Przeprowadzenie badania technicznego, opłacenie polisy ubezpieczenia OC, regularny przegląd olejowy i… zakup nowym opon. To jedne z podstawowych obowiązków stawianych przed kierowcami. Najtrudniejsze zadanie? Zdecydowanie jest nim wybór ogumienia, szczególnie że oferta rynkowa jest naprawdę szeroka, a ilość dostępnych technologii ogromna. Zatem czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych? Kluczowych czynników nie brakuje!

 

Znaczenie ogumienia jest potężne! To za jego sprawą motocykl jest w stanie utrzymać kontakt z nawierzchnią w czasie jazdy, kierowca ma możliwość sterowania torem jazdy, a do tego może przenieść moc silnika na nawierzchnię. Każdy z tych aspektów okazuje się o tyle ważny, że jest realizowany na bardzo ograniczonej powierzchni. Motocykl tak naprawdę styka się z asfaltem płaszczyzną oszacowaną pod względem wielkości na część kartki A5. Potężna rola połączona z ograniczonym punktem stylu sprawia, że wybór właściwych opon motocyklowych powinien być priorytetem dla każdego kierowcy.

Czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych? Na początek prowadzący musi się zastanowić nad rodzajem posiadanego motocykla. Całkowicie inne ogumienie jest dedykowane potrzebom jednośladu szosowego czy wyścigowego, a całkowicie inne pojazdowi sportowo-turystycznemu czy enduro. Różnice konstrukcyjne odnoszą się nie tylko do podstawowych wymiarów w postaci szerokości czy wysokości bieżnika oraz indeksu nośności czy prędkości. Dotyczą też rodzaju budowy bieżnika, a także konstrukcji wewnętrznej opony. Przykład? Ślad ogumienia do motocykla sportowego może być niemalże płaski, podczas gdy cross otrzyma rozbudowaną architekturę klocków.

 

Czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych? Liczy się technologia!

 

Czasami jednak typ motocykla nie stanowi wystarczającej informacji. Tak dzieje się chociażby w przypadku jednośladów sportowo-turystycznych. Tutaj kluczowe są też nawyki eksploatacyjne kierowcy. Część prowadzących będzie sporadycznie docierać poza utwardzone szlaki. Część może jednak chętnie korzystać z możliwości terenowych jednośladu. Przy pierwszym scenariuszu prowadzący powinien zatem postawić na ogumienie bardziej szosowe o większej wytrzymałości i żywotności. W drugim skupić się na bieżniku z mocniej zaznaczonymi klockami, które pozwolą na utrzymywanie pewniejszej trakcji na luźnej nawierzchni.

 

Czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych, opony motocyklowe, opony do motocykla
Fot. Materiały prasowe Continental

 

Oczywiście uwarunkowania dotyczące terenu nie kończą analizy technologicznej. Bo np. w ramach jazdy szosowej kierowca może być szczególnie zainteresowany określonymi parametrami jazdy odnoszącymi się do przyczepności czy odporności na aquaplaning. Czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych w tym aspekcie? Przede wszystkim należy przeanalizować opis producencki. Firmy oponiarskie dość wnikliwie wskazują bowiem zastosowaną w danym modelu mieszankę gumową czy technologie. Poza tym pomocna może się stać europejska etykieta. Na jej powierzchni producent ma obowiązek określić takie parametry jak zachowanie na mokrej nawierzchni, efektywność paliwową czy głośność pracy.

Bardzo ważne podczas zakupu nowych opon motocyklowych są wcześniej wspomniane parametry w postaci rozmiarów (wysokość i szerokość bieżnika oraz rozmiar obręczy) czy indeksów nośności i prędkości. Najlepiej dostosować wartości tych wskaźników do wartości określonych przez producenta jako fabryczne. Wtedy kierowca będzie miał pewność, że ogumienie bez problemu wytrzyma obciążenia występujące podczas jazdy, a do tego zachowa pełnię właściwości trakcyjnych. Ewentualne zmiany powinny zostać oparte o doświadczenie specjalistów lub modyfikacje dokonane w motocyklu.

 

Oferta opon motocyklowych – sklep Inter Cars

 

Szprychy stawiają przed oponami… dodatkowe wymogi

 

Czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych? Znaczenie podczas zakupu może mieć nawet… felga. Choć na rynku samochodów osobowych obręcze szprychowe są uznawane za rozwiązanie oldskulowe, w segmencie jednośladów nadal stanowią popularne rozwiązanie. Co więcej, stawiają też dodatkowe wymogi przed oponą – i kierowca powinien o tym wiedzieć! Jako że felga nie gwarantuje pełnej szczelności (montaż szprych często odbywa się na powierzchni obręczy), ogumienie najlepiej żeby zostało wyposażone w dętkę. Czy to dyskwalifikuje np. opony bezdętkowe? Nie do końca. Do części modeli producenci dają możliwość dokupienia dętki lub specjalnej opaski doszczelniającej.

Podczas zakupu opon motocyklowych warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Większość produktów posiada rozróżnienie na ogumienie służące do montażu na przednim i tylnym kole. Czemu trzymanie się tego podziału jest tak ważne? Choć opona przednia i tylna mogą mieć identyczną nazwę, są wykonywane w bardzo różny sposób. Rozbieżności dotyczą nie tylko wymiaru, ale często też rodzaju zastosowanego opasania, bieżnika czy nawet mieszanki gumowej. A wszystko po to, żeby koła jeszcze lepiej mogły spełniać swoją funkcję, a konkretnie przód gwarantował sterowność, a tył możliwość przeniesienia mocy silnika na asfalt.

Czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych? Zdecydowanie lepiej unikać ogumienia używanego. Tak, jego cena jest atrakcyjna, a bieżnik może wyglądać na niemalże nowy. To jednak wyłącznie pozory! Kierowca nie ma otrzyma żadnych informacji dotyczących historii eksploatacji oglądanych opon. A to oznacza, że kupuje tak właściwie… kota w worku. Dopóki nie dokona montażu ogumienia w motocyklu, nie będzie miał pewności czy na powierzchni ściany bocznej lub bieżnika nie wyskoczy np. guz wynikający z osłabienia konstrukcji wewnętrznej. A tego typu uszkodzenia bezwzględnie wyeliminują możliwość dalszej jazdy.

 

Czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych, opony motocyklowe, opony do motocykla
Fot. Materiały prasowe Pirelli

 

Używane może znaczyć uszkodzone. A uszkodzone znaczy koszty!

 

Zakup uszkodzonego ogumienia to z pewnością kosztowny błąd. Kierowca będzie musiał kupić kolejną oponą lub opony. Pieniądze schodzą jednak w tym przypadku na drugi plan. Szczególnie że ogumienie to jeden z ważniejszych elementów bezpieczeństwa! W sytuacji, w której podczas jazdy dojdzie do nagłej utraty ciśnienia powietrza w oponie używanej, prowadzący motocykl nie będzie miał żadnego czasu na reakcję. A to oznacza nieuchronny wypadek. Jaka jest alternatywa dla używek? Właściciel zawsze może zdecydować się np. na fabrycznie nowe opony segmentu budżetowego, ewentualnie kupić modele ze starszym DOT-em.

Czy starszego DOT-u należy się bać? Zdaniem specjalistów z rynku oponiarskiego w żadnym razie nie. Data produkcji sprzed 2 czy 3 lat oznacza dla kierowcy atrakcyjną cenę zakupu – często o 20 czy nawet 30 proc. niższą. Nie wiąże się jednak w zasadzie z żadną utratą jakości czy właściwości drogowych. Szczególnie że ogumienie w większości przypadków (tj. w największych i najbardziej renomowanych sklepach motoryzacyjnych) jest przechowywane we właściwych warunkach. Mowa o magazynie, w którym na gumę nie działają promienie UV czy środki chemiczne, a do tego jest to pomieszczenie suche i gwarantujące odpowiedni przewiew.

 

Oferta opon motocyklowych szosowych – sklep Inter Cars

 

Czym kierować się przy zakupie opon motocyklowych? Podsumowanie.

 

Zakup nowego kompletu ogumienia do motocykla może dać kierowcy masę frajdy. Prowadzący będzie mógł bowiem podczas jazdy przekonać się o tym, jak dużą różnicę w kwestii trakcji czy sterowności daje eksploatacja jednośladu na oponach z nieużywanym bieżnikiem. Aby jednak to poczucie satysfakcji było możliwie największe, właściciel pojazdu powinien pamiętać o kilku aspektach. Dobór odpowiedniego rozmiaru, właściwości dotyczących nośności lub charakteru ogumienia czy aspektów technologicznych sprawi, że prowadzący będzie się mógł w pełni czerpać radość. Tym samym wydatek okaże się w stu procentach efektywny.