Jednym z podstawowych elementów odpowiadających za bezpieczeństwo w pojeździe są opony samochodowe wybrane przez kierowcę. To za ich sprawą auto trzyma się nawierzchni i ma możliwość pełnego przeniesienia mocy silnika. Ogumienie ma oczywiście czas swojego życia. Ile może zatem wytrzymać? Z tym zagadnieniem wiąże się jednak jeszcze jedno pytanie: jak zmierzyć głębokość bieżnika?

Niezwykle ciężko precyzyjnie określić trwałość opon. Stopień ich zużycia zależy bowiem od bardzo wielu czynników. Ogromne znaczenie ma nie tylko rodzaj nawierzchni dominującej podczas eksploatacji, ale również obciążenie, częstotliwość dynamicznego przyspieszania i hamowania czy sposób pokonywania zakrętów. Co do zasady przyjmuje się jednak, że prawidłowo użytkowane ogumienie powinno wytrzymać przebieg oscylujący między 50 a 80 tysiącami kilometrów. Takie dystanse podają producenci w oficjalnych specyfikacjach i są one wyznaczone za sprawą granicznego zużycia bieżnika.

Ile lat mogą mieć opony? To zależy!

Ile lat można jeździć na oponach? Potencjalny interwał wymiany trzeba przełożyć na przebiegi, które każdego roku pokonuje konkretny kierowca. I tak w sytuacji, w której w porach ciepłych prowadzący nie przejeżdża więcej niż 15 tysięcy kilometrów, nowe opony samochodowe letnie spokojnie powinny wystarczyć na pięć sezonów. Gdy przebieg spadnie do 10 tysięcy kilometrów, ilość sezonów wzrośnie nawet do ośmiu. Po tym interwale bieżnik staje się zbyt płytki, aby pojazd mógł utrzymać prawidłową trakcję i bezpiecznie poruszał się w każdych warunkach drogowych.

Kiedy opony nadają się do wymiany? Bezwzględną granicę bezpieczeństwa eksploatacji wyznaczają przepisy. Te określają dopuszczalną wysokość bieżnika na 1,6 mm. Zdaniem producentów ogumienia to jednak zdecydowanie zbyt mało. Aby samochód mógł utrzymać kontakt z nawierzchnią m.in. w czasie deszczowej pogody oraz żeby elementy bieżnika miały możliwość prawidłowej pracy, klocki opony powinny być zdecydowanie wyższe. Przyjmuje się, że w przypadku ogumienia letniego granica bezpieczeństwa to minimum 3 mm. Dla zimówek jest jeszcze wyższa i sięga 4 mm.

Kierowca powinien pamiętać o tym, że granica wyznaczona przez producentów oczywiście gwarantuje bezpieczeństwo, jednak w mocno ograniczonym stopniu. Bieżnik zużyty w dużym stopniu odpowiada bowiem za ograniczoną trakcję i zdecydowanie wydłużoną drogę hamowania. Badania prowadzone przez producentów ogumienia wskazują, że klocki mające 4 mm wysokości sprawiają, że dystans potrzebny na wyhamowanie samochodu staje się dwukrotnie dłuższy w stosunku do przypadku, w którym ogumienie posiada bieżnik o wysokości 9 mm. A to odległość, która może zadecydować np. o uniknięciu wypadku drogowego.

Trwałość opon, czyli jak zmierzyć bieżnik

Jak zmierzyć bieżnik? Można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze kierowca może skorzystać z pomocy specjalnego miernika. Ten da się kupić w każdym sklepie motoryzacyjnym już za 3 – 4 złote, ewentualnie poprosić o wykonanie pomiaru wulkanizatora podczas sezonowej wymiany ogumienia. Miernik na pierwszy rzut oka przypomina suwmiarkę, a podawany przez niego wynik jest jednoznaczny. Po drugie do dyspozycji kierowcy pozostają specjalne punkty pomiarowe naniesione wewnątrz bieżnika już na etapie produkcji. W sytuacji, w której górna granica klocków bieżnika zrówna się z nimi, powinno to stanowić dla kierowcy sygnał mówiący o tym, że trwałość opon właśnie minęła.

 

 

W tym momencie warto zrobić dość kluczowe obostrzenie. Trwałość opon nie zawsze wyznacza przebieg. Czasami większe znaczenie ma czas eksploatacji. A to oznacza, że da się wyznaczyć żywotność opon w latach. Ile lat mogą mieć opony? W samochodach, które są eksploatowane sporadycznie, bezpieczne użytkowanie ogumienia może trwać nawet dekadę. Próg 10 lat od momentu ich wyprodukowania jest jednak uzyskiwany przede wszystkim w jednym przypadku. Dzieje się tak wtedy, gdy po minięciu piątego roku od daty produkcji, opony będą regularnie poddawane przez kierowcę wnikliwej inspekcji wulkanizatora, a ich stan będzie dobry.

Kiedy wymienić opony na nowe z uwagi na wiek? Taką decyzję może podjąć specjalista w przypadku, w którym na powierzchni gumy pojawią się drobne pęknięcia. Dyskwalifikujące są też uszkodzenia konstrukcji wewnętrznej objawiające się zmianą kształtu bieżnika, ewentualnie poważne ubytki występujące na powierzchni ściany bocznej (np. pęknięcia powstałe w wyniku najechania na przeszkodę). To wszystkie te objawy, które mówią o postępującym procesie starzenia się gumy lub odnoszą się do mniej widocznych od wysokości bieżnika objawów zużycia konstrukcji ogumienia.

Ile lat można jeździć na oponach? Bo wiek też ma znaczenie…

Skoro określiliśmy już co ile wymieniać opony, warto jeszcze wspomnieć jak sprawdzić wiek ogumienia. Do tego celu konieczne stanie się jednak przybliżenie jeszcze jednego pojęcia – chodzi o kod DOT. To oznaczenie naniesione na ścianę boczną opony, które składa się z trzech lub czterech cyfr. Te wyznaczają datę produkcji ogumienia. Jeden lub dwa pierwsze znaki odnoszą się do tygodnia roku. Dwa ostatnie odnoszą się do roku, w którym model opuścił linię produkcyjną. Kod DOT jest o tyle kluczowy, że to na jego podstawie wulkanizator lub kierowca są w stanie określić ile lat mogą mieć opony.

 

 

Trwałość opon to nie tylko predyspozycje nadane przez producenta odnoszące się do rodzaju zastosowanej technologii. Bardzo duże znaczenie ma też sposób eksploatacji. Dynamiczne ruszanie spod świateł przyspieszy ścieranie bieżnika, a mocne hamowanie może z czasem doprowadzić o punktowego, mocniejszego ścierania klocków. Zagrożenie niosą też niesprawne elementy zawieszenia – mogą doprowadzić do ząbkowania, które eliminuje komplet ogumienia z eksploatacji. Bardzo ważne okazują się warunki temperaturowe. Przykład? Opony zimowe założone na kołach pojazdu podczas letnich upałów, już po jednym sezonie mogą mieć skrajnie zużyty bieżnik i nadawać się wyłącznie do wymiany.

Odpowiedź na pytanie jak długo użytkować opony dotyczy też warunków, w których są one przechowywane. Nieprawidłowe ułożenie może doprowadzić do zdeformowania ogumienia. Odkształcone ściany boczne są w stanie nawet uniemożliwić montaż na feldze. Narażenie na działanie promieni słonecznych z kolei przyspieszy proces starzenia gumy i może skrócić czas życia kompletu opon nawet o 2 – 3 sezony. Zły wpływ ma też obecność smarów, oleju lub innych płynów eksploatacyjnych. Substancje tego typu doprowadzają do rozpuszczenia części powierzchni gumowej.

Co ile wymieniać opony? Podsumowanie

Ogumienie jest jednym z podstawowych, ale i najważniejszych elementów bezpieczeństwa. Bez niego nie zadziałają systemy trakcyjne czy nie pomoże kierowcy napęd na cztery koła. A to oznacza, że podczas eksploatacji pojazdu kluczowe staje się pewne pojęcie. Kierowca powinien doskonale wiedzieć co ile lat wymieniać opony. Tylko ta wiedza sprawi, że będzie miał pewność uzyskiwania pełnej trakcji w każdym warunkach drogowych, a co za tym idzie otrzyma gwarancję bezpiecznego podróżowania samochodem.