Test opon zimowych ADAC jest jednym z tych badań, które każdego roku stają się wyznacznikiem trendów zakupowych na rynku oponiarskim. Czemu? Niemiecki sprawdzian drogowy ma opinię miarodajnego i skrupulatnie wykonanego. Nie inaczej pewnie stanie się i w tym roku. Na jakie modele postawili zatem inżynierowie ADAC? W tym roku do badania wzięli ogumienie występujące w rozmiarze 205/55 R16 i 175/65 R14. Zobaczmy wyniki testu.

 

Podstawowym wyznacznikiem miarodajności badań prowadzonych przez instytut ADAC jest wszechstronność. Opony zimowe są sprawdzane nie tylko w warunkach śniegu zalegającego na drodze czy pojawienia się na asfalcie pokrywy lodowej. Niemcy doskonale wiedzą o tym, że w wyniku zmian klimatycznych zima przybiera współcześnie dużo mniej dramatyczną aurę i częściej oznacza mokry lub suchy asfalt. Oczywiście poza uwarunkowaniami jezdnymi pracownicy instytutu sprawdzają jeszcze kilka innych parametrów, a w tym hałas toczenia oraz wpływ na wyniki spalania.

 

Test opon zimowych ADAC – jak wyglądają kryteria oceny?

Kryteria oceny przez niemiecki instytut od lat są takie same. Aż 30-procentowy wpływ na ocenę ogólną ma jazda po mokrej nawierzchni, w tym po błocie pośniegowym. W 20 proc. o nocie decydują osiągi podczas jazdy na śniegu, a w 15 proc. przyczepność na suchej nawierzchni. 10-procentowy wpływ na wynik osiągnięty przez ogumienie mają trzy parametry. Mowa o zachowaniu pojazdu w czasie poruszania się po lodzie, wynikach spalania paliwa oraz wskaźniku ścieralności bieżnika. Najmniejszą wagę – ocenioną na 5 proc. – ma hałas emitowany podczas jazdy na zewnątrz i do wnętrza auta.

 

test opon zimowych, test opon zimowych adac, test opon zimowych adac 205/55 r16, test opon zimowych 205/55 r16, adac, test opon adac, 205/55 r16
Fot. Materiały prasowe ADAC

 

Ogólna ocena przyznawana jest w pięciostopniowej skali i rządzi się jedną zasadą – im niższy wynik, tym lepiej! Ogumienie, które otrzyma w klasyfikacji generalnej co najwyżej 1,5 punktu, zostanie ocenione jako bardzo dobre. Nota zawierająca się w przedziale 1,6 – 2,5 punktu oznacza kategorię dobrą, 2,6 – 3,5 punktu zadowalającą, a 3,6 – 4,5 punktu dostateczną. Modele, które uzyskają powyżej 4,6 punktu, zasługują na ocenę niedostateczną. Doświadczenie z poprzednich lat wskazuje, że niewiele modeli współczesnego ogumienia zasługuje na notę niedostateczną. Niewiele też jednak otrzymuje ocenę bardzo dobrą – a to świadczy o surowości kryteriów oceny niemieckiego instytutu.

Test opon zimowych ADAC przygotowany na rok 2018 zebrał w sumie 16 modeli ogumienia w rozmiarze 205/55 R16 i 12 modeli o wielkości 175/65 R14. Co ważne, Niemcom zależało na uzyskaniu pełnego przekroju rynkowego. Właśnie dlatego ogumienie pochodzi z różnych segmentów runku. Pojawiają się zarówno produkty premium, jak i klasy średniej czy budżetowej.

 

Oferta opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

 

W przypadku większego rozmiaru pojawiły się takie opony jak Continental WinterContact TS 860, Goodyear UltraGrip 9, Dunlop Winter Sport 5, Kleber Krisalp HP3, Michelin Alpin 5, Nexen Winguard Snow G WH2, Fulda Kristall Control HP2, Vredestein Snowtrac 5, Bridgestone Blizzak LM001 EVO, Nokian WR D4, Yokohama BluEarth Winter V905, Kumho Winter Craft WP51, Giti WinterW1, Pirelli Cinturato Winter, Semperit Speed Grip 3 i Laufenn I FIT. Dobierając opony w rozmiarze 175/65 R14 Niemcy postawili przede wszystkim na takie modele jak Continental WinterContact TS 860, Dunlop Winter Response 2, Firestone Winterhawk 3, Nokian WR D4, Goodyear UltraGrip 9, Dębica Frigo 2, ESA Tecar Super Grip 9, Sava Eskimo S3 Plus, Vredestein Snowtrac 5, Pirelli Cinturato Winter, Semperit Master Grip 2 i Nankang SV3.

 

test opon zimowych, test opon zimowych adac, test opon zimowych adac 205/55 r16, test opon zimowych 205/55 r16, adac, test opon adac, 205/55 r16
Fot. Materiały prasowe ADAC

 

 

Test opon zimowych – wyniki w kategorii 205/55 R16

W przypadku rozmiaru 205/55 R16 trzy modele ogumienia otrzymały notę dobry. Ocena niedostateczna jest jedna. Topowe miejsce w klasyfikacji generalnej przypadło w tym roku oponie Continental WinterContact TS860 oraz GoodYear UltraGrip 9. Obydwie uzyskały notę na poziomie 2,2. Obydwa modele świetnie poradziły sobie w konkurencjach związanych z utrzymywaniem trakcji czy krótką drogą hamowania na zróżnicowanych nawierzchniach. Nieco punktów straciły jedynie w kategorii komfortu i zbyt wysokiego hałasu generowanego podczas jazdy.

W teście opon zimowych ADAC 2018 trzecie miejsce przypadło modelowi Dunlop Winter Sport 5. Podobnie jak dwa poprzednie modele, brytyjska opona dobrze wypadła w niemieckim badaniu praktycznie w każdej kategorii, a wszystko za sprawą wyważenia między sportowymi możliwościami a bezpieczeństwem. W jakiej uzyskała najlepszą notę? Szczególnie mocno inżynierowie docenili zachowanie modelu Winter Sport 5 na ośnieżonej nawierzchni. Gdzie Dunlop stracił punkty? Najbardziej w kwestii podwyższonego poziomu hałasu generowanego podczas toczenia.

Najgorzej w całym teście opon zimowych ADAC wypadła opona Laufenn IFIT LW 31. Ogumienie otrzymało notę 5,5, co oznacza że Niemcy musieli przyznać mu ocenę niedostateczną. Co ciekawe, model z miejsca 15. – czyli o oczko wyższego – ma notę 3,6. To oznacza, że dosłownie dzieli je przepaść! Czy Laufenn ma jakieś mocne strony? Bez wątpienia na listę warto wpisać rozsądną cenę. Wartość na poziomie 67 euro jest najniższą na liście – w Polsce ceny startują od blisko 213 złotych. Poza tym ogumienie dość dobrze poradziło sobie na suchym asfalcie oraz ma wysoko ocenioną przez Niemców odporność na zużycie.

 

test opon zimowych, test opon zimowych adac, test opon zimowych adac 175/65 r14, test opon zimowych 175/65 r14, adac, test opon adac, 175/65 r14
Fot. Materiały prasowe ADAC

 

 

Test opon zimowych – wyniki w kategorii 175/65 R14

Test opon zimowych ADAC 2018 to też rozmiar 175/65 R14. W tym przypadku szczególnie wyróżniły się dwa modele: Continental WinterContact TS860 i Dunlop Winter Response 2. Obydwa zasłużyły na notę dobry, a wszystko za sprawą oferowania wyróżniających się właściwości jezdnych w zróżnicowanych warunkach drogowych. Continental jest bezkonkurencyjny w kwestii jazdy po śniegu. W tej kategorii otrzymał notę 1,8. Dunlop ma inną zaletę – opona ta wyśmienicie poradziła sobie i na suchej, i na mokrej nawierzchni. W drugiej z konkurencji ADAC zdecydowało się na uhonorowanie Winter Response 2 wynikiem na poziomie 1,8.

W kategorii opon zimowych w rozmiarze 175/65 R14 dominuje nota zadowalająca. Otrzymało ją aż 8 modeli ogumienia. Zaskakuje jednak inny fakt. Model Semperit Master-Grip 2 został oceniony zaledwie na notę dostateczną. Austriackie ogumienie do tej pory naprawdę dobrze radziło sobie w testach niemieckiego instytutu. Zestawienie zamyka Nankang Snow SV-3 z notą niedostateczny. Jest zdecydowanie najtańszy w całej stawce. Z drugiej strony pomijając dobre zachowanie na suchym i oblodzonym asfalcie, praktycznie nie ma zalet.

 

Oferta opon zimowych w rozmiarze 175/65 R14