Rozmiar 215/55 R17 to wielkość, którą na rynku oponiarskim kierowcy wybierają coraz częściej. Skąd ten trend? To wynik popularności segmentu kompaktowych SUV-ów i crossoverów. Dlatego dziś prześledzimy ofertę związaną z oponami zimowymi 215/55 R17 i sprawdzimy, który model ogumienia najlepiej wybrać. Podpowiedź w temacie będzie stanowić test opon przeprowadzony przez niemieckich dziennikarzy z magazynu Auto Motor und Sport zaledwie kilka tygodni temu.

 

Dziennikarze niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport postanowili sprawdzić jak na drodze sprawdzają się opony zimowe dedykowane kompaktowym SUV-om. Jaki to oznacza rozmiar? Mowa o wielkości na poziomie 215/55 R17, która jest stosowana w przypadku takich samochodów jak Opel Mokka, Volkswagen T-Roc, Seat Ateca, Skoda Karoq, Audi Q2 czy Nissan Juke. Czemu celem stały się modele ze zwiększonym prześwitem? Nie ma się co oszukiwać, to one przejmują rynek na Starym Kontynencie – już dziś należy do nich jedna trzecia rynku. Szczególnie że dopracowane aspekty praktyczne łączą m.in. z prostotą technologiczną. W większości nie potrzebują bowiem napędu na cztery koła i są eksploatowane przede wszystkim w mieście.

 

Test opon zimowych Auto Motor und Sport – wszechstronne warunki drogowe

 

Próby, którym poddane zostały opony zimowe w rozmiarze 215/55 R17, nie były łatwe. Szczególnie że testowe auto najpierw pojawiło się na mocno ośnieżonych drogach Finlandii. Właściwości drogowe na mokrym i suchym asfalcie było następnie sprawdzane na torze testowym w Niemczech. Pomijając zmienność warunków drogowych, niemieccy redaktorzy kontrolowali też takie warunki jak aquaplaning wzdłużny oraz poprzeczny, przyspieszenie boczne na mokrej nawierzchni, opory toczenia czy prędkość maksymalną przy jeździe na wprost. Co ważne, w teście opon zimowych Auto Motor und Sport wpływ na wynik ogólny mają nie tylko miarodajne wskaźniki, ale i subiektywne oceny doświadczonych kierowców testowych. W klasyfikacji generalnej liczy się najwyższy wynik.

Jak poradziły sobie poszczególne modele? Wyniki wyglądają dość dobrze. Szczególnie że aż cztery modele na jedenaście ujętych w klasyfikacji generalnej może się pochwalić notą bardzo dobrą. Kolejne cztery mogą się pochwalić oceną dobrą, podczas gdy trzy uzyskały wynik zadowalający. Pierwsza piątka nie przynosi większego zaskoczenia. Miejsce w niej przypadło tylko i wyłącznie modelom pochodzącym z segmentu premium. Potężne zaskoczenie stanowi za to ostatnie jedenaste miejsce w zestawieniu. To również przypadło oponie klasy premium. Model wyprodukowany przez Nokiana poradził sobie zdecydowanie gorzej nawet od modelu budżetowego sygnowanego logo singapurskiej marki Giti Tyres.

 

Test opon zimowych 215/55 R17 – zestawienie Auto Motor und Sport:

 

  • Goodyear UltraGrip Performance + – ocena bardzo dobra – 8,9 punktu
  • Bridgestone Blizzak LM005 – ocena bardzo dobra – 8,8 punktu
  • Vredestein Wintrac Pro – ocena bardzo dobra – 8,3 punktu
  • Continental WinterContact TS 850 P – ocena bardzo dobra – 8,1 punktu
  • Michelin Alpin 6 – ocena dobra – 7,9 punktu
  • Hankook Winter i*Cept evo2 W320 – ocena dobra – 7,6 punktu
  • Falken Eurowinter HS01 – ocena dobra – 7,4 punktu
  • Toyo Snowprox S954 – ocena dobra – 7,3 punktu
  • Pirelli Winter Sottozero 3 – ocena zadowalająca – 7,0 punktów
  • Giti GitiWinter W1 – ocena zadowalająca – 6,9 punktu
  • Nokian WR Snowproof – ocena zadowalająca – 6,2 punktu

 

Goodyear UltraGrip Performance + – zwycięzca zestawienia

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Goodyear

 

Amerykański model uzyskał wynik na poziomie 8,9 punktu i notę bardzo dobrą. Czemu model Goodyear UltraGrip Performance + zwyciężył w teście opon zimowych 215/55 R17 Auto Motor und Sport? Decyduje o tym w dużej mierze poziom oferowanej trakcji na śniegu. W tej kategorii zimówka uzyskała notę na poziomie 9,7 punktu. To zdecydowanie najlepszy wynik w całym zestawieniu – dla porównania z drugim modelem w zestawieniu jest o blisko jeden punkt wyższy! Goodyear bardzo dobrze spisał się też w warunkach jazdy po suchej i mokrej nawierzchni. I tak właściwie ma tylko jedną wadę – stosunkowo wysoką cenę zakupu. Za jedną sztukę modelu UltraGrip Performance + trzeba zapłacić blisko 627 złotych.

 

Oferta opon zimowych Goodyear UltraGrip Performance + – sklep Inter Cars

 

Bridgestone Blizzak LM 005 – ocena bardzo dobra

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

Numerem dwa zestawienia opon zimowych przygotowanego przez dziennikarzy niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport jest japońska opona Bridgestone Blizzak LM 005. Ta zdecydowanie najlepiej poradziła sobie w sytuacji, w której na drodze zalega wilgoć. W tej kategorii badawczej może się pochwalić notą wynoszącą 9 punktów – to najlepszy wynik w całym zestawieniu. Poza tym model uzyskał 8,8 punktu za zachowanie na ośnieżonej drodze i 8,5 punktu za jazdę po suchym asfalcie. Wynik ogólny? W sumie Blizzak LM 005 uzyskał notę na poziomie 8,8 punktu. To wynik o zaledwie 0,1 punktu gorszy od najlepszego w zestawieniu Continentala.

 

Oferta opon zimowych Bridgestone Blizzak LM005 – sklep Inter Cars

 

Vredestein Wintrac Pro – ocena bardzo dobra

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Vredestein

 

Ostatnie miejsce na podium z wynikiem wynoszącym 8,3 punktu przypadło holenderskiej zimówce Vredestein Wintrac Pro. Najlepszy wynik model uzyskał za zachowanie na suchej nawierzchni. W tej kategorii Vredestein może się pochwalić notą wynoszącą 9,4 punktu. Ze wszystkich prób Wintrac Pro zdecydowanie najgorszej wypadł w przypadku jazdy po zaśnieżonej nawierzchni. I jako że ta kategoria ma aż 30-procentowy wpływ na notę ogólną, mogła zadecydować o tym że zimówka z Holandii nie uplasowała się nieco wyżej w klasyfikacji ogólnej zestawienia opon zimowych 215/55 R17 według Auto Motor und Sport.

 

Oferta opon zimowych Vredestein Wintrac Pro – sklep Inter Cars

 

Continental WinterContact TS 850 P – ocena bardzo dobra

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Continental

 

W teście opon zimowych Auto Motor und Sport cztery modele opon zimowych mogą się pochwalić notą bardzo dobrą. Grupę tą zamyka model Continental WinterContact TS 850 P. Niemiecka zimówka uzyskała wynik na poziomie 8,1 punktu. To zaledwie o 0,2 punktu mniej od trzeciego na liście Vredesteina. Continental uzyskał dość dobry wynik za jazdę po śniegu (7,3 punktu) i mokrej nawierzchni (8 punktów). Najlepiej poradził sobie jednak na suchym asfalcie. W tym przypadku nota sięgnęła 8,5 punktu. Ile kosztuje jedna sztuka opony zimowej WinterContact TS 850 P w rozmiarze 215/55 R17? Cena została ustalona na nieco ponad 624 złote. To jeden z droższych modeli w zestawieniu.

 

Oferta opon zimowych Continental WinterContact TS 850 P – sklep Inter Cars

 

Pirelli Winter Sottozero 3 – ocena zadowalająca

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Pirelli

 

Tylko trzy modele uzyskały ocenę zadowalającą. Pierwszym z nich jest zimówka pochodząca ze stajni Pirelli. Model Winter Sottozero 3 może się pochwalić notą na poziomie 7 punktów – to o blisko 2 punkty mniej od lidera. Z czego wynika dość słaby wynik? Najgorszej Pirelli poradziło sobie z jazdą po mokrym asfalcie. Nieco lepiej Winter Sottozero 3 sprawdzało się w sytuacji, w której na nawierzchni pojawia się śnieg. A to dwie z trzech najwyżej punktowanych kategorii! Mało optymistycznie w przypadku włoskiej opony zimowej wypada też kwestia ceny. Za jedną sztukę w rozmiarze 215/55 R17 trzeba zapłacić od blisko 584 złote.

 

Oferta opon Pirelli Winter Sottozero 3 – sklep Inter Cars

 

Giti GitiWinter W1 – ocena zadowalająca

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Giti

 

Przedostatnie miejsce w teście opon zimowych Auto Motor und Sport w rozmiarze 215/55 R17 przypadło modelowi pochodzącemu z Singapuru. Giti GitiWinter W1 po wszystkich próbach prowadzonych przez niemieckich dziennikarzy uzyskało notę na poziomie 6,9 punktu. Mocne strony zimówki? Do tych zaliczyć można przede wszystkim dobre zachowanie na suchym asfalcie. Najsłabsze właściwości? W teście najgorzej dalekowschodni model zimowy poradziła sobie w sytuacji, w której droga jest ośnieżona. W takich warunkach model GitiWinter W1 zasłużył na notę wynoszącą tylko 6 punktów.

 

Nokian WR Snowproof – ocena zadowalająca

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Nokian

 

Zestawienie opon zimowych Auto Motor und Sport zamyka model Nokian WR Snowproof. I choć fińska zimówka pochodzi z segmentu premium, podczas próby uzyskała wynik wynoszący zaledwie 6,2 punktu. To nota o blisko punkt gorsza od Pirelli i o blisko 3 punkty gorsza od Goodyear`a. Z czego wynika tak słaba ocena? Przede wszystkim z nierównomierności właściwości trakcyjnych. Nokian WR Snowproof wyśmienicie poradził sobie na suchym asfalcie i dobrze w sytuacji, w której na drodze zalega śnieg. Z drugiej strony jest jednym z modeli o najgorszych właściwościach trakcyjnych na mokrym asfalcie!

 

Oferta opon zimowych Nokian WR Snowproof – sklep Inter Cars

 

Test opon zimowych 215/55 R17 – podsumowanie:

 

Redaktorzy niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport po raz kolejny zabrali grupę opon zimowych do zaśnieżonej Finlandii, a następnie powtórzyli testy w Niemczech. Zaplanowane przez nich próby były wszechstronne i sprawdzały ogumienie nie tylko pod kątem wskaźników miarodajnych, ale i odczuć doświadczonych kierowców testowych. Wynik? Ten jasno pokazuje, że nawet najlepszym producentom zdarzają się wpadki. A świetny przykład w przypadku rozmiaru 215/55 R17 stanowi model Nokian WR Snowproof. Fińska zimówka wykazała się najsłabszymi właściwościami w całym zestawieniu.