Jednym z ważniejszych wyznaczników dla rynku oponiarskiego są coroczne testy opon przeprowadzane przez renomowane ośrodki. Kilka dni temu opublikowane zostało badanie przygotowane przez niemiecki automobilklub. Test opon letnich ADAC 2019 w rozmiarze 185/65 R15 przynosi kilka ciekawostek. A jedną z podstawowych jest fakt, że rodowód z segmentu premium i wysoka cena nie zawsze dają gwarancję najlepszych właściwości jezdnych.

 

Test opon letnich ADAC 2019 zakładał kontrolę zachowania aż 16 modeli ogumienia. Na torze testowym niemieckiego automobilklubu pojawiły się nie tylko modele pochodzące z segmentu premium, ale również klasy budżetowej i średniej. Zasady oceny były standardowe. Kategorią, która w średniej ważonej składającej się na ogólny wynik była najwyżej punktowana, stało się zachowanie na mokrej nawierzchni. To od niego zależało aż 40 proc. noty końcowej. 20-proc. znaczenie dla wyniku w teście miała trakcja na suchym asfalcie i trwałość ogumienia, a 10-proc. hałas generowany podczas jazdy oraz efektywność paliwowa. Co ważne, w teście ADAC liczy się nie najwyższy, a najniższy wynik końcowy.

 

Test opon letnich ADAC 2019 – dwa razy dobry, reszta zadowalający

Niemcy mają dość surowe kryteria oceny w czasie swojego badania. Skutek? Test zakończył się przyznaniem zaledwie dwóch not dobrych. Reszta modeli została oceniona zadowalająco. Od dłuższego czasu żaden model opony nie może liczyć na wynik bardzo dobry. A to jest dość prosto tłumaczone przez przedstawicieli ADAC. Ich zdaniem poziom rozwoju produktów oponiarskich w obecnych czasach nie wykorzystuje pełni możliwości inżynierii. Dlatego dopóki żadna z firm nie stworzy modelu na rzeczywistą miarę XXI wieku, dopóty nota bardzo dobra nie zostanie przyznana.

 

And the winner is… Bridgestone Turanza T005

Japońska opona jest zeszłoroczną nowością. Bridgestone Turanza T005 tak naprawdę została jednak zaprezentowana w połowie roku, co oznacza że szczególnie intensywna ekspansja rynkowa przypada dopiero na sezon 2019. Jak na drodze sprawuje się ten model? Test opon letnich ADAC 2019 nie pozostawia złudzeń. Japońscy inżynierowie dość dobrze przygotowali Turanzę do jazdy. Otrzymała bardzo dobrą notę w kwestii zachowania na suchym asfalcie. Dobrze oceniony został poziom trakcji na mokrej drodze oraz kwestia efektywności paliwowej i trwałości. Bardzo równe wyniki w najwyżej punktowanych kategoriach sprawiły, że model znalazł się na szczycie zestawienia przygotowanego przez niemiecki automobilklub. Opona otrzymała najniższą w tym teście notę 2,0.

 

Oferta opon Bridgestone Turanza T005 – sklep Inter Cars

 

Vredestein Sportrac 5 – numer dwa i nota 2,1

Holendrzy są obecni na rynku oponiarskim od lat. I jak widać doświadczenie to zostało dobrze wykorzystane podczas opracowywania modelu letniego Sportrac 5. Tak, opona nie jest wcale rynkową nowością. Mimo wszystko Niemcy bardzo mocno docenili sposób w jaki zachowuje się i na suchym, i na mokrym asfalcie. Dobrze punktowana była również kwestia ograniczania hałasów toczenia podczas jazdy i efektywności paliwowej. Najwyższą notę bardzo dobrą Vredestein otrzymał za wysoki poziom trwałości. Dobre przygotowanie opony do warunków letnich Holendrzy zestawili jednak z jeszcze jedną wartością – naprawdę rozsądnie wkalkulowaną ceną. To jeden z najtańszych modeli segmentu premium, który pojawił się w teście opon letnich ADAC 2019.

 

Oferta opon Vredestein Sportrac 5 – sklep Inter Cars

 

Test opon letnich ADAC 2019 z miejscem dla wielosezonówki Michelin

Pojawienie się modelu Michelin Crossclimate+ w zestawieniu przygotowanym przez ADAC może stanowić spore zaskoczenie. W końcu nie jest to model typowo letni, a wielosezonowy. To jednak nie zmienia faktu, że ogumienie świetnie poradziło sobie podczas badania. Tak, zasłużyło na notę zadowalający. Z drugiej strony w klasyfikacji ogólnej przypadło jej wysokie trzecie miejsce. Lokatę na podium francuskiej oponie zapewniło kilka zalet. Chodzi głównie o bardzo niski stopień zużycia, dbanie o oszczędność paliwa i wysoki poziom trakcji podczas jazdy na mokrej nawierzchni. Słabe strony? Test opon letnich ADAC 2019 pokazał, że Crossclimate+ nie trzyma się drogi tak dobrze jak konkurenci na suchym oraz generuje w czasie jazdy podwyższony poziom hałasu.

 

Oferta opon Michelin Crossclimate+ – sklep Inter Cars

 

Goodyear EfficientGrip Performance – jedynie zadowalający

Test opon letnich ADAC nie zna świętości. Właśnie dlatego miejsce zaraz za podium przypadło innemu producentowi ogumienia premium – Goodyear`owi. Model EfficientGrip Performance został oceniony w klasyfikacji generalnej na notę 2,7. To o 0,7 punktu więcej od lidera. Skąd taki wynik? Amerykańska opona dobrze spisywała się na suchym asfalcie, dbała o oszczędność paliwa i charakteryzowała się niskim stopniem zużycia. Z drugiej strony zaledwie zadowalająco poradziła sobie podczas jazdy po mokrym asfalcie – a warto przypomnieć, że to najwyżej punktowana kategoria. Dodatkowo EfficientGrip Performance generował w czasie badania wysoki poziom hałasu.

 

Oferta opon Goodyear EfficientGrip Performance – sklep Inter Cars

 

Firestone Roadhawk – test opon letnich ADAC na plus!

Do mety testu opon letnich ADAC 2019 z lokatą piątą dotarł model Firestone Roadhawk. To wynik bardzo dobry z uwagi na działanie dwóch czynników. Po pierwsze ogumienie funkcjonuje w klasie średniej, a nie segmencie premium. Po drugie to jeden z najtańszych modeli, które pojawiły się w badaniu przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub. Jak opona wypadła w czasie testu? Inżynierowie bardzo wysoko ocenili sposób zachowania na suchym asfalcie. Notę dobrą przypisali efektywności paliwowej oraz niskiemu wskaźnikowi zużycia bieżnika w czasie eksploatacji. Najsłabiej Firestone wypadł w kwestii trakcji na mokrym asfalcie i poziomu hałasu generowanego w czasie jazdy.

 

Oferta opon Firestone Roadhawk – sklep Inter Cars

 

Test opon letnich ADAC 2019 – nota 2,8

W teście opon letnich ADAC 2019 na notę zadowalającą z wynikiem 2,8 punktu zasłużyły jeszcze trzy modele ogumienia. Mowa o Kumho Ecowing ES01, Maxxis Mecotra 3 i Toyo Proxes CF2. Z tej trójki na szczególną uwagę zasługuje Maxxis. To z jednej strony jedna z najtańszych opon jakie pojawiły się w badaniu ADAC. Z drugiej strony tajwański produkt otrzymał np. ocenę bardzo dobrą za wysoki poziom efektywności paliwowej. Nota dobry? Mecotra 3 może się nią pochwalić w kwestii trakcji na suchym asfalcie, ograniczonego poziomu hałasu oraz trwałości. Najgorzej opona poradziła sobie w kategorii najwyżej punktowanej przez ADAC, a mianowicie właściwości jezdnych na mokrej nawierzchni.

 

Oferta opon Maxxis Mecotra 3 – sklep Inter Cars

 

Test opon letnich ADAC 2019 – nota 3,0

Nota 3,0 jest jednym z niższych wyników w teście opon letnich ADAC 2019. Mimo wszystko to ona przyznana została dwóm modelom segmentu premium i jednemu z klasy średniej. O jakim ogumieniu konkretnie mowa? O Continentalu ContiPremiumContact 5, Sempericie Comfort-Life 2 i Falkenie Ziex ZE310 Ecorun. Continental otrzymał noty dobre we wszystkich kategoriach, oprócz trwałości. Falken został najmocniej doceniony za niski wskaźnik zużycia bieżnika, podczas gdy Semperit wypadł bardzo przeciętnie podczas badania drogowego zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie.

 

Oferta opon Continental ContiPremiumContact 5 – sklep Inter Cars

Oferta opon Semperit Comfort-Life 2 – sklep Inter Cars

 

Test opon letnich ADAC 2019 – nota 3,2 – 3,4

Nota wahająca się między 3,2 a 3,4 sprawia, że kolejne trzy modele ogumienia uplasowały się na szarym końcu zestawienia przygotowanego po teście opon letnich ADAC 2019. Dość słabo spisały się takie opony jak Giti GitiSynergy E1, Petlas Imperium PT515 czy Hankook Kinergy Eco 2. Szczególnie zaskakujący jest mało imponujący wynik ogumienia Hankook. Co zadecydowało o złej ocenie koreańskiego produktu? Wszystko wskazuje na to, że niski poziom trakcji uzyskiwany podczas jazdy po mokrej nawierzchni.

 

Oferta opon Hankook Kinergy Eco 2 – sklep Inter Cars

 

Pirelli Cinturato P1 Verde – zaskakująco… słaby wynik!

Pirelli funkcjonuje w segmencie premium i ma obiegową opinię jednego z najlepszych producentów ogumienia na rynku. Mimo wszystko model Cinturato P1 Verde bardzo słabo poradził sobie w teście opon letnich ADAC 2019. Otrzymał notę ogólną 3,4. To przedostatni wynik w zestawieniu! Z czego wynika tak słaba ocena? W sposób szczególny złożyło się na nią słabe zachowanie modelu Pirelli na mokrym asfalcie – w kategorii najwyżej punktowanej przez niemiecki automobilklub. Cinturato P1 Verde dobrze poradził sobie na suchym asfalcie, a dodatkowo stosunkowo cicho pracuje w czasie jazdy i za sprawą obniżonych oporów toczenia pozwala oszczędzać paliwo.

 

Oferta opon Pirelli Cinturato P1 Verde – sklep Inter Cars

 

Linglong Green-Max HP010 – przegrany w teście opon letnich ADAC

Najwyższą notę w teście opon letnich ADAC 2019 zdobył Linglong. Ocena na poziomie 3,5 nie oznacza jednak zwycięstwa, a przegraną. Czy są jakieś kategorie, w których model zasłużył na ocenę dobrą? Model Green-Max HP010 odznacza się niskim hałasem generowanym podczas jazdy oraz wysoką efektywnością energetyczną. Niestety niezbyt dobrze radzi sobie i na mokrym, i na suchym asfalcie. Największa zaleta opony? Jako że producent pochodzi z Chin, szczególną wartością tego ogumienia jest niska cena. Za jedną sztukę Michelin Crossclimate+ można kupić dwa Linglongi.

 

 

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 185/65 R15: nota dobra:

  • Bridgestone Turanza T005 – nota 2,0
  • Vredestein Sportrac 5 – nota 2,1

 

Test opon letnich ADAC 2019 – rozmiar 185/65 R15: nota zadowalająca:

  • Michelin Crossclimate+ – nota 2,6
  • Goodyear EfficientGrip Performance – nota 2,7
  • Firestone Roadhawk – nota 2,8
  • Kumho Ecowing ES01 – nota 2,8
  • Maxxis Mecotra 3 – nota 2,8
  • Toyo Proxes CF2 – nota 2,8
  • Continental ContiPremiumContact 5 – nota 3,0
  • Falken Ziex ZE310 Ecorun – nota 3,0
  • Semperit Comfort-Life 2 – nota 3,0
  • Giti GitiSynergy E1 – nota 3,2
  • Petlas Imperium PT515 – nota 3,3
  • Hankook Kinergy Eco 2 – nota 3,4
  • Pirelli Cinturato P1 Verde – nota 3,4
  • Linglong Green-Max HP010 – nota 3,5