy nie stosuj żadnych innych przejściówek, przedłużaczy i adapterów, poza tymi, które dopuszcza producent.  Pamiętaj, że po obu stronach kabla masz wartościowe; auto oraz ładowarkę. Nie ryzykuj – dodatkowe przedłużacze mogą doprowadzić do niekontrolowanego wzrostu temperatury przewodw i połączeń, a nawet do pożaru!
  • standard wtyku typu 2 został zatwierdzony i zaadaptowany w milionach urządzeń i aut. Nie zmieni się jeszcze przez wiele lat. Można zatem śmiało zdecydować się na bardzo dobre urządzenie, które posłuży nam długi czas, bez obawy czy wykorzystamy je również do “elektryków”, które kupimy jako następne.
  • warto sprawdzić pełną ofertę urządzeń oraz akcesoriów NRGkick w ofercie Inter Cars dla elektromobilności. Najnowsze modele wyposażenia dla aut elektrycznych, przyporządkowane do aut pod kątem mocy ładowarki pokładowej, znajdziesz w sklepie InterCars.pl