Kierowcy kupują samochody typu SUV i crossover z prostego powodu. Wyższa pozycja w aucie daje poczucie bezpieczeństwa, a poza tym oferują one prawdziwie rodzinną przestrzeń. Pojazdy sportowo-rekreacyjne to jednak nie tylko oczywiste zalety, ale i seria obowiązków. A jeden z ważniejszych odnosi się do rynku oponiarskiego. W związku z tym opowiemy dziś o tym czym różnią się opony do SUV a zwykłe.

 

Sukcesu SUV-ów w Europie nie da się ukryć. Auta ze zwiększonym prześwitem każdego roku zwiększają swoją sprzedaż o kilkanaście procent, a kolejne modele pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu. Przykład? Dane opracowane przez serwis Carsalesbase.com jasno pokazują, że w pierwszym kwartale roku 2019 zbyt Dacii Duster wzrósł o 18 proc., Forda Ecosporta o 12 proc., Seata Arony o 24 proc., a Volkswagena T-Roca aż o 48 proc. Duże zainteresowanie samochodami typu SUV na rynku pierwotnym przekłada się w sposób naturalny na rynek wtórny. I co ta sytuacja oznacza dla producentów ogumienia? Przede wszystkim wiąże się z tym, że konieczne było opracowanie serii nowych modeli.

 

Opony do SUV a zwykłe – różnice wynikają z mas i punktu ciężkości

 

W kontekście boomu na SUV-y bardzo rzadko się mówi o tym, że aut te są cięższe i wyższe. I różnice mogą być naprawdę znaczące. Duży SUV potrafi ważyć nawet o 150 kilogramów więcej od dużego sedana. Niewiele lepiej jest w przypadku „wzrostu”. Hatchback segmentu C potrafi być niższy od odpowiadającego mu crossovera nawet o 19 – 20 centymetrów – to tworzy ogromną różnicę np. w kwestii środka ciężkości. A te dwa czynniki mają zasadnicze znaczenie dla sposobu pracy ogumienia na asfalcie, a tym samym bezpieczeństwa jazdy. Poza tym prowadzą do kluczowego punktu, a konkretnie pytania: czym różnią się opony SUV a zwykłe? Odpowiedź jest dłuższa niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

 

opony SUV a zwykłe. renault captur
Fot. Materiały prasowe Renault

 

Najlepszym dowodem na to, że ogumienie przeznaczone do pojazdów o dużym prześwicie różni się od standardowego, jest oferta praktycznie wszystkich producentów. Ci od pewnego czasu tworzą bowiem specjalne linie modelowe, które są dopasowane do potrzeb SUV-ów. Co z konstrukcyjnego punktu widzenia oznacza stwierdzenie, że opony spełniają wymagania SUV-ów? Rozbieżności można dostrzec już na etapie tworzenia karkasu. Szkielet ogumienia otrzymuje gęstszą sieć metalowych przewodów. W ten sposób poprawiana jest odporność ogumienia – z jednej strony na wyższą masę SUV-a, a z drugiej na ewentualne uszkodzenia powstające w wyniku np. najechania cięższym autem na krawężnik.

 

Opony do SUV a zwykłe – rozbieżność dotyczy nawet składu gumy!

 

Bardzo ważny element prac konstrukcyjnych dotyczy też składu mieszanki gumowej. Skład gumy wykorzystywanej do produkcji opon do SUV-ów jest dopracowywana przez inżynierów w taki sposób, aby w warunkach drogowych okazywał się bardziej odporny na ścieranie i mimo wszystko skracał drogę hamowania. Jednocześnie kluczem do sukcesu staje się obniżanie wyników spalania. Poza tym twórcy z rynku oponiarskiego muszą znaleźć metodę na wyważanie tych wszystkich wartości z rozsądnym poziomem hałasu – który decyduje bądź co bądź o komforcie podróżowania. Jako że spalanie i hałas mają potężne znaczenie, kwestie te są wspomagane przez jeszcze jedną zmianę – tym razem dokonywaną w obrębie kształtu bieżnika.

 

Oferta opon do SUV-ów – sklep Inter Cars

 

Opony SUV a zwykłe budowane w ramach jednej linii modelowej mają często całkowicie inny kształt śladu. Czoło bieżnika wersji dedykowanej autu ze zwiększonym prześwitem jest przede wszystkim szersze. Dzięki temu inżynierowie mogą rozrysować na jego powierzchni m.in. więcej rowków obwodowych i zastosować serię dodatkowych żeber. W ten sposób opona lepiej zachowuje się w trudnych warunkach drogowych (np. podczas opadów deszczu) i pozwala na bezpieczne manewrowanie. Szersze czoło to jednak też większa powierzchnia styku z asfaltem. A to bezpośrednio przekłada się na pewniejszą trakcję, możliwość wykorzystania potencjału silnika i stabilniejsze zachowanie podczas szybkiej jazdy w zakręcie.

 

Opony do SUV a zwykłe – bo różna jest też.. wysokość bieżnika!

 

Ciekawa informacja jest taka, że opony do SUV-a różnią się od modeli standardowych także… głębokością bieżnika. W przypadku klasycznego ogumienia fabryczna wysokość klocków jest określana przez producentów na jakieś 8 – 9 milimetrów. Wszystko zależy od rodzaju opony i jej przeznaczenia. Właściciele aut ze zwiększonym prześwitem mogą liczyć na bieżnik mający nawet 10 – 11 milimetrów wysokości. Dodatkowe 2 – 3 milimetry są kolejną odpowiedzią na zwiększoną masę auta. Jako że ta generuje wyższą siłę tarcia w czasie jazdy i wykonywania wszelkich manewrów, wyższe klocki mają za zadanie mimo wszystko utrzymywać na prawidłowym poziomie czas życia każdego z kompletów opon.

 

opony SUV a zwykłe, volkswagen tiguan
Fot. Materiały prasowe Volkswagen

 

Opony SUV a zwykłe opony samochodowe różni też sposób konstruowania ściany bocznej. Pierwszym krokiem jest zastosowanie wyższego profilu – to obecnie standard wśród crossoverów i SUV-ów segmentu B, C czy D. Poza tym ściana jest również wzmacniana – stosuje się grubszą warstwę gumy oraz dodatkowe konstrukcje usztywniające. Co to ma na celu? W ten sposób inżynierowie osiągają dwie korzyści dla kierowcy. Po pierwsze nadwozie jest bardziej stateczne podczas jazdy. Nie wychyla się tak mocno w czasie wykonywania nagłych skrętów i sztywniej pracuje na asfalcie. Po drugie wyższy profil połączony często z wyższym indeksem nośności sprawdza się w mieście podczas forsowania ciężkim SUV-em krawężników i innych przeszkód.

 

Opony do SUV-a: jak wygląda rynkowa oferta?

 

Rosnąca popularność SUV-ów i crossoverów w Europie oraz wyższy poziom świadomości wśród kierowców to główne czynniki, które popychają producentów oponiarskich do działania. Skutek? Dziś oferta modeli dedykowanych pojazdom ze zwiększonym prześwitem jest potężna. Kierowcy mogą wybierać zarówno ogumienie pochodzące z segmentu ekonomicznego, jak i premium. Ograniczenie? To jest wyznaczone przede wszystkim przez możliwości pojazdu i oczywiście budżet, którym na zakupy w sklepie motoryzacyjnym dysponuje właściciel auta. Na koniec drobna uwaga. Na zakupie opon do SUV-a, jak i każdego innego typu pojazdów nie warto oszczędzać. To w końcu dbanie o bezpieczeństwo!