Zakup nowego kompletu opon powinien być oparty o serię kryteriów, z których właściwości trakcyjne powinny być głównym! W końcu to one decydują o bezpieczeństwie podróży w czasie najtrudniejszego z sezonów w roku. Jakie są najlepsze opony zimowe? Dziś postanowiliśmy przygotować nazwy tych firm, których produkty wyjątkowo dobrze wypadają w renomowanych testach oponiarskich. Na liście pojawiły się takie marki jak Continental, Bridgestone, Dunlop, Goodyear czy Semperit.

 

Bridgestone Blizzak LM005

 

test opon zimowych TÜV SÜD, test opon zimowych, test opon Bridgestone, Bridgestone Blizzak LM005, Continental WinterContact TS860, Michelin Alpin 6, Goodyear UltraGrip 9, Pirelli Cinturato Winter
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

Japończycy długie lata pracowali na rynkową pozycję. Udało im się dostać do segmentu premium i świadomości kierowców za sprawą połączenia zaawansowania technologicznego z testami prowadzonymi m.in. w europejskich ośrodkach. A w przypadku modeli Blizzak LM005 przyjęło to formę chociażby zwiększonej objętości rowków w środkowej części bieżnika. Za ich sprawą zimówka jest w stanie sprawniej odprowadzać wodę i lepiej chwytać się śniegu podczas jazdy. To jednak nie koniec, bo model Bridgestone`a to też połączenie lamel 2D w środkowej i 3D w barkowej części bieżnika. To poprawia trakcję na lodzie i ułatwia hamowanie.

Kluczem do sukcesu stały się też rowki o zygzakowatym kształcie – poprawiają trakcję na śniegu. Japońska technologia została doceniona w teście ogumienia prowadzonym przez Auto Bilda w roku 2019 (rozmiar 225/45 R17). Niemieccy dziennikarze podkreślali jej wysoką wartość podczas jazdy na śniegu i suchym asfalcie. Nieco gorzej Bridgestone poradził sobie wyłącznie na mokrej drodze. Sporą zaletą modelu Blizzak LM005 jest fakt, że model można zamówić w opcji DriveGuard – to rozwiązanie przypominające to określane mianem Run Flat.

 

Semperit Speed-Grip 3

 

Fot. Materiały prasowe Semperit

 

Austriacka marka Semperit raczej nigdy nie grała pierwszych skrzypiec na polskim rynku oponiarskim. A szkoda i to z dwóch powodów. Po pierwsze firma stawia na innowacje, a do tego dziś znajduje się w portfolio światowego koncernu Grupy Continental. Po drugie Semperit cieszy się wielkim szacunkiem kierowców w Europie zachodniej, w tym na takich rynkach jak Niemcy, Holandia czy Belgia. Jaki model dedykowany sezonowi zimowemu warto wybrać z oferty Semperita? Idealnym przykładem jest Speed-Grip 3.

Projektując bieżnik tej zimówki austriaccy inżynierowie postawili na maksymalnie krótką drogę hamowania – bez względu na warunki drogowe. Odpowiadają za to m.in. właściwie ustawione bloki bieżnika i układ lamel. Poza tym kierunkowy ślad wyposażony w specjalne rowki świetnie radzi sobie z odprowadzaniem wody spod kół, dobrze trzyma pojazd na zadanym przez kierowcę torze jazdy w czasie pokonywania zakrętów na śniegu, a do tego charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie.

Jakość zastosowanej w Sempericie Speed-Grip 3 technologii została doceniona przez trzy ośrodki badawcze. W roku 2017 model w rozmiarze 225/45 R18 zajął trzecie miejsce podczas badania przeprowadzonego przez Auto, Motor und Sport oraz magazyn AUTO Straßenverkehr. Skutek? Niemieccy dziennikarze uznali ogumienie za polecane. Speed-Grip 3 aż dwukrotnie pojawił się w badaniu Auto Bilda. W roku 2017 w rozmiarze 225/50 R17 uzyskał notę dobrą. W roku 2018 i w rozmiarze 225/45 R17 zimówka potwierdziła świetny wynik, a w roku 2019 okazała się czwartą najlepiej hamującą oponą (na 53 konkurentów!).

 

Dunlop Winter Sport 5

 

Dunlop SP Winter Sport 3D 225/40 R18 92 V XL MFS AO

 

Dunlop jest jednym z rynkowych tuzów. A żeby dać świadectwo sukcesu marki, wystarczy wspomnieć o liście producentów, wykorzystujących te opony podczas pierwszego montażu. Na zestawienie składa się Toyota, Volkswagen, Renault, Mercedes, BMW, Audi czy Land Rover, ale i Ferrari czy Rolls Royce. Dziś brytyjska firma co prawda nie jest samodzielnym graczem. Nietrudno podejrzewać jednak, że wejście w skład Grupy Goodyear`a mogło jej wyjść tylko na dobre. Bo to m.in. za sprawą tej współpracy powstał model Winter Sport 5.

Podczas projektowania tej opony zimowej inżynierowie zatrudniani przez brytyjskie przedsiębiorstwo zwiększyli głębokość rowków pojawiających się na całej szerokości bieżnika. Skutek? Jeszcze lepsze niż u poprzednika odprowadzanie wody i błota pośniegowego. Dodatkowo asymetryczny bieżnik ma zwiększoną liczbę klocków – co przełożyło się na poprawę przyczepności. Zakrzywione lamele jeszcze lepiej chwytają się drogi, poprawiają skrętność auta i skracając drogę hamowania w trudnych warunkach drogowych.

Dunlop Winter Sport 5 ma już swoją historię. Zimówka zadebiutowała w roku 2015 i tak naprawdę od tego momentu regularnie pojawia się w kolejnych testach oponiarskich. Dla przykładu instytut ADAC dał jej aż dwukrotnie notę dobrą, podczas gdy w badaniu prowadzonym przez dziennikarzy Auto Bilda opona czterokrotnie uzyskała wynik wzorowy i trzykrotnie dobry.

 

Continental WinterContact TS 860

 

Fot. Materiały prasowe Continental

 

Niemcy niezwykle ambitnie postanowili potraktować rynek oponiarski. Właśnie dlatego postawili na rozwój na dwóch polach. Po pierwsze skupili się na doskonaleniu jakości – tym zajmują się sztaby inżynierskie. Po drugie postanowili rozbudować strukturę. I tak do portfolio firmy należy dziś m.in. Semperit, Barum, Uniroyal, Mabor, Viking czy Matador. Co można powiedzieć o modelu WinterContact TS 860? Mieszanka Cool Chili – z dużą zawartością krzemionki i polimerowych składników – skraca drogę hamowania na mokrej nawierzchni oraz jest odporna na niską temperaturę.

Ważna innowacja dotyczy też zapobieganiu aquaplaningu. Bieżnik jest skonstruowany w taki sposób, że w czasie jazdy powstaje coś na kształt płynnej powłoki – ta zwiększa powierzchnię kontaktu z nawierzchnią. Dodatkowo cechą Continentala WinterContact TS 860 jest technologia SnowCurve z rowkami 3D.

W skrócie można powiedzieć, że produkty Continentala stanowią poligon doświadczalny dla rozwiązań, które z czasem trafiają m.in. do opon Semperita. Czy takie podejście kończy się dobrze? W przypadku modelu WinterContact TS 860 nawet więcej niż dobrze! I potwierdzają to wyniki niezależnych testów. W roku 2019 zimówka z Niemiec zajęła jedno pierwsze miejsce, a w dwóch badaniach okazała się polecana. W roku 2018 mogła liczyć na więcej nagród: dziesięć pierwszych miejsc i jedno drugie. Continental WinterContact TS 860 to prawdziwy weteran!

 

Goodyear UltraGrip Performance +

 

Test opon zimowych Auto Bild 2019 - rozmiar 225/45 R17, Test opon zimowych Auto Bild 225/45 R17, Test opon zimowych Auto Bild rozmiar 225/45 R17, test opon zimowych, test opon auto bild, auto bild, auto bild 2019, auto bild 225/45 R17, auto bild 2019 225/45 R17, opony zimowe 225/45 R17, opony zimowe, opony
Fot. Materiały prasowe Goodyear

 

Historia amerykańskiego przedsiębiorstwa ma już przeszło 120 lat. A w tym czasie firma zdążyła się przekształcić z małej, lokalnej manufaktury w ogólnoświatowy koncern i jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku motoryzacyjnym. Sporą ciekawostką jest fakt, że dziś to w rękach Goodyear`a znajdują się takie marki jak chociażby Dębica!

Technologicznym kluczem do sukcesu dla Goodyear`a stały się dwie technologie. Pierwsze nazywa się Winter Grip i polega na uzyskaniu wysokiej elastyczności w niskich temperaturach. A to gwarantuje trakcję na śniegu i lodzie! Druga to Traction Protect. W tym przypadku inżynierowie postanowili uzupełnić skład mieszanki gumowej o żywicę – to przekłada się z kolei na skrócenie drogi hamowania oraz jeszcze lepszą przyczepność w dobrych warunkach drogowych. Zaawansowanie technologiczne jest widoczne także w testach. Badanie magazynu Auto Bild Sportcars przeprowadzone w roku 2019 dla rozmiaru 255/35 R19 skończyło się dla UltraGrip Performance + pierwszym miejscem.