Jednym z ważniejszych wyzwań eksploatacyjnych jest wybór właściwych opon do obręczy posiadanych w aucie. Jako że to działanie na rzecz bezpieczeństwa późniejszych podróży, kierowca powinien mieć właściwą wiedzę w tym zakresie. W tym materiale omówimy kilka kluczowych pojęć z tego punktu widzenia. Zobaczymy jak dobrać oponę do felgi, a także sprawdzimy jaka zależność łączy szerokość felgi a szerokość opony.

 

W chwili obecnej najbardziej popularnym rozmiarem opony w Europie jest 205/55 R 16. Ten symbol wykorzystamy zatem do objaśnienia podstawowych wymiarów ogumienia. Pierwsza liczba określa szerokość bieżnika i jest wyrażona w milimetrach. Druga oznacza stosunek w jakim szerokość ogumienia pozostaje do jego profilu. I tak w tym przypadku wysokość ściany opony to 112,75 mm (55 proc. z 205 mm). Za symbolem R producent określa wielkość obręczy, na której ogumienie można zamontować. Wielkość ta jest standardowo wyrażona w calach. Choć rozmiar obręczy jest kluczowy, jest jeszcze jeden czynnik, który kierowca musi wziąć pod uwagę. I mowa o szerokości felgi.

Szerokość felg jest wyrażona w calach. A rozstrzał między dostępnymi wymiarami jest naprawdę duży! Stosuje się bowiem obręcze dysponujące rantami rozstawionymi od siebie na odległość sięgającą od 3,5 do 11,5 cala. Jak zmienia się szerokość felgi? Ta oczywiście zależy w pierwszej kolejności od średnicy. W drugiej warunkuje ją również szerokość opony. Im szersze ogumienie zastosuje w aucie kierowca, tym szersza powinna być obręcz. Tak ustawiona relacja sprawia, że zalecana szerokość felgi czasami może być identyczna dla różnych wymiarów opon. Przykład? Producenci uważają, że 5 cali to optymalna wartość zarówno dla opon o wielkości 165/65 R 13, jak i 175/70 R 14.

 

Rozmiary felg i opon – tabela informacyjna

Zalecana szerokość felgi w calach

Zakres szerokości felgi w calach

Szerokość opony

4.0

3.5 – 4.5

135 mm

4.5

4.5 – 5.0

145 – 155 mm

5.0

4.0 – 5.5

165 mm

5.0

4.5 – 6.0

175 mm

5.5

5.0 – 6.5

185 mm

6.0

5.5 – 7.0

195 mm

6.5

5.5 – 7.5

205 mm

7.0

6.0 – 8.0

215 mm

7.5

6.0 – 8.5

225 mm

8.0

7.0 – 9.0

235 mm

9.0

8.5 – 10.0

245 – 255 mm

9.5

9.0 – 10.5

265 mm

10.0

9.0 – 11.0

275 mm

10.5

9.5 – 11.5

285 mm

Dobór felg do opon jest kluczowy! Zastosowanie za szerokiej lub za wąskiej obręczy sprawi, że bieżnik ogumienia nie będzie w stanie pracować prawidłowo – powierzchnia styku z asfaltem zmniejszy się lub przekroczy wartość maksymalną. Skutek? Pogorszą się właściwości trakcyjne ogumienia. Dla przykładu zbyt duża szerokość opony do felgi sprawi, że podczas jazdy praktycznie wcale mogą nie pracować rowki boczne odpowiadające za sprowadzanie wody spod kół. W ten sposób bieżnik nie będzie mógł niwelować efektu aqaplaningu i zdecydowanie wzrośnie prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu na mokrej nawierzchni.

Co ważne, scenariusz nie jest dużo lepszy także w przypadku, w którym to obręcz okaże się zbyt szeroka. Wtedy powierzchnia styku opony z asfaltem straci półokrągły kształt. A to jest skrajnie niekorzystne z technologicznego punktu widzenia. Inżynierowie nie przewidują takiej możliwości. W związku z tym nie będzie mowy o prawidłowej pracy poszczególnych klocków bieżnika na asfalcie, a co za tym idzie – zewnętrzna część powierzchni czoła może być mocniej ścierana w czasie jazdy. Skutek? Ogumienie pozwoli na pokonanie mniejszych przebiegów i dużo szybciej będzie musiało zostać wycofane z użytku.

 

opona felga, kalkulator felg, opony z felgami, rozmiary felg i opon tabela, szerokość felg a opony, dobór opon do felg, szerokość felgi a opona, szerokość opony a felga, kalkulator opon i felg, szerokość felgi do opony, rozmiar felgi a opony, rozmiar felgi a opona, dobór opon do felg kalkulator, szerokość felgi a szerokość opony
Fot. Materiały prasowe BMW

 

Rozmiar felgi do opony, a wcześniej do… typu auta!

Kierowca, który decyduje się na eksploatację samochodu na fabrycznych obręczach, wystarczy że będzie kupował nowe opony w identycznym rozmiarze jak te, z jakim pojazd opuścił salon dealerski. To najlepsza metoda na uniknięcie ewentualnych błędów. Problem pojawia się dopiero przy scenariuszu, w którym prowadzący postanawia kupić nowy komplet obręczy w innym rozmiarze niż zaleca producent. W takim przypadku musi dobrać do nich opony i powinien zrobić to w sposób właściwy. Do tego celu może wykorzystać kalkulator felg, ewentualnie powyższą tabelę prezentującą jak dopasować opony z felgami.

Oczywiście błędy popełnione przez kierowcę mogą dotyczyć nie tylko niewłaściwego doboru opony do felg. Prowadzący równie dobrze może też kupić niewłaściwe obręcze. Co to oznacza? Producenci podczas budowania pojazdów określili głębokość nadkoli. A ta dość bezpośrednio odnosi się do maksymalnej szerokości obręczy, które w danym typie pojazdu można zastosować w taki sposób, aby nadal możliwa była chociażby prawidłowa praca układu kierowniczego. Granica jest określona w prosty sposób – według przepisów prawa polskiego i europejskiego felga nie może wystawać poza obrys samochodu wyznaczony np. błotnikiem.

 

Rozmiar felgi a opona – konsekwencje błędów?

Błąd z felgami wystającymi ponad nadkola jest o tyle poważny, że kierowca długo nie nacieszy się przemianą auta. Podczas kontroli drogowej straci dowód rejestracyjny, ewentualnie samochód nie przejdzie najbliższego badania w stacji kontroli pojazdów. Powód? Nie spełnia warunków technicznych określonych w przepisach i do czasu usunięcia usterki – tj. zmiany felg na węższe – musi być wycofany z ruchu. Uwarunkowania dotyczące optymalnej szerokości opony i optymalnej szerokości felgi powinni wziąć sobie do serca nie tylko kierowcy posiadający ograniczoną wiedzę motoryzacyjną. To też także ważna uwaga dla osób, które decydują się na tuning optyczny samochodu.

 

ile lat mogą mieć opony, ile lat można jeździć na oponach, co ile wymieniać opony, trwałość opon, opony samochodowe, jak zmierzyć głębokość bieżnika
Fot. MikesPhotos/Pixabay.com

 

Coraz częściej zdarza się, że w wyniku działań tunera w samochodach pojawiają się obręcze o dużej szerokości z oponami o zdecydowanie zbyt małej szerokości bieżnika. Oczywiście zabieg taki nie musi rodzić problemów natury prawnej. Gdy felga nie wystaje poza obrys pojazdu, warunki techniczne są spełnione. Warto jednak pamiętać o tym, że koła to coś więcej niż element optyczny. A taki dobór opon do felg może decydować o ograniczonej trakcji podczas jazdy. Lista obostrzeń jest dość długa. Czemu zatem kierowcy mimo wszystko decydują się na zakup nowego kompletu alusów? Odpowiedź jest dość prosta – chcą żeby ich samochód wyglądał lepiej! A felgi – szczególnie z oponami o niższym profilu – są w stanie poprawić prezencję każdego modelu.

 

Jak dobrać felgi do opon? Podsumowanie

Zatem podsumowując, jak właściwie powinien wyglądać dobór opon do felg? Pierwsza odpowiedź jest prosta i najbardziej intuicyjna. Kierowca powinien zdecydować się na komplet zapisany w homologacji danego pojazdu. W takim przypadku stosunek wyrażony przez szerokość felgi a szerokość opony będzie optymalny i dla zachowania stateczności auta na drodze, i dla wyników spalania. Jeżeli jednak zalecane obręcze są zbyt małe w stosunku do wymagań kierowcy, ten powinien zdać się na kalkulator felg i pamiętać o wymogach prawa. Tylko w ten sposób zakup będzie w stu procentach udany i nie narazi właściciela pojazdu na konsekwencje.