Redaktorzy niemieckiego magazynu Auto Motor und Sport jak co roku zabrali grupę kilkunastu zimowek na tor i tam sprawdzili ich możliwości. Jakie są wnioski płynące z testu opon zimowych 215/55 R17? Otóż na rynku pojawiła się pewna nowość, która w trakcie prób spisała się wyśmienicie. I warto wyraźnie podkreślić fakt, że droga wytyczona przez model z Japonii nie jest standardem. Kolejna nowość zajęła bowiem… ostatnie miejsce na liście!

 

Dziennikarze niemieckiego magazynu każdego roku sprawdzają właściwości opon zimowych. Aby kierowca miał wszechstronny ogląd sytuacji, co sezon kontrolowany jest inny rozmiar ogumienia. Poza tym do konkurencji staje na ogół około dziesięciu produktów pochodzących z różnych segmentów. Jakie próby przewiduje badanie? Chodzi o stworzenie maksymalnie wielostronnego przekroju zadań drogowych. Właśnie dlatego w czasie testu opon zimowych modele są sprawdzane pod kątem przyspieszania, hamowania i działania sił bocznych. Każdy z testów odbywa się oczywiście w zróżnicowanych warunkach. Próby są tak skomponowane, aby przebiegały na nawierzchni suchej, mokrej i na śniegu.

 

Test opon zimowych 2019 – czemu rozmiar 215/55 R17?

 

Test opon zimowych przygotowany na rok 2019 zakładał kontrolę ogumienia w rozmiarze 215/55 R17. Skąd taka decyzja? Wielkość ta jest coraz częściej spotykana w różnej maści SUV-ach i crossoverach eksploatowanych w mieście. To rozmiar, który w perspektywie kilku nadchodzących lat odegra znaczącą rolę na rynku motoryzacyjnym. Lista konkurentów? Niemieckim redaktorom zależało na wszechstronności. Dlatego postawili na rynkowe nowości, ale też przyjrzeli się modelom zaprezentowanym w sezonach poprzednich. Na tym jednak kryterium doboru ogumienia nie zakończyło się. Redakcji Auto Motor und Sport zależało też na przekroju rynkowym. W efekcie w teście pojawiły się nie tylko modele z segmentu premium, ale i budżetowego oraz klasy średniej.

 

W badaniu pojawiły się takie opony jak:

  • Bridgestone Blizzak LM005
  • Vredestein Wintrac Pro
  • Goodyear UltraGrip Performance Plus
  • Continental WinterContact TS 850 P
  • Michelin Alpin 6
  • Hankook Winter i *Cept evo2 W320
  • Falken Eurowinter HS01
  • Toyo Snowprox S954
  • Pirelli Winter Sottozero 3
  • Giti GitiWinter W1
  • Nokian WR Snowproof

 

Modelem, który w teście opon zimowych Audo Motor und Sport poradził sobie naprawdę imponująco, a jednocześnie jest jedną z rynkowych nowości, okazuje się Bridgestone Blizzak LM005. Opona uzyskała notę na poziomie 8,8 punktu i może się pochwalić oceną ogólną bardzo dobrą. Jakie właściwości najbardziej zwróciły uwagę niemieckich dziennikarzy? Podczas prób drogowych zwracali oni uwagę na wysoką precyzję manewrów na śliskiej nawierzchni – bez względu na fakt czy ta była pokryta wodą, czy śniegiem. Poza tym japońskie ogumienie pozwalało na sprawną zmianę kierunku jazdy. Podczas zmiany pasa w trudnych warunkach drogowych nie miało nieprzewidywalnych zachowań. Na plus oponie Blizzak warto zapisać też krótką drogę hamowania.

 

Test opon zimowych 215/55 R17 Auto Motor und Sport 2019, Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych Auto Motor und Sport 2019, Test opon zimowych Auto Motor und Sport, Test opon zimowych 2019, opony zimowe, zimówki, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

O świetnym wyniku osiągniętym przez Bridgestone Blizzaka LM005 podczas testu opon zimowych 215/55 R17 Auto Motor und Sport zadecydowało w dużej mierze zaawansowanie. To japońska nowość, która została mocno dopracowana pod kątem technologicznym. Kierowca decydujący się na zakup tej zimówki może liczyć np. na nanoselektrywną technologię budowy składu mieszanki gumowej – Nano Pro-tech. Poza tym inżynierowie połączyli w konstrukcji bieżnika lamele wykonane w technologii 2D i 3D oraz zastosowali zygzakowate rowki z ustawionymi pod kątem krawędziami. Zwieńczeniem jest najwyższa w klasie nota A dotycząca przyczepności i skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni.

 

Test opon zimowych Auto Motor und Sport – jakie jeszcze nowości?

 

W zestawieniu poza Bridgestone Blizzak LM005 pojawiły się jeszcze dwie nowości. Pierwszą był Goodyear UltraGrip Performance Plus, a drugą Nokian WR Snowproof. Co o nich mogą powiedzieć redaktorzy niemieckiego magazynu? W czasie testu opon zimowych Auto Motor und Sport 2019 Goodyear w rozmiarze 215/55 R17 bardzo dobrze spisał się w kwestii krótkiej drogi hamowania na suchej nawierzchni, a także wysokiego poziomu trakcji w sytuacji, w której na drodze zalega wilgoć i śnieg. Badanie ujawniło, że nowy UltraGrip ma tak właściwie jedną, ale dość zasadniczą wadę. A ta dotyczy naprawdę wysokiej ceny! Jedna sztuka ogumienia zostanie wyceniona na blisko 559 złotych. To jedna z wyższych wartości w segmencie premium dla tego rozmiaru.

Jak wypadł Nokian? WR Snowproof może się pochwalić notą zadowalającą. To jednak jeszcze nie powód do radości dla producenta. Z wynikiem na poziomie 6,2 punktu model zajął bowiem ostatnie miejsce w zestawieniu przygotowanym przez Auto Motor und Sport. Fińskie ogumienie zimowe uzyskał wynik aż o 2,6 punktu gorszy od Bridgestone Blizzaka LM005. Skąd tak niska nota? Ta jest podyktowana dwoma czynnikami o ogromnym znaczeniu. W pierwszej kolejności testy niemieckich dziennikarzy wykazały, że Nokia WR Snowproof bardzo słabo radzi sobie na mokrej nawierzchni. I dotyczy to nie tylko trakcji podczas jazdy w zakręcie, ale też np. hamowania. Wyniki były na tyle słabe, że wyżej od Nokiana uplasowała się nawet singapurska zimówka Giti.

 

Test opon zimowych 215/55 R17, Test opon zimowych, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor i sport, Test opon zimowych auto motor i sport, opony zimowe 215/55 R17, zimówki 215/55 R17, opony 215/55 R17, Test opon auto motor i sport, Test opon zimowych 215/55 R17 auto motor und sport, Test opon zimowych auto motor und sport. Test opon auto motor und sport
Fot. Materiały prasowe Nokian

 

Oczywiście test opon zimowych 215/55 R17 Auto Motor und Sport to nie tylko nowości z sezonu 2019. To też modele, które pojawiły się w sprzedaży w latach poprzednich. Przykład? Idealny stanowi chociażby Michelin Alpin 6. Francuska zimówka podczas prób zaaranżowanych przez Niemców poradziła sobie sporo gorzej od Goodyear`a i Bridgestone`a. Skutek? Redaktorzy Auto Motor und Sport przyznali jej notę wynoszącą 7,9 punktu – to dało jej miejsce w środku stawki i pozwoliło na ocenienie opony samochodowej Alpin 6 jako dobrej. Jakie są jej najmocniejsze strony? Niemcy mocno podkreślali, że zimówka dobrze poradziła sobie w próbach, które sprawdzały poziom trakcji podczas jazdy w zakręcie na mokrej nawierzchni. Dobrze spisała się też w czasie przejazdów na śniegu.

 

Test opon zimowych 215/55 R17 – podsumowanie:

 

To zimą na kierowców czekają najtrudniejsze i najbardziej zmienne warunki drogowe. Dlatego to w komplet opon zimowych warto zainwestować ze szczególną troską. Jak sprawdzić ogumienie przed zakupem? W warunkach drogowych prowadzący nie ma takiej możliwości. Musi się zatem wspierać badaniami takimi jak te – test opon zimowych Auto Motor und Sport. Jakie wnioski płyną z tegorocznej edycji prób? Tak naprawdę dwa. Po pierwsze na rynku nie brakuje opon, które nie boją się zimowych warunków. Po drugie cena nie zawsze daje świadectwo najlepszych właściwości drogowych. Podczas niemieckiego testu jeden z najdroższych modeli uplasował się bowiem w samym środku stawki. Lepiej spisały się modele tańsze wyprodukowane chociażby przez Bridgestone`a.