Redaktorzy niemieckiego magazynu Auto Motor Und Sport postanowili w tym roku skupić się na tym segmencie opon, który w najbliższych latach rokuje największymi wzrostami sprzedaży. Mowa o rozmiarze 215/55 R17, który jest dedykowany m.in. kompaktowym SUV-om pokroju Hyundaia Kony, Nissana Qashqaia czy Volkswagena T-Roca. W sumie w testach drogowych składających się z 9 kategorii badawczych sprawdzili zachowanie 11 modeli ogumienia. Zobaczcie jakie wnioski wysnuli z testu opon letnich 215/55 R17.

 

Niemiecki magazyn już jakiś czas temu dołączył do grona organizacji testujących ogumienie. Badanie wykonywane przez Auto Motor und Sport cieszy się dobrymi opiniami, a w efekcie może zostać uznane za miarodajne. O wartości prób prowadzonych przez niemieckich dziennikarzy niech świadczy fakt, że za każdym razem pojawia się w nich rynkowy przekrój produktów. Na starcie badania ustawiane jest nie tylko najdroższe ogumienie segmentu premium, ale również przedstawiciele klasy średniej i ekonomicznej. Dla przykładu zakres cenowy modeli wybranych do testu opon letnich 215/55 R17 w roku 2019 zawiera się w przedziale od 88 do 160 euro!

 

2 kategorie i 9 prób – test opon letnich 215/55 R17 Auto Motor und Sport

Auto Motor und Sport dzieli kategorie badawcze na dwa bloki. W pierwszym sprawdzane jest zachowanie się pojazdu na suchej nawierzchni. W drugim kontrolowane są parametry pracy w przypadku, w którym na asfalcie pojawi się wilgoć. Jakim wskaźnikom przyglądają się Niemcy? W obydwu kategoriach sprawdzają sposób prowadzenia i długość drogi hamowania. W przypadku suchej drogi zatrzymanie odbywa się z prędkości 100 km/h, a mokrej 80 km/h. Poza tym na suchym asfalcie kontrolowane są kwestie związane z oporami toczenia i hałasem toczenia. Podczas jazdy po mokrej drodze w roli bardzo ważnej kategorii badawczej pojawia się podatność na zjawisko aquaplaningu.

Dla wyników testu opon letnich 215/55 R17 najbardziej kluczowe są parametry pracy ogumienia na wilgotnej drodze. Te kategorie mają aż 50-procentowy wpływ na notę ogólną. W 40 proc. o wyniku końcowym decyduje zachowanie się danego modelu na suchej nawierzchni i w 10 proc. aspekty związane z zagadnieniami ekologicznymi, a w tym opory toczenia i hałas generowany podczas jazdy. W roku 2019 w badaniu Auto Motor und Sport udział wzięło 11 modeli ogumienia. I choć aż 7 z nich zasłużyło na wynik kwalifikujący je do noty polecany, żadnemu z konkurentów nie udało się zasłużyć na ocenę wysoce godny polecenia. Surowe kryteria stanowią sygnał mówiący o tym, że na rynku ogumienia nadal pozostaje pole do popisu dla innowacji.

 

opony letnie, opony UHP, opony ultra high performance, Continental SportContact 6, opony continental
Continental SportContact 6

 

Nokian Wetproof – zwycięzca testu opon letnich 215/55 R17!

Najwyższy wynik w teście opon letnich 215/55 R17 2019 zdobył Nokian Wetproof. Ogumienie zasłużyło na ocenę sięgającą 8,8 punktu. Fiński produkt zdecydowanie najlepiej poradził sobie w próbach związanych z hamowaniem. Na mokrej nawierzchni zatrzymał się na najkrótszym dystansie. Na suchej o zaledwie 0,1 metra ustąpił Michelinowi. Niemcy bardzo wysoko ocenili również sposób zachowania się na drodze modelu Wetproof oraz cichą pracę ogumienia. W czasie jazdy Nokian generował tylko 71,5 dB. To najniższy wynik w całej grupie badawczej. W przypadku nawierzchni mokrej Wetproof wyróżnił się wynikiem przyspieszenia na półokręgu. W próbie o zaledwie 0,12 m/s2 ustąpił japońskiej oponie firmy Bridgestone.

Warto zaznaczyć, że to nie pierwszy przypadek, w którym fińska nowość dobrze wypadła w badaniu prowadzonym przez renomowane ośrodki. Model został także zwycięzcą w tegorocznym badaniu prowadzonym przez instytut GTÜ. Poza tym może się pochwalić uzyskaniem noty dobrej w próbie przeprowadzonej przez dziennikarzy niemieckiego Auto Bilda. Co ważne, model ma bardzo rozsądną cenę. Ta startuje już od 186 złotych za sztukę!

 

Oferta opon Nokian Wetproof – sklep Inter Cars

 

Drugie miejsce na podium – Bridgestone Turanza T005 i…

Na drugim miejscu w teście opon letnich Auto Motor und Sport uplasowały się dwa modele opony. Mowa o Bridgestone Turanzie T005 oraz Michelin Primacy 4. Japońskie i francuskie ogumienie uzyskało wynik na poziomie 8,6 punktu i notę polecany. Jeżeli chodzi o właściwości, Bridgestone zdecydowanie lepiej radzi sobie w sytuacji, w której asfalt jest mokry. W tej kategorii badawczej zwyciężył w dwóch na pięć prób. Turanza T005 najlepiej sprawdziła się w kwestii prowadzenia oraz przyspieszenia na okręgu.

Co z suchym asfaltem? W takim przypadku warto docenić np. wynik hamowania z prędkości 100 km/h. Japońskie ogumienie zatrzymało pojazd na dystansie 36,4 metra. To zaledwie o 0,3 metra gorszy wynik od lidera zestawienia. Poza tym Turanza T005 odznacza się obniżonymi oporami toczenia – w tej kategorii zajęła drugie miejsce zaraz za Michelinem.

 

Oferta opon Bridgestone Turanza T005 – sklep Inter Cars

 

Michelin Primacy 4 – druga lokata w teście opon letnich 215/55 R17!

Michelin jest najdroższym modelem w teście opon letnich Auto Motor und Sport 2019. Każda sztuka tej opony została wyceniona przez Niemców na 160 euro. W Polsce za ten sam produkt trzeba zapłacić jakieś 578 złotych. Mimo wszystko ogumienie może być warte tej kwoty. Szczególnie że zdaniem niemieckich dziennikarzy świetnie spisuje się w warunkach drogowych. Najmocniejszą stroną Michelina jest hamowanie na mokrej nawierzchni i opory toczenia – w tych kategoriach opona uzyskała najlepsze wyniki!

Jeżeli są jakieś aspekty, nad którymi francuscy inżynierowie mogliby jeszcze popracować, to z pewnością dotyczą one zachowania ogumienia na mokrej nawierzchni. W tym przypadku większość kategorii badawczych w teście opon letnich 215/55 R17 2019 zakończyła się dla modelu Michelin Primacy 4 wynikiem plasującym w samym środku stawki.

 

Oferta opon Michelin Primacy 4 – sklep Inter Cars

 

Nota 8,3 – ten wciąż dobry wynik uzyskały w sumie 3 modele

Zaraz za podium do mety testu opon letnich 215/55 R17 prowadzonego przez dziennikarzy magazynu Auto Motor und Sport dotarły trzy modele. Pierwszym jest Goodyear EfficientGrip Performance. Ogumieniu co prawda nie udało się zwyciężyć w żadnej z kategorii badawczych. Mimo wszystko w dwóch z nich zajęło mocne drugie, a trzech z nich mocne trzecie miejsce. Na suchej nawierzchni amerykańska opona najlepiej radziła sobie w kwestii oporów toczenia. Uplasowała się w klasyfikacji generalnej zaraz za Michelinem. Gdy asfalt stał się mokry, Niemcy zaczęli chwalić Goodyear EfficientGrip Performance za prowadzenie i odporność na aquaplaning.

 

Oferta opon Goodyear EfficientGrip Performance – sklep Inter Cars

 

Identyczny wynik jak Goodyear uzyskał Hankook Ventus Prime 3. Koreańska opona zdecydowanie najlepiej czuje się wtedy, gdy asfalt jest suchy. Zdaniem dziennikarzy magazynu Auto Motor und Sport w takich warunkach i dobrze trzyma się nawierzchni, i dobrze przyspiesza. Inżynierowie nieco lepiej mogli się jednak przyłożyć do właściwości ogumienia na mokrym asfalcie. Szczególnie źle wypadł wynik osiągnięty w kwestii odporności na aquaplaning.

 

Oferta opon Hankook Ventus Prime 3 – sklep Inter Cars

 

Bridgestone Weather Control A005, test Bridgestone Weather Control A005, opona wielosezonowa, opona całoroczna, opona
Fot. Materiały własne

 

Pirelli Cinturato P7 – zaraz za podium w teście opon letnich 215/55 R17

Pirelli Cinturato P7 pomijając kwestię aquaplaningu, wyśmienicie czuje się na mokrym asfalcie. Dowód? Zaraz za Nokianem oferuje najkrótszą drogę hamowania z prędkości 80 km/h. Na suchym asfalcie włoska opona zdecydowanie najlepiej radzi sobie z obniżaniem oporów toczenia. Najsłabiej wypadła jednak w kwestii hałasu generowanego podczas jazdy. Wynik zarejestrowany przez dziennikarzy magazynu Auto Motor und Sport to aż 74,5 dB.

 

Oferta opon Pirelli Cinturato P7 – sklep Inter Cars

 

Continental PremiumContact 5 – umie bronić się przed wodą!

Ostatnim modelem ogumienia, któremu udało się zdobyć w teście opon letnich 215/55 R17 notę polecaną jest Continental PremiumContact 5. Tak, to jeden z droższych modeli, które pojawiły się badaniu niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport. Z drugiej strony ogumienie szczególnie dobrze czuje się na mokrym asfalcie. W takich warunkach gwarantuje np. dobry poziom przyczepności. Poza tym najlepiej ze wszystkich konkurentów opiera się zjawisku aquaplaningu.

 

Oferta opon Continental PremiumContact 5 – sklep Inter Cars

 

Poniżej 8 punktów – nota wciąż polecany

Zdaniem dziennikarzy magazynu Auto Motor und Sport nota w teście opon letnich 215/55 R17 utrzymująca się poniżej 8 punktów nie stanowi świetnego prognostyka. Właśnie dlatego modele takie jak Falken ZIEX ZE310EC czy Giti Premium H1 otrzymały ocenę wciąż polecany. Na suchym asfalcie Falken utrzymuje się w środku stawki – wyjątek stanowią opory toczenia, w których wypadł najgorzej. Co z mokrą nawierzchnią? Tutaj – pomijając dość dobre wyniki za ograniczanie aquaplaningu – wpisuje się raczej w dolną część listy wyników.

Z Giti Premium H1 problem polega na tym, że uzyskuje bardzo nierówne wyniki. Dla przykładu wymaga najdłuższego dystansu na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h na suchym asfalcie, ale z drugiej strony ma drugi wynik w kwestii pewności prowadzenia. To samo dotyczy mokrej nawierzchni. Długa droga hamowania jest równoważona przez dużą odporność na aquaplaning.

 

Poniżej 7 punktów – nota warunkowo polecany

Najgorzej w zestawieniu opon letnich 215/55 R17 wypadły dwa modele – Nexen N’blue HD Plus, Toyo Proxes CF2 SUV. Uzyskując notę na poziomie 6,9 punktu mogą się pochwalić oceną warunkowo polecaną. Piętą achillesową Nexena jest mokra nawierzchnia. W tych kategoriach koreańska opona prawie zawsze lądowała na końcu stawki. Nieco lepiej – choć tak naprawdę nadal słabo – radziła sobie na suchym asfalcie. O wyniku opony Toyo Proxes CF2 SUV w dużej mierze zadecydował fakt, że aż w 4 kategoriach badawczych zajęła ostatnie miejsce, przy czym trzy dotyczyły testu na nawierzchni mokrej.

 

Oferta opon Nexen N’blue HD Plus – sklep Inter Cars

 

Test opon letnich 215/55 R17 Auto Motor und Sport 2019 – klasyfikacja ogólna:

  • Nokian Wetproof – 8,8 – nota polecany
  • Bridgestone Turanza T005 – 8,6 – nota polecany
  • Michelin Primacy 4 – 8,6 – nota polecany
  • Goodyear EfficientGrip Performance – 8,3 – nota polecany
  • Hankook Ventus Prime 3 – 8,3 – nota polecany
  • Pirelli Cinturato P7 – 8,3 – nota polecany
  • Continental PremiumContact 5 – 8,1 – nota polecany
  • Falken ZIEX ZE310EC – 7,7 – nota wciąż polecany
  • Giti Premium H1 – 7,1 – nota wciąż polecany
  • Nexen N’blue HD Plus – 6,9 – nota warunkowo polecany
  • Toyo Proxes CF2 SUV – 6,9 – nota warunkowo polecany