Sklep Inter Cars
Zadzwoń:
22 511 30 30
Infolinia czynna:
pn.-pt. 08.00-18.00; sob. 08.00-13.00


Testy opon zimowych

Najnowszy test

Test opon zimowych 2018 – badanie niemieckiego GTÜ

Jednym z instytutów, który bardzo regularnie przygląda się rynkowi oponiarskiemu w Europie, bez wątpienia jest niemieckie GTÜ. Tym razem uwagę inżynierów zwróciły opony zimowe i wielosezonowe występujące w rozmiarze 185/65 R15. Wynik badania pokazuje dość ciekawą prawidłowość. Na rynku ogumienia drożej nie zawsze znaczy lepiej. Poza tym wniosek może być jeszcze jeden – wielosezonówki naprawdę nie bywają gorsze w trudnych warunkach od opon zimowych!

 

Instytut GTÜ w tym roku postanowił sprawdzić ofertę rynkową opon zimowych i wielosezonowych w rozmiarze 185/65 R15. Skąd ten pomysł? Ogumienie o takiej wielkości jest dziś dedykowane przede wszystkim samochodom miejskim funkcjonującym w segmencie B. Z pewnością nie dominują one w strukturze wyników sprzedaży w Europie. Mimo wszystko z uwagi na rozsądną cenę i uniwersalny charakter cieszą się potężną popularnością. Tylko w roku 2017 i tylko na Starym Kontynencie ich udział w rynku był szacowany na blisko 21 proc. Duży rynek zbytu w segmencie B sprawia, że wynikami niemieckiego testu potencjalnie będzie zainteresowanych wielu kierowców w Europie.

Jeżeli o sam test chodzi, GTÜ przygotowało dość wszechstronny wachlarz drogowych zadań. Inżynierowie sprawdzali takie parametry jak poziom trakcji na śniegu oraz suchej i mokrej nawierzchni, odporność na efekt aquaplaningu poprzecznego i wzdłużnego, precyzję prowadzenia oraz długość drogi hamowania. Wielość zadań wynika z działania prostego czynnika – zima nigdy nie jest jednorodna. Opona dedykowana sezonowi zimnemu musi być zatem przygotowana na dużą zmienność warunków. W sumie każdy model ogumienia podlegał ocenie w piętnastu kategoriach, przy czym maksymalna ilość punktów do zdobycia sięgnęła 260.

 

Test opon zimowych 2018 – zimówki przeciwstawione wielosezonówkom

Jakie modele pojawiły się w zestawieniu? Niemcy postawili na dość wszechstronną ofertę, w której miejsce znalazły zarówno modele segmentu premium, jak i budżetowego. W sumie w teście opon zimowych 2018 udział wzięły takie modele jak Continental Winter Contact TS860, Nokian WR D4, GoodYear UltraGrip 9, Dunlop Winter Response 2, Kumho WinterCraft WP51, Bridgestone Blizzak LM001, Nexen Winguard Snow’g WH2, Pirelli Cinturato Winter czy Kenda Wintergen 2 KR501. Wśród modeli wielosezonowych pojawił się Michelin Cross Climate +, Nokian Weatherproof czy Continental All Season Contact.

 

 test opon zimowych, test opon zimowych GTÜ, test opon zimowych GTÜ 185/65 r15, test opon zimowych 185/65 r15, GTÜ, test opon GTÜ, 185/65 r15, test opon wielosezonowych, test opon wielosezonowych GTÜ, test opon wielosezonowych GTÜ 185/65 r15, test opon wielosezonowych 185/65 r15, test opon całorocznych, test opon całorocznych GTÜ, test opon całorocznych GTÜ 185/65 r15, test opon całorocznych 185/65 r15
Fot. Materiały prasowe GTÜ

 

Test opon zimowych 2018 według GTÜ ze sporą przewagą nad rywalami zwyciężył Continental Winter Contact TS860. Model zdobył w sumie 206 punktów, uzyskując 11-punktową przewagę nad drugim w zestawieniu Nokianem. Niemiecka opona została w sposób szczególny doceniona za zachowanie na ośnieżonej i suchej nawierzchni. Inżynierowie wysoko ocenili również odporność na efekt aquaplaningu oraz niskie opory toczenia i zredukowany hałas pracy. Co ciekawe, opona Continentala zwyciężyła mimo iż charakteryzuje się najwyższą ceną.

 

Oferta opon zimowych 185/65 R15

 

Numerem dwa w teście opon zimowych 2018 GTÜ stał się Nokian WR D4. Fiński produkt najlepiej spisuje się na ośnieżonej nawierzchni. Oferuje w takich warunkach zarówno wysoki poziom przyczepności, jak i skróconą drogę hamowania. Czemu Nokian musiał oddać koronę Continentalowi? Najwięcej punktów stracił na mokrej nawierzchni. Ostatnie miejsce na podium przypadło modelowi GoodYear UltraGrip 9. Produkt amerykańskiej firmy równie dobrze co Winter Contact poradził sobie na mokrej nawierzchni. Miał niestety kilka innych problemów, a wystarczy wspomnieć o długiej drodze hamowania na śniegu czy wysokim poziomie hałasu toczenia.

Wśród opon zimowych w rozmiarze 185/65 R15 przetestowanych przez instytut GTÜ zdecydowanie najgorzej wypadł model Kenda Wintergen 2 KR501. Tajwańska opona ma dwie spore zalety. Po pierwsze naprawdę dobrze spisuje się na ośnieżonej nawierzchni. Po drugie jest najtańsza w całym zestawieniu – i wśród zimówek, i ogumienia uniwersalnego. Niestety na tym kończą się powody do zachwytu. Z drugiej strony bowiem Niemcy podczas eksploatacji opony Wintergen zauważyli serię dość zasadniczych wad. Ogumienie Kenda słabo hamuje na mokrej nawierzchni, a do tego jest mocno podatne na działanie efektu aquaplaningu.

 

 test opon zimowych, test opon zimowych GTÜ, test opon zimowych GTÜ 185/65 r15, test opon zimowych 185/65 r15, GTÜ, test opon GTÜ, 185/65 r15, test opon wielosezonowych, test opon wielosezonowych GTÜ, test opon wielosezonowych GTÜ 185/65 r15, test opon wielosezonowych 185/65 r15, test opon całorocznych, test opon całorocznych GTÜ, test opon całorocznych GTÜ 185/65 r15, test opon całorocznych 185/65 r15
Fot. Materiały prasowe GTÜ

 

Continental All Season Contact – do wszystkiego… naprawdę!

Co z ogumieniem wielosezonowym? Zwycięzcą bezapelacyjnie jest Continental All Season Contact. Ogumienie podczas badania prowadzonego przez inżynierów GTÜ uzyskało notę 200 punktów. To nie tylko duże na tle rynkowej konkurencji, ale także dużo w ujęciu klasyfikacji ogólnej. Wynik jest na tyle wysoki, że pozwala oponie na uplasowanie się zaraz poniżej Continentala Winter Contact TS860 i pobicie wszystkich pozostałych konkurentów. Niemiecki producent opon podczas tworzenia tego modelu szczególnie przyłożył się do kilku kwestii – zachowania na ośnieżonej, mokrej i suchej nawierzchni. Gdzie straciła kilka punktów? Głównie w kwestii hamowania na mokrym.

Miejsce drugie w zestawieniu opon wielosezonowych według GTÜ przypadło ogumieniu Nokian Weatherproof. Model uzyskał notę o wartości 189 punktów, co dało mu piątą pozycję w klasyfikacji ogólnej. Fiński produkt stracił najwięcej punktów podczas próby na śniegu. Gorzej od czołówki zestawienia radził sobie m.in. z przenoszeniem mocy na nawierzchnię czy w trakcie hamowania. Michelin CrossClimate + uzyskał wynik na poziomie 180 punktów. Jest on bardzo daleki od ideału i pozwolił na zajęcie trzeciego miejsca, ale… od końca. Podczas testu opon GTÜ gorsze od francuskiego ogumienia okazały się tylko dwa modele – Pirelli Cinturato Winter czy Kenda Wintergen 2 KR501.

 

Oferta opon wielosezonowych 185/65 R15

Czytaj inne testy

Testy opon letnich

Najnowszy test

Opony letnie ranking ADAC 2018 – które modele są szczególnie polecane?

Podczas przygotowywania badania opon letnich na rok 2018 niemiecki automobilklub skupił się przede wszystkim na dwóch rozmiarach. Pierwszym jest 205/55 R16, a drugim 175/65 R14. Jaki ogólne wnioski płyną z testu? Podczas prób przygotowanych przez ADAC bardzo dobrze radziły sobie nie tylko opony segmentu premium. Wyśmienicie wypadły też produkty z klasy średniej. Zobaczcie które modele opon w sposób szczególny poleca niemiecki instytut.

Zestawienie opon publikowane przez ADAC przed każdym z sezonów jest jednym z ważniejszych wyznaczników dla klientów, którzy pojawią się na rynku oponiarskim. Skąd tak ważna rola przypisana niemieckiemu automobilkubowi? Przede wszystkim ogumienie jest badanie w naturalnych warunkach drogowych na podstawie kilku skrupulatnie przygotowanych prób. Poza tym w testach pojawiają się zróżnicowane modele – i rynkowe nowości, i opony znane już ze sklepów motoryzacyjnych, a prowadzeniu badań przyświeca idea niezależności. ADAC każdego roku anonimowo kupuje około 2 tysięcy opon. To m.in. na podstawie tej próby później dokonywane są badania.

opony letnie ranking, test adac, test adac 2018, ranking adac, ranking adac, adac 2018, 205/55 r16
Fot. Materiały ADAC

W rozmiarze 205/55 R16 notę dobrą uzyskało sześć modeli ogumienia. Przy czym najlepiej poradziła sobie opona Michelin Primacy 3 – otrzymała najniższą notę na poziomie 2,1. Niemcy szczególnie dobrze ocenili jej żywotność. W tej kwestii uzyskała bezkonkurencyjny wynik – pobiła wszystkich rywali z zestawienia! Poza tym francuskie ogumienie zdaniem ADAC charakteryzuje się niskim wskaźnikiem zużycia paliwa oraz bardzo dobrym zachowaniem na suchej nawierzchni. Wysoka ocena modelu Michelin wynika z działania prostego czynnika – ogumienie oferuje możliwie najbardziej zrównoważone noty we wszystkich poszczególnych kategoriach podlegających ocenie.

Michelin Primacy 4 – pełna oferta

 

Opony letnie segmentu premium czy klasy ekonomicznej?

Na miejscu drugim z notą na poziomie 2,3 na metę dotarły trzy modele opon. Mowa o Bridgestone Turanzie T001 Evo, Continentalu PremiumContact 5 oraz Firestone Roadhawk. Japońska opona podczas badania przeprowadzonego przez Niemców wyróżniła się przede wszystkim za sprawą świetnego zachowania zarówno na mokrym, jak i suchym asfalcie, a do tego może się pochwalić obniżonym wskaźnikiem zużycia paliwa. Continantal dobrze radzi sobie praktycznie w każdej kategorii. Do tego jest szczególnie nastawiony na obniżone spalanie, a w tym mniejszą emisję szkodliwych związków do atmosfery.

Co z Firestone? Choć opona pochodzi z klasy średniej, inżynierowie dopracowali w niej przede wszystkim zachowanie na suchej nawierzchni oraz opory toczenia. Roadhawk bardzo dobrze poradził sobie też w kwestii jazdy na mokrym asfalcie oraz nie odstaje od konkurencji m.in. za sprawą wskaźnika żywotności. Zaraz za podium z wynikiem na poziomie 2,4 pojawiły się opony Hankook Ventus Prime3 oraz Semperit Speed-Life 2. Hankook zdecydowanie najlepiej czuje się na suchym asfalcie. Gdy nawierzchnia staje się mokra, oferuje podobny poziom przyczepności co Michelin Primacy 3. Semperit w zamian sprawdza się szczególnie dobrze na mokrym asfalcie, a ponadto pozwala na obniżenie apetytu silnika.

Hankook Ventus Prime3 – pełna oferta

Na notę zadowalającą w teście przeprowadzonym przez ADAC dla rozmiaru 205/55 R16 liczyć mogą takie modele ogumienia jak Esca+Tecar Spirit 5HP, Kumho Ecsta HS51, Pirelli Cinturato P7 Blue, Fulda Ecocontrol HP, Giti Premium H1, Goodyear EfficientGrip Performance, Nexen N’blue HD Plus czy Cooper Zeon CS8. Zestawienie z oceną wystarczająca zamyka Infinity Ecosis i Vredestein Sportrac 5. Choć dalsze pozycje w zestawieniu wyników badania ADAC brzmią mało prestiżowo, nawet słabszym modelom nie brakuj często naprawdę imponujących wyników.

 

Opony letnie – badanie ADAC 2018

Dobrym przykładem opony, która choć według oceny ogólnej zamyka listę przygotowaną przez niemiecki automobilklub, mimo wszystko może się pochwalić dobrymi wynikami w poszczególnych kategoriach, jest Vredestein Sportrac 5. To jeden z najbardziej trwałych typów ogumienia w zestawieniu, do tego charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa i dobrą przyczepnością na suchym asfalcie. W tych trzech parametrach bardzo dobrze spisało się też Pirelli Cinturato P7 Blue oraz Goodyear EfficientGrip Performance.

opony letnie ranking, test adac, test adac 2018, ranking adac, ranking adac, adac 2018, 175/65 r14
Fot. Materiały ADAC

Nieco gorzej ocenione zostały modele opon letnich w rozmiarze 175/65 R14. W ich przypadku tylko dwóch producentów może się pochwalić notą dobrą. Zwycięzcą zestawienia okazał się Falken Sincera SN832 Ecorun. Opona uzyskała ogólną notę na poziomie 2,3. Na nią składa się m.in. bardzo dobry wynik osiągnięty za trakcję na suchej nawierzchni oraz stosunkowo niski wskaźnik przyznany w kategorii wpływu oporów toczenia na wyniki spalania silnika. Numerem dwa na tej liście jest Semperit  Comfort-Life 2. W jego przypadku ogólna nota wynosi 2,4, a składa się na nią dobre zachowanie na mokrej nawierzchni i niskie opory toczenia.

Semperit  Comfort-Life 2 – pełna oferta

Zadowalająco ocenionych zostało aż 11 modeli opon. Wśród nich pojawiły się produkty takich firm jak Dunlop, Kleber, Vredestein, Apollo, Pirelli, Continental, GoodYear, Fulda czy Firestone. Na samym końcu zestawienia z notą wystarczające pojawia się ogumienie Sava Perfecta. Choć opona dobrze radzi sobie podczas jazdy na suchym asfalcie, zdecydowanie najgorzej wypadła podczas próby na mokrej nawierzchni. Osiągnęła też jeden z wyższych wyników w klasie w kwestii hałasów toczenia oraz nie może się pochwalić niską trwałością.

 

Opony letnie – ranking ADAC jedynym kryterium wyboru?

Specjaliści ADAC w podsumowaniu swoich wyników podają, że podczas zakupu kompletu nowych opon poza wysoką pozycją w rankingu, kierowca powinien się sugerować też swoimi potrzebami eksploatacyjnymi. Dla przykładu osoba, która jeździ dużo, powinna poszukiwać szczególnie trwałego ogumienia. Zwłaszcza że rozbieżności bywają naprawdę potężne. Dla przykładu w rozmiarze 205/55 R16 różnica w możliwym do pokonania przebiegu między modelem najlepszym a najgorszym to aż 25 tysięcy kilometrów! Michelin więcej niż zdublował Infinity. Bardzo duże rozbieżności dotyczą też kwestii hamowania. W przypadku rozmiaru 175/65 R14 opona Continentala znajdująca się w środku stawki zatrzyma pojazd na mokrej nawierzchni aż o 10 metrów wcześniej niż Sava. To długość prawie dwóch Mercedesów klasy S!

Ranking opon letnich przygotowany przez ADAC w roku 2018 powinien pomóc kierowcom w zakupie nowego kompletu ogumienia. Po pierwsze dlatego, że skupia się w szczególności na niezwykle popularnym rozmiarze na rynku – 205/55 R16. Po drugie sprawia wrażenie miarodajnego i wszechstronnego. Po trzecie z góry nie faworyzuje drogich produktów segmentu premium. I wreszcie po czwarte wyszczególnia parametry w kilku kategoriach osiągane przez modele opon, dzięki czemu na ich podstawie kierowca może dobrać idealny produkt do swoich wymagań i potrzeb.

Czytaj inne testy