Kluczem do osiągów na jednośladzie jest moc, ale i… trakcja. A tej nie da się utrzymać na właściwym poziomie w inny sposób niż poprzez opony wysokiej jakości. Te niestety będą się zużywać. A w tym kontekście dobry kierowca powinien zdawać sobie sprawę z faktu, że ważna jest jeszcze jedną umiejętność. Prowadzący powinien wiedzieć jak ocenić stan opon motocyklowych. Kontrola ogumienia to bowiem działanie na rzecz bezpieczeństwa.

 

Przyczepność jest jedną z podstawowych wartości decydujących o bezpieczeństwie jazdy. To za jej sprawą pojazd jest w stanie wykonywać polecenia kierowcy, manewry zyskują na precyzji, a uślizg kół ma zdecydowanie przesunięty margines. Trakcja ma ogromne znaczenie w przypadku samochodu osobowego. W motocyklu zyskuje jednak całkowicie nowy sens. Szczególnie że choć masa pojazdu maleje, dwukrotnie zmniejsza się też ilość punktów styku z nawierzchnią. W ten sposób jednoślad często dotyka asfaltu na powierzchni wynoszącej zaledwie kilka centymetrów kwadratowych. To mniej niż ma karta ze standardowego zeszytu!

 

Jak ocenić stan opon motocyklowych? Podstawą bieżnik!

 

Aby kierowca miał pewność, że w każdym sezonie może bezpiecznie eksploatować pojazd, powinien doskonale wiedzieć jak ocenić stan opon motocyklowych. A podstawowym parametrem jest głębokość bieżnika. Jednośladów dotyczą te same przepisy, które samochodów osobowych. A to oznacza, że prawna granica zużycia bieżnika została wyznaczona na wysokości klocków poniżej 1,6 mm. To jednak absolutne minimum, które już od dłuższego czasu nie gwarantuje pełni trakcji, przyspiesza moment zerwania przyczepności kół do nawierzchni i potęguje możliwość wystąpienia poślizgu np. podczas jazdy na mokrej nawierzchni.

Pojęciem, które jest pomocne podczas poszukiwania odpowiedzi na pytanie „Jak ocenić stan opon motocyklowych?” jest TWI. To nic innego jak Tread Wear Indicator, czyli wskaźnik lub zgrubienie umieszczony w rowkach ogumienia pokazujący granicę zużycia bieżnika. W sytuacji, w której klocki są takiej samej wysokości co TWI, opona powinna zostać jak najszybciej wycofania z dalszej eksploatacji. Bardzo ważne jest to, aby wysokość klocków ocenić na całej długości bieżnika i w różnych punktach. Może się bowiem okazać, że w jednym lub kilku punktach będzie on bardziej starty.

 

Oferta opon motocyklowych szosowych – sklep Inter Cars

 

Scenariusz występowania na powierzchni opony „placków” z mocniej wytartym bieżnikiem jest możliwy przede wszystkim w motocyklach, które nie są wyposażone w system antypoślizgowy ABS. Uszkodzenia tego typu mogą powstawać np. podczas mocnego hamowania awaryjnego. Poza tym możliwe są też inne przypadki. Gdy klocki są ząbkowane (wynika to z sił działających chociażby podczas dynamicznego przyspieszania), bezpieczną wysokość bieżnika ocenia się w punkcie, w którym jest on starty najmocniej. To samo dotyczy scenariusza, w którym szczególnie mocno ślad ogumienia jest starty po jednej ze stron.

 

Jak ocenić stan opon motocyklowych, opony motocyklowe, opony do motocykla, stan opon motocyklowych, stan opon do motocykla
Fot. Materiały prasowe Continental

 

Uszkodzenia? To musi dyskwalifikować oponę motocyklową!

 

Nierównomierne ścieranie bieżnika nie wyczerpuje jeszcze listy uszkodzeń, które są w stanie wyeliminować oponę z dalszej eksploatacji. Bo to samo stanie się w przypadku, w którym na powierzchni ogumienia po najechaniu na przeszkodę pojawił się guz lub doszło np. do rozerwania powierzchni gumowej. Takich uszkodzeń nie da się naprawić! To samo dotyczy procesów starzenia w sposób naturalnych postępujących w gumie. Objawy? Podstawowym identycznie jak w przypadku samochodów osobowych są pęknięcia pojawiające się na powierzchni ściany bocznej lub jeszcze gorzej klocków bieżnika.

Postępowanie procesu starzenia na pierwszy rzut oka mocno nie wpływa na oponę. To jednak tylko pozory. W końcu popękana guma może nie wytrzymać przeciążeń występujących podczas jazdy z dużą prędkością, a taki scenariusz może się skończyć tragicznie. Czynników przyspieszających procesy starzenia w gumie jest wiele. Do najważniejszych należy jednak kontakt z substancjami żrącymi, długotrwałe narażenie na działanie promieni UV czy nadmierna ilość ozonu w otoczeniu. Jak ocenić stan opon motocyklowych w tym przypadku? Ponownie konieczna jest ocena wzrokowa. Pomóc może jednak też wskazanie wieku ogumienia.

Jak sprawdzić wiek opon? W tym celu kierowca powinien przyjrzeć się ścianie bocznej i poszukać oznaczenia DOT. Obok niego producenci nanoszą oznaczenie czterocyfrowe – to zaczęło obowiązywać po roku 2000, wcześniej stosowano trzycyfrowe. Pierwsze dwie cyfry określają tydzień w roku, w którym ogumienie zostało wyprodukowane. Dwie kolejne stanowią oznaczenie roku. I tak zestaw cyfr 2418 oznacza, że model opuścił fabrykę w 24 tygodniu roku 2018. Ile lat od tego momentu ogumienie może być eksploatowane? Producenci określają bezpieczną granicę na 5 lat. Po jej przekroczeniu opona powinna zostać wymieniona na nową, ewentualnie podlegać wnikliwe kontroli wulkanizatora przed każdym z sezonów.

 

Jak ocenić stan opon motocyklowych, opony motocyklowe, opony do motocykla, stan opon motocyklowych, stan opon do motocykla
Fot. Materiały prasowe Pirelli

 

Kontrola u mechanika? Oto jak ocenić stan opon motocyklowych.

 

W sytuacji, w której kierowca nie wie jak ocenić stan opon motocyklowych, a chce mieć pewność że dalsza eksploatacja ogumienia już posiadanego jest bezpieczna, zawsze może poprosić o pomoc wulkanizatora. Specjalista będzie potrzebował zaledwie kilku minut na sprawdzenie kół i ocenienie czy nie wymagają one ingerencji. W przypadku samochodów osobowych przegląd można połączyć z sezonową wymianą opon. Podczas użytkowania motocykla procedury nie wykonuje się. Konieczna będzie zatem dodatkowa wizyta w warsztacie wulkanizacyjnym, a jej koszt nie powinien przekroczyć 20 – 30 złotych.

 

Oferta opon motocyklowych terenowych – sklep Inter Cars

 

Czasami opony motocyklowe pozwalają na osiągnięcie przebiegów oscylujących w granicy 40 -50 tysięcy kilometrów, a czasami dystans między wymianami staje się drastycznie krótszy. Od czego to zależy? Czynników mających wpływ na tempo ścierania bieżnika jest bardzo wiele. Podstawową jest skład mieszanki gumowej. Bo dla przykładu im twardsza opona, tym większą ilość kilometrów będzie w stanie pokonać podczas miejskiej eksploatacji. Poza tym znaczenie ma wzór bieżnika i jego podatność na efekt ząbkowania oraz prędkości poszczególnych przejazdów – im wyższe, tym większe siły działają na bieżnik i tym szybciej jest on ścierany.

Ogromny wpływ ma też częstotliwość intensywnego przyspieszania. Lekki ścigacz o dużej mocy, którym kierujący często będzie bardzo dynamicznie ruszał spod świateł jest w stanie „zjeść” bieżnik już w czasie jednego sezonu. Czynnikiem mającym znaczenie są też mocne hamowania oraz rodzaj dominującej na pokonywanych trasach nawierzchni. Dla przykładu tzw. ostry asfalt często spotykanym np. w Skandynawii potęguje poziom przyczepności. Niestety tworzy siłę tarcia na tyle dużą, że jazda po nim już po kilku tysiącach kilometrów mocno odbija się na stanie bieżnika ogumienia.

 

Jak ocenić stan opon motocyklowych? Podsumowanie.

 

Opony w każdym pojeździe są podstawowym elementem bezpieczeństwa. To za ich sprawą motocykl, samochód czy ciężarówka utrzymują kontakt z nawierzchnią i są w stanie bezpiecznie przekazać na nią moc oraz uniknąć poślizgu. W tej perspektywie niezwykle ważne jest to, aby kierowca wiedział jak ocenić stan opon motocyklowych. Poza tym powinien regularnie kontrolować kondycję ogumienia – najlepiej nie tylko przed sezonem, ale także raz na tydzień, maksymalnie dwa. To wiedza i umiejętność, która może zapobiec poważnemu wypadkowi i uratować mu życie.