Rynek opon całorocznych w Europie rośnie. Kierowcy cenią ich wszechstronność połączoną z oferowaną przez nie wygodą. A to sprawiło, że ośrodki badające ogumienie, coraz chętniej patrzą w stronę tego segmentu. Jednym z lepszych przykładów jest niemiecki automobilklub. Podczas opracowywania testu opon całorocznych ADAC 2018, inżynierowie sprawdzili dziewięć modeli występujących w rozmiarze 175/65 R14.

 

Niemcy podczas opracowywania metodologii do testu opon całorocznych 2018 zdecydowali się na wybór rozmiaru 175/65 R14. Skupienie się na tak niewielkim ogumieniu wynika z działania kilku czynników. Rozmiar jest dedykowany modelom segmentu A i czasami jeszcze B. A to nadal samochody, które są niezwykle chętnie wybierane przez kierowców w Europie. Należy do nich przeszło 20 proc. rynku. Poza tym to grupa pojazdów, w której opony wielosezonowe mają największy sens. Nie od dziś wiadomo, że sprawdzają się one w największym stopniu w modelach użytkowanych przede wszystkim na dystansach miejskich.

Co dają opony wielosezonowe? Ich konstrukcja sprawia, że gwarantują wystarczającą przyczepność zarówno na rozgrzanym letnim słońcem asfalcie, jak i posypanych śniegiem drogach zimą. A wszechstronność oznacza nie tylko konieczność zakupu jednego kompletu ogumienia. To też coraz mocniej ceniona przez kierowców w Polsce wygoda objawiająca się np. brakiem konieczności pilnowania momentu optymalnej wymiany opon w danym sezonie oraz brakiem konieczności ponoszenia opłat związanych z regularnymi wizytami w warsztacie wulkanizacyjnym. W skrócie oszczędność czasu i pieniędzy.

 

Test opon całorocznych ADAC 2018 to aż 9 kategorii badawczych!

 

Test opon całorocznych ADAC 2018 to wszechstronne badanie, w czasie którego wybrane modele są sprawdzane w symulowanych warunkach drogowych. Inżynierowie niemieckiego instytutu kontrolują takie parametry jak zachowanie ogumienia na mokrej, suchej czy oblodzonej nawierzchni, odporność bieżnika na zużycie czy efektywność paliwową. Punkty zdobyte w poszczególnych konkurencjach są sumowane i następnie stają się podstawą do określenia noty ogólnej. Ta może być bardzo dobra, dobra, zadowalająca, dostateczna lub niedostateczna. Wygrywa ten model, który uzyska najmniejszą ilość punktów.

 

Test opon całorocznych ADAC 2018, Test opon całorocznych ADAC, Test opon całorocznych, test ADAC, test opon ADAC, opony wielosezonowe, opony całoroczne, ogumienie wielosezonowe, ogumienie całoroczne, Test opon wielosezonowych ADAC 2018, Test opon wielosezonowych ADAC
Fot. Materiały prasowe Continental

 

W teście opon całorocznych ADAC 2018 pojawiło się 11 modeli, przy czym 9 z nich to modele wielosezonowe. Co z pozostałymi? Aby pokazać kierowcom różnicę w zachowaniu na drodze i jednocześnie obalić mit dotyczący niskiej przydatności opon wielosezonowych, Niemcy postanowili równocześnie przetestować jedną oponę zimową i jedną oponę letnią. Jak sobie poradziły podczas zróżnicowanych testów? Wypadły zdecydowanie słabo. Ogumienie letnie zostało ocenione przez inżynierów niemieckiego instytutu jako złe. Nieco lepiej poradziła sobie zimówka – ta otrzymała nadal mizerną notę wystarczający.

 

Nexen N`Blue 4 Season – nota zadowalająca (2,7)

 

Niemcy byli surowi nie tylko dla opony zimowej i letniej. Niezwykle surowo ocenili także wszystkie modele wielosezonowe. Dowód? Żadne ogumienie nie uzyskało noty wyższej niż zadowalająca. Co więcej, pięciu konkurentów zostało ocenionych zaledwie dostatecznie. Zwycięzcą testu opon całorocznych ADAC 2018 został Nexen N`Blue 4 Season. Model uzyskał notę ogólną na poziomie 2,7, co dało mu ocenę zadowalającą. Najwyższą ocenę inżynierów instytutu ADAC zapewniły koreańskiej oponie dobre wyniki podczas prób na mokrej i oblodzonej nawierzchni oraz wysoki wskaźnik efektywności paliwowej i odporności bieżnika na ścieranie.

Nexen N`Blue 4 Season ma jeszcze jedną zaletę, a jest nią bardzo rozsądna cena. Opona w rozmiarze 175/65 R14 wzięta do testów przez ADAC kosztowała w roku 2018 51 euro za sztukę. To kwota o tyle atrakcyjna, że w całym zestawieniu nie znalazł się model… tańszy! Co to oznacza? Koreańczycy udowodnili, że cena czy logo producenta nie zawsze świadczy o jakości produktu i przekłada się na jego właściwości.

 

Opony Nexen N`Blue 4 Season – sklep Inter Cars

 

Test opon całorocznych ADAC 2018, Test opon całorocznych ADAC, Test opon całorocznych, test ADAC, test opon ADAC, opony wielosezonowe, opony całoroczne, ogumienie wielosezonowe, ogumienie całoroczne, Test opon wielosezonowych ADAC 2018, Test opon wielosezonowych ADAC
Fot. Materiały prasowe Nexen

 

Continental AllSeasonContact – nota zadowalająca (3,0)

 

Druga lokata przypadła Continentalowi AllSeasonContact. Identycznie jak Nexen, niemieckie opony uzyskały ocenę zadowalającą. Niestety miały już nieco wyższy wynik – w ogólnej klasyfikacji zdobyły notę 3,0. Continental był jedną z najdroższych propozycji w całym zestawieniu, Model zyskał przychylność niemieckich inżynierów z uwagi na wyróżniające się właściwości jezdne w kilku kluczowych testach. Te poskutkowały uzyskaniem oceny dobrej w aż pięciu kategoriach badawczych. Mowa o efektywności paliwowej, zachowaniu na ośnieżonej nawierzchni, odporności na zużycie czy jeździe po oblodzonym asfalcie. Najbardziej znaczący był jednak świetny wynik uzyskany na mokrym – ta próba aż w 30 proc. decydowała o nocie ogólnej.

 

Opony Continental AllSeasonContact – sklep Inter Cars

 

Goodyear Vector 4Seasons G-2 – nota zadowalająca (3,3)

 

Na miejscu trzecim test opon całorocznych ADAC 2018 pokonał Goodyear Vector 4Seasons G-2. Ogumienie uzyskało notę zadowalającą z wynikiem na poziomie 3,3. Twórcy modelu postawili na zestawienie innowacyjnej mieszanki gumowej oraz autorskiej konstrukcji bieżnika. W ten sposób Vector 4Seasons G-2 mógł szczególnie mocno wyróżnić się w jednej z kategorii badawczych. O której mowa? O odporności na zużycie. W tej kwestii model uzyskał najniższą z możliwych not 1,0. To świetny wynik, który w warunkach codziennej jazdy przekłada się na możliwość eksploatacji opony Goodyear całymi latami! Opona została dobrze oceniona także w kwestii jazdy na mokrej i oblodzonej nawierzchni oraz za efektywność paliwową.

 

Opony Goodyear Vector 4Seasons G-2 – sklep Inter Cars

 

Test opon całorocznych ADAC 2018, Test opon całorocznych ADAC, Test opon całorocznych, test ADAC, test opon ADAC, opony wielosezonowe, opony całoroczne, ogumienie wielosezonowe, ogumienie całoroczne, Test opon wielosezonowych ADAC 2018, Test opon wielosezonowych ADAC
Fot. Materiały prasowe Goodyear

 

Nokian Weatherproof – nota zadowalająca (3,4)

 

Na czwartym miejscu na mecie testu opon całorocznych ADAC 2018 pojawił się Nokian Weatherproof. Model jako ostatni ze stawki uzyskał ocenę zadowalającą i ogólną notę na poziomie 3,4. Podczas prób na drogach fiński produkt dobrze spisał się zarówno na śniegu, jak i mokrej nawierzchni czy lodzie. Bardzo wysoko oceniona została też zdolność bieżnika do opierania się efektowni ścierania – wynik uzyskany przez Nokiana a to 1,5. Fakt że opona sprawdziła się w tak kluczowych kategoriach, połączony z ceną kształtującą się w środku stawki, sprawiły że model pojawił się wysoko w rankingu opracowanym przez inżynierów niemieckiego automobilklubu.

 

Opony Nokian Weatherproof – sklep Inter Cars

 

Test opon całorocznych ADAC 2018 – dalsze miejsca:

  • Firestone Multiseason – nota dostateczna (3,7)
  • Maxxis AllSeason AP2 – nota dostateczna (3,7)
  • Vredestein Quatrac 5 – nota dostateczna (3,7)
  • Hankook Kinergy 4s H740 – nota dostateczna (3,9)
  • Michelin CrossClimate – nota dostateczna (3,9)

 

 

Test opon całorocznych ADAC 2018 przynosi też kilka dość ciekawych wyników. A jednym z nich jest chociażby to, że najdroższy model w całym zestawieniu – Michelin CrossClimate zakończył badanie na ostatnim miejscu. Zajmuje je razem z ogumieniem Hankook Kinergy 4s H740. Skąd tak słaby wynik renomowanego produktu z Francji? Inżynierowie z niemieckiego automobilklubu nie byli zadowoleni ze sposobu, w jaki model zachowuje się np. na suchej czy mokrej nawierzchni. Przeciętnie wypadł również na śniegu. Jako że wyniki uzyskane w tych kategoriach składały się w sumie na 65 proc. noty ogólnej, to wystarczyło aby słabo ocenić CrossClimate. Jednocześnie Michelin zdaniem przedstawicieli ADAC potwierdził to, że cena nie zawsze jest świadectwem wysokiej wartości użytkowej.

 

Opony Michelin CrossClimate – sklep Inter Cars

 

Zarówno Firestone Multiseason, jak i Maxxis AllSeason AP2 to jedne z tańszych modeli, które pojawiły się w teście opon całorocznych ADAC 2018. Nie ma się zatem co dziwić, że zajęły miejsca w dolnej części stawki. Zaskakuje jednak inny fakt. Zadziwiające jest to, że poradziły sobie tak samo jak dużo droższy Vredestein Quatrac 5. Holenderska firma chwaliła się od zawsze tym, że jest jednym z liderów rynku ogumienia wielosezonowego. Co zatem poszło nie tak? Niemieccy inżynierowie podczas testu opon ADAC 2018 źle ocenili zachowanie modelu Quatrac 5 zarówno na mokrej nawierzchni, jak i śniegu. Szczególnie decydująca jest pierwsza z kategorii. W końcu wilgoć może zalegać na drodze praktycznie przez cały rok, a odporność na nią decyduje o bezpieczeństwie jazdy.

 

Opony Vredestein Quatrac 5 – sklep Inter Cars

 

Test opon całorocznych ADAC 2018 – podsumowanie:

 

Niemiecki automobilklub od lat przygląda się rynkowi oponiarskiemu. Instytut prowadzi niezlane testy, które dziś cieszą się nie tylko renomą, ale przede wszystkim stają się wyznacznikiem trendów zakupowych wśród kierowców. Jaki wnioski płyną z badania opon całorocznych ADAC 2018? Tych może być co najmniej kilka. Po pierwsze cena nie zawsze jest świadectwem jakości. Test wygrał w końcu najtańszy model ogumienia w całej stawce! Po drugie wyraźnie widać, że inżynierowie surowo podeszli do oceny wyników w poszczególnych kategoriach badawczych, a to dało miarodajność prezentowanym przez nich wyników. W końcu żaden z modeli nie zasłużył np. na notę dobrą czy bardzo dobrą.