Kierowca podczas zakupu kolejnego samochodu prędzej lub później stanie przed oponiarskim wyborem. Lepiej zdecydować się na opony sezonowe czy wybrać model całoroczny? Choć dylemat wydaje się dość poważny, rozstrzygnąć go można tylko w jeden sposób. Prowadzący musi się zastanowić w pierwszej kolejności w jaki sposób eksploatuje samochodów. To w codziennych nawykach i potrzebach motoryzacyjnych należy upatrywać odpowiedzi na pytanie.

 

Rynek oponiarski w Europie to naprawdę szeroka oferta produktów. Składają się na nią nie tylko trzy segmenty, kilkudziesięciu producentów, niezliczona ilość modeli, ale też rodzaje ogumienia. Jakie wyróżniamy? Przede wszystkim dwa podstawowe stworzone w oparciu o zmiany pór roku. Mowa w tym przypadku o oponach sezonowych i całorocznych. W pierwszym przypadku kierowca musi posiadać dwa komplety. Jeden przeznaczony na sezon letni, a drugi zimowy. W drugiej opcji całkowicie wystarczający okazuje się jeden zestaw. Skąd wzięło się takie rozróżnienie i w oparciu o jakie kryteria kierowca powinien dobierać ogumienie do swojego pojazdu? Tymi właśnie zagadnieniami zajmiemy się w tym materiale.

 

Opony sezonowe – skąd taki pomysł?

 

Podstawa ideologiczna stworzenia opon sezonowych jest dość prosta do wyjaśnienia. Warunki panujące na drogach zimą i latem są tak różne, że najłatwiejszym sposobem zagwarantowania pojazdowi odpowiednich właściwości trakcyjnych jest dedykowanie im oddzielnych typów opon. W takim przypadku ogumienie bardzo precyzyjnie wpisuje się np. w scenariusz, w którym na dworze panuje mróz, a drogi są niezwykle śliskie. I dopasowanie to może dotyczyć praktycznie każdego aspektu technicznego – mieszanki gumowej, kształtu bieżnika, formy wzmocnień wewnętrznych. Opony sezonowe mają jednak pewną wadę. A ta dotyczy przede wszystkim konieczności pamiętania o sezonowej wymianie ogumienia we właściwym terminie.

 

opony sezonowe vs. opony całoroczne, opony sezonowe a opony całoroczne, opony sezonowe, opony całoroczne, opony wielosezonowe, opony letnie, opony zimowe, kiedy opony całoroczne, opony całoroczne opinie, opony całoroczne czy warto, opony sezonowe vs. opony wielosezonowe
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

Kiedy nadchodzi czas przekładania opon? Zimówki należy zamontować późną jesienią, gdy temperatura na dworze w ciągu dnia utrzymuje się poniżej 7 stopni Celsjusza. W takich warunkach letnia guma staje się zbyt twarda, aby mogła utrzymywać właściwy kontakt z nawierzchnią. Jeżeli chodzi o opony letnie, optymalnym momentem ich montażu jest scenariusz odwrotny. Gdy na dworze staje się ciepło, zimówki zaczynają być zbyt miękkie. W efekcie ograniczają trakcję, hałasują i zaczynają się dość szybko ścierać. Wybór terminu optymalnej wymiany ogumienia każdego roku nastręcza problemów. Część kierowców zmienia ogumienie zbyt wcześnie, część zbyt późno – a wtedy u wulkanizatorów pojawiają się ogromne kolejki.

Sposobem na uniknięcie problemów z sezonową wymianą ogumienia mogą być opony całoroczne. Czy jednak coś co jest do wszystkiego nie jest czymś do… niczego? Nie w technologicznym XXI wieku. I żeby się o tym przekonać wystarczy przyjrzeć się chociażby oponie Bridgestone Weather Control A005. To wielosezonówka, dla której punktem wyjścia stał się model letni. O sile tego modelu świadczy jednak też jodełkowy wzór bieżnika, innowacyjne lamele typu „Z” oraz nowoczesna mieszanka gumowa Nano Pro-Tech. To daje Weather Control A005 najlepszy w klasie współczynnik przyczepności na mokrej nawierzchni i wyróżnia model na tle konkurencji.

 

Kiedy warto kupić opony sezonowe? Gdy jeździsz dużo!

 

Kiedy kierowca powinien skupić się na oponach sezonowych a kiedy na całorocznych? Opony sezonowe najlepiej sprawdzają się w dwóch scenariuszach. W pierwszej kolejności wtedy, gdy pojazd przez większą część roku porusza się poza terenem miejskim. W drugiej wtedy, gdy auto pokonuje duże przebiegi – mowa o dystansach przekraczających 15 – 20 tysięcy kilometrów w skali roku. Przy intensywnej eksploatacji precyzyjne dopasowanie do warunków sezonowych jest ważne z jednego, ale bardzo podstawowego powodu. Chodzi o bezpieczeństwo i trakcję. Samochód który jest intensywnie eksploatowany, potrzebuje szczególnie dopracowanych właściwości zwłaszcza zimą podczas jazdy poza terenem zabudowanym. To tam warunki potrafią być naprawdę ekstremalne.

Pogląd dotyczący precyzyjniejszego wpisywania się w warunki drogowe panujące w każdym z sezonów zdają potwierdzać wyniki badań ankietowych, które Bridgestone przeprowadził podczas prac nad nową zimówką – modelem Blizzak LM005. W czasie sondażu przedstawiciele japońskiej marki zapytali aż 20 tysięcy Europejczyków o wymagania, jakie stawiają oni przed idealną oponą zimową. Odpowiedzi? Te najczęściej dotyczyły wszechstronności ogumienia. Kierowcy ze Starego Kontynentu chcieli, aby wybrany przez nich model gwarantował kontrolę nad pojazdem i bezpieczeństwo w zróżnicowanych warunkach drogowych (woda, śnieg, lód) pojawiających się w sezonie chłodnym.

 

opony sezonowe vs. opony całoroczne, opony sezonowe a opony całoroczne, opony sezonowe, opony całoroczne, opony wielosezonowe, opony letnie, opony zimowe, kiedy opony całoroczne, opony całoroczne opinie, opony całoroczne czy warto, opony sezonowe vs. opony wielosezonowe
Fot. Materiały prasowe Bridgestone

 

Kiedy warto kupić opony całoroczne? To dobra opcja dla kierowców, którzy nie eksploatują intensywnie samochodu (przebiegi dochodzące do 15 tysięcy kilometrów) i jeżdżą przede wszystkim w mieście. W takich warunkach uniwersalne właściwości ogumienia wielosezonowego okażą się w stu procentach wystarczające, a poziom trakcji i bezpieczeństwa optymalny. Jakie jeszcze zalety ma wybór opon całorocznych? Kierowca nie musi pilnować terminu wymiany ogumienia – jego samochód jest gotowy praktycznie na każde warunki drogowe. Dodatkowo właściciel auta nie musi też ponosić kosztów związanych z wizytą w warsztacie wulkanizacyjnym czy koniecznością przechowywania opon.

 

Opony całoroczne. Co jest najważniejsze dla kierowców?

 

Odpowiedzi na pytanie dotyczące tego komu dedykowane są opony całoroczne próbowało udzielić inne badanie zlecone przez Bridgestone`a. Marka przed opracowaniem modelu Weather Control A005 postanowiła zapytać aż 15 tysięcy Europejczyków o to, z jakimi wyzwaniami muszą się oni zmagać podczas codziennej jazdy. Odpowiedź? Wbrew pozorom wskazywali oni przede wszystkim zagrożenia związane z jazdą po mokrej, a nie np. ośnieżonej nawierzchni. A to potwierdza opinię, która pozwala zakładać że większość uczestników dróg na Starym Kontynencie eksploatuje swoje samochody przede wszystkim w ruchu miejskim – czyli tam, gdzie nawet zimą czasami trudno spotkać ekstremalne warunki drogowe.

Samochód styka się z asfaltem powierzchnią odpowiadającą wielkością kartce A4. To od tak niewielkiej płaszczyzny zależy poziom trakcji i to ona w dużej mierze decyduje o tym czy kierowcy uda się bezpiecznie przejeździć każdy z sezonów drogowych. Potężne znaczenie ogumienia nie wiąże się jednak jeszcze z tym, że opony sezonowe powinny się stać absolutnym must have. Są bowiem warunki eksploatacyjne, które sprawiają że kierowca z powodzeniem może je zamienić na ogumienie całoroczne. Tak dzieje się przede wszystkim wtedy, gdy pojazd jest użytkowany mało intensywnie głównie w ruchu miejskim. I o tym wyborze warto pamiętać – szczególnie że rynek oponiarski w Europie jest naprawdę duży.