Filtr oleju jest jedną z eksploatacyjnych świętości, o których każdy kierowca powinien pamiętać podczas użytkowania samochodu. W końcu to on oczyszcza olej smarujący elementy silnika i m.in. układu doładowania, a do tego jest wyjątkowo tani w zakupie i naprawdę prosty w wymianie. Osadnik ma określony interwał wymiany. Jednak jak dobrać filtr oleju do samochodu? To jedno z zagadnień, o których też opowiemy.

 

Żeby dowiedzieć się jaką rolę w silniku pełni filtr oleju, najpierw trzeba uświadomić sobie to, co tak naprawdę robi sam olej silnikowy. Jego zadanie jest wielopoziomowe. Z jednej strony odpowiada za chłodzenie i smarowanie metalowych elementów silnika, a z drugiej pozwala na utrzymanie w jego wnętrzu czystości. Co to oznacza? Olej silnikowy zbiera nie tylko zanieczyszczenia dostarczone np. z benzyną czy olejem napędowym, ale też drobne opiłki wytworzone podczas pracy metalowych części jednostki napędowej czy związki chemiczne stanowiące skutek uboczny w procesie spalania mieszanki paliwowej.

 

Filtr oleju to metalowa puszka z… bardzo ważnym wkładem

Aby smarowidło było w stanie przez maksymalnie długi czas zatrzymać swoje właściwości, składniki te muszą być z niego odcedzane. I to jest właśnie rolą, którą odgrywa filtr. Osadnik zamontowany w układzie smarowania najczęściej przypomina metalową puszkę, ewentualnie wkład do metalowej puszki. Z jednej strony umieszczony jest gwint z perforowaniem oraz uszczelką. Poprzez perforowanie olej wprost z silnika wpływa do papieru filtracyjnego. Tutaj odbywa się jego oczyszczanie. Skuteczność pracy obecnie stosowanych wkładów filtrujących jest naprawdę wysoka. Usuwają one nawet 90 proc. zanieczyszczeń zbieranych przez olej.

Po odfiltrowaniu smarowidło przedostaje się do zaworu zwrotnego od strony czystej i zaworu zwrotnego, poprzez który powraca do układu smarowania. Zawór zwrotny pełni jeszcze jedną rolę. W sytuacji, w której kierowca gasi silnik, zatrzymuje część oleju w filtrze. W ten sposób po ponownym rozruchu jednostki jej smarowanie może się rozpocząć tak naprawdę od razu, co zapobiega powstaniu efektu „suchego startu”. Oczywiście może się zdarzyć, że z czasem filtr oleju w wyniku zapchania straci część właściwości. Na szczęście konstruktorzy są przygotowani i na taki przypadek. Aby ciśnienie w układzie smarowania zawsze było prawidłowe, stosowane są zawory bezpieczeństwa.

 

filtr oleju, jak wymienić filtr oleju, jak dobrać filtr oleju, Kiedy należy wymienić filtr oleju
Fot. Materiały prasowe Bosch

 

Wymiana filtra oleju nie jest procedurą wykonywaną samodzielnie. Nowy element należy bowiem zamontować podczas każdorazowej wymiany oleju w silniku. A to oznacza, że interwał tej czynności serwisowej może być bardzo różny. W dużej mierze zależy od zaleceń producenta, które właściciel samochodu może znaleźć w książce serwisowej. Przykład? W motorach starszego typu wymiana oleju i filtra może być konieczna raz w roku, ewentualnie co 10 – 15 tysięcy kilometrów. W nowszych jednostkach napędowych odstępy między wizytami serwisowymi mogą być wydłużone nawet do 50 tysięcy kilometrów – szczególnie w przypadku, w którym zastosowano smarowidło typu long life.

 

Szukaj pod silnikiem, czyli jak wymienić filtr oleju

Jak wymienić filtr oleju? Procedura nie jest mocno skomplikowana. Mimo wszystko kierowca do jej wykonania potrzebuje dwóch rzeczy. Po pierwsze musi posiadać klucz. Bez zaciskowej opaski lub klucza nasadowego nie da się odkręcić osadnika – często wymaga to zbyt dużej siły! Po drugie właściciel samochodu powinien liczyć się z tym, że filtry oleju są na ogół montowane… pod silnikiem. A w ten sposób do wykonania wymiany może nie wystarczyć lewarek. Bardziej potrzebny jest podnośnik. Po odkręceniu starego filtra, uszczelkę nowego należy delikatnie nasmarować świeżym olejem silnikowym. Dopiero wtedy można go wkręcić we właściwym miejscu i zalać silnik nowym olejem.

 

Oferta filtrów oleju – sklep Inter Cars

 

Konieczność dostania się pod auto sprawia, że kierowcy dużo częściej zadają sobie pytanie nie „Jak wymienić filtr oleju?” a „Gdzie wymienić filtr oleju?”. I gdzie to najlepiej zrobić? Tak naprawdę procedurę powinien wykonać każdy mechanik. Co więcej, jako że zbiega się ona z wymianą oleju w silniku, a do tego nie wymaga specjalistycznej wiedzy, większość warsztatów wykonuje obydwie czynności w ramach jednego kosztu robocizny. Ten zazwyczaj waha się w granicy 30 – 40 złotych. Kwota dotyczy oczywiście warsztatów niezrzeszonych. W autoryzowanych stacjach będzie dużo drożej. Cena przeglądu podstawowego startuje zazwyczaj od 400 – 500 złotych.

Jak dobrać filtr oleju? Z tym nie powinno być żadnego problemu. Wystarczy podać pracownikowi sklepu motoryzacyjnego dane dotyczące modelu posiadanego samochodu oraz rodzaju zastosowanego w nim silnika. Przydatny może się okazać też numer nadwozia VIN. W ten sposób ustalona zostanie grupa części, która powinna się składać nawet z kilkunastu propozycji. Aby kierowca miał pewność, że filtr oleju będzie wypełniał swoją rolę prawidłowo, powinien wybrać taki model, który spełni dwa podstawowe wymogi. Powinien mieć rdzeń wzmacniający zapobiegający deformacji na skutek działania ciśnienia oraz wysokiej jakości uszczelkę.

 

filtr oleju, jak wymienić filtr oleju, jak dobrać filtr oleju, Kiedy należy wymienić filtr oleju
Fot. Materiały prasowe Filtron

 

Jak dobrać filtr oleju? Ceny są naprawdę niskie!

Podczas dobierania filtra oleju kierowca przekona się nie tylko o szerokiej ofercie rynkowej. Dowie się również o tym, że osadniki stosowane w układzie smarowania są też niezwykle tanie. Ich ceny startują od dosłownie kilku złotych. Filtr oleju renomowanej firmy Filtron dedykowany Oplowi Astrze II potrafi kosztować zaledwie 7 złotych! Co ważne, ceny nie stają się drastycznie wyższe nawet w segmencie samochodów luksusowych. Przykład? Nawet w Mercedesie klasy S wartym niegdyś majątek filtr oleju potrafi kosztować zaledwie 10 złotych. Uwaga, niskie ceny uda się jednak utrzymać kierowcy wyłącznie do momentu, w którym osadnik będzie kupować w sklepie motoryzacyjnym. W ASO ceny są zdecydowanie wyższe.

Poprawna praca silnika to gwarancja obniżonych kosztów eksploatacji. Ale żeby jednostka mogła latami być eksploatowana bezawaryjnie, kierowca musi pamiętać o jej serwisowaniu. Jednym z podstawowych elementów jest wymiana filtra oleju. Dbanie o wykonanie procedury jest ważne z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że nowy osadnik montuje się przy każdej wymianie smarowidła. Nie można o nim zapomnieć! Po drugie filtr oleju ma naprawdę niską cenę. Części montowane w starszych samochodach są dostępne w sklepach motoryzacyjnych już dosłownie za kilka złotych. A żadnego kierowcy i pod żadnych pozorem nie powinno być stać na taką oszczędność.