Opony letnie w rozmiarze 235/55 R17 idealnie nadają się m.in. do… SUV-ów! A to sprawia, że modele tego typu staną się pożądane w Europie. Aby dać kierowcom wskazówki zakupowe, ich testu podjął się niemiecki automobilklub ADAC. Jakie są wyniki badania? Są opony, które w próbach wypadły świetnie, ale nie brakuje też takich, które poradziły sobie zaskakująco wręcz słabo i to pomimo wysokiej ceny!

 

Inżynierowie ADAC podczas planowania testów opon letnich, każdego roku wybierają dwa rozmiary ogumienia. Jednym z nich w tym roku stała się wielkość 235/55 R17. Za sprawą wyższej ściany bocznej i wielkości obręczy na poziomie 17 cali, modele tego typu sprawdzą się nie tylko w minivanach czy vanach, ale również w coraz bardziej modnych na rynku europejskim SUV-ach. Skutek? Rozmiar jest homologowany chociażby w tak popularnych pojazdach jak Audi Q3, Ford Galaxy, Ford Kuga, Mercedes klasy V, Opel Astra GTC, Volvo XC60, Volkswagen T6 oraz Volkswagen Tiguan.

 

Test opon letnich ADAC – jakie właściwości są w cenie?

 

Test opon letnich ADAC każdego roku dotyczy pięciu kategorii badawczych. Największe znaczenie dla noty ogólnej mają właściwości trakcyjne ogumienia na mokrym asfalcie – to one decydują o 40 proc. wyniku końcowego! Badanie jest prowadzone zarówno w kwestii odporności na poślizg, jak i sterowalności czy występowania efektu aquaplaningu. Niewiele mniejsze znaczenie mają takie wskaźniki, jak zachowanie się pojazdu na suchym asfalcie czy trwałość bieżnika. Niemieccy inżynierowie przypisują im aż 20-proc. wpływ na notę ogólną osiągniętą przez model w badaniu.

Jakie jeszcze właściwości są kontrolowane? Test opon letnich ADAC to również kontrola głośności pracy czy oporów toczenia wpływających na wyniki spalania silnika. W obydwu przypadkach wpływ na notę końcową sięga 10 proc. W przypadku metodologii badań kluczowy jest jeszcze jeden czynnik. Bo w teście ADAC zwycięża nie ten model, który uzbiera największą, a najmniejszą ilość punktów! W przypadku rozmiaru 235/55 R17 pracownicy niemieckiego automobilklubu zaprosili do badania 12 opon letnich. Próba jest miarodajna i składa się z produktów pochodzących z różnych segmentów rynku.

 

test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe ADAC

 

Test opon letnich ADAC 2020: najdroższy najlepszy? Nie zawsze!

 

Cztery opony letnie biorące udział w teście opon letnich ADAC mogą pochwalić się notą dobrą. Warto w tym momencie zaznaczyć, że trzy z nich pochodzą z segmentu premium, a jedna – uwaga! – budżetowego. To najlepiej udowadnia, że cena nie zawsze jest najważniejszym wyznacznikiem właściwości trakcyjnych. Dla 7 modeli próby drogowe ADAC zakończyły się uzyskaniem wyniku zadowalającego – oferują zatem optymalne właściwości drogowe. Jeden produkt uzyskał notę niedostateczną. Najgorszej w teście opon letnich ADAC 2020 spisał się koreański produkt firmy Laufenn.

 

Michelin Primacy 4 – nota 1,9 – ocena dobra

 

Michelin Primacy 4, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Michelin

 

Zwycięzcą testu opon letnich ADAC w rozmiarze 235/55 R17 został Michelin Primacy 4. Mocne strony modelu? W pierwszej kolejności należy wskazać trwałość bieżnika. Primacy oferuje jeden z największych przebiegów. Test wykazał, że na jednym komplecie opon kierowca jest w stanie pokonać nawet 46,7 tysiąca kilometrów. Poza tym francuskie ogumienie dobrze wypadło zarówno na suchym, jak i mokrym asfalcie oraz w kwestii niskich oporów toczenia i optymalnego hałasu pracy. Wartości uzyskiwane przez Michelina w poszczególnych kategoriach są mocno zrównoważone. A więc kierowcy podczas zakupu przeszkadzać może chyba tylko… cena. Jedna sztuka modelu Primacy 4 kosztuje 164 euro – to najwyższa wartość na liście!

 

Oferta opon Michelin Primacy 4 – sklep Inter Cars

 

Bridgestone Turanza T005 – nota 2,1 – ocena dobra

 

Bridgestone Turanza T005, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

Drugie miejsce w teście opon letnich ADAC 2020 przypadło modelowi Bridgestone Turanza T005. Ogumienie osiągnęło bardzo dobry wynik w kategorii oporów toczenia. Uzyskało notę 1,4 punktu – jedną z dwóch najlepszych na liście! Poza tym Turanza zasłużyła na dobry wynik w kwestii zachowania na mokrym i suchym asfalcie oraz w przypadku trwałości bieżnika. Zdaniem inżynierów ADAC Bridgestone zdoła pokonać 41,4 tysiąca kilometrów. Wady? Japońska opona letnia najsłabiej wypadła jeżeli chodzi o hałasy pracy. W tym przypadku nota jest zadowalająca.

 

Oferta opon Bridgestone Turanza T005 – sklep Inter Cars

 

Maxxis Premitra HP5 – nota 2,3 – ocena dobra

 

Maxxis Premitra HP5, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Maxxis

 

Test opon letnich ADAC 2020 zakończył się dla modelu Maxxis Premitra HP5 wynikiem na poziomie 2,3 punktu i trzecią lokatą. Dużą zaletą ogumienia są wyrównane właściwości praktycznie w każdej z kategorii badawczych. Niemieccy inżynierowie podkreślili pewną trakcję i na suchym, i na mokrym asfalcie, a do tego niskie opory toczenia oraz wysoką trwałość. A jako że Maxxis łączy to wszystko z niską ceną, może się stać dla kierowcy naprawdę atrakcyjną propozycją. Ile kosztuje opona letnia Premitra HP5? Jedna sztuka została wyceniona na 103 euro – to najniższa wartość w zestawieniu!

 

Oferta opon Maxxis Premitra HP5 – sklep Inter Cars

 

Pirelli Cinturato P7 – nota 2,3 – ocena dobra

 

Pirelli Cinturato P7, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Pirelli

 

Na trzecim stopniu podium razem z Maxxisem staje Pirelli Cinturato P7. Włoska opona letnia nie jest tania – kosztuje 149 euro za sztukę. Z drugiej strony dobrze spisuje się i na mokrej, i na suchej nawierzchni, a do tego charakteryzuje się niskimi oporami toczenia. Niemieccy inżynierowie dobrze ocenili trwałość bieżnika włoskiej opony. Dobry wynik w tym przypadku przekłada się na 35 tysięcy kilometrów. A co warto mocno podkreślić, to stanowi dystans o zaledwie 500 kilometrów większy od oferującego najmniejsze przebiegi Kumho. Pirelli najsłabiej wypadło w kwestii odgłosów generowanych podczas pracy – tutaj nota jest zadowalająca.

 

Oferta opon Pirelli Cinturato P7 – sklep Inter Cars

 

Hankook Ventus Prime 3 – nota 2,7 – ocena zadowalająca

 

Hankook Ventus Prime 3, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Hankook

 

Zaraz za podium do mety testu opon letnich ADAC 235/55 R17 dotarł Hankook Ventus Prime 3. Nota na poziomie 2,7 punktu jest wyższa o 0,4 punktu od Pirelli, a jednocześnie wystarczyła do uzyskania oceny wyłącznie zadowalającej. Koreański model udowodnił swoje właściwości trakcyjna na mokrej nawierzchni, a ponadto pokazał niskie opory toczenia i wysoką trwałość bieżnika. Komplet ogumienia typu Ventus Prime 3 powinien pozwolić kierowcy na pokonanie nawet 41,2 tysiąca kilometrów. Słabe strony? Niemcy nie do końca byli zadowoleni ze sposobu zachowania się modelu na suchym asfalcie oraz ze zbyt głośnej pracy.

 

Oferta opon Hankook Ventus Prime 3 – sklep Inter Cars

 

Semperit Speed-Life 2 SUV – nota 2,7 – ocena zadowalająca

 

Semperit Speed-Life 2 SUV, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Semperit

 

Austriacy stojący za produkcją modelu Semperit Speed-Life 2 SUV nie będą do końca zadowoleni z wyniku osiągniętego w teście opon letnich ADAC 2020. Nota na poziomie 2,7 punktu i ocena zadowalająca są przeciętne. Szczególnie że Semperit potrafił zwyciężać w niemieckich próbach! Co poszło nie tak? Inżynierowie automobilklubu nie byli szczególnie zadowoleni z tego, jak ogumienie sprawdzało się na mokrym asfalcie. Poza tym dość głośno pracowało w czasie jazdy. Najmocniejsza strona? Tą jest zdecydowanie trwałość bieżnika. W tej kategorii Semperit Speed-Life 2 SUV mógł liczyć na notę bardzo dobrą. Opona letnia w rozmiarze 235/55 R17 pozwala na pokonanie 47 tysięcy kilometrów. To trzeci najlepszy wynik w zestawieniu.

 

Oferta opon Semperit Speed-Life 2 SUV – sklep Inter Cars

 

Yokohama BluEarth RV-02 – nota 2,7 – ocena zadowalająca

 

Yokohama BluEarth RV-02, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Yokohama

 

Test opon letnich ADAC zakończył się dla modelu Yokohama BluEarth RV-02 235/55 R17 wynikiem zadowalającym. A to tym zadecydowały w dużej mierze przeciętne właściwości jezdne na suchym i mokrym asfalcie oraz opory toczenia. Mocne strony japońskiego ogumienia letniego? Na plus zapisać mu można niski poziom hałasów generowanych podczas jazdy autem oraz wysoką trwałość bieżnika. Model kosztujący 140 euro za sztukę powinien pozwolić na przejechanie nawet 38,4 tysiąca kilometrów. To dobry wynik.

 

Oferta opon Yokohama BluEarth RV-02 – sklep Inter Cars

 

Continental EcoContact 6 – nota 2,8 – ocena zadowalająca

 

Continental EcoContact 6, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Continental

 

Continental EcoContact 6 w teście opon letnich ADAC 235/55 R17 uzyskał ocenę zadowalającą. Nota na poziomie 2,8 punktu sprawia, że poradził sobie o 0,9 punktu grzej od lidera zestawienia – Michelina. Niemiecka opona dobrze trzyma się drogi na suchej nawierzchni, cicho pracuje na asfalcie i bardzo dobrze radzi sobie z obniżaniem oporów toczenia. Wynik bardzo dobry model EcoContact 6 uzyskał w jeszcze jednej kategorii – chodzi o trwałość bieżnika. Zdaniem inżynierów ADAC opona letnia pozwoli na pokonanie nawet 48,3 tysiąca kilometrów – a to największy przebieg w całym zestawieniu! Słabsze strony? Zadowalająco Continental sprawdził się podczas prób na mokrej drodze, a do tego jest jednym z najdroższych konkurentów na liście. Jedna sztuka kosztuje 158 euro!

 

Oferta opon Continental EcoContact 6 – sklep Inter Cars

 

Esa+Tecar Spirit Pro – nota 2,8 – ocena zadowalająca

 

Esa+Tecar Spirit Pro, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Esa+Tecar

 

Zdecydowanie najmocniejszą stroną opony letniej Esa+Tecar Spirit Pro w rozmiarze 235/55 R17 jest zdaniem inżynierów ADAC trwałość bieżnika. Próby wykazały, że model jest w stanie pokonać nawet 48 tysięcy kilometrów. A to wynik o zaledwie 300 kilometrów niższy od lidera tej kategorii – Continentala. Poza tym jako że Esa+Tecar pochodzi z segmentu ekonomicznego, posiada też rozsądnie wykalkulowaną cenę. 108 euro za sztukę to jedna z niższych wartości w zestawieniu. Słabe strony? Model tylko zadowalająco spisywał się na drodze w sytuacji, w której asfalt był mokry. W tych próbach uzyskał notę na poziomie 2,8 punktu – taką samą jak Continental.

 

Kumho Ecsta HS51 – nota 3,0 – ocena zadowalająca

 

Kumho Ecsta HS51, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Kumho

 

Jednostkowe wyniki uzyskane przez Kumho Ecsta HS51 sprawiają, że model można ocenić naprawdę przyzwoicie. Opona w rozmiarze 235/55 R17 uzyskała notę dobrą w kategorii trakcji na mokrym, komfortu jazdy, oporów toczenia i trwałości bieżnika. Słabiej wypadła w zamian na suchym asfalcie. A jako że ta próba ma aż 20-proc. wpływ na notę ogólną, wynik końcowy mógł być zaledwie zadowalający. Jeżeli chodzi o cenę, Kumho jest testowym średniakiem. Jedna sztuka opony kosztuje 133 euro.

 

Kleber Dynaxer HP3 – nota 3,3 – ocena zadowalająca

 

Kleber Dynaxer HP3, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Kleber

 

Francuska marka Kleber cieszy się dość dobrą opinią w Polsce. Dziś marka należy do Michelina i produkuje ogumienie klasy średniej. Model Dynaxer HP3 występujący w rozmiarze 235/55 R17 nie poradził sobie jednak najlepiej w teście opon letnich ADAC 2020. Czemu? Choć ogumienie charakteryzowało się dobrymi właściwościami na suchym asfalcie oraz miało niskie opory toczenia i wysoką trwałość, zaledwie zadowalająco poradziło sobie w kwestii jazdy po mokrej drodze oraz generowało duży hałas podczas pracy. A to wystarczyło, aby obniżyć mu ocenę ogólną do 3,3 punktu. To drugi najgorszy wynik na tej liście.

 

Oferta opon Kleber Dynaxer HP3 – sklep Inter Cars

 

Laufenn S-Fit EQ – nota 5,0 – ocena niedostateczna

 

Laufenn S-Fit EQ, test opon letnich ADAC 2020, rozmiar 235/55 R17, opony letnie ADAC 2020, opony 235/55 R17, test opon letnich ADAC 235/55 R17
Fot. Materiały prasowe Laufenn

 

Laufenn S-Fit EQ występujący w rozmiarze 235/55 R17 zdecydowanie najgorzej wypadł w teście opon letnich ADAC 2020. Zasłużył na notę 5,0 i ocenę niedostateczną. Wynik jest aż o 1,7 punktu wyższy od poprzedniego na liście Klebera. Bardzo słaby werdykt wynika w dużej mierze z tego, że S-Fit EQ mizernie poradził sobie podczas jazdy po mokrej nawierzchni – opona nie trzymała się drogi i wpadała w wodny poślizg. W pozostałych kategoriach badawczych radziła sobie dość dobrze. Czy cena tłumaczy słabe właściwości drogowe? No właśnie nie specjalnie. Szczególnie że za Laufenna kierowca musi zapłacić 103 euro za sztukę, a dokładnie tyle samo kosztuje Maxxis, który uplasował się na trzecim miejscu na liście!

 

Oferta opon Laufenn S-Fit EQ – sklep Inter Cars