Kierowca decydujący się na nowe opony samochodowe musi przemyśleć co najmniej kilka kwestii. Kluczowe znaczenie ma wielkość felgi, szerokość bieżnika, ale i profile opon samochodowych. W jaki sposób wyrażony jest ostatni ze wskaźników i jak jego zmiany odbijają się na zachowaniu się pojazdu na drodze? Wysokość ściany bocznej to w końcu nie tylko wyznacznik walorów estetycznych pojazdu. To też jeden z głównych czynników decydujących o właściwościach trakcyjnych!

Co to jest profil opony? To nic innego jak wskaźnik zawarty w rozmiarze ogumienia, który określa wysokość ściany bocznej. Jego wartość jest wyrażona za pomocą liczby. Ta z kolei definiuje procentowy stosunek wysokości opony do szerokości bieżnika. Przykład? Jeszcze dwie dekady temu modele otrzymywały profil na poziomie 100. Oznacza to mniej więcej tyle, że modele miały taką samą wysokość ściany bocznej jak szerokość śladu. Dziś producenci stawiają na dużo niższe opony samochodowe. Standardem na rynku jest profil wynoszący 70, 65, 60, 55 czy 50. A to oznacza, że w najpopularniejszym w Europie rozmiarze 205/55 R16 profil opony ma wartość 112,75 mm (55 proc. z 205 mm).

Jaki profil opony wybrać? Producenci motoryzacyjni zastanawiają się nad tą kwestią od lat. Decydujące są trzy czynniki. Po pierwsze profil opony nie pozostaje bez wpływu na pozostałe wymiary ogumienia. W końcu im wyższy jest profil, tym węższy okazuje się ślad. Im węższy jest ślad z kolei, na ogół tym mniejsza jest średnica felgi. Po drugie im większa felga i niższy profil, tym mocniej… poprawiają się walory estetyczne pojazdu. Nie ma się bowiem co oszukiwać, duża obręcz i niska opona są w XXI wieku w cenie na rynku motoryzacyjnym. Idąc tym tropem Renault podczas prezentacji najnowszej odsłony modelu Scenic postawiło np. na 20-calowe felgi dawane klientom już w standardzie.

Profile opon samochodowych mają wpływ na… design!

Po trzecie profil ma niewątpliwy wpływ na cenę opony. Modele posiadające niski profil i szeroki bieżnik są jednymi z najdroższych na rynku oponiarskim. I przykładów na poparcie tej tezy nie brakuje. Jako ilustrację weźmy oponę całoroczną Continental AllSeasonContact. W przypadku rozmiaru 205/55 R16 jedna sztuka została wyceniona na 361,75 złotego. Jeżeli kierowca zdecyduje się na ogumienie o profilu niższym (215/45 R16), wartość każdej sztuki opony wzrośnie do 547,80 złotego. To stanowi skok o ponad 186 złotych – więcej niż 50 proc.! Tym samym komplet opon będzie wymagał dopłaty sięgającej 744 złotych, a to kwota która pozwala np. na zakup czterech sztuk letniego ogumienia segmentu premium w rozmiarze 195/65 R15.

Profile opon samochodowych nie pozostają bez wpływu na właściwości jezdne. Mają znaczenie dla takich wskaźników jak komfort resorowania nierówności, sposób zachowania się podczas jazdy w zakręcie czy nawet stabilność w czasie wykonywania nagłych manewrów na drodze. Za sprawą niskiego profilu samochód w mniejszym stopniu przechyla nadwozie w czasie pokonywania zakrętów nawet z dużymi prędkościami, a do tego pewniej trzyma się nawierzchni. Skutek? Bardziej przesuwana jest granica, przy której auto może wpaść w podsterowność czy nadsterowność, a na prostej drodze kierowca ma możliwość na osiągnięcie wyższej prędkości maksymalnej.

Profile opon samochodowych mają wpływ na… design!
Fot. Materiały Inter Cars

Co z wadami? Profile opon samochodowych o niskiej wartości w pierwszej kolejności odbijają się na komforcie resorowania. Mniejsza wysokość ogumienia sprawia, że większa ilość wibracji jest przekazywana najpierw na zawieszenie, a później wprost do kabiny pasażerskiej. Poza tym niskie opony generują wyższy poziom hałasu – wraz z malejącą wysokością ściany rośnie szerokość bieżnika, a większa szerokość bieżnika oznacza wyższe siły tarcia. Trzecią i zdecydowanie największą wadą opon o niskim profilu jest fakt, że okazują się one mniej odporne na występowanie zjawiska aquaplaningu. Po wjechaniu w kałużę wąskiej oponie jest dużo łatwiej poradzić sobie z szybkim odprowadzeniem wody.

Jaki profil opony wybrać? Niektórzy wolą wysoki…

Oczywiście może się okazać, że w aucie eksploatowanym przez kierowcę występuje wysoki profil opony. Jakie są jego właściwości? Te stanowią w zasadzie lustrzane odbicie profilu niskiego. W efekcie choć ogumienie pracuje zdecydowanie ciszej, a do tego lepiej radzi sobie z unikaniem aquaplaningu i gwarantuje wyższy komfort podczas jazdy po nawierzchni niskiej jakości, zdecydowanie słabiej pilnuje właściwości trakcyjnych. Szybciej traci kontakt z nawierzchnią podczas dynamicznego wchodzenia w zakręt oraz mocniej buja nadwoziem w czasie wykonywania nagłych manewrów. Wysoki profil i wąski bieżnik oznaczają również niższą stabilność w czasie jazdy z dużą prędkością i niższą prędkość maksymalną auta.

Zasadnicze pytanie brzmi: “Jaki profil opony na polskie drogi?”. Choć jakość polskich szlaków drogowych w ostatnich dwóch dekadach poprawiła się i to zdecydowanie, nadal nawet w dużych miastach trafiają się drogi, które okazują się skorodowane i dziurawe. Z tego względu w przypadku samochodów eksploatowanych nad Wisłą producenci polecają szczególnie profile o wartości pośredniej – mowa o wskaźniku na poziomie 50, 55, 60. Taka wysokość ściany zagwarantuje kierowcy dość dobry poziom właściwości trakcyjnych. W końcu wystarczająco stabilnie utrzyma auto na asfalcie i zniweluje sporą część wychyleń nadwozia w zakręcie.

Jaki profil opony wybrać?
Fot. Materiały prasowe Lamborghini

Z drugiej strony bez większych trudności pośrednie profile powinny poradzić sobie też z bezproblemowym tłumieniem nierówności. A to ma o tyle potężne znaczenie, że np. po najechaniu na głęboką dziurę w asfalcie oponą o symbolicznym profilu można zniszczyć nie tylko ogumienie, ale także i obręcz aluminiową. Często dochodzi do wzdłużnych pęknięć felg, a charakter takiego uszkodzenia sprawia, że naprawa jest zabroniona przez producentów. To scenariusz o tyle tragiczny, że wymiana jest droga. W przypadku samochodu segmentu premium zakup kompletnego koła może oznaczać dla kierowcy wydatek wynoszący nawet kilka tysięcy złotych.

Opony samochodowe w Polsce – jaki profil wybrać?

Jaki profil opony wybrać? Profile opon samochodowych są w pierwszej kolejności wyznaczane przez homologacje uzyskiwane na sprzedaż konkretnych modeli pojazdów w Europie. Trzymanie się fabrycznie określonej wartości jest ważne z kilku powodów. W ten sposób kierowca nie tylko optymalizuje właściwości trakcyjne i sposób resorowania nierówności przez zawieszenie. Prawidłowy rozmiar ogumienia nie pozostaje też bez wpływu np. na sposób pracy układu wspomagania układu kierowniczego oraz znajduje swoje odzwierciedlenie również w wynikach spalania. Poza tym odstępstwo od rozmiaru określonego przez producenta czasami oznacza m.in. problem z wypłatą odszkodowania przez ubezpieczyciela w razie kolizji.

Znalezienie informacji dotyczącej zalecanego w danym modelu auta profilu opony na szczęście nie jest problematyczne. Kierowca może uzyskać do nich dostęp głównie w trzech kanałach. Pierwszym jest autoryzowana stacja obsługi. Tam mechanik z całą pewnością udzieli odpowiedzi dotyczącej homologowanego rozmiaru. Po drugie dane takie można znaleźć w sklepach motoryzacyjnych. W końcu ich pracownicy mogą wspierać się producenckimi katalogami określającymi rozmiary ogumienia dla poszczególnych samochodów. Po trzecie do dyspozycji prowadzących są internetowe wyszukiwarki prowadzone przez sklepy motoryzacyjne lub producentów opon. W nich wyszukiwanie odbywa się na podstawie modelu auta.

Profile opon samochodowych mają wpływ na właściwości estetyczne pojazdu, jego możliwości trakcyjne, bezpieczeństwo jazdy, a także komfort podróżowania. Jaki profil opony na polskie drogi? Odpowiedź na to pytanie tak naprawdę jest dość prosta i brzmi… ani wysokie, ani niskie, a najlepiej homologowane przez producenta! Tylko w przypadku, w którym zachowane zostaną granice rozsądku, kierowca będzie miał pewność że opony zamontowane w jego aucie, będą idealnie współgrały z zestrojeniem zawieszenia, układu kierowniczego i silnika. W ten sposób nic nie zakłóci przyjemności płynącej z jazdy.