Zima choć w Polsce trwa przeciętnie około 3 miesięcy, zazwyczaj tworzy dużo trudniejsze warunki drogowe dla kierowców. Żeby maksymalizować poziom bezpieczeństwa w sytuacji, w której na drodze zalega śnieg czy błoto pośniegowe, warto zastosować w pojeździe właściwe opony samochodowe zimowe. Jak je znaleźć? Pomocne mogą się stać niezależne badania – chociażby takie jak ten test opon zimowych Auto Bild przeprowadzony dla rozmiaru 225/45 R17 w roku 2019.

 

Niemiecki magazyn motoryzacyjny jest jedną z tych organizacji, które lubią na własną rękę sprawdzać nie tylko możliwości samochodów, ale i produktów motoryzacyjnych. Przykład? Jednym z lepszych jest test opon zimowych Auto Bild przeprowadzony w roku 2019. Dziennikarze zza zachodniej granicy zaprosili do badania aż 20 modeli ogumienia przeznaczonego do warunków zimowych. Na liście nie brakuje nie tylko modeli segmentu premium, ale również budżetowych czy pochodzących z klasy średniej. Co ciekawe, zestawienie konkurentów jest na tyle szerokie, że nie zabrakło nawet polskiego akcentu. Niemcy badali bowiem model wyprodukowany przez zakłady Dębica.

 

Opony zimowe 225/45 R17 – jak były testowane modele?

 

Jak wyglądały poszczególne próby? Te zostały skonstruowane w bardzo prosty sposób. Redaktorzy Auto Bilda postanowili sprawdzić jak duży dystans jest potrzebny do tego, aby na danym typie ogumienia można było zatrzymać pojazd podczas hamowania. Test opon zimowych Auto Bilda 2019 został podzielony na dwa zadania. W pierwszym kierowca miał zatrzymać auto rozpędzone do 80 km/h w sytuacji, w której droga jest mokra. W drugim samochód poruszał się z prędkością 50 km/h, a na jezdni zalegał śnieg. Jakie było kryterium wyłonienia zwycięzcy? Następnie Niemcy sumowali obydwa wyniki. Ten model opony zimowej, który mógł się pochwalić najniższą notą, automatycznie stawał się liderem zestawienia.

Jedną z podstaw metodologicznych stanowił wybór właściwego rozmiaru. Redaktorzy Auto Bilda zdecydowali się na ogumienie o wielkości 225/45 R17. Wymiar jest dość duży. Mimo wszystko zyskuje na popularności i jest coraz częściej spotykany na rynku motoryzacyjnym. W końcu pojawia się w kolejnych modelach nie tylko w segmencie D, ale również jest coraz częściej spotykany w przypadku samochodów kompaktowych czy aut typu crossover. Kolejnym punktem przygotowań do testu opon zimowych było wskazanie pojazdu służącego do przeprowadzenia prób drogowych. Redaktorzy Auto Bilda postawili na BMW serii 1. Luksusowy kompakt łączy w sobie rozsądne rozmiary nadwozia z dobrymi właściwościami jezdnymi.

 

Test opon zimowych Auto Bild 2019, Test opon zimowych Auto Bild 225/45 R17, opony zimowe 225/45 R17, Test opon zimowych Auto Bild, test opon zimowych, test opon zimowych 225/45 R17, Bridgestone Blizzak LM005
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 ukończył z pierwszym miejscem Bridgestone Blizzak LM005. Japoński nowość może się pochwalić łącznym wynikiem na poziomie 53,8 metra – to daje zimówce przewagę wynoszącą 1,1 metra w stosunku do drugiego w kolejności modelu. Hamowanie na mokrej nawierzchni? Na zatrzymanie się z prędkości 80 km/h BMW serii 1 potrzebowało 29,2 metra – to jedyny wynik utrzymujący się poniżej 30 metrów w tym zestawieniu, który daje japońskiej oponie przewagę nad kolejnym konkurentem wynoszącą ponad metr! Na wyhamowanie z prędkości 50 km/h na śniegu Bridgestone Blizzak LM005 potrzebuje 24,6 metra – to nie najlepszy, ale bez wątpienia jeden z lepszych wyników na liście.

 

Test opon zimowych 225/45 R17 Auto Bild – wielka trójka?

 

Test opon zimowych Auto Bilda zakończył się drugą lokatą dla modelu Goodyear UltraGrip Performance+. Amerykańska zimówka może się pochwalić tym, że udało jej się zatrzymać BMW serii 1 z prędkości 80 km/h na mokrej nawierzchni na dystansie 30,6 metra. W przypadku ośnieżonej drogi i redukcji prędkości do 50 km/h dystans skrócił się do zaledwie 24,3 metra. To wynik nieznacznie lepszy od osiągniętego przez lidera zestawienia – model Bridgestone Blizzak LM005. Co ciekawe, ostatnie miejsce na podium w teście opon zimowych 225/45 R17 przypadło innemu tuzowi segmentu premium – Michelinowi. Model Alpin 6 wyhamował kompakt na mokrej nawierzchni na dystansie 30,4 metra, a na śniegu na dystansie 24,7 metra.

Pierwszą piątkę zamykają kolejne propozycje z oponiarskiego segmentu premium. Mowa o takich modelach jak Semperit Speed-Grip 3 czy Continental WinterContact TS860. Austriacka opona osiągnęła wyśmienity wynik za hamowanie na ośnieżonej nawierzchni. Udało jej się zatrzymać BMW serii 1 z prędkości 50 km/h na dystansie wynoszącym tylko 24,3 metra. Niewiele gorzej z zadaniem poradził sobie model stworzony przez niemiecką markę – w jego przypadku dystans konieczny do zatrzymania auta wynosił 24,5 metra. W przypadku hamowania na mokrej drodze obydwie opony zimowe potrzebowały ponad 31 metrów na wyhamowanie samochodu testowego.

 

Test opon zimowych Auto Bild 2019 - rozmiar 225/45 R17, Test opon zimowych Auto Bild 225/45 R17, Test opon zimowych Auto Bild rozmiar 225/45 R17, test opon zimowych, test opon auto bild, auto bild, auto bild 2019, auto bild 225/45 R17, auto bild 2019 225/45 R17, opony zimowe 225/45 R17, opony zimowe, opony, michelin alpin 6
Fot. Materiały prasowe Michelin

 

Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 Auto Bild bardzo jasno pokazał, że najlepiej podczas badania wypadły modele pochodzące z segmentu premium. Marki takie jak Bridgestone, Goodyear, Michelin, Continental czy Vredestein zajmują czołowe lokaty. Co dzieje się dalej? W przypadku miejsca siódmego i ósmego kierowca spada do klasy średniej. Pierwsze z miejsc przypadło modelowi BF Goodrich g-Force Winter 2. Zimówka stworzona przez amerykańską firmę może się pochwalić drogą hamowania na mokrym asfalcie określoną na 32 metry. Dużo lepiej ogumienie poradziło sobie na śniegu. Z prędkości 50 km/h zatrzymało auto na dystansie sięgającym 24,2 metra. To trzeci najlepszy wynik na całej liście!

 

Test opon zimowych Auto Bild 2019 – w pierwszej dziesiątce modele budżetowe!

 

Miejsce ósme przypadło modelowi Kleber Krisalp HP3. Być może francuska opona zimowa nie hamuje mocno imponująco na mokrym asfalcie – do zatrzymania z prędkości 80 km/h potrzebuje 32,3 metra. Zimówka ma jednak inny powód do radości. Tym jest najlepszy wynik wśród 20 konkurentów dotyczący hamowania na ośnieżonej drodze. W takim przypadku samochód jadący z prędkością 50 km/h powinien zatrzymać się po pokonaniu dystansu wynoszącego 24 metry. Spore zaskoczenie przynosi też lokata dziewiąta. W końcu zajmuje ją model wyprodukowany przez firmę Apollo – to producent budżetowych modeli pochodzący z Indii.

 

Test opon zimowych Auto Bild 2019 - rozmiar 225/45 R17, Test opon zimowych Auto Bild 225/45 R17, Test opon zimowych Auto Bild rozmiar 225/45 R17, test opon zimowych, test opon auto bild, auto bild, auto bild 2019, auto bild 225/45 R17, auto bild 2019 225/45 R17, opony zimowe 225/45 R17, opony zimowe, opony
Fot. Materiały prasowe Dębica

 

Model Aspire XP Winter spisał się podczas testu opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 Auto Bilda wyśmienicie. W przypadku drogi ośnieżonej hinduskie ogumienie zatrzymało auto na dystansie 25,1 metra. To wynik o zaledwie pół metra gorszy od lidera – Bridgestone Blizzak LM005. Na mokrym opona potrzebowała 31,2 metra – to wynik lepszy od produktów takich firm jak Semperit, Continental czy Kleber. W teście opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 pojawiło się też miejsca dla polskiego produktu. Dębica Frigo HP2 nie jest najbardziej zaawansowanym produktem oponiarskim. Nie ma się zatem co dziwić, że uplasowała się na dalekim miejscu 19.

W teście opon zimowych Auto Bild 2019 bardzo ciekawe jest to, że zestawienie nie tylko otwiera model segmentu premium z Japonii. Przedstawiciel grupy najdroższych opon sygnowany logo pochodzącym z Kraju Kwitnącej Wiśni zamyka też listę. Ostatnia, dwudziesta lokata przypadła bowiem modelowi Yokohama BluEarth-Winter V905. W przypadku hamowania na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h zimówce udało się zatrzymać pojazd dopiero po 32,5 metra – to co najmniej mocno przeciętny wynik. Zdecydowanie gorzej Yokohama poradziła sobie w sytuacji, w której na drodze zalegał śnieg. W takim przypadku droga hamowania sięgnęła 26 metrów, a to już jeden z najgorszych wskaźników w całym zestawieniu.

 

Test opon zimowych Auto Bilda – podsumowanie:

 

Test opon zimowych 225/45 R17 Auto Bild prowadzi do dwóch wniosków. Po pierwsze pokazuje, że nawet opony zimowe nie są uniwersalnie dostosowane do każdych warunków panujących na drodze w sezonie chłodnym. Unaoczniają to rozbieżności, które występują w kwestii drogi hamowania na mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Po drugie wyraźnie wskazuje, że cena czy segment nie zawsze muszą świadczyć o wysokiej wartości użytkowej modelu. Tak, pierwsze sześć lokat zajmują takie modele jak chociażby zwycięski Bridgestone Blizzak LM005. Z drugiej strony zaraz za nimi zagnieździła się klasa budżetowa i ekonomiczna.