Podobnie jak w przypadku wielu produktów, również opony samochodowe możemy podzielić na różne klasy pod względem jakości i ceny. W ten sposób rynek opon do samochodów osobowych dzielimy na trzy główne segmenty: ekonomiczny, średni oraz premium. Czym różnią się od siebie opony z poszczególnych klas?

Podział opon na trzy główne klasy ma najbardziej ogólny charakter. Przeprowadza się go ze względu na ich cenę oraz jakość, chociaż ten pierwszy aspekt nie zawsze jest wprost proporcjonalny do drugiego. Zdarzają się opony tańsze – segmentu średniego – które właściwościami dorównują droższym modelom klasy premium. Trzeba również zaznaczyć, że przez „jakość” w przypadku opony rozumiemy jej zaawansowanie technologiczne, stopień złożoności know-how, jaki producent w niej zawarł, i unikatowość materiałów wchodzących w jej skład, a nie jakość wykonania. Ta w przypadku wszystkich opon w naszej ofercie, niezależnie od klasy, stoi zazwyczaj na bardzo wysokim poziomie.

klasy_opon
Opony klasy budżetowej, średniej i premium – przykłady

Opony klasy premium

Ten rodzaj ogumienia cechuje się najbardziej zaawansowanymi i pionierskimi rozwiązaniami w przemyśle oponiarskim – od architektury bieżnika przez użyte materiały po skład mieszanki. To właśnie w modelach opon segmentu premium debiutują rozwiązania, które podnoszą ich skuteczność na różnego rodzaju nawierzchniach. Z tego względu opony premium są też droższe od opon niższych klas. Przeznacza się je do samochodów klasy średniej i wyższej, o dużych mocach, dla kierowców, którzy w ciągu roku pokonują duże dystanse i mają duże wymagania wobec ogumienia. Wyniki niezależnych testów pokazują, że opony klasy premium zapewniają najbardziej zrównoważone osiągi pod każdym względem. O ile opony niższych klas mogą dorównać w niektórych aspektach tym klasy premium, np. pod względem poziomu generowanego hałasu, to nie stanie się tak w przypadku wszystkich osiągów. Opony klasy premium osiągają dobre parametry właśnie dzięki najbardziej zaawansowanym technologiom. Poszukując opon o najwyższych wynikach zapewniających najlepsze właściwości w każdych warunkach, powinniśmy zwrócić się właśnie w kierunku segmentu premium. Potwierdzają to testy opon przeprowadzane przez ADAC. Każdego roku najwyższe lokaty zajmują opony marek premium.

Zobacz nasz dział testów ADAC

Marki opon klasy premium:

  • Bridgestone,
  • Continental,
  • Dunlop,
  • Goodyear,
  • Michelin,
  • Nokian,
  • Pirelli,
  • Vredestein

Opony klasy średniej

Wśród opon klasy średniej znajdziemy modele przeznaczone do wszystkich klas samochodów. Na oponach z tego segmentu rynkowego poruszają się zarówno duże samochody o znaczących mocach, jak i mniejsze auta miejskie. Zaawansowanie technologiczne ogumienia tej grupy stoi na wysokim poziomie, jednak bez wątpienia ustępuje temu z opon klasy premium. Najczęściej w oponach klasy średniej pojawiają się rozwiązania i patenty, które kilka lat wcześniej debiutowały w segmencie premium. W dużym uogólnieniu można przyjąć, że opony tego segmentu oferują najlepszy stosunek ceny do parametrów. Testy ADAC potwierdzają, że opony klasy średniej najczęściej ustępują właściwościami ogumieniu z klasy premium. Zdarza się jednak, że i one uzyskują bardzo wysokie noty końcowe, prześcigając nawet droższą konkurencję z wyższej półki.

Marki opon klasy średniej:

  • BFGoodrich,
  • Dmack,
  • Firestone,
  • Fulda,
  • Hankook,
  • Kumho,

Opony klasy ekonomicznej

To zdecydowanie najtańsze opony oferowane na rynku. Cena ma jednak zasadnicze przełożenie na parametry tych opon – w testach zazwyczaj wypadają bardzo przeciętnie. Z tego względu opony klasy ekonomicznej polecane są kierowcom małych aut miejskich, którzy pokonują niewielkie dystanse i poruszają się głównie w obrębie aglomeracji miejskiej. Większe i mocniejsze samochody po prostu zbyt łatwo mogłyby osiągnąć granicę możliwości takiego ogumienia. Opony klasy ekonomicznej powstają według sprawdzonych technologii, jednak z pewnością nie są to te najnowsze, stosowane przy produkcji ogumienia klasy premium. Testy ADAC potwierdzają znaczące braki opon klasy ekonomicznej w kluczowych właściwościach, jak prowadzenie na mokrej nawierzchni. Opony z tej najniższej półki to jednak solidne propozycje dla kierowców, którzy nie oczekują zbyt wiele od opon. Bez wątpienia ich największą zaletą jest niska cena. Komplet opon zimowych np. Dębica Frigo 2 w rozmiarze 13 cali możemy kupić już za niecałe 500 zł. Należy zaznaczyć, że opony klasy ekonomicznej to wciąż pełnowartościowe produkty, które mają gwarancję producenta i atesty. Z tego względu są lepszym rozwiązaniem niż używane opony wyższej klasy bądź opony bieżnikowane.

Marki opon klasy ekonomicznej:

  • Apollo,
  • Barum,
  • Dayton,
  • Dębica,
  • Kingstar,
  • Kormoran,
  • Mabor,

Warto zauważyć, że obecnie większość marek budżetowych i segmentu średniego włączona jest w struktury największych koncernów. Z tego względu nawet najtańsze opony mają atesty, gwarancję i są bezpieczne w eksploatacji.

Continetal:

  • Uniroyal
  • Barum,

Bridgestone:

  • Firestone,
  • Dayton,

Michelin:

  • Kleber,
  • BF Goodrich,

Goodyear:

  • Dębica,
  • Fulda,

Dowiedz się, jak świadomie dobrać opony do samochodu