Testy opon zimowych

Najnowszy test

Test opon zimowych 215/55 R17. Kto został liderem?

Redaktorzy niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport jak co roku zabrali grupę kilkunastu zimowek na tor i tam sprawdzili ich możliwości. Jakie są wnioski płynące z testu opon zimowych 215/55 R17? Otóż na rynku pojawiła się pewna nowość, która w trakcie prób spisała się wyśmienicie. I warto wyraźnie podkreślić fakt, że droga wytyczona przez model z Japonii nie jest standardem. Kolejna nowość zajęła bowiem… ostatnie miejsce na liście!

 

Dziennikarze niemieckiego magazynu każdego roku sprawdzają właściwości opon zimowych. Aby kierowca miał wszechstronny ogląd sytuacji, co sezon kontrolowany jest inny rozmiar ogumienia. Poza tym do konkurencji staje na ogół około dziesięciu produktów pochodzących z różnych segmentów. Jakie próby przewiduje badanie? Chodzi o stworzenie maksymalnie wielostronnego przekroju zadań drogowych. Właśnie dlatego w czasie testu opon zimowych modele są sprawdzane pod kątem przyspieszania, hamowania i działania sił bocznych. Każdy z testów odbywa się oczywiście w zróżnicowanych warunkach. Próby są tak skomponowane, aby przebiegały na nawierzchni suchej, mokrej i na śniegu.

 

Test opon zimowych 2019 – czemu rozmiar 215/55 R17?

 

Test opon zimowych przygotowany na rok 2019 zakładał kontrolę ogumienia w rozmiarze 215/55 R17. Skąd taka decyzja? Wielkość ta jest coraz częściej spotykana w różnej maści SUV-ach i crossoverach eksploatowanych w mieście. To rozmiar, który w perspektywie kilku nadchodzących lat odegra znaczącą rolę na rynku motoryzacyjnym. Lista konkurentów? Niemieckim redaktorom zależało na wszechstronności. Dlatego postawili na rynkowe nowości, ale też przyjrzeli się modelom zaprezentowanym w sezonach poprzednich. Na tym jednak kryterium doboru ogumienia nie zakończyło się. Redakcji Auto Motor und Sport zależało też na przekroju rynkowym. W efekcie w teście pojawiły się nie tylko modele z segmentu premium, ale i budżetowego oraz klasy średniej.

 

W badaniu pojawiły się takie opony jak:

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Vredestein Wintrac Pro
  • Goodyear UltraGrip Performance Plus
  • Continental WinterContact TS 850 P
  • Michelin Alpin 6
  • Hankook Winter i *Cept evo2 W320
  • Falken Eurowinter HS01
  • Toyo Snowprox S954
  • Pirelli Winter Sottozero 3
  • Giti GitiWinter W1
  • Nokian WR Snowproof

 

Modelem, który w teście opon zimowych Audo Motor und Sport poradził sobie naprawdę imponująco, a jednocześnie jest jedną z rynkowych nowości, okazuje się Bridgestone Blizzak LM005. Opona uzyskała notę na poziomie 8,8 punktu i może się pochwalić oceną ogólną bardzo dobrą. Jakie właściwości najbardziej zwróciły uwagę niemieckich dziennikarzy? Podczas prób drogowych zwracali oni uwagę na wysoką precyzję manewrów na śliskiej nawierzchni – bez względu na fakt czy ta była pokryta wodą, czy śniegiem. Poza tym japońskie ogumienie pozwalało na sprawną zmianę kierunku jazdy. Podczas zmiany pasa w trudnych warunkach drogowych nie miało nieprzewidywalnych zachowań. Na plus oponie Blizzak warto zapisać też krótką drogę hamowania.

 

Test opon zimowych 215/55 R17 Auto Motor und Sport 2019, Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych Auto Motor und Sport 2019, Test opon zimowych Auto Motor und Sport, Test opon zimowych 2019, opony zimowe, zimówki, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

O świetnym wyniku osiągniętym przez Bridgestone Blizzaka LM005 podczas testu opon zimowych 215/55 R17 Auto Motor und Sport zadecydowało w dużej mierze zaawansowanie. To japońska nowość, która została mocno dopracowana pod kątem technologicznym. Kierowca decydujący się na zakup tej zimówki może liczyć np. na nanoselektrywną technologię budowy składu mieszanki gumowej – Nano Pro-tech. Poza tym inżynierowie połączyli w konstrukcji bieżnika lamele wykonane w technologii 2D i 3D oraz zastosowali zygzakowate rowki z ustawionymi pod kątem krawędziami. Zwieńczeniem jest najwyższa w klasie nota A dotycząca przyczepności i skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni.

 

Test opon zimowych Auto Motor und Sport – jakie jeszcze nowości?

 

W zestawieniu poza Bridgestone Blizzak LM005 pojawiły się jeszcze dwie nowości. Pierwszą był Goodyear UltraGrip Performance Plus, a drugą Nokian WR Snowproof. Co o nich mogą powiedzieć redaktorzy niemieckiego magazynu? W czasie testu opon zimowych Auto Motor und Sport 2019 Goodyear w rozmiarze 215/55 R17 bardzo dobrze spisał się w kwestii krótkiej drogi hamowania na suchej nawierzchni, a także wysokiego poziomu trakcji w sytuacji, w której na drodze zalega wilgoć i śnieg. Badanie ujawniło, że nowy UltraGrip ma tak właściwie jedną, ale dość zasadniczą wadę. A ta dotyczy naprawdę wysokiej ceny! Jedna sztuka ogumienia zostanie wyceniona na blisko 559 złotych. To jedna z wyższych wartości w segmencie premium dla tego rozmiaru.

Jak wypadł Nokian? WR Snowproof może się pochwalić notą zadowalającą. To jednak jeszcze nie powód do radości dla producenta. Z wynikiem na poziomie 6,2 punktu model zajął bowiem ostatnie miejsce w zestawieniu przygotowanym przez Auto Motor und Sport. Fińskie ogumienie zimowe uzyskał wynik aż o 2,6 punktu gorszy od Bridgestone Blizzaka LM005. Skąd tak niska nota? Ta jest podyktowana dwoma czynnikami o ogromnym znaczeniu. W pierwszej kolejności testy niemieckich dziennikarzy wykazały, że Nokia WR Snowproof bardzo słabo radzi sobie na mokrej nawierzchni. I dotyczy to nie tylko trakcji podczas jazdy w zakręcie, ale też np. hamowania. Wyniki były na tyle słabe, że wyżej od Nokiana uplasowała się nawet singapurska zimówka Giti.

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Nokian

 

Oczywiście test opon zimowych 215/55 R17 Auto Motor und Sport to nie tylko nowości z sezonu 2019. To też modele, które pojawiły się w sprzedaży w latach poprzednich. Przykład? Idealny stanowi chociażby Michelin Alpin 6. Francuska zimówka podczas prób zaaranżowanych przez Niemców poradziła sobie sporo gorzej od Goodyear`a i Bridgestone`a. Skutek? Redaktorzy Auto Motor und Sport przyznali jej notę wynoszącą 7,9 punktu – to dało jej miejsce w środku stawki i pozwoliło na ocenienie opony Alpin 6 jako dobrej. Jakie są jej najmocniejsze strony? Niemcy mocno podkreślali, że zimówka dobrze poradziła sobie w próbach, które sprawdzały poziom trakcji podczas jazdy w zakręcie na mokrej nawierzchni. Dobrze spisała się też w czasie przejazdów na śniegu.

 

Test opon zimowych 215/55 R17 – podsumowanie:

 

To zimą na kierowców czekają najtrudniejsze i najbardziej zmienne warunki drogowe. Dlatego to w komplet opon zimowych warto zainwestować ze szczególną troską. Jak sprawdzić ogumienie przed zakupem? W warunkach drogowych prowadzący nie ma takiej możliwości. Musi się zatem wspierać badaniami takimi jak te – test opon zimowych Auto Motor und Sport. Jakie wnioski płyną z tegorocznej edycji prób? Tak naprawdę dwa. Po pierwsze na rynku nie brakuje opon, które nie boją się zimowych warunków. Po drugie cena nie zawsze daje świadectwo najlepszych właściwości drogowych. Podczas niemieckiego testu jeden z najdroższych modeli uplasował się bowiem w samym środku stawki. Lepiej spisały się modele tańsze wyprodukowane chociażby przez Bridgestone`a.

 

Czytaj inne testy

Testy opon letnich

Najnowszy test

Test opon letnich 215/55 R17 – Auto Motor und Sport 2019

Redaktorzy niemieckiego magazynu Auto Motor Und Sport postanowili w tym roku skupić się na tym segmencie opon, który w najbliższych latach rokuje największymi wzrostami sprzedaży. Mowa o rozmiarze 215/55 R17, który jest dedykowany m.in. kompaktowym SUV-om pokroju Hyundaia Kony, Nissana Qashqaia czy Volkswagena T-Roca. W sumie w testach drogowych składających się z 9 kategorii badawczych sprawdzili zachowanie 11 modeli ogumienia. Zobaczcie jakie wnioski wysnuli z testu opon letnich 215/55 R17.

 

Niemiecki magazyn już jakiś czas temu dołączył do grona organizacji testujących ogumienie. Badanie wykonywane przez Auto Motor und Sport cieszy się dobrymi opiniami, a w efekcie może zostać uznane za miarodajne. O wartości prób prowadzonych przez niemieckich dziennikarzy niech świadczy fakt, że za każdym razem pojawia się w nich rynkowy przekrój produktów. Na starcie badania ustawiane jest nie tylko najdroższe ogumienie segmentu premium, ale również przedstawiciele klasy średniej i ekonomicznej. Dla przykładu zakres cenowy modeli wybranych do testu opon letnich 215/55 R17 w roku 2019 zawiera się w przedziale od 88 do 160 euro!

 

2 kategorie i 9 prób – test opon letnich 215/55 R17 Auto Motor und Sport

Auto Motor und Sport dzieli kategorie badawcze na dwa bloki. W pierwszym sprawdzane jest zachowanie się pojazdu na suchej nawierzchni. W drugim kontrolowane są parametry pracy w przypadku, w którym na asfalcie pojawi się wilgoć. Jakim wskaźnikom przyglądają się Niemcy? W obydwu kategoriach sprawdzają sposób prowadzenia i długość drogi hamowania. W przypadku suchej drogi zatrzymanie odbywa się z prędkości 100 km/h, a mokrej 80 km/h. Poza tym na suchym asfalcie kontrolowane są kwestie związane z oporami toczenia i hałasem toczenia. Podczas jazdy po mokrej drodze w roli bardzo ważnej kategorii badawczej pojawia się podatność na zjawisko aquaplaningu.

Dla wyników testu opon letnich 215/55 R17 najbardziej kluczowe są parametry pracy ogumienia na wilgotnej drodze. Te kategorie mają aż 50-procentowy wpływ na notę ogólną. W 40 proc. o wyniku końcowym decyduje zachowanie się danego modelu na suchej nawierzchni i w 10 proc. aspekty związane z zagadnieniami ekologicznymi, a w tym opory toczenia i hałas generowany podczas jazdy. W roku 2019 w badaniu Auto Motor und Sport udział wzięło 11 modeli ogumienia. I choć aż 7 z nich zasłużyło na wynik kwalifikujący je do noty polecany, żadnemu z konkurentów nie udało się zasłużyć na ocenę wysoce godny polecenia. Surowe kryteria stanowią sygnał mówiący o tym, że na rynku ogumienia nadal pozostaje pole do popisu dla innowacji.

 

opony letnie, opony UHP, opony ultra high performance, Continental SportContact 6, opony continental
Continental SportContact 6

 

Nokian Wetproof – zwycięzca testu opon letnich 215/55 R17!

Najwyższy wynik w teście opon letnich 215/55 R17 2019 zdobył Nokian Wetproof. Ogumienie zasłużyło na ocenę sięgającą 8,8 punktu. Fiński produkt zdecydowanie najlepiej poradził sobie w próbach związanych z hamowaniem. Na mokrej nawierzchni zatrzymał się na najkrótszym dystansie. Na suchej o zaledwie 0,1 metra ustąpił Michelinowi. Niemcy bardzo wysoko ocenili również sposób zachowania się na drodze modelu Wetproof oraz cichą pracę ogumienia. W czasie jazdy Nokian generował tylko 71,5 dB. To najniższy wynik w całej grupie badawczej. W przypadku nawierzchni mokrej Wetproof wyróżnił się wynikiem przyspieszenia na półokręgu. W próbie o zaledwie 0,12 m/s2 ustąpił japońskiej oponie firmy Bridgestone.

Warto zaznaczyć, że to nie pierwszy przypadek, w którym fińska nowość dobrze wypadła w badaniu prowadzonym przez renomowane ośrodki. Model został także zwycięzcą w tegorocznym badaniu prowadzonym przez instytut GTÜ. Poza tym może się pochwalić uzyskaniem noty dobrej w próbie przeprowadzonej przez dziennikarzy niemieckiego Auto Bilda. Co ważne, model ma bardzo rozsądną cenę. Ta startuje już od 186 złotych za sztukę!

 

Oferta opon Nokian Wetproof – sklep Inter Cars

 

Drugie miejsce na podium – Bridgestone Turanza T005 i…

Na drugim miejscu w teście opon letnich Auto Motor und Sport uplasowały się dwa modele opony. Mowa o Bridgestone Turanzie T005 oraz Michelin Primacy 4. Japońskie i francuskie ogumienie uzyskało wynik na poziomie 8,6 punktu i notę polecany. Jeżeli chodzi o właściwości, Bridgestone zdecydowanie lepiej radzi sobie w sytuacji, w której asfalt jest mokry. W tej kategorii badawczej zwyciężył w dwóch na pięć prób. Turanza T005 najlepiej sprawdziła się w kwestii prowadzenia oraz przyspieszenia na okręgu.

Co z suchym asfaltem? W takim przypadku warto docenić np. wynik hamowania z prędkości 100 km/h. Japońskie ogumienie zatrzymało pojazd na dystansie 36,4 metra. To zaledwie o 0,3 metra gorszy wynik od lidera zestawienia. Poza tym Turanza T005 odznacza się obniżonymi oporami toczenia – w tej kategorii zajęła drugie miejsce zaraz za Michelinem.

 

Oferta opon Bridgestone Turanza T005 – sklep Inter Cars

 

Michelin Primacy 4 – druga lokata w teście opon letnich 215/55 R17!

Michelin jest najdroższym modelem w teście opon letnich Auto Motor und Sport 2019. Każda sztuka tej opony została wyceniona przez Niemców na 160 euro. W Polsce za ten sam produkt trzeba zapłacić jakieś 578 złotych. Mimo wszystko ogumienie może być warte tej kwoty. Szczególnie że zdaniem niemieckich dziennikarzy świetnie spisuje się w warunkach drogowych. Najmocniejszą stroną Michelina jest hamowanie na mokrej nawierzchni i opory toczenia – w tych kategoriach opona uzyskała najlepsze wyniki!

Jeżeli są jakieś aspekty, nad którymi francuscy inżynierowie mogliby jeszcze popracować, to z pewnością dotyczą one zachowania ogumienia na mokrej nawierzchni. W tym przypadku większość kategorii badawczych w teście opon letnich 215/55 R17 2019 zakończyła się dla modelu Michelin Primacy 4 wynikiem plasującym w samym środku stawki.

 

Oferta opon Michelin Primacy 4 – sklep Inter Cars

 

Nota 8,3 – ten wciąż dobry wynik uzyskały w sumie 3 modele

Zaraz za podium do mety testu opon letnich 215/55 R17 prowadzonego przez dziennikarzy magazynu Auto Motor und Sport dotarły trzy modele. Pierwszym jest Goodyear EfficientGrip Performance. Ogumieniu co prawda nie udało się zwyciężyć w żadnej z kategorii badawczych. Mimo wszystko w dwóch z nich zajęło mocne drugie, a trzech z nich mocne trzecie miejsce. Na suchej nawierzchni amerykańska opona najlepiej radziła sobie w kwestii oporów toczenia. Uplasowała się w klasyfikacji generalnej zaraz za Michelinem. Gdy asfalt stał się mokry, Niemcy zaczęli chwalić Goodyear EfficientGrip Performance za prowadzenie i odporność na aquaplaning.

 

Oferta opon Goodyear EfficientGrip Performance – sklep Inter Cars

 

Identyczny wynik jak Goodyear uzyskał Hankook Ventus Prime 3. Koreańska opona zdecydowanie najlepiej czuje się wtedy, gdy asfalt jest suchy. Zdaniem dziennikarzy magazynu Auto Motor und Sport w takich warunkach i dobrze trzyma się nawierzchni, i dobrze przyspiesza. Inżynierowie nieco lepiej mogli się jednak przyłożyć do właściwości ogumienia na mokrym asfalcie. Szczególnie źle wypadł wynik osiągnięty w kwestii odporności na aquaplaning.

 

Oferta opon Hankook Ventus Prime 3 – sklep Inter Cars

 

Bridgestone Weather Control A005, test Bridgestone Weather Control A005, opona wielosezonowa, opona całoroczna, opona
Fot. Materiały własne

 

Pirelli Cinturato P7 – zaraz za podium w teście opon letnich 215/55 R17

Pirelli Cinturato P7 pomijając kwestię aquaplaningu, wyśmienicie czuje się na mokrym asfalcie. Dowód? Zaraz za Nokianem oferuje najkrótszą drogę hamowania z prędkości 80 km/h. Na suchym asfalcie włoska opona zdecydowanie najlepiej radzi sobie z obniżaniem oporów toczenia. Najsłabiej wypadła jednak w kwestii hałasu generowanego podczas jazdy. Wynik zarejestrowany przez dziennikarzy magazynu Auto Motor und Sport to aż 74,5 dB.

 

Oferta opon Pirelli Cinturato P7 – sklep Inter Cars

 

Continental PremiumContact 5 – umie bronić się przed wodą!

Ostatnim modelem ogumienia, któremu udało się zdobyć w teście opon letnich 215/55 R17 notę polecaną jest Continental PremiumContact 5. Tak, to jeden z droższych modeli, które pojawiły się badaniu niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport. Z drugiej strony ogumienie szczególnie dobrze czuje się na mokrym asfalcie. W takich warunkach gwarantuje np. dobry poziom przyczepności. Poza tym najlepiej ze wszystkich konkurentów opiera się zjawisku aquaplaningu.

 

Oferta opon Continental PremiumContact 5 – sklep Inter Cars

 

Poniżej 8 punktów – nota wciąż polecany

Zdaniem dziennikarzy magazynu Auto Motor und Sport nota w teście opon letnich 215/55 R17 utrzymująca się poniżej 8 punktów nie stanowi świetnego prognostyka. Właśnie dlatego modele takie jak Falken ZIEX ZE310EC czy Giti Premium H1 otrzymały ocenę wciąż polecany. Na suchym asfalcie Falken utrzymuje się w środku stawki – wyjątek stanowią opory toczenia, w których wypadł najgorzej. Co z mokrą nawierzchnią? Tutaj – pomijając dość dobre wyniki za ograniczanie aquaplaningu – wpisuje się raczej w dolną część listy wyników.

Z Giti Premium H1 problem polega na tym, że uzyskuje bardzo nierówne wyniki. Dla przykładu wymaga najdłuższego dystansu na zatrzymanie się z prędkości 100 km/h na suchym asfalcie, ale z drugiej strony ma drugi wynik w kwestii pewności prowadzenia. To samo dotyczy mokrej nawierzchni. Długa droga hamowania jest równoważona przez dużą odporność na aquaplaning.

 

Poniżej 7 punktów – nota warunkowo polecany

Najgorzej w zestawieniu opon letnich 215/55 R17 wypadły dwa modele – Nexen N’blue HD Plus, Toyo Proxes CF2 SUV. Uzyskując notę na poziomie 6,9 punktu mogą się pochwalić oceną warunkowo polecaną. Piętą achillesową Nexena jest mokra nawierzchnia. W tych kategoriach koreańska opona prawie zawsze lądowała na końcu stawki. Nieco lepiej – choć tak naprawdę nadal słabo – radziła sobie na suchym asfalcie. O wyniku opony Toyo Proxes CF2 SUV w dużej mierze zadecydował fakt, że aż w 4 kategoriach badawczych zajęła ostatnie miejsce, przy czym trzy dotyczyły testu na nawierzchni mokrej.

 

Oferta opon Nexen N’blue HD Plus – sklep Inter Cars

 

Test opon letnich 215/55 R17 Auto Motor und Sport 2019 – klasyfikacja ogólna:

  • Nokian Wetproof – 8,8 – nota polecany
  • Bridgestone Turanza T005 – 8,6 – nota polecany
  • Michelin Primacy 4 – 8,6 – nota polecany
  • Goodyear EfficientGrip Performance – 8,3 – nota polecany
  • Hankook Ventus Prime 3 – 8,3 – nota polecany
  • Pirelli Cinturato P7 – 8,3 – nota polecany
  • Continental PremiumContact 5 – 8,1 – nota polecany
  • Falken ZIEX ZE310EC – 7,7 – nota wciąż polecany
  • Giti Premium H1 – 7,1 – nota wciąż polecany
  • Nexen N’blue HD Plus – 6,9 – nota warunkowo polecany
  • Toyo Proxes CF2 SUV – 6,9 – nota warunkowo polecany

 

Czytaj inne testy