Rynek opon wielosezonowych w Europie rośnie. Prawdopodobnie do sprzedaży tego typu produktów postanowił powrócić w tym roku Bridgestone. Opona Weather Control A005 ma wyważać letnią trakcję z utrzymywaniem przyczepności na śniegu oraz wysokimi przebiegami. Jak sprawdza się w praktyce? Mieliśmy okazję to sprawdzić. Zobaczcie wyniki testów, które przeprowadziliśmy na specjalnie przygotowanym torze.

 

Od kilku lat na rynku oponiarskim zauważyć można dość ciekawą tendencję. Mianowicie wyraźnie rośnie sprzedaż opon wielosezonowych. Nie inaczej jest w Polsce. A dobry przykład niech stanowi raport przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego. Ten jasno pokazuje, że tylko w pierwszym kwartale roku 2018 zainteresowanie ogumieniem uniwersalnym podskoczyło o 17,8 proc. To wartość dość unikalna na rynku, szczególnie że wiązała się z jednoczesnym spadkiem sprzedaży opon sezonowych. Zainteresowanie modelami letnimi spadło o blisko 10 proc., zimowymi obniżyło się o blisko 7 proc.

Czemu kierowcy odchodzą od modeli sezonowych? Powodów ku temu może być kilka. Po pierwsze decydują o tym zmiany klimatyczne, w których zima w Polsce staje się coraz mniej intensywna. A mała ilość dni z zalegającym na drogach śniegiem czy wysokim mrozem minimalizuje wymagania stawiane przed ogumieniem. Po drugie opony wielosezonowe rozwinęły się w ostatnich latach na tyle, że nie tylko dużo lepiej spisują się podczas letnich upałów – np. mniej hałasują w czasie jazdy, ale przede wszystkim okazują się w pełni przydatne nawet w czasie trudnych warunków drogowych panujących w trakcie uderzenia zimy czy np. zimowego wyjazdu.

 

Bridgestone Weater Control A005 spisuje się na torze… naprawdę dobrze!

Na fali rosnącego wzrostu zainteresowania oponami wielosezonowymi swoje propozycje dla rynku prezentują kolejne marki. W tym roku do oferty w segmencie premium dołączył Bridgestone z modelem Weater Control A005. Model jest o tyle interesujący, że Japończycy już od kilku sezonów nie mieli w ofercie ogumienia uniwersalnego. Poza tym lista zalet ogumienia zaprezentowana przez przedstawicieli marki wygląda całkiem dobrze. Ile mają one wspólnego z rzeczywistością? To postanowiliśmy sprawdzić. A mieliśmy ku temu okazje w czasie prezentacji modelu Weather Control na torze w Modlinie.

 

Bridgestone Weather Control A005, test Bridgestone Weather Control A005, opona wielosezonowa, opona całoroczna, opona
Fot. Materiały Bridgestone

 

Japończykom mocno zależało na przedstawieniu największych zalet opony. Właśnie dlatego przygotowali dla uczestników spotkania serię testów, których główną siłą było porównanie zachowania z modelem Michelin CrossClimate+. Skąd taka grupa porównawcza? Opona Bridgestone i Michelin to jedyne wielosezonówki w segmencie premium wywodzące się z tego samego pnia. Tylko w ich przypadku podstawą do prac stało się ogumienie letnie, które następnie było odpowiednio modyfikowane. Pozostałe marki poszły drogą zimową.

W czasie pierwszego testu auto należało rozpędzić do prędkości mniej więcej 40 km/h, a następnie pokonać slalom na mokrej nawierzchni między dość rzadko ustawionymi pachołkami. Prędkość przy kolejnych podejściach była zwiększana. Jak w tych warunkach wypadły porównywane opony? Bridgestone był zaskakująco stabilny. Oczywiście wymagał momentami delikatnych korekt. Ingerencje były jednak raczej intuicyjne i naprawdę delikatne.

Tego samego niestety nie da się powiedzieć o jeździe na modelu Michelin. CrossClimate+ często już podczas pokonywania drugiego czy trzeciego pachołka przy prędkości bazowej na poziomie 40 km/h wymagał mocniejszej korekty kierunku jazdy. Gdy szybkość została zwiększona o kilka km/h, pokonanie slalomu bez przewrócenia części pachołków okazywało się albo zadaniem niezwykle trudnym, albo prawie niewykonalnym. Auto mocno uślizgiwało się podczas zmiany kierunku jazdy, traciło kontakt z nawierzchnią i zaczynało jechać na wprost.

 

Bridgestone Weather Control A005, test Bridgestone Weather Control A005, opona wielosezonowa, opona całoroczna, opona
Fot. Materiały własne

 

3 metry różnicy podczas hamowania – to naprawdę duża różnica!

Druga próba dotyczyła hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h. Pierwsza uwaga dotyczy tego, że samo zatrzymanie pojazdu – bez względu na rodzaj zastosowanego ogumienia – trwało wieki! Druga uwaga jest taka, że Bridgestone Weather Control A005 pozwala na skrócenie drogi hamowania mniej więcej o 2 metry. Dystans nie brzmi imponująco. W warunkach realnego ruchu drogowego może jednak odgrywać naprawdę dużą rolę. W końcu 2 metry to w przypadku przeciętnego hatchbacka segmentu C prawie połowa długości jego nadwozia. To też dystans, który w warunkach zimowych czy w czasie jesiennych opadów deszczu może zadecydować np. o uniknięciu kolizji z innym samochodem.

Podczas ostatniego testu auto należało utrzymać na przemoczonym wodą pasie jazdy podczas poruszania się po okręgu. Prędkość przejazdu oscylowała w granicy 40 – 45 km/h. Jak wrażenia tym razem? Bridgestone ponownie zachowywało się stabilniej. Na oponie Weather Control A005 łatwiej było utrzymać kierunek jazdy i auto wymagało dużo mniejszych korekt na kierownicy. Michelin już od drugiego, trzeciego okrążenia zaczynał wyprowadzać auto pora tor. Wypychanie nie było drastyczne i nie wymagało mocnego korygowania, ale jednocześnie okazywało się dużo bardziej wyczuwalne niż w przypadku japońskiego konkurenta.

W świetle naprawdę dobrych wyników testów opony Bridgestone Weather Control A005 warto powrócić do pytania zadanego w tytule tekstu. Czy potrzebujemy zatem jeszcze ogumienia sezonowego? W przypadku trzeciego auta w rodzinie, ewentualnie pojazdów spędzających 80 proc. eksploatacji w mieście z całą pewnością nie. Model japońskiej marki może się stać realną alternatywą, który z jednej strony pozwoli na ograniczenie kosztów związanych z eksploatacją auta, a z drugiej zmniejszy ilość wizyt w warsztacie wulkanizacyjnym. Kiedy zatem lepiej postawić na opony sezonowe? Przypadków takich jest kilka. Zdaniem specjalistów firmy Bridgestone podstawowy dotyczy sytuacji, w której kierowca korzysta z samochodu w rejonie, w którym śnieg na drogach zalega przez więcej niż kilka tygodni w roku.

 

Oferta opon Bridgestone Weather Control A005