Kierowca poszukujący nowego kompletu opon w pierwszej kolejności z pewnością spojrzy na producenta. Rodzaj marki ma w końcu wpływ chociażby na jakość uzyskiwanego produktu, a w tym warunkuje jego zaawansowanie technologiczne. To jednak w oczywisty sposób przekłada się na jeszcze jedną wartość. Mowa konkretnie o cenie ogumienia. Zatem jakiej firmy opony motocyklowe wybrać? W tym materiale poszukamy odpowiedzi na to pytanie.

 

Jednoślady są światem, w którym kierowca może poczuć wolność. Jest mniej skrępowany samą konstrukcją maszyny, ale też jej poręcznością. Z drugiej strony świat motocykli to też rzeczywistość, w której na kierowcę czekają typowe obowiązki. A te dotyczą nie tylko okresowych przeglądów, napraw czy potrzeby wykupienia obowiązkowej polisy OC, ale także wymiany ogumienia. Opony gwarantują pojazdowi trakcje i możliwość przeniesienia mocy na asfalt. Jako ze stanowią ważny element bezpieczeństwa, ich zakup stanowi kwestię bardzo kluczową i taką, którą należy wnikliwie przemyśleć.

Opony motocyklowe są dużym rynkiem w Europie. Na Starym Kontynencie nie brakuje zapaleńców kochających jazdę na dwóch kółkach. A to tworzy spore pole do popisu dla producentów. Nie ma się zatem co dziwić, że w sprzedaży pojawiają się nie tylko produkty marek znanych z segmentu pojazdów osobowych (np. Pirelli, Bridgestone, Dunlop, Continental, Michelin czy Maxxis). Swoje produkty oferują motocyklistom takie firmy jak Avon, Duro, Heidenau, IRC, ITP, Deli Tire, Journey, Mitas, Vee Rubber, Schwalbe czy Pit Bull. I w tak szerokiej palecie systematycznie odnaleźć się muszą motocykliści.

 

Jakiej firmy opony motocyklowe wybrać, opony motocyklowe, opony do motocykla, marki opon motocyklowych, producenci opon motocyklowych
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

Czy segment premium odstrasza ceną? Nie do końca…

 

Zatem jakiej firmy opony motocyklowe wybrać? Odpowiedź jest dość oczywista. Zdecydowanie najlepszym wyborem są produkty marek działających w segmencie premium. Gwarantują one najwyższy poziom zaawansowania technologicznego dotyczącego mieszanki gumowej czy konstrukcji wewnętrznej oraz zoptymalizowany pod kątem osiągów bieżnik. Ogumienie sygnowane logo Bridgestone`a, Michelina, Continentala czy Pirelli niestety też jest najdroższe. Czy to jednak odstrasza prowadzących? Nie zawsze. I wskazuje na to chociażby ranking 20 modeli przygotowany przez serwis Skąpiec.pl.

Porównywarka przygotowała zestawienie ogumienia motocyklowego najczęściej wyszukiwanego przez kierowców w Polsce. Pierwsze czternaście miejsc należy do firm działających w… segmencie premium! Mowa o takich markach jak Pirelli, Continental, Metzeler czy Dunlop. Co ciekawe, piętnasta lokata przypadła ogumieniu markowanemu logo Maxxisa – firmy produkującej modele budżetowe, a kolejne pięć miejsc ponownie zajmują modele najdroższe. Opony poszukiwane przez kierowców w serwisie Skąpiec.pl mają ceny oscylujące między kwotą na poziomie 201 a 609 złotych za sztukę.

 

Oferta opon motocyklowych – sklep Inter Cars

 

Oczywiście może się okazać, że właściciel jednośladu z różnych powodów – czy to finansowych, czy zasady ograniczonego zaufania – nie będzie się chciał zdać na opinię mainstreamu. Dlatego podczas poszukiwania odpowiedzi na pytanie “Jakiej firmy opony motocyklowe wybrać?” ma szansę zdecydować się na bardziej miarodajne podpowiedzi. Mowa w tym przypadku o testach opon motocyklowych prowadzonych przez niezależne ośrodki. Dla przykładu w roku 2019 opublikowane zostały wyniki badania ogumienia sportowo-turystycznego wykonane przez wydawnictwo Motor Presse – opublikowane m.in. w polskim piśmie “Motocykl”.

 

Jakiej firmy opony motocyklowe wybrać? Odpowiedź da test!

 

Niemieccy dziennikarze sprawdzili w warunkach drogowych sześć modeli. Kontrolowane były takie parametry jak zachowanie podczas eksploatacji na szosie, poziom przyczepności na mokrej nawierzchni czy stopień zużycia bieżnika w warunkach testowych i podczas codziennej eksploatacji. Zwycięzcą tego zestawienia okazał się model Pirelli Angel GT. Włoskie ogumienie bardzo dobrze spisywało się w każdej z kategorii badawczych, a bezkonkurencyjne okazało się w kwestii stabilności w zakrętach pokonywanych w sportowym stylu, stabilności podczas jazdy na wprost czy precyzji manewrów.

Drugie miejsce przypadło ex aequo modelom Dunlop Roadsmart III i Bridgestone T31. Dunlop najlepiej spisał się w kategorii nazwanej przez niemieckich dziennikarzy poręczność. Największą zaletą japońskiego ogumienia okazała stabilność podczas jazdy na wprost. Ze stratą na poziomie zaledwie 3 punktów w stosunku do lidera czwarte miejsce zajęły takie modele jak Continental Road Attack 3 GT, Metzeler Roadtec 01 czy Michelin Road 5. W zestawieniu Motor Presse na uwagę zasługuje fakt, że praktycznie każdy z modeli wybranych do badania uzyskał bardzo dobry wynik. To bez wątpienia optymistyczna informacja dla kierowców.

Motor Presse – a konkretnie jej niemieckie tytuły motocyklowe – to jedna z ważniejszych organizacji, która bada opony motocyklowe. Redaktorzy zza zachodniej granicy przyglądają się zatem ogumieniu pochodzącemu z różnych segmentów. Dla przykładu w roku 2018 na ich torze testowym pojawiły się modele przeznaczone do motocykli sportowych. Zwycięzca? Najlepszym modelem okazał się Pirelli Diablo Rosso Corsa 2. Drugie miejsce przypadło Continentalowi Race Attack Comp. Endurance, trzecie Dunlopowi Sportsmart TT, a czwarte ogumieniu Michelin Power RS.

 

Jakiej firmy opony motocyklowe wybrać, opony motocyklowe, opony do motocykla, marki opon motocyklowych, producenci opon motocyklowych
Fot. Materiały prasowe Pirelli

 

Liczy się logo, ale też… specyfikacja techniczna

 

Jakiej firmy opony motocyklowe wybrać? To oczywiście jedno z ważniejszych pytań. Poza logo producenta liczą się jednak także inne parametry. Dobry przykład dotyczy chociażby rodzaju budowy. Na rynku polskim spotykane są trzy główne typy. Symbol “-” oznacza ogumienie o konstrukcji diagonalnej. Najczęściej jest ono dedykowane jednośladom typu chopper, cruiser i enduro. Drugi typ otrzymał symbol B – to opony diagonalne opasane. Trzeci określany symbolem R to modele radialne. Spotyka się je przede wszystkim w stosunkowo ciężkich maszynach nastawionych na osiągi.

Kolejnym czynnikiem jest rodzaj bieżnika – mowa zarówno o ukształtowaniu klocków, jak i ich wysokości. Rozróżnienie jest konieczne i podyktowane przede wszystkim dużą różnorodnością jednośladów. W końcu całkowicie inne wymogi w kwestii optymalnego kształtu śladu mają opony dedykowane motocyklom szosowym sportowym, a całkowicie inne motocyklom enduro czy cross off road. To jednak jeszcze nie koniec. Bo kształt bieżnika jednego modelu opony nie jest wartością uniwersalną. Inaczej prezentować się może sposób ukształtowania klocków w przypadku ogumienia dedykowanego przedniemu, a inaczej tylnemu kołu.

 

Oferta opon motocyklowych wyścigowych – sklep Inter Cars

 

Skąd pomysł aby dzielić opony motocyklowe na przednie i tylne? To wynika z działania prostego mechanizmu – w motocyklu inne zadanie pełni przód pojazdu, a inne tył. Przednie koło skupia się na przejmowaniu większej części siły hamowania – gwarantuje w ten sposób stabilność podczas zwalniania. Tylne z kolei ma za zadanie przenieść moc silnika na asfalt. Role są na tyle różne, że producenci w ramach jednego modelu różnicują oponę przednią i tylną nie tylko pod względem kształtu bieżnika. Bardzo często inżynierowie wprowadzają także zmiany w ramach składu mieszanki gumowej.

 

Jakiej firmy opony motocyklowe wybrać? Podsumowanie.

 

Jakiej firmy opony motocyklowe wybrać? Bardzo ciężko udzielić konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Szczególnie że ta zależy od bardzo wielu czynników. Najważniejszymi jest wielkość budżetu, którym dysponuje kierowca, jego prywatne preferencje, a nawet rodzaj posiadanego jednośladu. Oczywiście aby mieć pewność dobrze podjętego wyboru, właściciel motocykla może się wspierać wynikami niezależnych badań. Wtedy będzie miał okazję sprawdzić jak opona sprawdzała się podczas jazdy w realnych warunkach na jednym z torów testowych.